Käsittääkseni kattia ei tarvitse olla pakoputkistossa jos ei löydy rekisteriotteesta vähäpääästöinen merkintää.Kimi kirjoitti:Jokos sipaisit rälläkällä etuputken päästä kuristuksen pois? Sitten nappaat riittävän ison "n.20mm ja 30cm pitkä" poranterän ja poraat äänenvaimentimen auki.Sipe kirjoitti:No niin nyt olisi tarkoitus pakoputkesta ottaa tukoksia pois vakio vehje , Mistä otetaan ja mitä? Minkälaista olisi hyvä jäähdytysletku/putki vanhojen vuotavien tilalle koko?
Tai hankit ihan sliparin, ja modaat sen paikalle.
Taitavimmat aukaisee alkuperäisen vaimentimen ja tyhjentävät sen, asentavat reikäputken ja vaimennusvillaa, reikäputken ja kuoren välin täyteen, ja säilyttävät e merkinnät pöntössä yhdistettynä sliparin virtaavuuteen.
Kattia en suosittele poistamaan, minultakin jo virkavalta tiedusteli ratsiassa katalysaattorin perään, onneksi se oli paikoillaan, ja eipä niitä renkaiden ja katalysaattorin katsomisen jälkeen muu enään kiinnostanutkaan. "kattia tiedustelivat, kun oli kuulemma niin matalat ja kuuluvat murinat"
Ja mitä noihin letkuihin tulee, niin ohkaiset ilmaletkut ja bensaletkut olen korvannut bensaletkuilla "laadukkailla" ja nestepuolen letkut tuntuu kestävän edelleenkin, ja miksi ei kestäisi? Eihän tuolla mun kömpiällä ole kuin 16 000km:ä vasta taivallettu.
comanche 200cc TL viritys
Re: comanche 200cc TL viritys
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: comanche 200cc TL viritys
Käsityksesi on aivan oikea, jos kyseessä on vanhempi kulkuneuvo, eli ennen vuotta 1991 rekisteröity kulkuneuvo. Sen jälkeen rekisteröidyt, ovat automaattisesti vähäpäästöisiä, lukee sitten otteessa mitä vain. Siitä huolimatta katti pitää kuitenkin olla paikoillaan, koska se on tyyppihyväksytty katin kera, ja jos se huomataan esim. liikenneratsiassa puuttuvaksi, voi seurauksena olla kilpien irroitus, "tyyppi sekä rekisterikilven" ja pitkä työntömatka kotiin, lievän ketutuksen kera.Janishell kirjoitti: Käsittääkseni kattia ei tarvitse olla pakoputkistossa jos ei löydy rekisteriotteesta vähäpääästöinen merkintää.

