Tämä on mun eka viesti tänne. Olen ahkerasti kahlannut foorumia läpi ja saanut mitä mainiointa tietoa liittyen mönkijöihin. Kaikesta täältä saamastani tiedosta huolimatta menin pölhöyttäni ostamaan Comanche Roadsterin. Tiedän suurin piirtein mihin ralliin olen laitteen kanssa lähdössä, mitä tulee korjaamiseen ja osien vaihtoon. Tekniikan tuntemukseni on kuitenkin varsin olematonta, ja varsinkin roadster on kuin hepreaa mulle. Itse laitetta en ole vielä nähnyt edes (tilasin sen tehopekalta tiistaina (edellispäivänä) ja lupasivat, että se tulee vielä tämän viikon aikana. Käyn itse noutamassa laitteen. Ajattelin, etten sillä edes aja enempää kuin tehopekalta kotiin ennen kuin saan sen "järkevään kuntoon".
Tämän viestiketjun ideana on kertoa Roadsterista teknispainoitteisesti, näin saisimme kerättyä roadsterista hyvää tietoa yhteen paikkaan, niin ettei tarvi loputtomasti googlata ja ihmetellä pienimpiäkin asioita. (Poiketen siis aikaisemmasta Comanche roadster ketjusta, joka käsittelee sitä enemmän yleisellä tasolla.)
Täältä lukemani ja tehopekan kanssa puhuttuani olen saanut tietooni seuraavaa:
Alkuperäiset renkaat ovat hirvittävän huonot, jotka pitkässä juoksussa hajottaa mönkijän aiheuttamallaan tärinällä. Ne siis pitää vaihtaa ensi tilassa. Rengaskoko on tehopekan mukaan 215x50 12", tämän kokoiset renkaat ovat todella kiven alla. (Ainakin täällä Turussa.) Onko teillä antaa vinkkiä mistä saisi uudet kohtuu hintaiset alkuperäisten tilalle, ilman että tarvitsee vaihtaa vanteita? Tehopekan mukaan vanteet pitäisi olla ihan ok, onko teillä muita kokemuksia?
Alkuperäisillä rattailla Roadsterin moottori kiertää noin 7000 kierrosta minuutissa 80km/h vauhdissa. Tämä on varsin ikävää jos ajaa hiukankaan pidempää matkaa. Ohjeeksi kerrottiin, että rattaat tulisi vaihtaa 15 piikkinen eteen ja 39 piikkinen taakse, jolloin samassa nopeudessa kierrokset noin 5500rpm. Onko tämä toimenpide laillinen? Mitkä on rattaiden oikeat koot? Onko alkuperäisistä ketjuista vaihdoksen jälkeen yhtään mihinkään täytyisikö ne vaihtaa samalla? Millaisiin?
Luin Bashan 250cc crossista, että öljy on niin surkeaa, ettei sillä uskalla ajaa 10km pitempää. Juontaako samat ongelmat myös roadsteriin? Samasta Bashanista neuvottiin myös vaihtamaan akku bilteman geeliakkuun. Millainen Roadsterin akku on? Edelleen Bashanin sytytystulppa on surkea kinkki, joka voi aiheuttaa käyntiongelmaa, tuleeko Roadsteriin vaihtaa tämä myös?
Keksittekö jotain muuta, mitä roadsteriin tulee vaihtaa/korjata, jotta siitä saisi luotettavan pelin?
Kiitoksia kovasti vastauksista jo näin etukäteen! Toivon, ettei hirveästi sudittaisi tähän topikkiin offtopikkia, jotta tästä tulisi tiivis tietopaketti. OT:t sopii toiseen comanche roadster ketjuun paremmin.