Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
KiNmo
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Marras 2008 19:40

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja KiNmo »

Tein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet :oops: mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..
tyriz
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 20 Huhti 2009 14:48

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja tyriz »

Tein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..
Kaverilla tehoputki, mulla vakio. Testattu kyllä lähetellä niin ei sitä kiihtyvyyttä ainakaan pelkällä putkella saa, ihan samoihin menee :D Ääntä enemmänkin. => aika turhaa :cry:
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

tyriz kirjoitti:
Tein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..
Kaverilla tehoputki, mulla vakio. Testattu kyllä lähetellä niin ei sitä kiihtyvyyttä ainakaan pelkällä putkella saa, ihan samoihin menee :D Ääntä enemmänkin. => aika turhaa :cry:
Mutta eihän pelkällä teharilla saakkaan muuta kuin konerikon aikaiseksi! Tietysti on seokset säädettävä kohdilleen, eli suutinta isommaksi tai käy kone entistä laihemmalla ja meno hyytyy jo alkuunsa. Aina kun muutetaan koneen pako/imuvirtauksia, niin polttoaineen seossuhde muuttuu ja jos sitä ei huomioida, niin virittäminen onnistuu normaali kaavalla, eli tehot ei laske enempää kuin 10%. :twisted:
tatu77
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
Paikkakunta: Elimäki

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja tatu77 »

Kimi kirjoitti:
tyriz kirjoitti:
Tein omaan putken loppuosan uusiksi. Eli ilman kattia ja suoraan läpivirtaava äänenvaimennin. Ja alkukäyrästä "viilasin" ne hitsimällit kun ei sormenpää edes kunnolla mahtunu sinne. Nyt on ehkä tehoihin nähden liian kovat äänet mutta vääntää kyllä huomattavasti paremmin..
Kaverilla tehoputki, mulla vakio. Testattu kyllä lähetellä niin ei sitä kiihtyvyyttä ainakaan pelkällä putkella saa, ihan samoihin menee :D Ääntä enemmänkin. => aika turhaa :cry:
Mutta eihän pelkällä teharilla saakkaan muuta kuin konerikon aikaiseksi! Tietysti on seokset säädettävä kohdilleen, eli suutinta isommaksi tai käy kone entistä laihemmalla ja meno hyytyy jo alkuunsa. Aina kun muutetaan koneen pako/imuvirtauksia, niin polttoaineen seossuhde muuttuu ja jos sitä ei huomioida, niin virittäminen onnistuu normaali kaavalla, eli tehot ei laske enempää kuin 10%. :twisted:
Mulla siis pelkkä putki vaihettu ja ne ilma-aukot tukittu pakosarjalta. Paukuttelee ilosesti, eiks se meinaa että bensaa palaa putkessa eli käy rikkaammalla vai mitä? Täytyyks se 120 suutin sitte sinne vaihtaa ettei kone hajoo vai mikä homma? Joku jos vähän valaisis asiaa enemmän, kiitos :D
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
tatu77
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
Paikkakunta: Elimäki

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja tatu77 »

Kimi kirjoitti:Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
Joo ei kattia oo enää. Mut eikö se paukutus meinaa just sitä että käy rikkaalla ja polttaa putkessa ylimääräset bensat pois?
tyriz
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 20 Huhti 2009 14:48

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja tyriz »

http://www.youtube.com/watch?v=5MNiUWJjcEM :biggrin: :biggrin:

Tuli taas väsyttyä tylsyyttään tollanen. Videolla näyttää mäet ihmeen loivilta :shock:
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

tatu77 kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
Joo ei kattia oo enää. Mut eikö se paukutus meinaa just sitä että käy rikkaalla ja polttaa putkessa ylimääräset bensat pois?
Kyllä se vaan laihalla käy, se paukuttelu loppuu kun saat jostain isomman suuttimen.
Seokset säädetty jo alunalkujaan niin laihalle kuin vaan pystyy, ihan vain saastepäästöjen takia, ja nyt kun koneen virtausta parannettu, niin aina vain laihemmalle menee. Kannattaisi aina aloittaa tuo koneen "viilaaminen" järkeä käyttäen, tai lopputulos on pakosarja punaisuuttaan hehkuva ja reikämäntämallinen romumalmikasa.
tatu77
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
Paikkakunta: Elimäki