Re: comanche 200cc TL viritys
Oliskohan tuo sääntö vain autoja koskeva mutta ei L7e ajoneuvojen suhteen. Muutenhan jokaisessa mopossakin pitäisi olla katalysaattori vuoden 91 jälkeen.Kimi kirjoitti:Käsityksesi on aivan oikea, jos kyseessä on vanhempi kulkuneuvo, eli ennen vuotta 1991 rekisteröity kulkuneuvo. Sen jälkeen rekisteröidyt, ovat automaattisesti vähäpäästöisiä, lukee sitten otteessa mitä vain. Siitä huolimatta katti pitää kuitenkin olla paikoillaan, koska se on tyyppihyväksytty katin kera, ja jos se huomataan esim. liikenneratsiassa puuttuvaksi, voi seurauksena olla kilpien irroitus, "tyyppi sekä rekisterikilven" ja pitkä työntömatka kotiin, lievän ketutuksen kera.Janishell kirjoitti: Käsittääkseni kattia ei tarvitse olla pakoputkistossa jos ei löydy rekisteriotteesta vähäpääästöinen merkintää.
Mistä löytyy muuten tieto onko kyseinen mönkijä esim tyyppihyväksytty katin kera, kun sitä rekisteriotteesta ei ainakaan saa suoriltaan selville?
Itse kun kävin katsastamassa päästöt aikoinaan Loncin 250 tieliikenne mönkkäristä niin pakokaasu arvot eivät olleet täysin vähäpäästöiset, mutta kumminkin meni läpi katsastuksen koska rekisteriotteessa ei ollut vähänpäästöisyys merkintää.
Myykö Linhai maahantuoja laittomia tehoputkia vehkeisiihinsä koska noissa ei ole katalysaattoria? http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=573
Tuolla lisää keskustelua tieliikenne mönkijöiden tehoputkistoista mutta kunnon faktaa ei sieltäkään löydy. http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &sk=t&sd=a
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: comanche 200cc TL viritys
Kyllä kaikki vuoden 91 jälkeen tieliikennehyväksytyt laitteet ovat vähäpäästöisiä, vaikkakin niihin ei kaikkiin sovelleta tuoreimpia "tiukempia" saastepäästömittauksia. Esim.L7e ajoneuvoissa sovelletaan saastepäästörajoja jotka olivat muistaakseni voimassa vähäpäästöisissä autoissa vuosina 1987-1991 ja saasterajathan tiukkenevat autoissa, mitä tuoreempaa vuosimallia ovat. Ja ei tietenkään, katalysaattori ole välttämätön tuon saasterajan alitukselle, joskaan siitä tuskin haittaakaan on. Ja mopojahan ei tarvitse "ainakaan vielä " katsastaa, joten saastepäästöjäkään ei mitata muuta kuin tyyppihyväksynnän yhteydessä ja todennäköisesti niissä on vielä väljemmät päästörajat.Janishell kirjoitti:Oliskohan tuo sääntö vain autoja koskeva mutta ei L7e ajoneuvojen suhteen. Muutenhan jokaisessa mopossakin pitäisi olla katalysaattori vuoden 91 jälkeen.Kimi kirjoitti:Käsityksesi on aivan oikea, jos kyseessä on vanhempi kulkuneuvo, eli ennen vuotta 1991 rekisteröity kulkuneuvo. Sen jälkeen rekisteröidyt, ovat automaattisesti vähäpäästöisiä, lukee sitten otteessa mitä vain. Siitä huolimatta katti pitää kuitenkin olla paikoillaan, koska se on tyyppihyväksytty katin kera, ja jos se huomataan esim. liikenneratsiassa puuttuvaksi, voi seurauksena olla kilpien irroitus, "tyyppi sekä rekisterikilven" ja pitkä työntömatka kotiin, lievän ketutuksen kera.Janishell kirjoitti: Käsittääkseni kattia ei tarvitse olla pakoputkistossa jos ei löydy rekisteriotteesta vähäpääästöinen merkintää.
