Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Neprakko
Noppeli

Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja Neprakko »

Morjesta pöytään!

Tämä on mun eka viesti tänne. Olen ahkerasti kahlannut foorumia läpi ja saanut mitä mainiointa tietoa liittyen mönkijöihin. Kaikesta täältä saamastani tiedosta huolimatta menin pölhöyttäni ostamaan Comanche Roadsterin. Tiedän suurin piirtein mihin ralliin olen laitteen kanssa lähdössä, mitä tulee korjaamiseen ja osien vaihtoon. Tekniikan tuntemukseni on kuitenkin varsin olematonta, ja varsinkin roadster on kuin hepreaa mulle. Itse laitetta en ole vielä nähnyt edes (tilasin sen tehopekalta tiistaina (edellispäivänä) ja lupasivat, että se tulee vielä tämän viikon aikana. Käyn itse noutamassa laitteen. Ajattelin, etten sillä edes aja enempää kuin tehopekalta kotiin ennen kuin saan sen "järkevään kuntoon".

Tämän viestiketjun ideana on kertoa Roadsterista teknispainoitteisesti, näin saisimme kerättyä roadsterista hyvää tietoa yhteen paikkaan, niin ettei tarvi loputtomasti googlata ja ihmetellä pienimpiäkin asioita. (Poiketen siis aikaisemmasta Comanche roadster ketjusta, joka käsittelee sitä enemmän yleisellä tasolla.)

Täältä lukemani ja tehopekan kanssa puhuttuani olen saanut tietooni seuraavaa:
Alkuperäiset renkaat ovat hirvittävän huonot, jotka pitkässä juoksussa hajottaa mönkijän aiheuttamallaan tärinällä. Ne siis pitää vaihtaa ensi tilassa. Rengaskoko on tehopekan mukaan 215x50 12", tämän kokoiset renkaat ovat todella kiven alla. (Ainakin täällä Turussa.) Onko teillä antaa vinkkiä mistä saisi uudet kohtuu hintaiset alkuperäisten tilalle, ilman että tarvitsee vaihtaa vanteita? Tehopekan mukaan vanteet pitäisi olla ihan ok, onko teillä muita kokemuksia?

Alkuperäisillä rattailla Roadsterin moottori kiertää noin 7000 kierrosta minuutissa 80km/h vauhdissa. Tämä on varsin ikävää jos ajaa hiukankaan pidempää matkaa. Ohjeeksi kerrottiin, että rattaat tulisi vaihtaa 15 piikkinen eteen ja 39 piikkinen taakse, jolloin samassa nopeudessa kierrokset noin 5500rpm. Onko tämä toimenpide laillinen? Mitkä on rattaiden oikeat koot? Onko alkuperäisistä ketjuista vaihdoksen jälkeen yhtään mihinkään täytyisikö ne vaihtaa samalla? Millaisiin?

Luin Bashan 250cc crossista, että öljy on niin surkeaa, ettei sillä uskalla ajaa 10km pitempää. Juontaako samat ongelmat myös roadsteriin? Samasta Bashanista neuvottiin myös vaihtamaan akku bilteman geeliakkuun. Millainen Roadsterin akku on? Edelleen Bashanin sytytystulppa on surkea kinkki, joka voi aiheuttaa käyntiongelmaa, tuleeko Roadsteriin vaihtaa tämä myös?

Keksittekö jotain muuta, mitä roadsteriin tulee vaihtaa/korjata, jotta siitä saisi luotettavan pelin?

Kiitoksia kovasti vastauksista jo näin etukäteen! Toivon, ettei hirveästi sudittaisi tähän topikkiin offtopikkia, jotta tästä tulisi tiivis tietopaketti. OT:t sopii toiseen comanche roadster ketjuun paremmin. :D
muggs
Noppeli
Mönkijä:: roadster

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja muggs »

Itsellä nyt vähän reilu 1500km takana roadsterilla. Aika paljon ollut laittamista mutta nyt tuntuisi jo ihan kelpo peliltä. Takuuseen nyt vaihdettu; Toinen etunapa,mittaristo ja etupään niveliä.

Vanteet mulla ainakin suorat, mutta kahdessa renkaassa reilummin pystyheittoa. Menee ihan siedettävästi kun laittoi huonot taakse tasapainotuksen jälkeen. On muuten pelottavan liukkaat sateella nuo orkkikset rakkulat.

