300 crossin kaasarin säätö?
-
- 3WD
- Viestit: 90
- Liittynyt: 19 Touko 2008 17:53
- Mönkijä:: EX SMC 500RE
- Paikkakunta: Helsinki
Vielä kun vaihdat jonkun vapaammin virtaavan ilmansuodattimen ja jos hommaat vaikka 4mm isomman kaasuttimen kuin alkuperäinen on, niin ei mene pahasti metsään.
Ei se pelkkä kaasuttimen koko, vaan myös sen toiminta tekniikka.
Kannattaa hommata sellainen jossa on mekaaninen kiihdytyspumppu sekä jossa on luistin litteä eikä pyöreä.
Itselle on ollut USA:sta tulossa jo kolmisen viikkoa Mikunin kaasutin mekaanisella kiihdytyspumpulla sekä litteällä luistimella, siis tähän Crossi peliin.
Ei se pelkkä kaasuttimen koko, vaan myös sen toiminta tekniikka.
Kannattaa hommata sellainen jossa on mekaaninen kiihdytyspumppu sekä jossa on luistin litteä eikä pyöreä.
Itselle on ollut USA:sta tulossa jo kolmisen viikkoa Mikunin kaasutin mekaanisella kiihdytyspumpulla sekä litteällä luistimella, siis tähän Crossi peliin.
-
- 3WD
- Viestit: 90
- Liittynyt: 19 Touko 2008 17:53
- Mönkijä:: EX SMC 500RE
- Paikkakunta: Helsinki
-
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 28 Syys 2007 11:58
- Mönkijä:: xmr650 2014
- Paikkakunta: Nivala
Cross 300...
kaikki kunnossa!!! 

Viimeksi muokannut TontoRacer, 09 Tammi 2009 11:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mutaa naamaan..
Olen kuullut että aiheuttaisi enemmän pyörteitä luistimen takapuolelle (eli koneen puolelle), joten ilma sekoittuu paremmin bensaan eli tulee tasaisempi seos. Joka taas meinaa että saa paremman hyöty-/tehosuhteen.E-machines kirjoitti:millanen hyöty siitä litteestä luistista on verrattuna pyöreeseen?
-
- 3WD
- Viestit: 98
- Liittynyt: 28 Syys 2007 11:58
- Mönkijä:: xmr650 2014
- Paikkakunta: Nivala
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Hitaasti sitä viisastuu!
Nyt vasta on mulle kirkastunut, että Comsun nimeä kantavat 300 crossit ovat keskenään (tl- ja maastomalli)
ihan eri pelejä!
Nuo luettelemani suutinarvot ovat siis Bullin arvoja, joka on Yamahan Majesty 250 skootterista porailtu kaksiventtiilikone varustettuna kiinalaisella Keihinin kopiokaasuttimella, imukurkun halkaisija sisältä 34 mm ja ulkoa 40 mm. Automaattiryyppy (joka ei toimi), alipaineluisti ja kiinteäprikkainen neula.
Ja arvelin vaihtaa kaasarin käsiryypylliseen ja säädettäväneulaiseen. Tilasin Gerniltä crossi 300 kaasarin ja tuli tl-mallin kaasari. Imukurkun halkaisija sisältä 30 mm, päältä 37 mm, ei kiiharia, käsiryyppy ja säädettävä neula.
Palautin kaasarin tänään Gernille, katsotaan, jos saan sieltä maastomallin kaasarin. Imukurkun mitoista en tiedä muuta kuin että on suurempi kuin tl- mallissa, kiihari ja käsiryyppy. Liekkö säädettävä vai kiinteä neula?
Tuohon säätöjen kokonaisuuteen vaikuttaa vielä neula ja neulaputki ja tietysti moni muukin asia ennen ja jälkeen kaasarin.
Jaksaisikkohan kukaan kertoa maastomallin kaasarin mitoista ja säädöistä!


Nyt vasta on mulle kirkastunut, että Comsun nimeä kantavat 300 crossit ovat keskenään (tl- ja maastomalli)
ihan eri pelejä!
Nuo luettelemani suutinarvot ovat siis Bullin arvoja, joka on Yamahan Majesty 250 skootterista porailtu kaksiventtiilikone varustettuna kiinalaisella Keihinin kopiokaasuttimella, imukurkun halkaisija sisältä 34 mm ja ulkoa 40 mm. Automaattiryyppy (joka ei toimi), alipaineluisti ja kiinteäprikkainen neula.
Ja arvelin vaihtaa kaasarin käsiryypylliseen ja säädettäväneulaiseen. Tilasin Gerniltä crossi 300 kaasarin ja tuli tl-mallin kaasari. Imukurkun halkaisija sisältä 30 mm, päältä 37 mm, ei kiiharia, käsiryyppy ja säädettävä neula.
Palautin kaasarin tänään Gernille, katsotaan, jos saan sieltä maastomallin kaasarin. Imukurkun mitoista en tiedä muuta kuin että on suurempi kuin tl- mallissa, kiihari ja käsiryyppy. Liekkö säädettävä vai kiinteä neula?
Tuohon säätöjen kokonaisuuteen vaikuttaa vielä neula ja neulaputki ja tietysti moni muukin asia ennen ja jälkeen kaasarin.
Jaksaisikkohan kukaan kertoa maastomallin kaasarin mitoista ja säädöistä!

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Kaasarin ruuvit
Jep!mönkkäri_mika kirjoitti:Selvyyden vuoksi otin kuvan kaasarista, jos joku neuvoisi mitä ruuvia
kiristämällä saa potkua lisää...
Jäi vaivaamaan tuo kiiharin toiminta ja kävin tänään Wihosella tarkastamassa asian.

Ja sehän toimii tuolla jousella kuin "nukkuneen rukous"!!!!