Mistä löytyy muuten tieto onko kyseinen mönkijä esim tyyppihyväksytty katin kera, kun sitä rekisteriotteesta ei ainakaan saa suoriltaan selville?
Itse kun kävin katsastamassa päästöt aikoinaan Loncin 250 tieliikenne mönkkäristä niin pakokaasu arvot eivät olleet täysin vähäpäästöiset, mutta kumminkin meni läpi katsastuksen koska rekisteriotteessa ei ollut vähänpäästöisyys merkintää.
Myykö Linhai maahantuoja laittomia tehoputkia vehkeisiihinsä koska noissa ei ole katalysaattoria? http://www.motorpower.fi/cat/product_details.php?p=573
Tuolla lisää keskustelua tieliikenne mönkijöiden tehoputkistoista mutta kunnon faktaa ei sieltäkään löydy. http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &sk=t&sd=a

Katin olemassaolostahan ei ole rekisteriotteessa mainittu eikä suoranaisesti edes COC todistuksessakaan, mutta se selvinnee tyypihyväksynnän merkinnästä? Mistä sen sisällön sitten tarkistaa, siitä ei ole tietoa?
Sitä en osaa sanoa, myykö Linhain maahantuoja laillisia vaiko laittomia putkistoja, mutta tuo on täysin mahdollista, että tuo putkisto on e-hyväksytty ilman kattia, mikäli saastepäästörajat pysyy kurissa ilman tuota kattia ja siitä löytyy tarvittavat dokumentit esitettäväksi katsastusmiehelle.
Re: comanche 200cc TL viritys
Tervehdys vaan kaikille. Nyt oli pakko jo kirjautua tänne et voi vähä kyselläkki. ku porukka tuntuu ajelevan noilla kiinan ihmeillää semmosia nopeuksi että heikompaa hirvittää.
Tänää tuli 200tl bashanii taas laiteltua ja poistin loppupöntön sisuksen melkein kokonaan ja aikasemmin laitoin isomman suuttimen (105) ja uuden eturattaa 17 piikkisen. nyt sit ihmetyttää et eihän toi siltikää kule, ku sen 80km ja se on jo sellanen vauhti noilla vakio renkailla et ei meinaa penkillä pysyä saatikka tiellä. eli todellinen ajo nopeus vaihtelee siinä 60-75km välii.
Nyt sit herääkin kysymys et miten paljo katti rajottaa
, ku se on vielä paikallaa,
ku ei sopivaa putken pätkää löytyny sen tilalle.
Rattaa vaihdon jälkeen jo ajo helpottu hieman, ku ei kone huuda kuolemaa ihan niin paljoa. mutta lisää vauhtia pitäs saada et ei tarvii tien tukkona olla.
Renkaat pitää ainakin vaihtaa,(ei voinu tasapainottaa liikaa pystyheittoa) mut tuskin kannattaa isompia ostaa vai olisko niistä hyötyä vauhdin suhteen niin paljoa et kannattas ostaa.?
Nii ja on kaasaria kans säädetty ja kaasua
Toi putki kyllä mietityttää et pitäskö siihe hommata joku pärrä mörinä pönttö, mut ei turhaa huvittas ostaa jos ei mitää hyötyä.
Taakse vois rueta ratasta katselemaan kans, mut mikä sinne kannattas ostaa?? et ei meno ihan kokonaan hyydy mäessä. Tosin eipä täällä kyllä mäkiä juurikaan ole ja tietäpitkin tulee enimmäkseen ajeltua töihinkin.
Nii ja onko kellää toiminut toi 120 suutin sillee et olis hyvä ajella sillä. itellä ei ainakaa toiminu mitenkää päin vaikka mitä teki. tosin 110 ja 115 on viel tos kokeilematta, ku sattu toi 105 toimimaa niin hyvin nii vähällä säädöillä.
Millasia nopeuksi porukka oikee pystyy hyvin ajamaan noilla omillaa tiellä?? ja millasilla virityksillä/renkailla?