Välitykset tosiaan ihan liian lyhyet. Itse vaihdoin eteen 15-piikkisen, huiput nyt gepsin mukaan n.100km/h. Taakse tarvii vielä laittaa pienempi rissa. Rattaan, suuttimen ja putkenmuutoksen jälkeen kytkin luistaa vaikka kunnon öljyt ja säädetty ihan "löysälle" säätö. Tuo puoliautomaatti ei muutenkaan toimi kovin jouhevasti tuossa.

Öljyt, tulpan ja bensaletkut sekä suodattimen vaihdoin itse heti. Kaasulirputin myös vaidettu rullaan. Akun kanssa mulla ei vielä ongelmia ole ollut. Mitkään mutterit/pultit ei tossa pysy mukana ellei niitä laita liimalla tai vaihda nyloceihin.
Neprakko
Noppeli

Kun olen aika noviisi tässä hommassa (itse muutostyöt tekee rautainen ammattilainen) niin kerrotko millä tiedoilla ton rullan vaihdoit? Mitä öljyä lykkäsit? Paljon sulla on mennyt rahaa noihin uusiin osiin?
B12
4WD

Viesti Kirjoittaja B12 »

Neprakko kirjoitti:Morjesta pöytään!

Luin Bashan 250cc crossista, että öljy on niin surkeaa, ettei sillä uskalla ajaa 10km pitempää. Juontaako samat ongelmat myös roadsteriin?
Off topiccia, mutta kukahan sen alkuperäisen öljyn on testannut, kun muka on niin kauhean huonoa? Kyseessä on siis ihan puhdas mutu, koska mönkijä on kiinalainen, niin öljyn on pakko olla todella huonoa. Todellisuudessa kukaan ei sitä tiedä, onko sisällä huippulaatuista kamaa, vai hirveää tappolientä.

Öljy kannattaa vaihtaa aika pian siitä syystä, että mahdollinen koneistuslastu ym huonon viimeistelyn aiheuttama puru (taas mutu) poistuu.
Kinroad XT250ATV-C
muggs
Noppeli

Kaasukahva on mulla tämä http://www.storm-motor.fi/shop/Publishe ... G-44-97750 Vaijeria joutuu hieman muokkaamaan mutta muuten hyvä, ja sopiva liikekkin minusta.

Rahaa noihin nyt ei paljon ole menny, aikaa sitten ropailuun vähän enemmänkin.
Öljyksi oon lykänny motulin 5100:sta

Tosiaan etuiskareiden paineet oli mulla uutena ihan mitä sattuu, että kannattaa nekin ehkä kattoa.
Maalipinta tossa on kans erittäin surkea. katteesta kun pyyhkäsee, niin sormet on sinisenä. :D Vedin vahan siihen pintaan ni tuli vähän kiiltoakin.
Neprakko
Noppeli

Öljystä kysyin vielä eräältä autokorjaamon omistajalta, kun jäi vaivaamaan. Hän sanoi, ettei mönkijöistä tiedä, mutta vanhemmissa autoissa tehtaalla laitettu öljy oli "hiontaöljyä" joka nopeuttaa sisäänajoa. Siksi tulee kuulemma metallilastua öljynvaihdon yhteydessä. Muun muassa siksi vanhemmissa autoissa uutena ostettuna ensimmäinen huolto oli niin pian (vm. 87 mersussa 1500km). Saatiin hiontaöljy pois ja kunnon tavara sisään. Epäili, että täysin samasta asiasta tässä kohtaa kyse. Nykään sellaista ei tarvi enää tehdä (vm 07 mersu 25 000km), mutta kiinan poika taitaa jatkaa tällä tiellä.

Ehkä oikeaa vastausta ei kukaan tiedä, ja jos tietää niin hänkin postaa mutulla =)

Seuraavat asiat vielä ihmetyksen alla:
Tulppa, mikä koko ja malli (saa sen sieltä irti ja vie mukana näytille, mutta kiva se ois tietää)?
Renkaat, minkä kokoisia renkaita olette laittaneet alkuperäisiin vanteisiin. Mihin hintaan renkaat saitte, ja mistä?
Suodattimet, mitä suodattimia Roadsterissa on ja mitä niistä kannattaa vaihtaa, ja millaisiin?
Rattaista, jeps eteen 15 piikkiä, mutta mikä sen koko/malli täytyy olla? Entäpä taakse?
Bonuksena, minkä tasoiset ketjut ovat alkuperäiset ja mitä kokoa ne (428?) on?

