Missä kaasuttimen suutin ?

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
Kinroader
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Syys 2008 19:49
Mönkijä:: Dinli DL-904
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Missä kaasuttimen suutin ?

Viesti Kirjoittaja Kinroader »

Tyhmä kysymys varmaan, mutta missä se kaasuttimen pääsuutin on Kinroadissa ja missä on tyhjäkäyntisuutin ja mikä on se alin ruuvi siellä kaasuttimen oikealla puolella?
Dinli DL-904
jankok
2WD
Viestit: 28
Liittynyt: 09 Tammi 2008 20:17
Paikkakunta: Siilijärvi

Viesti Kirjoittaja jankok »

Kun otat kaasuttimen irti ja aukaiset pohjan näkyy tyhjäkäynti ja pääsuutin, kaasarin kyljessä oleva ruuvi on tyhjennys reikä.
Shineray XY 250 STIXE
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Pääsuuttimessa on melko harva kierre ja yleisesti tarjotut Mikunin CV suuttimet eivät käy, vaikka kuka mitä sanoisi. Mikunin ja keihinin kuusikanttisissa suuttimissa saattaa olla sopiva kierre.
Kinroad XT250ATV-C
Avatar
mäkkäri
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Elo 2008 22:55
Mönkijä:: Dinli DL-904 Nitrogen Edition
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Meinasin laatia saman kysymyksen omasta 300 cc Roadster-mallin kaasarin suuttimesta. Minkä kokoista pääsuutinta suosittelette? Vai kannattaako kenties vaihtaa järeämpää kaasaria vakion tilalle? Ja jos kannattaa, mitäköhän vaihtoehtoja olisi sopivasti tarjolla ja joutuuko modaamaan uuden kurkun yms?? :?:
Mäkkäri
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

mäkkäri kirjoitti:Meinasin laatia saman kysymyksen omasta 300 cc Roadster-mallin kaasarin suuttimesta. Minkä kokoista pääsuutinta suosittelette? Vai kannattaako kenties vaihtaa järeämpää kaasaria vakion tilalle? Ja jos kannattaa, mitäköhän vaihtoehtoja olisi sopivasti tarjolla ja joutuuko modaamaan uuden kurkun yms?? :?:
Kaikissakin kaasareissa suuttimet taitavat olla siellä kohokammion katossa eli kaasarin pohjassa.
Pääsuutin on lyhyempi ja paksumpi, tyhjäkäyntisuutin on ohuempi ja pitempi.
Omassa 300 Bullissani tyhjäkäyntisuutin oli vakiona 30.5 nyt on 38.5 ja pääsuutin vakiona 134 nyt olen vaihdellut välillä 146-150.
Mutta yleensä joudut myös säätämään neulan korkeutta jos suurennat suutinta.
Ainakin omaani käyvät suoraan Keihinin suuttimet. :D

PS! Jos suurennat kaasutinta, jodut suurentamaan myös imukurkkua, bensan ja ilman saantia.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Avatar
mäkkäri
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Elo 2008 22:55
Mönkijä:: Dinli DL-904 Nitrogen Edition
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Kiitokset Repetille tyhjentävästä ja asiallisesta vastauksesta. Siitä onkin yli 25v kun viimeksi olen kaasareihin koskenut, lähinnä mopon, joten asiat pääsee vähän unohtuun. Siispä huomenna marssin Stormiin ostamaan suuttimia ja mahdollisesti vapaavirtaussuodatinta? :D
Mäkkäri
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

mäkkäri kirjoitti:Kiitokset Repetille tyhjentävästä ja asiallisesta vastauksesta. Siitä onkin yli 25v kun viimeksi olen kaasareihin koskenut, lähinnä mopon, joten asiat pääsee vähän unohtuun. Siispä huomenna marssin Stormiin ostamaan suuttimia ja mahdollisesti vapaavirtaussuodatinta? :D
Ota entiset suuttimet malliksi niin löydät varmasti sopivan. Eivät ole kalliita - itse taisin maksaa 1.5 e/ suutin.

