4x4 Etuperään liityvät asiat
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Itselläni toimii vain hyvin polariksen etuperäöljyt.
Vetarit lähtee irti kun ottaa sieltä vetärin holkin sisältä lukko rautalankan lenkin pois.
Uudessä perässä kannattaa hioa sileäksi se päärattaan pinta jota laahainpelti laahaa sitä vasten.
Pinnion säätö on myötäpäivää ruuvaa kuusiokolo ruuvia niin menee kireemälle. Se takia vanha peräsi ei varmaan säädy koska siellä on se laahain pala kulunu loppuuun.
Vetarit lähtee irti kun ottaa sieltä vetärin holkin sisältä lukko rautalankan lenkin pois.
Uudessä perässä kannattaa hioa sileäksi se päärattaan pinta jota laahainpelti laahaa sitä vasten.
Pinnion säätö on myötäpäivää ruuvaa kuusiokolo ruuvia niin menee kireemälle. Se takia vanha peräsi ei varmaan säädy koska siellä on se laahain pala kulunu loppuuun.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Tervehdys taas!
Uusi etuperä paikoillaan. Vaihtotyö aika simppeli!
Moottoriöljyt nyt etuperässä ja pian vaihdan ja katson mitä öljyjen mukana tulee
Purin vanhan perän kunnostusta varten. Oirehan oli jatkuva neliveto!
Aiheuttaja:
Muovihäkin ympärillä oleva jousi katkennut ja "kuulat vapaana" .
Häkki oli ehjä, sormilevy oli ehjä, laahainpala hieman kulunut!
Näinkin voi käydä
/Mika
Uusi etuperä paikoillaan. Vaihtotyö aika simppeli!
Moottoriöljyt nyt etuperässä ja pian vaihdan ja katson mitä öljyjen mukana tulee

Purin vanhan perän kunnostusta varten. Oirehan oli jatkuva neliveto!
Aiheuttaja:
Muovihäkin ympärillä oleva jousi katkennut ja "kuulat vapaana" .
Häkki oli ehjä, sormilevy oli ehjä, laahainpala hieman kulunut!
Näinkin voi käydä

/Mika
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Kävi peräprojektissa siten että tuosta vanhasta perästä, 250km ajetusta 11kk vanhasta perästä oli laahainpala kulunut puhki, sekä muovihäkki ja sormilevy rikki. Asiasta olin yhteydessä gern huoltoon ja katsoivatkin vanhaa perää. Ehdottivat että kunnostavat vanhan perän tai antavat siihen kaikki uudet osat. Otin sitten laatikon mukaan jossa oli uudet osat ja kasailen itse siitä ehjän. Laahainpala tehdään uusi jostain muusta materiaalista oikaistaan ja kiillotetaan tuo rattaan takapuoli. Eiköhän ala kestää. Laittelen kuvia joskus vanhasta perästä.
Eli lopputulos. Takuuta ei ollut, mistä voi olla montaa mieltä, rahaa meni 190 euroa ja nyt on kaksi ehjää perää. Pakko olla tyytyväinen.
Eli lopputulos. Takuuta ei ollut, mistä voi olla montaa mieltä, rahaa meni 190 euroa ja nyt on kaksi ehjää perää. Pakko olla tyytyväinen.
- riksa
- 4WD
- Viestit: 221
- Liittynyt: 18 Syys 2004 18:47
- Paikkakunta: Hyvinkää Mönkijä:Polaris 850 traktori, 3 lasten mönkijää 2x110cc ja 1x50cc
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
On se vaan niin, että modattu perä tuntuu kestävän hyvin.
En tehnyt muuta kuin muutokset mitä täällä on jo moneen otteeseen kerrottu ja nyt alkaa olla takana useampia reissuja ja maantieajoa päälle ja nelikko toimii toimii toimii KOP KOP.
Ensimmäinen etuperä ei kestänyt kuin muutaman reissun ja jo toisella reissulla alkoi pykimiset. Öljyinä on nyt sisällä polariksen etuperäöljyt.
En tehnyt muuta kuin muutokset mitä täällä on jo moneen otteeseen kerrottu ja nyt alkaa olla takana useampia reissuja ja maantieajoa päälle ja nelikko toimii toimii toimii KOP KOP.
Ensimmäinen etuperä ei kestänyt kuin muutaman reissun ja jo toisella reissulla alkoi pykimiset. Öljyinä on nyt sisällä polariksen etuperäöljyt.