Extrabonus: Kytkin, kannattaako sitä alkaa vaihtamaan? Jos olet vaihtanut, niin millaiseen? Rasittaako konetta muulta osin kuin kytkintä itseään jos luistaa?
Kiitosta kaikille vastanneille!
ville86
Noppeli
Mönkijä:: comanche roadster 300cc

Viesti Kirjoittaja ville86 »

itse ostin tuolta tehopekalta samaisen pelin, siellä myyjä kehu että on itse koonnut vehkeen, sen olonen oli että joku rimaranne tosissaan kasannu kun noin 3 km ajon jälkeen ravisti ja kolis, oli kaikki etu ripustusten pultit löysällä. Ennen ku otat mönkkärin ajoon tarkasta ja säädä etupyörien ohjauskulmat, tehopekalla kaverit vaan laittaa pultit kiinni sen koommin kokeilematta mitään. Pyörän kulmille ei mitään ohje arvoja ole mutta omilla kokemuksilla, camber noin 0-astetta ja vähän haritusta etupyörissä kääntyy ja kulkee kivasti ei puolla mihinkään suuntaan ym, renkaat joudut samantien vaihtamaan jos aiot ajaa yli 30km/h, kenda ym on hyvä merkki tosin melko kallis, kysele www.storm-motor.fi tai jostain vastaavasta liikkeestä, etupään kaikki mutterit kannattaa vaihtaa nylok mallisiin lukkomuttereihin, öljyn vaihdon suoritin ite joskus 100km kohdalla ekan kerran, sen kanssa kannattaa odottella et vaihteisto lähtee kunnolla toimimaan, on aluks vähän jäykkä käyttää. aja kunnolla sisääm ennen ku rupeet virittelemään, omasta pelistä oon nyt saanu ajettavan pienillä ohjausgeometria muutoksilla ja renkaiden vaihdolla, kannattaa viellä käydä noin vanteet tarkastuttamassa rengasliikkeessä josta löytyy renkaan tasapainotus kone näkee heti onks kiero, kiero vanne rikkoo ripustukset, niin ja se sytytys tulppa ja tulpan hattu kannattaa vaihtaa ennen ajoon ottamista oikeen tulpan löydät niistä mönkkärin mukana tulevista papereista
mitään en odottanu ja silti petyin...
muggs
Noppeli

Joo kyllähän sillä orkkisöljyllä voi sen 200km ajaa missä taitaa olla ensimmäinen öljynvaihto.

Eturatasta en sopivaa tiedä, mutta tämä http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L ... id=2224&p= sopii kun rattaan alle tekee 4mm korotuslätkän. Takarattaaksi pitäisi sopia tämä http://www.jtsprockets.com/52.0.html?&L ... id=4087&p= mutta en tosiaan ole vielä itse tuota vaihtanut. Ketjut ovat 520, ja mulla ainakin kestänyt hyvin.

Ei tuon kytkimen luiston pitäisi muuta rasittaa kuin itse kytkintä. Kylmällä koneella tuo tuntuu luistelevan enemmän.
Tulpaksi taisin laittaa NGK DR8EA:n
domodoctus
Noppeli

Viesti Kirjoittaja domodoctus »

sellasta kyselisin että onko noi moottorit miten äänekkäitä...oon nimittäin ajanut omalla nyt 50km ja koneesta kuluu julmettu kilinä mikä luonnollisesti on alkanu vähä huolestuttamaan. ja sit sellanen kysymys että mitä muutoksia sille putkelle pitäis tehä jotta ei ahistais niin paljon?
Neprakko
Noppeli

Todennäköisesti kilistää bensatankin korkki. Kokeile nostaa se "läppä" siitä ylös kun ajat niin loppuu kilinät. Vaihtoehtoisesti siihen voi tehdä kumitassut, niin ei täristä metalli metallia vasten. Missä päin roadsterisi kanssa huristat? Mistä muuten laitteen ostit?

Itsellä nyt takana hiukka reilu 600km vajaassa kolmessa viikossa. Aivan mahtava vehje. Olen edelleen aivan tohkeissani siittä. Seuraavaksi on suunnitelmissa vaihtaa takaratas huomattavasti pienempään, niin ei tosiaan huuda niin helevetisti kun ajaa sitä noin 80km/h. Jos jollain rattaan tarkat tiedot jossain ylhäällä niin saa pasteta tänne oikeen mielellään.

Jäin ihmettelemään, että millä tavalla tuntuu, että pakoputket ahdistaa? Mun mielitiettyni kulkee varsin reippaasti, enkä ole siihen tehollisesti mitenkään sattunut.
Hypo
6WD
Mönkijä:: Polaris Magnum 330 -04

Viesti Kirjoittaja Hypo »

domodoctus kirjoitti:mitä muutoksia sille putkelle pitäis tehä jotta ei ahistais niin paljon?
Näissä on yleensä sellanen "katalysaattori"systeemi putken sisällä, eli kun tutkit pakoputkea (alkuputkea), niin jossain kohtaa on todennäköisesti hieman paksumpi kohta tai hitsaussauma. Siitä vaan putki poikki ja sisuskalut pois. Ja sitten vaan hitsaamaan takasin kiinni.