Mikäli mönkkärissäsi on alipainekaasari, ei vapaavirtaussuodin välttämättä tee sitä ainakaan paremmaksi. :shock:
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Avatar
mäkkäri
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Elo 2008 22:55
Mönkijä:: Dinli DL-904 Nitrogen Edition
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Repetti kirjoitti:
mäkkäri kirjoitti:Kiitokset Repetille tyhjentävästä ja asiallisesta vastauksesta. Siitä onkin yli 25v kun viimeksi olen kaasareihin koskenut, lähinnä mopon, joten asiat pääsee vähän unohtuun. Siispä huomenna marssin Stormiin ostamaan suuttimia ja mahdollisesti vapaavirtaussuodatinta? :D
Ota entiset suuttimet malliksi niin löydät varmasti sopivan. Eivät ole kalliita - itse taisin maksaa 1.5 e/ suutin.

Mikäli mönkkärissäsi on alipainekaasari, ei vapaavirtaussuodin välttämättä tee sitä ainakaan paremmaksi. :shock:
Käsittääkseni kaasarini on juuri sellainen, kun se luisti nousee alipaineen johdosta ylemmäksi mitä enempi antaa kaasua. Oisko muuten mahdollista peukaloida myös luistia herkemmin nousevaksi? Vai mennäänkö asiassa metsään?
Mäkkäri
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

mäkkäri kirjoitti:
Repetti kirjoitti:
mäkkäri kirjoitti:Kiitokset Repetille tyhjentävästä ja asiallisesta vastauksesta. Siitä onkin yli 25v kun viimeksi olen kaasareihin koskenut, lähinnä mopon, joten asiat pääsee vähän unohtuun. Siispä huomenna marssin Stormiin ostamaan suuttimia ja mahdollisesti vapaavirtaussuodatinta? :D
Ota entiset suuttimet malliksi niin löydät varmasti sopivan. Eivät ole kalliita - itse taisin maksaa 1.5 e/ suutin.

Mikäli mönkkärissäsi on alipainekaasari, ei vapaavirtaussuodin välttämättä tee sitä ainakaan paremmaksi. :shock:
Käsittääkseni kaasarini on juuri sellainen, kun se luisti nousee alipaineen johdosta ylemmäksi mitä enempi antaa kaasua. Oisko muuten mahdollista peukaloida myös luistia herkemmin nousevaksi? Vai mennäänkö asiassa metsään?
No yritin sitä sillä omistan kaksi 34 mm: n kaasaria.
Yritin poraamalla suuremmaksi luistin pohjassa olevaa alipainereikää ja herkentämällä jousta.
Ei sanottavaa vaikutusta.
Uskoisin kiihdyttimen pumpun toiminnalla olevan suuremman vaikutuksen.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
FM
3WD
Viestit: 77
Liittynyt: 30 Kesä 2008 04:29

Viesti Kirjoittaja FM »

dellorton suuttin sinne passasi ainakin itselle pääsuuttimen tilalle, tyhjäkäyntisuutinta en ole vaihdellut.
Avatar
mäkkäri
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Elo 2008 22:55
Mönkijä:: Dinli DL-904 Nitrogen Edition
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

Tänään avasin kaasarin ja tutustuin suuttimiin, vakio pääsuutin 110 ja tyhjäkäynti 32. Laitoin 150 vakion tilalle, mutta en koskenut neulan korkeuteen, joten seurauksena kone tukehtuu ja ei hae kierroksia, niinkuin vähän ounastelinkin. Tosin alakierroksilla pintakaasulla veto on selkeästi rivakampaaa. Kuinka se neulan korkeus oikein muutetaan:En lähtenyt kokeilemaan, kun en ole varma tekemisestäni. Onkohan toi 150 suutin jo liian iso?? :?
Mäkkäri
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

mäkkäri kirjoitti:Tänään avasin kaasarin ja tutustuin suuttimiin, vakio pääsuutin 110 ja tyhjäkäynti 32. Laitoin 150 vakion tilalle, mutta en koskenut neulan korkeuteen, joten seurauksena kone tukehtuu ja ei hae kierroksia, niinkuin vähän ounastelinkin. Tosin alakierroksilla pintakaasulla veto on selkeästi rivakampaaa. Kuinka se neulan korkeus oikein muutetaan:En lähtenyt kokeilemaan, kun en ole varma tekemisestäni. Onkohan toi 150 suutin jo liian iso?? :?
On aivan helvetisti liian iso, jos et muuta ole koneelle tehnyt.