Korjaamme kaiken minkä särjemme 
http://WWW.AUTOSIKORJAA.FI
Kuranaamaisten ukkojen sunnuntai retkistä fotoja ja juttuja löytyy naamakirjasta mönkijämiehet sivulta. Kannattaa käydä vilkuilemassa.

http://WWW.AUTOSIKORJAA.FI
Kuranaamaisten ukkojen sunnuntai retkistä fotoja ja juttuja löytyy naamakirjasta mönkijämiehet sivulta. Kannattaa käydä vilkuilemassa.
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Nyt on parannellulla perällä ajeltu jonkunverran eli parannuksia uudet laakerit sekä lautaspyörän oikaisu ja kiillotus. Öljyinä polaris-öljyä. Kulutuspalana käytetään alkuperäistä mikä asiantuntijakommentin mukaan on sopivaa tavaraa tähän käyttöön.
Muuten toimii hyvin mutta jonkunverran tahtoo neliveto jäädä päälle. Eli pakilla liikauttamalla saa pois päältä. Olisikohan niin että jos takapyörät pääsevät nopeamassa lähdössä vähän sutimaan niin ne "kuulat" eli sylinterimäiset kappaleet jotka kiilautuvat uriinsa lukiten perän jäävät jotenkin jumiin johtuen nopeasta lukituksesta eli kappaleet mihin nämä kuulat lukittuvat ovat liian pehmeitä.
Jos tuosta nyt mitään ymmärtää..
Muuten toimii hyvin mutta jonkunverran tahtoo neliveto jäädä päälle. Eli pakilla liikauttamalla saa pois päältä. Olisikohan niin että jos takapyörät pääsevät nopeamassa lähdössä vähän sutimaan niin ne "kuulat" eli sylinterimäiset kappaleet jotka kiilautuvat uriinsa lukiten perän jäävät jotenkin jumiin johtuen nopeasta lukituksesta eli kappaleet mihin nämä kuulat lukittuvat ovat liian pehmeitä.
Jos tuosta nyt mitään ymmärtää..
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
joku manas jossain aikaisemmassa tekstissä ettei gern huoltoo kiinnosta parantaa etuperien kestävyyttä.
tuos eilen keskustelin gern huollon asentajan kanssa pitkään bulleista ja niiden vioista. eivät myyneet rikkinäistä etuperää vaan kuulemma haluavat kaikki rikkinäiset etuperät vaihdossa takaisin takuupeleistä ja kunnostavat ne. Nyt on kuulemma hekin tehneet muutaman perän koekappaleen johon on laitettu paremmat länsimaiset laakerit, lautaspyörä sorvautettu ja paksumpi kulutus pala. eli eiköhän ala "takuuhuolletut" perätkin pikkuhiljaa kestämään.
tänään muuten ekaa kertaa alko omassa alle 20 kilsaa ajetussa bull 2:ssa etuperä temppuilemaan. ajelin pihassa edestakasin nelivetopäällä ja yht äkkiä etuperä rupes jarruttaa perkeleesti. aukes vasta kuin peruutti 2wd päällä muutaman metrin.
tuos eilen keskustelin gern huollon asentajan kanssa pitkään bulleista ja niiden vioista. eivät myyneet rikkinäistä etuperää vaan kuulemma haluavat kaikki rikkinäiset etuperät vaihdossa takaisin takuupeleistä ja kunnostavat ne. Nyt on kuulemma hekin tehneet muutaman perän koekappaleen johon on laitettu paremmat länsimaiset laakerit, lautaspyörä sorvautettu ja paksumpi kulutus pala. eli eiköhän ala "takuuhuolletut" perätkin pikkuhiljaa kestämään.
tänään muuten ekaa kertaa alko omassa alle 20 kilsaa ajetussa bull 2:ssa etuperä temppuilemaan. ajelin pihassa edestakasin nelivetopäällä ja yht äkkiä etuperä rupes jarruttaa perkeleesti. aukes vasta kuin peruutti 2wd päällä muutaman metrin.
- qaw
- 6WD
- Viestit: 872
- Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Paikkakunta: Kempele
- Viesti:
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Tuohan muuten ei ole vika vaan ominaisuus. Samaa tekee Polariksen etuperä, josta tuo Comanchen on siis kopioitu. Paras konsti saada jumiin on peruuttaa ylämäkeen pyörät linkussaHarre kirjoitti:tänään muuten ekaa kertaa alko omassa alle 20 kilsaa ajetussa bull 2:ssa etuperä temppuilemaan. ajelin pihassa edestakasin nelivetopäällä ja yht äkkiä etuperä rupes jarruttaa perkeleesti. aukes vasta kuin peruutti 2wd päällä muutaman metrin.

Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
heh, hyvä tietää tääkin. satuin peruuttelemaan pyörät linkussa tasasellaqaw kirjoitti: Tuohan muuten ei ole vika vaan ominaisuus. Samaa tekee Polariksen etuperä, josta tuo Comanchen on siis kopioitu. Paras konsti saada jumiin on peruuttaa ylämäkeen pyörät linkussa
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
onkos kukaan kokeillu atf öljyä tossa etuperässä.käytetäänhän sitä manuaali vaihdelaatikoissakin.olis ainakin notkeeta pakkasellakin.
-
- Noppeli
- Viestit: 11
- Liittynyt: 03 Loka 2009 17:47
- Mönkijä:: BULL&BLADE
- Paikkakunta: Kouvola
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Käpäsin pari päivää sitte Gernin-huollossa, sanoivat käyttäneensä noihin periin nyt täyssynteestistä moottoriöljyä.
Kunnostin itte omasta mönkijästä etuperän. Nämä tehtiin: hammaspyörän tausta sorvattiin, päätylevy missä käämi hiottiin tasaiseksi, SKF-laakerit, uudet stefat, uusi muovihäkki+jouset, sormilevy, kulutuspala.
Hintaa tuli noin 200€ itse tehden.
Oireet alkoi kun lumia aloin työnnellä, neliveto hyppi pois päältä kun pysähtyi, meni päälle taas rusahduksen kera kun oli liikkeessä. Vikaahan tuossa on varmaan ollut jo kesästä asti, kun sen ostin käytettynä.
Nyt täytyy ajella tarkasti, liukkailla keleillä aina neliveto päällä ettei vaan takapää sutaise ja kytke sitä kautta nelivetoa, se on nimittäin etuperän surma.
Ihan oli mielen kiintoinen projekti, kuvia en ottanut mutta eipä tuo mitään avaruustiedettä ollukkaan.
Nyt etupärä toimii kuin unelma 0W-40 synteettiset oilit sisässä.
Kiitos ja näkemisiin.
Kunnostin itte omasta mönkijästä etuperän. Nämä tehtiin: hammaspyörän tausta sorvattiin, päätylevy missä käämi hiottiin tasaiseksi, SKF-laakerit, uudet stefat, uusi muovihäkki+jouset, sormilevy, kulutuspala.
Hintaa tuli noin 200€ itse tehden.
Oireet alkoi kun lumia aloin työnnellä, neliveto hyppi pois päältä kun pysähtyi, meni päälle taas rusahduksen kera kun oli liikkeessä. Vikaahan tuossa on varmaan ollut jo kesästä asti, kun sen ostin käytettynä.
Nyt täytyy ajella tarkasti, liukkailla keleillä aina neliveto päällä ettei vaan takapää sutaise ja kytke sitä kautta nelivetoa, se on nimittäin etuperän surma.
Ihan oli mielen kiintoinen projekti, kuvia en ottanut mutta eipä tuo mitään avaruustiedettä ollukkaan.
Nyt etupärä toimii kuin unelma 0W-40 synteettiset oilit sisässä.
Kiitos ja näkemisiin.
Viimeksi muokannut Tupajumi, 31 Joulu 2009 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Vuoden ajettu nyt korjatulla etuperällä eli oikaistu lautaspyörä ja kiillotettu. Perä oli nyt auki muiden huoltojen lomassa ja näytti samalta kuin kasatessa. Kulutuspala ei ollut kulunut.
Eli kyllä se kestää kun sen viitsii kunnostaa.
Eli kyllä se kestää kun sen viitsii kunnostaa.
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Tuli hankittua Powerhorse 4*4 eli vastaava kuin Comanche bull marraskuun lopulla. Ajettu nyt reilut 300 km ja nyt olen huomannut etuperän jumittelua. Ei kylläkään mitenkään rusahtele, lumitöissä kun käyttää 4WD toiminnetta, niin jos ajaa ensin eteenpäin ja sitten heittää pakille, niin huomaa, että etupää saattaa jarruttaa. Jos käyttää 2WD:llä hetken ajossa tai ajaa hetken uudelleen vastakkaiseen suuntaan, niin voi löysätä jumittamisen.Etuperässä on polariksen öljyt, kun tätä ryhmää on tullut luettua jo ennen ja hankinnan jälkeenkin. 2WD:lle vaihdettaessa etuperä ei jää jumiin eli löysää pois 4wd kytkennän.