Tänää tuli 200tl bashanii taas laiteltua ja poistin loppupöntön sisuksen melkein kokonaan ja aikasemmin laitoin isomman suuttimen (105) ja uuden eturattaa 17 piikkisen. nyt sit ihmetyttää et eihän toi siltikää kule, ku sen 80km ja se on jo sellanen vauhti noilla vakio renkailla et ei meinaa penkillä pysyä saatikka tiellä. eli todellinen ajo nopeus vaihtelee siinä 60-75km välii.
Nyt sit herääkin kysymys et miten paljo katti rajottaa


Rattaa vaihdon jälkeen jo ajo helpottu hieman, ku ei kone huuda kuolemaa ihan niin paljoa. mutta lisää vauhtia pitäs saada et ei tarvii tien tukkona olla.
Renkaat pitää ainakin vaihtaa,(ei voinu tasapainottaa liikaa pystyheittoa) mut tuskin kannattaa isompia ostaa vai olisko niistä hyötyä vauhdin suhteen niin paljoa et kannattas ostaa.?
Nii ja on kaasaria kans säädetty ja kaasua

Toi putki kyllä mietityttää et pitäskö siihe hommata joku pärrä mörinä pönttö, mut ei turhaa huvittas ostaa jos ei mitää hyötyä.

Taakse vois rueta ratasta katselemaan kans, mut mikä sinne kannattas ostaa?? et ei meno ihan kokonaan hyydy mäessä. Tosin eipä täällä kyllä mäkiä juurikaan ole ja tietäpitkin tulee enimmäkseen ajeltua töihinkin.
Nii ja onko kellää toiminut toi 120 suutin sillee et olis hyvä ajella sillä. itellä ei ainakaa toiminu mitenkää päin vaikka mitä teki. tosin 110 ja 115 on viel tos kokeilematta, ku sattu toi 105 toimimaa niin hyvin nii vähällä säädöillä.
Millasia nopeuksi porukka oikee pystyy hyvin ajamaan noilla omillaa tiellä?? ja millasilla virityksillä/renkailla?
-
- 4WD
- Viestit: 201
- Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
- Mönkijä:: comanche 200cc tl
- Paikkakunta: Kiiminki
- Viesti:
Re: comanche 200cc TL viritys
Takapönttö kannattaa vaihtaa tai avartaa, on nimittäin aika tukossa. Katista en tiedä vaikuttaako paljonkaan.miigu kirjoitti:Tervehdys vaan kaikille. Nyt oli pakko jo kirjautua tänne et voi vähä kyselläkki. ku porukka tuntuu ajelevan noilla kiinan ihmeillää semmosia nopeuksi että heikompaa hirvittää.![]()
Tänää tuli 200tl bashanii taas laiteltua ja poistin loppupöntön sisuksen melkein kokonaan ja aikasemmin laitoin isomman suuttimen (105) ja uuden eturattaa 17 piikkisen. nyt sit ihmetyttää et eihän toi siltikää kule, ku sen 80km ja se on jo sellanen vauhti noilla vakio renkailla et ei meinaa penkillä pysyä saatikka tiellä. eli todellinen ajo nopeus vaihtelee siinä 60-75km välii.
Nyt sit herääkin kysymys et miten paljo katti rajottaa, ku se on vielä paikallaa,
ku ei sopivaa putken pätkää löytyny sen tilalle.
Rattaa vaihdon jälkeen jo ajo helpottu hieman, ku ei kone huuda kuolemaa ihan niin paljoa. mutta lisää vauhtia pitäs saada et ei tarvii tien tukkona olla.
Renkaat pitää ainakin vaihtaa,(ei voinu tasapainottaa liikaa pystyheittoa) mut tuskin kannattaa isompia ostaa vai olisko niistä hyötyä vauhdin suhteen niin paljoa et kannattas ostaa.?
Nii ja on kaasaria kans säädetty ja kaasua
Toi putki kyllä mietityttää et pitäskö siihe hommata joku pärrä mörinä pönttö, mut ei turhaa huvittas ostaa jos ei mitää hyötyä.
Taakse vois rueta ratasta katselemaan kans, mut mikä sinne kannattas ostaa?? et ei meno ihan kokonaan hyydy mäessä. Tosin eipä täällä kyllä mäkiä juurikaan ole ja tietäpitkin tulee enimmäkseen ajeltua töihinkin.
Nii ja onko kellää toiminut toi 120 suutin sillee et olis hyvä ajella sillä. itellä ei ainakaa toiminu mitenkää päin vaikka mitä teki. tosin 110 ja 115 on viel tos kokeilematta, ku sattu toi 105 toimimaa niin hyvin nii vähällä säädöillä.
Millasia nopeuksi porukka oikee pystyy hyvin ajamaan noilla omillaa tiellä?? ja millasilla virityksillä/renkailla?
Kun laitat isomman suuttimen, huolehdi että kaasari saa myös enemmän ilmaa. Vaihda esim powerfiltteri tai vastaava.
Jos ei meinaa tiellä pysyä, tarkista laakerin, raidetangonpäitten, ala ja ylä -pallojen välykset, ja katso että tukivarren kiinnitys ei ole väljä ja pulti on kiinni, mutta kaikista tärkein on säätää casterkulma.
mulla 17-41 välit, 20" katurenkailla aivan liian tiheät välit, normi takarenkailla samahomma, 22" maastorenkailla kulkuja riittäisi varmaan 100km/h.
Itse tasapainotin eturenkaat, selkäheittoa oli varmaan 1cm vaikkei ole ees vakio kumit. Tasapainotuksella pompotus/tärinä vaimeni puoleen.
Mulla 112.5 suutin, joka on yleisin "virisuutin" näihin, toimii ilman isoimpia kikkailuja.
Aluksi pelotti ajaa jotain 60Km/h ku oli jokapaikassa välystä, mutta nyt parantelujen jälkeen voisi ajaa varmaan +100 jos vain kulkisi ja eturenkaat ei vipattaisi niin perkeleesti.
Re: comanche 200cc TL viritys
mulla on lyhyet välitykset paikallaan niin kulkisko se n.110km/h todellista nopeutta ja ihan hyvin pystyy ajamaan. muutettu on kaikki nivelet ja madallettu edestä n.12cm ja takaa n.15cm. pyöränkulmat on myös säädetty parempaan suuntaan. vanteet on douglasin punaleimaiset edessä 6x10 ja takana 10x10. renkaat on slasherit ja kokoa edessä 22x7 ja takana 22x12.
Re: comanche 200cc TL viritys
kohta olisi saatavilla 200/250 kiinan koineisiin viri nokkia jos jotain kiinnostaa. yv:llä vaikka voi ottaa yhteyttä jos sellaisen haluaa.
Re: comanche 200cc TL viritys
Hyvähyvä!^badi kirjoitti:kohta olisi saatavilla 200/250 kiinan koineisiin viri nokkia jos jotain kiinnostaa. yv:llä vaikka voi ottaa yhteyttä jos sellaisen haluaa.

Mitkäköhän arvot nokasta löytyy? Huipputehon kierrosalue? Huippuväännön kierrosalue? Ja mielellään dynotuloksia? Nokan vaihdosta ei ole mitään hyötyä, jollei tiedä mille arvoille kyseinen nokka-akseli on tehty. Nokka-akselin arvojen muuttaminen, on tarpeetonta, ellei sitten ole polttoaineen ja ilmansaannin suhdetta/määrää muutettu. Ja mikäli näitä arvoja ei ole saatavilla, ihan sama vaikka ampuisi itseään varpaaseen, saapahan ainakin sävärit.
Ja mikäli tuon virinokan tehon ja väännon kierrosalueita on nostettu, niin mennään metsään, niin että raikuu, ja kannattakin ampua itseään liki pari metriä ylempää.

