4x4 Etuperään liityvät asiat
-
- 4WD
- Viestit: 210
- Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
- Paikkakunta: Pöljä
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Ei ole tuon muoviholkin kanssa ollut ongelmia. Nykyisessä perässä on tuo uudemman mallinen holkki. Onkos tätä uudempaa mallia hajonnut niinkuin vanhaakin versiota? Lumitöissä huomaa, miten koville tuo kampe joutuu. Täytyy tarkistaa kohtapuolin, että pysyykö öljyt puhtaana. Ei kellään sattuis olemaan rikkinäistä perää myytäväksi, kun kiinnostaa tuon tutkiminen ja parantelu?
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
No itselläni oli nimenomaan se uudempi malli. Mutta ei siitä se holkki hajonnutkaan vaan laakerit.L7e-pilotti kirjoitti:Ei ole tuon muoviholkin kanssa ollut ongelmia. Nykyisessä perässä on tuo uudemman mallinen holkki. Onkos tätä uudempaa mallia hajonnut niinkuin vanhaakin versiota? Lumitöissä huomaa, miten koville tuo kampe joutuu. Täytyy tarkistaa kohtapuolin, että pysyykö öljyt puhtaana. Ei kellään sattuis olemaan rikkinäistä perää myytäväksi, kun kiinnostaa tuon tutkiminen ja parantelu?

Eli mielestäni sen (perän) heikkous on karkea planeettapyörän takapinta, joka vuolee kulutuspalaa kuin raspi, tulee välystä, jolloin se neliveto päällä vääntää sitä holkkia vinoon ja se taas puolestaan lukitsee vetareita epätasaisesti ja vääntää niitä vinoon, jolloin laakerit menevät.
Toinen heikkous on se magneeton reunojen kohollaolo ja terävyys, joka syö kovaa sitä sormilevyä ja hajottaa sen lopulta kolmeen osaan.
Minulla ei ole enää Comsuakaan ja annoin sen modaamani perän sen mukaan.

Jos se ei kestä, sitten en ymmärrä, mikä voisi olla vikana?????????

Etuperän välysten jatkuva säätö voisi jatkaa etuperän elämää. Se on helppo tehdä paikoillaan ollessakin.
Siinnä tarvitset 6 millin lenkin ja oliskohan 2.5 millin kuusiokoloavainen. Se säätöruuvi on siinnä magneetille menevän johdon lähellä. Eli lenkillä lukitusmutteri (6 mm) auki ja säätö sen ruuvin päästä kuusiokoloavaimella. Tunnustelet käsin kardaanista, ettei mene täysin jumiin muttei se saa lonksuakaan.
Entinen Bullini ja etuperä(t) vaikuttavat nykyisin Kokkolan suunnalla.