En tiedä mitä siellä Comsun putken sisällä on, itelläni oli sellaista kennopeltiä perkeleen kovaan laitettu.
Pääsee sitä pienemmälläkin
domodoctus
Noppeli

Viesti Kirjoittaja domodoctus »

ei oo se korkki...on jo nostettu ylös :D espoossa sil huristelen gps näytti et mentiin 90km huiput mut noi on kuristeltu vähä jokapuolelta et on saatu ne tehot rajotettua lain puitteisiin...tehopekalta ostin ja on poikien kasaus jäljessä aika paljon korjailemista...vika listaan menee myös se ettei lataa ollenkaan eikä sammu virta-avaimesta...tarttee katella mistä johtuu kun ei ne siel liikkees osaa sanoo mitään mihinkään. sit tuunaus listalla on seuraavaks jahka aikaa ilmaantuu töiden lomassa laitteen maalaus metalli graffitti tai sen kaltainen ja jos vähä maltanristi peiliä ja takavaloa laittelis...sit ku on takuut ummessa ni voi alkaa pikkusen kutittelee tehoja siitä ja ne rattaat tosiaan tarttee vaihtaa ettei se olis sellanen mölyapina :twisted:
ville86
Noppeli
Mönkijä:: comanche roadster 300cc

Viesti Kirjoittaja ville86 »

hei onks joku löytäny 15piikkistä eturatasta tohon vessaan mistään? tutkin huvikseni johtosarjat roadsterista ja tuumasin et on tehopekan pojilta loppunu kolvista tinakesken ku on liitoksia tehty:D taidanpa purkaa koko laitoksen osiin ja koota itse uudestaan häviääpä ne lasten taudit, nyt 600km takana paria pientä bensan syöttö ongelmaa lukuunottamatta aivan loistava peli:D.......
mitään en odottanu ja silti petyin...
asentaja
2WD
Mönkijä:: comanche 300 roadster

Viesti Kirjoittaja asentaja »

Tere.Mitäs teit bensansyöttö ongelmalle?Itellä 300km takana ja vähä samoja ongelmia..
Pikku-MiCi
Noppeli
Mönkijä:: Comanche Roadster 300

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Moro! Piti ihan itsekin rekistöröityä tänne, kun on niin mielenkiintoista keskustelua etenkin roadsterista. Itse ostin kanssa kyseisen pelin kesäkuun alussa Teho Pekalta. Seuraavia vikoja/puutteita on matkalla tullut. Jouset aivan liian jäykät ---> löysäsin etujouset ihan nollille, takaakin reilummin. Mittari näytti aluksi mitä sattuu, eikä näyttänyt vaihteita aluksi ollenkaan ---> korjautui kun sisäänajot oli suoritettu. Huohotin letku palaa puhki ----> Nyt teräspunosletku, joka tukittu. Puttit ja mutterit löysällä, aurauskulmat 4cm ----> säädetty nyt 4-5mm. Renkaat soikeat, mutta suht hyvin tasaantuneet kun mittarissa jo kohta 2000 km. Eka öljyn vaihto 200 km jälkeen, vaihdoin kunnon moottoripyöräöljyt. Polttaa takavalon polttimoa. Aluksi vaihteet todella jäykät, eikä mennyt pakilta vapaalle, kuin silleen, että sammutti ensin moottoorin ja laittoi sammuksissa vapaalle. Renkaat liukkaat sateella. Jalkajarrun polkimen säätöruuvi liian pitkä, eli jarrut hirttivät kiinni ---> lyhennetty, nyt rullaa peli hyvin. Välitykset liian pienet. Kulkee silti tutkan mukaan 105 alamäkeen ja 100 tasasella. Polttoaineen varoitusanturi tankin alla, halki, vuoti bensaa ----> sikaflexillä korjattu, ei vuoda enää. Ketjut rahisivat, ketjulinja oli aluksi päin helvettiä ----> korjattu/säädetty. Takarengas tai vanne ilmeisesti sivuttaissuunnassa kiero,lieppaa, muutta ei häiriste ajoa. Pikku fiksaamisella ihan kelpopeli hintaisekseen. Jyväskylässä huristelen pääsääntöisesti, mutta reissuakin tulee tehtyä välillä.
Vastaa Viestiin