Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
Pikku-MiCi
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Elo 2009 09:15
Mönkijä:: Comanche Roadster 300
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja Pikku-MiCi »

Onko kukaan purhanut kyseisen kiidättimen pakoputkistoa? Onko se millä tavalla kuristettu ja kuinka helppo ne on poistaa?
ville86
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:40
Mönkijä:: comanche roadster 300cc
Paikkakunta: espoo

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja ville86 »

asentaja kirjoitti:Tere.Mitäs teit bensansyöttö ongelmalle?Itellä 300km takana ja vähä samoja ongelmia..

ite vaihdoin bensalinjan hanasta kaasarille isompaan, polttoaineletkun sisähalkaisia tai olla 9mm, loppu kaikki käymis häiriöt, siitä orkkis letkun sisäpinnasta irtos jotain kakkaa joka jumitti kaasarin kohon yläasentoon, jolloin ei ottanu bensaa ollenkaan kaasariin..... nyt on toiminu hyvin...
mitään en odottanu ja silti petyin...
haatpe-h
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Joulu 2009 15:35

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja haatpe-h »

Avasin Comanche roadsterin pakoputken ja yllätys yllätys,äänenvaimentajaan menevässä putkessa on paksumpi kohta josta löytyy kiinan pojan katti,heivatkaa pois niin alkaa hengittämään.Taka pönttöä en vielä aukaissut mutta painoa on n.15kg. Alkukäyrässä hirvittävä hitsaussauma sisäpuolella.
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Ei näissä katit yleensä ahdista. Suojaa sen sijaan takkia hiukan mopon katkulta. Kannattaa laittaa katti takas.
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Joo se katin poisto ei vaikuta kun tohon hajuun :mrgreen: . Se änkkäri on aika tukkonen, mutta ei sen avartaminen mitään veret seisauttavia tehonlisäyksiä tuo, ainakaan 200:ssa ja tuskin tossa 300:ssa vaikuttaa yhtään enempää. Nyt jälkiviisaana voin sanoa että jos ei meinaa virittää itse moottoria niin on aika tarpeetonta toi putkihomma.
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
ville86
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:40
Mönkijä:: comanche roadster 300cc
Paikkakunta: espoo

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja ville86 »

no niin edistystä talviteloilla, elikkäs kaikki pyöränlaakerit sain tänään vaihdettua ostin laakerit auto-asista alennuksien(26%) kanssa yhteis hinta 55€ viellä pitäis löytää uudet stefat mutta nekin saa autoasilta, laakerit on skf:n valmistamia joten laadukkaita pitäis olla ainakin kiinalaisiin verrattuna, myös rasva nipat porattu niveliin ja ja takasvingiin ja taka taka-akseliin sekä etu laakereille ja ohjaus akseliin..... viellä etu yläpallo nivelet(mersun) autoasista ni oon valmis ekalle koeajolle parannuksien jälkeen:D ainii ja noi katteet ja kaikki alustanosat on talven aikana myös vaihtanu väriä mattamustaksi;)
mitään en odottanu ja silti petyin...
Avatar
Citrunen
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Kesä 2010 07:02

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja Citrunen »

Kuuluuko roadsterin takajarrulevy olla löysä ?Huomasin että sen kyllä saa kiristettyä mutta löystyy melkein heti.Axelissa on jonkinlainen rengas joka antaa periks.Mikä olis ratkaisu tähän. :?:
ville86
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:40
Mönkijä:: comanche roadster 300cc
Paikkakunta: espoo

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja ville86 »

Kuva mun roadsteri http://monkkari.kuvat.fi/kuvat/kerpele/SDC12238.JPG

aloitappa sen akselin kanssa siitä että löysäät akselin oikealla puolella olevan kiristys mutterin kokonaan löysälle ja laita reilusti ''lukkoliimaa'' kierrelukitetta tms siihen oikealla olevaan kierteeseen, tämän jälkeen asettele lukitus renkaat omiin uriinsa akselissa, kiristä käsin mutteri niin kireälle kuin saat, samalla pidä vaikka siirtoleukapihdeillä lukkorengas urassa, itsellä ainakin vasemman puolen rengas yritti hypätä osittain pois urasta. kun holkit(vasemmalla takaratas ja oikeilla kiristys mutteri) liukuvat kiristettäessä lukkorenkaiden päälle varmista että renkaat jään uriinsa, tämän jälkeen voit kiristää vaikkapa isoilla pihdeillä tuon lukitus mutterin niin kireelle kuin jaksat myös mutterissa olevaan lukitus pulttiin on hyvä laittaa kierreliimaa, pulttia ei kannata hampaat irvessä kiristää ettei mene poikki. Toivottavasti tämä sangen epäselvä selostus auttaa:D kysyppä tarkennusta jos et ymmärrä jotain kohtaa:D
Itse huolsin talven aikana ton taka-akselin ja tein rasvanipat laakereille ja vaihdoin stefat ja laakerit länsimaisiin... nyt on toiminu kuvassa näkyy muutes tossa taka-akselin kiristys mutterissa mustat tussin jäljet helpottaa tarkastusta ajon jälkeen näkee suoraan onko akseli löystynyt...
mitään en odottanu ja silti petyin...
ville86
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:40
Mönkijä:: comanche roadster 300cc
Paikkakunta: espoo