Karkea nyrkkisääntö on ollut kertoa kaasarin koko neljällä, jos on kyrkku/sylinteri. Esim. 30mm kaasarille # 120 suutin jne. Vaatii vapaasti virtaavan putsarin ja muutenkin kaikenlaisten imu- ja pakokuristusten poiston, jotta nyrkkisääntöä voi käyttää. trarkka se ei ole, mutta hehtaarille pääsee.
Kinroad XT250ATV-C
Avatar
mäkkäri
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Elo 2008 22:55
Mönkijä:: Dinli DL-904 Nitrogen Edition
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

B12 kirjoitti:
mäkkäri kirjoitti:Tänään avasin kaasarin ja tutustuin suuttimiin, vakio pääsuutin 110 ja tyhjäkäynti 32. Laitoin 150 vakion tilalle, mutta en koskenut neulan korkeuteen, joten seurauksena kone tukehtuu ja ei hae kierroksia, niinkuin vähän ounastelinkin. Tosin alakierroksilla pintakaasulla veto on selkeästi rivakampaaa. Kuinka se neulan korkeus oikein muutetaan:En lähtenyt kokeilemaan, kun en ole varma tekemisestäni. Onkohan toi 150 suutin jo liian iso?? :?
On aivan helvetisti liian iso, jos et muuta ole koneelle tehnyt.

Karkea nyrkkisääntö on ollut kertoa kaasarin koko neljällä, jos on kyrkku/sylinteri. Esim. 30mm kaasarille # 120 suutin jne. Vaatii vapaasti virtaavan putsarin ja muutenkin kaikenlaisten imu- ja pakokuristusten poiston, jotta nyrkkisääntöä voi käyttää. trarkka se ei ole, mutta hehtaarille pääsee.

Dodii. Nyt on kokeiltu 110-125 kokoiset ja 125 tuntuisi tarjoavan parhaimman lopputuloksen. Alavääntö lisääntyi 2000-5000 kierroksilla tuntuvasti mutta yläkierroksilla ei niin tuntuvasti. Neulaa kokeilin ja parhaiten toimii toiseksi ylimmässä asennossa. Ilmanputsarikoteloon tehty joukko lisää reikiä paremman ilmansaaannin toivossa.Seuraavaksi pitää katti ohittaa, jos siitä vaan on apua?
En ole varma mutta kiihdytyspumpun kalvo on mielestäni aivan halvatun löysä lerppu. Hyvä että sain asennettua paikalleen, ettei mennyt ryppyyn. Onkohan suomilöpö niin rajua ettei kalvo kestä venymättä? Mitä pitäis tehä??
Mäkkäri
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Ettet nyt ihmetellyt luistin kalvoa?
Avatar
mäkkäri
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Elo 2008 22:55
Mönkijä:: Dinli DL-904 Nitrogen Edition
Paikkakunta: Viiala

Viesti Kirjoittaja mäkkäri »

X-Race kirjoitti:Ettet nyt ihmetellyt luistin kalvoa?
No se se varmaankin oli, kun kalvo oli kiinni luistissa. Mutta kuuluuko sen olla aivan niin lerppu ettei tahdo sopia paikoilleen? Tulee yli kaasarin reunoista ellei paina sitä jousen ja luistin avulla sinne kaasuttimen kanteen kiinni ja sitten koko paketti paikoilleen. :?
Mäkkäri
Vastaa Viestiin