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja tatu77 »

Kimi kirjoitti:
tatu77 kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Jos on tehoputki laitettu, niin jo alkujaan saastepäästöjen takia laihalla käyvä kone, käy jo vaarallisen laihalla. Kyllä se vaatii isompaa suutinta ja kaasarin neulan-nostoa että saisi koneen seokset edes etäisesti kohdilleen. Eikä niillä ilmaputken tukkeamisella saa sitten muuta aikaiseksi kuin huonosti toimivan katalysaattorin, toki jos katti poistettu, niin silloinhan sillä ei ole mitään merkitystä.
Joo ei kattia oo enää. Mut eikö se paukutus meinaa just sitä että käy rikkaalla ja polttaa putkessa ylimääräset bensat pois?
Kyllä se vaan laihalla käy, se paukuttelu loppuu kun saat jostain isomman suuttimen.
Seokset säädetty jo alunalkujaan niin laihalle kuin vaan pystyy, ihan vain saastepäästöjen takia, ja nyt kun koneen virtausta parannettu, niin aina vain laihemmalle menee. Kannattaisi aina aloittaa tuo koneen "viilaaminen" järkeä käyttäen, tai lopputulos on pakosarja punaisuuttaan hehkuva ja reikämäntämallinen romumalmikasa.
ok. Kiitos tarkennuksesta. Laitanko mielummin 120 suuttimen kiinni mikä minulla jo on vai nostanko neulaa? Jotenki sellanen kuva että pääsuutin olisi 108??

Kertokaa joku virivinkit kuka on kokeillut mikä setti toimii parhaiten neulan säädön ja 120 pääsuuttimen osalta jos on putki avarrettu?
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Jos sulla on 120:n suutin jo olemassa, niin laita ihmeessä kiinni pikemmiten, saatat yllättyä positiivisesti. :D En tiedä mikä suutin on 250cc koneessa, mutta 200cc koneessa oli muistaakseni 88 tai 98. Tuo suutinhan ei vaikuta seoksiin muuta kuin korkeilla kierroksilla ja keskialue säädetään neulannostolla. Kannattaa laakista nostaa neulaa toiseksi ylimpään asentoon ja kokeilla miten toimii. Jos röpöttää ja tuntuu ahdistuneelta ja saa ryyppyllä lisää tehoja, niin neulaa ylemmäs. Tuskin saat liian rikkaalle säädettyä mitenkään, varsinkin jos virtauksia paranneltu muutenkin. Kokeilin laajakaistalambdalla ja seosmittarilla eri suuttimia ja neulan asentoja, niin laihalla tuntuu aina vain käyvän, mutta jos seokset rupeaa olemaan optimaaliset, niin meno hyytyy. Eli kai tuo on sitten tarkoitettu käymään laihalla, ja kumma kyllä tuntuu silti kestävän, jo reilu 20 000km:ä takana ja lisää tulee noin 2 000 km:ä joka kuukausi. Kiinni on 115:n suutin, jolla käy vieläkin vaarallisen laihalla, mutta kun 120:llä suuttimella saisi seokset kohdalleen, vaan kulku heikkenee.

Nyt kannattaa sitten ottaa huomioon, että jokainen kone on oma yksilönsä, ja kannattaa kokeilla eri suutin vaihtoehtoja ja neulanasentoja ennenkuin rupeaa päätään lyömään seinään.
Kaverilla on samanmallinen kapistus kuin itsellänikin ja sillä kulkee parhaiten 130:sen suuttimen kanssa, tosin laihalla silläkin seokset kun mennään yli 6 000 rpm.
MaxiSami
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Heinä 2009 22:51
Mönkijä:: Bashan 250cc
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja MaxiSami »

Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä? 8)
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

MaxiSami kirjoitti:Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä? 8)
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?
Katin kohdista en tiiä, mutta muista että kolme vuoden päässä häämöttävässä katsastuksessa leikellystä putkesta ei ole paljon iloa ;) (jos nää pelit sinne asti jaksaa)
Ite ostin "teharin" motolandista 100€:lla. Ei mielestäni paha hinta ja putki on kutakuinkin niin toimiva kuin se voi olla.. ja meni jopa "bolt-on".
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