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
- rotoman
- 4WD
- Viestit: 130
- Liittynyt: 18 Helmi 2007 20:40
- Paikkakunta: Rovaniemi Kiinan Ihme Comanche 300 4x4 BULL TL -07
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Moro
Rotomanin Comsustakin sitten etuperä pöydälle levälleen kun ei neliveto halunnut mennä päälle kuin joskus ja oli niin kauan päällä kun vetokin pysyi . Heti kun kaasun löysäsi, niin muuttui takaisin takapotkuksi.
Voisiko joku joka on tuon etuperän sielunelämään tutustunut niin kertoa allaolevista kuvista.
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20039.JPG
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20042.JPG
- Mikä tehtävä tuolla palalla on? oli kulunut puhki. (saako noita polariksen liikkeesta ja kannattaako laittaa, josko parempi laatuisia?)
Tarkennus tuli hieman väärään kohtaa kuvaa ottaessa.
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20041.JPG
-Tuosta oli nuo "kynnet" taittuneet 45 astetta vinoon.
Mitä muuta tuosta etuperästä kannattaa vaihdella ennenkuin laittaa kasaan?
Rotomanin Comsustakin sitten etuperä pöydälle levälleen kun ei neliveto halunnut mennä päälle kuin joskus ja oli niin kauan päällä kun vetokin pysyi . Heti kun kaasun löysäsi, niin muuttui takaisin takapotkuksi.
Voisiko joku joka on tuon etuperän sielunelämään tutustunut niin kertoa allaolevista kuvista.
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20039.JPG
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20042.JPG
- Mikä tehtävä tuolla palalla on? oli kulunut puhki. (saako noita polariksen liikkeesta ja kannattaako laittaa, josko parempi laatuisia?)
Tarkennus tuli hieman väärään kohtaa kuvaa ottaessa.
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20041.JPG
-Tuosta oli nuo "kynnet" taittuneet 45 astetta vinoon.
Mitä muuta tuosta etuperästä kannattaa vaihdella ennenkuin laittaa kasaan?
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
No tuon kuparinpalan tehtävä on olla kulutuspalana hammaspyörän takana. Tuolla kulumisella etuperään on tullut jo älytön välys hammapyörän ja pinionin (kardaanilta tuleva kartio), joka pyörittää hammaspyörää ja sitä kautta hammaspyörän sisällä olevaa muoviholkkia (vapaalaakeri), joka lukitsee magneetilla tapahtuvan sormeilevyn (kynsilevyn) jarrutuksen avulla 4 wd: n päälle ja pois kun virta magneetilta katkaistaan.rotoman kirjoitti:Moro
Rotomanin Comsustakin sitten etuperä pöydälle levälleen kun ei neliveto halunnut mennä päälle kuin joskus ja oli niin kauan päällä kun vetokin pysyi . Heti kun kaasun löysäsi, niin muuttui takaisin takapotkuksi.
Voisiko joku joka on tuon etuperän sielunelämään tutustunut niin kertoa allaolevista kuvista.
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20039.JPG
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20042.JPG
- Mikä tehtävä tuolla palalla on? oli kulunut puhki. (saako noita polariksen liikkeesta ja kannattaako laittaa, josko parempi laatuisia?)
Tarkennus tuli hieman väärään kohtaa kuvaa ottaessa.
http://www.zoo-gate.fi/~rotten/etupera/300eos%20041.JPG
-Tuosta oli nuo "kynnet" taittuneet 45 astetta vinoon.
Mitä muuta tuosta etuperästä kannattaa vaihdella ennenkuin laittaa kasaan?
Vinoon vääntyminen viittaisi siihen, että sormilevy on ottanut kiinni vain kynsiensä kärjillä vapaalaakeriin ja vääntänyt siten 4 wd: tä päälle ja pitänyt myös päällä.
Kuvasta ei näy, miten pahasti magneetin käämin reunat ovat "leikanneet" tuota sormilevyä takapuolelta, joka sitten rikki mennessään voi repiä käämin hajalle!

Eli tarvitset uuden kulutuspalan ja sormilevyn, jos laakerit on ehjät.
Itse maksoin vastaavista Comsun osista yht. 15 euroa, Polarikseen ne ovat hieman kalliimmat.
Mutta eivät ne tule kestämään, jos et hiotuta/ sorvauta tuota hammaspyörän taustaa sileäksi ja magneetin harjanteita pois kuoren tasalle.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
-
- Noppeli
- Viestit: 11
- Liittynyt: 09 Syys 2008 23:06
- Mönkijä:: polaris sportsman 500 efi
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
mikähän itselläni on etuperässä kun oikuttelee kun se ei väliin vedä ja väliin vetää koko päivän kun ajelee. taikka jos on kauan pysähdyksissä ja sitte lähtee liikkeelle niin sitten menee hetki että etuperä kerkiää mukaan. kyseessä polaris sportsman 500efi 08.
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
käsittääkseni sulla on vielä takuupeli että älä ainakaan ala purkamaan mitään.käämille menevän jännitteenhän voit kyllä helposti tarkistaa jos haluaa jotain itse tehdä.eli seuraile etuperään menevää johtoa takasinpäin lähimmälle liittimelle ja mittaile siittä molempiin suuntiin.joku pollemieshän kyllä muistaa arvot mitä käämille on.ite en nyt kipeenä jaksa alkaa niitä hakemaan.mut kyl se siitä lähtee.....
tosi pimeetä touhua.joskus
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 20 Touko 2007 18:54
- Paikkakunta: Porvoo
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
hupo kirjoitti:käsittääkseni sulla on vielä takuupeli että älä ainakaan ala purkamaan mitään.käämille menevän jännitteenhän voit kyllä helposti tarkistaa jos haluaa jotain itse tehdä.eli seuraile etuperään menevää johtoa takasinpäin lähimmälle liittimelle ja mittaile siittä molempiin suuntiin.joku pollemieshän kyllä muistaa arvot mitä käämille on.ite en nyt kipeenä jaksa alkaa niitä hakemaan.mut kyl se siitä lähtee.....
Silloin vuosi sitten olin mitannut uudesta osasta(löytyy keskustelun ekalta sivulta.):
Etuperän magneettikytkimen vastus on uudessa osassa noin 30 Ohmia.
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Comsussa olen mitannut kahdesta etuperästä. Toisessa vastus oli 24 ohmia ja toisessa 25 ohmia.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Illalla soitti Bullin uusi omistaja ja kertoi takuuseen vaihdetusta uudesta etuperästä magneetin käämin kärähtäneen ja sulattaneen sinne menevien sähköjohtojen päälliset.
Nyt on sitten kuulemma ajanut sillä modaamallani ja mukaanantamallani etuperällä toistasataa km ja tähän mennessä vain "hyvyys vikana"!
Kuulemma nappaa heti kiinni ja myös irroittaa heti, sisällähän siinnä on moottoriöljyt!
Vaan kylläpä Reiskaa nyt jännittää, mikä siitä lävähtää ja milloin?
Nyt on sitten kuulemma ajanut sillä modaamallani ja mukaanantamallani etuperällä toistasataa km ja tähän mennessä vain "hyvyys vikana"!