Eilen tuli kokeiltua etuperän vierestä vetoniveliä ja huomasin, että aika iso klappi on perän sisällä, siis kun ottaa kiinni vetonivelestä kunnon otteen perän vierestä ja heiluttaa, onkohan perän laakerit jo sököt ja aiheuttaa tuota jumimista? Miten muilla, onko vetoakselit jämäkät vai löytyykö klappia etuperässä?
Eilen tuli kokeiltua etuperän vierestä vetoniveliä ja huomasin, että aika iso klappi on perän sisällä, siis kun ottaa kiinni vetonivelestä kunnon otteen perän vierestä ja heiluttaa, onkohan perän laakerit jo sököt ja aiheuttaa tuota jumimista? Miten muilla, onko vetoakselit jämäkät vai löytyykö klappia etuperässä?
-
- 4WD
- Viestit: 239
- Liittynyt: 15 Loka 2009 21:36
- Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
- Paikkakunta: keskipohjanmaa
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
itse käytin heti comsun oston jälkeen etuperässä moottoriöljyä mutta vaihdoin melkeen heti polariksen litkuun kun kaikki sitä niin ylistivät ja mulla rupes ainaki perä rusahtelemaan.. huomas suuntaa vaihtaessa kun lumitöitä teki... no vaihdoin moottoriöljyt takasi ja rutinat loppui.. sen verran on eroa että pollen litkuilla 4wd/2wd vaihto tapahtuu heti kun namiskaa kääntää mutta noilla moottoriöljyillä jotka on paljo "jäykempiä" niin etuperä kytkeytyy pois päältä hieman viiveellä.. mutta tämä vain pakkasen kangistamana, pienen ajon jälkeen öljyt jo saanu notkeutta ja toimii kuten pitää..
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Nyt alkoi rutisemaan etuperä, onhan tuolla ajettu jo vajaa 3000km ja toiminut tähän asti moitteetta. Aikaisemmin olen käyttänyt polariksen öljyä ja nyt pariviikkoa sitten vaihdon normaalit moottori öljyt, en tiedä vaikuttaako tuo öljynvaihto tuohon rutinaan.
Neliveto ei aina kytkeydy heti päälle ja sittenkun se kytkeytyy, niin se kytkeytyy rusahduksen saattelemana päälle.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä enään, vai ajanko niinkauan kunnes lopettaa kokonaan toimintansa?
Neliveto ei aina kytkeydy heti päälle ja sittenkun se kytkeytyy, niin se kytkeytyy rusahduksen saattelemana päälle.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä enään, vai ajanko niinkauan kunnes lopettaa kokonaan toimintansa?
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Luultavasti remonttia tiedossa eikä enää öljyjen vaihdolla korjaannu, voihan sillä ajella jos ei enempiä ala rutisee. Lopulta nelivedon päälle saaminen hankalaa tai sitten se on kokoajan päällä.
Pieni kertomus omasta pelistä: noin kuukausi sitten alkoi oman bullin neliveto temppuilee ja esim. metsässä rymytessä sai jonkin aikaa renkata eteen/taakse että kytkeytyi, tämähän on erittäin mukavaa kun on ajanut neliveto päällä pahempaan paikkaan ja pois yrittäessä ei sitten enää toimikaan:) . Olen aina ajanut 4wd nappula kytkettynä kun se juurikin kytkeytyy vasta tarvittaessa päälle. No silloin purin etuperän ja muovihäkkihän siellä oli murusina.
Viikonloppuna piti vielä päästä ajelee ja halusin nelivedon (lähes) toimintavarmaksi niin hitsasin rullalaakerit kiinteästi akselille. Kesällä voi joutua etsimään toisen etuperän....
Siitä lähtien ollaan ajettu hitsatulla etuperällä ja käytössä on aina 100% neliveto:)
Pieni kertomus omasta pelistä: noin kuukausi sitten alkoi oman bullin neliveto temppuilee ja esim. metsässä rymytessä sai jonkin aikaa renkata eteen/taakse että kytkeytyi, tämähän on erittäin mukavaa kun on ajanut neliveto päällä pahempaan paikkaan ja pois yrittäessä ei sitten enää toimikaan:) . Olen aina ajanut 4wd nappula kytkettynä kun se juurikin kytkeytyy vasta tarvittaessa päälle. No silloin purin etuperän ja muovihäkkihän siellä oli murusina.
Viikonloppuna piti vielä päästä ajelee ja halusin nelivedon (lähes) toimintavarmaksi niin hitsasin rullalaakerit kiinteästi akselille. Kesällä voi joutua etsimään toisen etuperän....
Siitä lähtien ollaan ajettu hitsatulla etuperällä ja käytössä on aina 100% neliveto:)