MaxiSami kirjoitti:Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä? 8)
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?
Katti on juuri se, minkä kuvailitkin.
Ja etummaisesta putkesta sipelletään loppupäästä supistus pois, eli n.5mm:ä lyhennetään putkea ja hitsauspurskeet hiotaan putken etupäästä pois. Äänenvaimennin voidaan oman maun mukaan joko porata pitkällä ja paksulla poralla avarammaksi tai sitten avata koko pönttö ja tehdä siitä esim. vapaavirtausmallinen "sisuskalut kuubaan ja reikäputki ja villaa täytteeksi".
Helpoimmalla tosin selviää hankkimalla vaikka jonkun yleismallin sliparin tai jos motolandilla on taas saatavana "oli ainakin jokunen aika sitten loppu" noita tehoputkistoja.
tatu77
3WD
Viestit: 71
Liittynyt: 27 Maalis 2009 09:49
Mönkijä:: Bashan BS250-11B RAPTOR
Paikkakunta: Elimäki

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja tatu77 »

Kimi kirjoitti:Jos sulla on 120:n suutin jo olemassa, niin laita ihmeessä kiinni pikemmiten, saatat yllättyä positiivisesti. :D En tiedä mikä suutin on 250cc koneessa, mutta 200cc koneessa oli muistaakseni 88 tai 98. Tuo suutinhan ei vaikuta seoksiin muuta kuin korkeilla kierroksilla ja keskialue säädetään neulannostolla. Kannattaa laakista nostaa neulaa toiseksi ylimpään asentoon ja kokeilla miten toimii. Jos röpöttää ja tuntuu ahdistuneelta ja saa ryyppyllä lisää tehoja, niin neulaa ylemmäs. Tuskin saat liian rikkaalle säädettyä mitenkään, varsinkin jos virtauksia paranneltu muutenkin. Kokeilin laajakaistalambdalla ja seosmittarilla eri suuttimia ja neulan asentoja, niin laihalla tuntuu aina vain käyvän, mutta jos seokset rupeaa olemaan optimaaliset, niin meno hyytyy. Eli kai tuo on sitten tarkoitettu käymään laihalla, ja kumma kyllä tuntuu silti kestävän, jo reilu 20 000km:ä takana ja lisää tulee noin 2 000 km:ä joka kuukausi. Kiinni on 115:n suutin, jolla käy vieläkin vaarallisen laihalla, mutta kun 120:llä suuttimella saisi seokset kohdalleen, vaan kulku heikkenee.

Nyt kannattaa sitten ottaa huomioon, että jokainen kone on oma yksilönsä, ja kannattaa kokeilla eri suutin vaihtoehtoja ja neulanasentoja ennenkuin rupeaa päätään lyömään seinään.
Kaverilla on samanmallinen kapistus kuin itsellänikin ja sillä kulkee parhaiten 130:sen suuttimen kanssa, tosin laihalla silläkin seokset kun mennään yli 6 000 rpm.
Missä päin kaasaria tuo pääsuutin sijaitsee jos vaikka tänään saisin sen vaihdettua?

Edit. Löytyhän se ohje tuolta aiemmin... Eli sieltä kaasarin pohjasta lähetää ettimää.
Mukutus
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2009 14:50
Mönkijä:: Bashan 250cc

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Mukutus »

cossupoika kirjoitti:
MaxiSami kirjoitti:Ei se nyt sitte oikein selvinny vielä tuokaan.
että onko siitä putken silpomisesta mitään hyötyä? 8)
Ja mistä kohti sitä nyt sitte pitää leikellä jos meinaa? onko se katti siinä mikä on vähä paksumpi ku muut putki ennen takavaimenninta?
Katin kohdista en tiiä, mutta muista että kolme vuoden päässä häämöttävässä katsastuksessa leikellystä putkesta ei ole paljon iloa ;) (jos nää pelit sinne asti jaksaa)
Ite ostin "teharin" motolandista 100€:lla. Ei mielestäni paha hinta ja putki on kutakuinkin niin toimiva kuin se voi olla.. ja meni jopa "bolt-on".
Aha vaihteeks motolandin säätöö!! minun naamakertoimilla putki makso 200e :P ja alkukäyrässä oli valmiiks sellanen pieni reikä joka piti hitsata =D>
Vastaa Viestiin