Kuulemma nappaa heti kiinni ja myös irroittaa heti, sisällähän siinnä on moottoriöljyt!
Vaan kylläpä Reiskaa nyt jännittää, mikä siitä lävähtää ja milloin?

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
mistähän olette tilanneet noita muovihäkkejä ja kulutuspaloja ja paljonko maksaa?meilläpäin ei oikeen toi varaosapuoli tunnu pelaavan niin meinasin tilata muualta.
tosi pimeetä touhua.joskus
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Tuolta kannattaa kysellä http://www.tuontitukku.fihupo kirjoitti:mistähän olette tilanneet noita muovihäkkejä ja kulutuspaloja ja paljonko maksaa?meilläpäin ei oikeen toi varaosapuoli tunnu pelaavan niin meinasin tilata muualta.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Vastaanpa itse itselleni.Repetti kirjoitti:Illalla soitti Bullin uusi omistaja ja kertoi takuuseen vaihdetusta uudesta etuperästä magneetin käämin kärähtäneen ja sulattaneen sinne menevien sähköjohtojen päälliset.
Nyt on sitten kuulemma ajanut sillä modaamallani ja mukaanantamallani etuperällä toistasataa km ja tähän mennessä vain "hyvyys vikana"!![]()
Kuulemma nappaa heti kiinni ja myös irroittaa heti, sisällähän siinnä on moottoriöljyt!
Vaan kylläpä Reiskaa nyt jännittää, mikä siitä lävähtää ja milloin?

Pari kertaa on säikäyttänyt kun uusi omistaja on soittanut. Ensin, että miksihän etuperä jarruttaa kun vaihdoin uudet renkaat?
No minä kysymään, mitkä ovat rengaskoot? Sanoi olevan halkaisijan eroa 3 senttiä etu- ja takarenkaan välillä.

No minä, että vaihda hitossa takaisin entisiin tai etsi eteen tuumaa isommat renkaat.
Oli vaihtanut entiset ja taas kaikki pelasi.
Sitten taas soitto. Miksihän neliveto on aina päällä? Vaikka olisi kytketty vaan takavedolle. No siinnä setvittiin ja kaveri kertoi työntäneensä etuperän öljyä ruutalla ihan täpötäyteen sieltä ylimpänä olevasta huohotinputken reiästä. Hänestä sitä parempi, mitä enemmän öljyä.

No neuvoin laskemaan ne öljyt pois ja panemaan sen ohjekirjan mukaisen 3 dl ohutta moottoriöljyä tai Polariksen etuperäöljyä.
Sitten taas kaveri soitti ja kertoi tehneensä näin ja kaikki pelaa kuin elokuvissa. On nyt jo ajanut sillä etuperällä yhtä paljon kuin minä sitä ennen kahdella yhteensä.
Joten jokohan uskaltaisi sanoa, että ne etuperän heikot kohdat ovat: laakerointi, karkea planeettapyörästön takaosa, kulutuspala, ja magneeton käämin reunoilla olevat reunat, jotka jauhavat sen sormilevyn kappaleiksi. Nämä siitä ainakin on korjattu/ poistettu. Ja toistaiseksi tuntuu kestävän.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Hienoa pioneerityötä siinä tapauksessa. Uusi omistaja ei mikään itämaan tietäjä ole.
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Tietää se kaveri mönkijöistä ja osaa ajaa - on ajanut paljonkin 2-vetoisella Rally Usalla. Mutta 4-vedot tuntuvat olevan ominaisuuksiensa osalta hakusessa.X-Race kirjoitti:Hienoa pioneerityötä siinä tapauksessa. Uusi omistaja ei mikään itämaan tietäjä ole.

Kiva kaveri!

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Itselläni on toi ongelma että etuveto menee pääle kun takarenkaat tarpeeksi vauhdikkaasti sutasee, vaikka on 2wd kytketty. En tajua mikä sen aiheuttaa, etuperässä on ollut pollen öljyä, moottoriöljyä, peräöljyä mutta mikään ei auta tohon kytkeytymis ongelmaa. Etuperä on purettu jo kerran ja kunnostettu kunnolla. No ei tässä auta vaan kuin olla sutimatta pelkällä takavedolla.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012