Re: comanche 200cc TL viritys
arvoista, kierroksista ja väännöstä ei vielä tietoa. kerroppas miten siinä mennään metsään jos huipputehoa ja väntöä nostetaan ylemmäksi?? yleensä niin käy virinokalla.
Re: comanche 200cc TL viritys
Olisi tietysti ollut yksinkertaisempaa, jos olisin sanonut haluavani vääntönokan.^badi kirjoitti:arvoista, kierroksista ja väännöstä ei vielä tietoa. kerroppas miten siinä mennään metsään jos huipputehoa ja väntöä nostetaan ylemmäksi?? yleensä niin käy virinokalla.
Syy miksi muunlainen nokka-akseli muutos ei tunnu mielestäni mielekkäältä, on tuo olematon koneen vääntö, ja jos kierrosalueita lähtee alkuperäisestä nostamaan, niin veikkaan että lyhytikäiseksi jää koneen kesto.
-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: comanche 200cc TL viritys
Joopa joo
Olisko sellainen kone joka vetää 3000-9000 mukavampi kuin kone joka vetää 3000-7500? Itselle hiotin nokan 260ast/5mm nostoa arvoihin 276ast/6,1mm nostoa hintaan 60e + pk. Jonkun kawan nokkaprofiili tuo oli ja GT motorissa hiottiin.
Aika mukavasti toimii: http://picasaweb.google.com/lh/photo/ys ... directlink

Aika mukavasti toimii: http://picasaweb.google.com/lh/photo/ys ... directlink
Re: comanche 200cc TL viritys
Just joo.gini kirjoitti:Joopa jooOlisko sellainen kone joka vetää 3000-9000 mukavampi kuin kone joka vetää 3000-7500? Itselle hiotin nokan 260ast/5mm nostoa arvoihin 276ast/6,1mm nostoa hintaan 60e + pk. Jonkun kawan nokkaprofiili tuo oli ja GT motorissa hiottiin.
Aika mukavasti toimii: http://picasaweb.google.com/lh/photo/ys ... directlink

Kyllähän se mukavampi olisi, jos vääntöä on laajalla aluella, kuin että sitä on saatavilla vain kapealla tehoalueella. Ja tavallisesti jos tehon kierrosalue nousee niin väännön kierrosalue kapenee.
Mutta tottakai, jokainen tekee niinkuin haluaa. Itse en näe mitään järkeä vinguttaa yksipyttyistä kiinankeksintöä yli 10 000rpm, mutta jos siitä jonkun ego kasvaa, niin antaa mennä vaan.


-
- 4WD
- Viestit: 131
- Liittynyt: 08 Tammi 2009 12:30
- Mönkijä:: SMC 270 -08
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: comanche 200cc TL viritys
Jaahas, mitenköhän tästä taas jatkaisi järkevää keskustelua
Toin oman kokemukseni esiin konkreettisesti numeroarvojen, dynokäyrien ja hinnan muodossa kun ajattelin siitä olevan iloa niin heti tullaan päin näköä. Helppoahan se on netistä vaan lukea tietoa ja sitten virtuaalivirittää omaa mönkkäriään.

Re: comanche 200cc TL viritys
Hienothan nuo käppyrät on, onnittelut niistä, ja todellakin onnistunut viritys.gini kirjoitti:Jaahas, mitenköhän tästä taas jatkaisi järkevää keskusteluaToin oman kokemukseni esiin konkreettisesti numeroarvojen, dynokäyrien ja hinnan muodossa kun ajattelin siitä olevan iloa niin heti tullaan päin näköä. Helppoahan se on netistä vaan lukea tietoa ja sitten virtuaalivirittää omaa mönkkäriään.
Mutta ei varmaankaan pelkän nokan ansiota? Itselläni jotakuinkin vastaavat käppyrät,paitsi vääntö ei vakiona mennyt yli 10:n ja nokka-akseli on edelleenkin alkuperäinen. Yhden Comsun koneen olen nähnyt kasvattavan vääntömomenttia pelkällä nokan hionnalla, mutta kyseessä olikin ahdettu kone.
Mutta edelleenkin, jokainen taplaa tyylillään, ja kokeilemallahan se selviää, miten mikäkin viritys tuottaa tulosta. Mutta ennenkuin Comanchen nokalle rupeaa jotakin tekemään, niin kannattaa varmistaa nokan ajoitus, se kun ei ole mitenkään lukittu ja saattaa päästä liikkumaan itsekseen, ja montaa konetta en ole nähnyt, missä se olisi alkujaankaan ihan kohdallaan. Saattaa pelkällä nokan ajoittamisella saada laitumella olevia hepoja talliin.