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja ville86 »

mitään en odottanu ja silti petyin...
Avatar
Citrunen
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Kesä 2010 07:02

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja Citrunen »

Kiitos ville86 .Arvelin että se ei kuulu olla löysä ja oli sun selostus ihan ymmärettävä. :)
Avatar
Citrunen
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Kesä 2010 07:02

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja Citrunen »

No niin yksi ongelma ratkaistu niin uusi tilalle :/ takaratas siirtynyt vasemmalle tai näyttäis et koko axeli ois siirtynyt mutta en ole varma,kuitekin ketju kulkee vinossa .mikä on lääke tähän?
ville86
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 05 Kesä 2009 12:40
Mönkijä:: comanche roadster 300cc
Paikkakunta: espoo

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja ville86 »

jos ratas pääsee liikaa vasemalle on sokkarengas melko varmasti vääärin tai joku akselin osa ehkäpä väärin päin, en nyt muista onko se edes mahdollista koota akselia väärin, itse talven aikana purkasin akselin ja vaihdoin skf laakerit ja stefat ja tein rasva nipat ja napojen spooreihin lukot ettei pyörän navat takana löysty.. ja paljon muutakin tein:D jos ratas on liikkunut liikaa sivulle tulisi ekana mieleen onko laakereiden sokka renkaat tai/ja akselin lukkorenkaat paikoillaan tai ratas oikein päin ym ym suosittelen sitä laakereiden vaihtoa:)

jahas comanche heittäytyi hankalaksi tänään, ensin hajos startin vapaa kytkin eli sähköstartti pyörii muttei pyöritä konetta, sit oli vettä kaasarissa kun ei ole tankin korkissa tiivistettä pääsee sadevesi tankkii ja laskeutuu kaasariin:D viellä kaiken päälle kuin mikään ei riittäisi vetostartin naru jäi käteen ku kiskoin käyntiin:D onneks katkes kahvan juuresta ei tarvinnu sijottaa uuteen naruun:D
mitään en odottanu ja silti petyin...
Hypo
6WD
Viestit: 382
Liittynyt: 28 Helmi 2008 08:15
Mönkijä:: Polaris Magnum 330 -04
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja Hypo »

Offtopiccien offtopic:

Porvoon Robinhoodista sais 2000€ uuden roadsterin, huomasin tänään että on hintaa hiukan tiputettu :D
Pääsee sitä pienemmälläkin
Avatar
Citrunen
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Kesä 2010 07:02

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja Citrunen »

No niin taka axelinlaakeri oli pettänyt ja se oli syy miksi axeli oli siirtynyt sivulle.Nyt taas kunossa ja ei muuta kuin kovaa ajoa :)
John_Edward
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Joulu 2010 15:39

Re: Comanche Roadster 300cc teknistä tietoa

Viesti Kirjoittaja John_Edward »

Mitenkäs tämä Roadsteri pärjäilee katukäytössä tuolle Crossille ?
Ainakin uutena vaikuttaisi paremmalta katurenkailla ja huomattavalla madalluksella, eikä nuo 'nerfbarit' ja lokasuojat ainakaan haittaa.
Mutta entäs pidemmän päälle ?
Ei ainakaan tekniikaltaan ole sama laitos kuin crossi, onko huonompaa vai parempaa laatua ?

Toisaalta, Crossin modifikaatioista ja korjauksista on tälläkin foorumilla huomattavasti enemmän informaatiota kun roadsterista.

Teknisiltä tiedoiltakin löytyy aikalailla eroja bashanin mukaan:
Tehoja on 13.5kW @ 7000rpm, crossissa 12kW @ 8700rpm
Vääntöä 20n @ 5500rpm, crossissa 14.5n @ 6500rpm
Moottori on öljyjäähdytetty, crossisa vesijäähdytetty
Vaihteisto ainakin taisi olla huomattavasti huonompi crossiin verrattuna ?

Painaa myös 70kg enemmän kuin crossi, 235kg vs 166kg



tl;dr: katukäyttöön Roadsteri vai Crossi
Vastaa Viestiin