Laiskasti ja viiveellä, eikä käytä kuin osan pumpun alueesta. Noin puolet.
Eli kun saan tuon oman kaasarini, muokkaan ihan ensiksi tuon pumpun toiminnan:
-ruuvi pois
-jousi käännetään niin että se painaa tuota vipua läpän akselilla olevaa nuppia vasten
- nuppi vivun alapuolelle, niin että nuppi kääntää vipua suoraan ja vipu painaa pumppua
- kaasua löysätessä jousi taas palauttaa vivun nopeasti, eikä se ole tuon pumpun pystyakselilla olevan jousen varassa, se palautus.
Uskonpa, että bensan kulutus kasvaa mutta myös kierrosherkkyys muuttuu radikaalisti!

Kerron tuloksen ja voinpa ottaa kuvankin, kunhan saan kaasarin ja homma on tehty, muutkin säädöt etsitty ja koeajo suoritettu.

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
-
- 6WD
- Viestit: 348
- Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Eipä tullut siitä Bullin kaasaria!
On liian pitkä kaasarille varattuun tilaan ja uimurikammion pohja ottaa moottorin yläkiinnikkeeseen niin, ettei kaasari mahdu paikoilleen.
Muuten, se mitä tuossa yllä kirjoitin tuosta pumpun toiminnasta, näyttäisi pitävän paikkansa. Se jousi vaan joutaa siitä kokonaan pois. Lähtee vetämällä kun ensin irrottaa ruuvin. Ja sitten vaan vipu nupin yläpuolelle ja tsekkaus, että kaasu mahtuu varmasti aukeamaan kokonaan, ja että pumppu ei tyhjäkäyntiasennossa "kanna".
Pumppu näyttäisi toimivan näin asennettuna "kuin elokuvissa".

On liian pitkä kaasarille varattuun tilaan ja uimurikammion pohja ottaa moottorin yläkiinnikkeeseen niin, ettei kaasari mahdu paikoilleen.

Muuten, se mitä tuossa yllä kirjoitin tuosta pumpun toiminnasta, näyttäisi pitävän paikkansa. Se jousi vaan joutaa siitä kokonaan pois. Lähtee vetämällä kun ensin irrottaa ruuvin. Ja sitten vaan vipu nupin yläpuolelle ja tsekkaus, että kaasu mahtuu varmasti aukeamaan kokonaan, ja että pumppu ei tyhjäkäyntiasennossa "kanna".
Pumppu näyttäisi toimivan näin asennettuna "kuin elokuvissa".

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
- Nikke
- 3WD
- Viestit: 92
- Liittynyt: 27 Marras 2008 15:47
- Mönkijä:: Comanche cross 300
- Paikkakunta: Varkaus
Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Rupesin tänään omastani ihmettelemään kaasarin säätöjä. "Ongelma", jos sitä nyt sellaiseksi voi sanoa on että tyhjä käynniltä kun antaa nopeesti kaasua niin mokeltaa ja miettii ennen kun ottaa kierroksia. Mut sitten jos on enemmän kierroksia kun tyhjäkäynti niin sitten ottaa ihan ok kiekkaa. Mun kaasarissa ei ole kun yks ruuvi. Tuossa kuvassa olevan ruuvin 1 (ylempi) paikka oli mulla tyhjä ja siitä reijästä näki läpite. En tiedä/muista että oliko siinä uutenakaan ruuvia. Alempaa kokeilin säädellä suuntaan ja toiseen pieninliikkein mutta ei tuntunu olevan vaikutusta. Ylä kierroksilla kone toimii ihan ok. Pitäskö vaan käännellä tuota ruuvia mikä tuossa on vaan enemmän vai pitääkö alkaa metästämään jotakin suutinta(tyhjäkäynti?).
Kiitos ja anteeks.
Kiitos ja anteeks.
Jos ei muuten niin väkisin sitten.
Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Hei!
Tuli ostettua tuollainen 300 crossi.
Perustiedot:
- Mehtämallin kone 300cc
- vaahtomuovi suodatin (joku pipercrossin kopio)
- mehtämallin kaasutin, orkkis
- Rullakaasu
Ja vikakuvaus/kuvaus toiminnasta:
- Käyntiin lähtee suhtkot hyvin, ei kovin paljoa tarvitse sahata
- Kaasuun vastaavuus: miettii ihan pienoisesti ei kummoisesti arvosana 7½, härnäämällä vastaa paremmin (luonnollisesti?)
- Ajaessa: kiihtyy hitaasti mutta varmasti, tyyliin pooooooo; pätkiminen:pöt pöt pöt, tässä vaiheessa pitää vaihtaa jo vaihdetta kun mitään ei tapahdu (shineray 250 menee heittämällä ohi, eikä ahista vierellä yhtään
) tätä tekee siis joka vaihteella että loppukierroksilla pätkii pötpöttää.
- Isoinvaihde silmässä kun ajaa tuppinurin niin alkaa nykimään vimmatusti (viimeisillä??kierrosalueilla??), tässä vaiheessa jos ronkit ryyppyä niin loppuu pätkiminen ja hitaasti vielä jatkaa kiihtymistänsä
- Sammuttaessa tupsauttaa pakoputkessa: kuuluu ihan selkeästi tsup
- Ja pätkiminen ei ole kierrosrajoitin kun tulee ihan satunnaisesti (eli aika jana pätkimisellä yläkierroksilla on niin ja näin)
PS. Pitäisikö kun rullakaasussa kaasun kääntää täysin auki, niin vastakkaisella puolella ole "kytkin nipukka" painua alaspäin?!
Tätä se ei tee
Eli kysyisin kaasuttimen säätöön vinkkiä.
Kiitos
Tuli ostettua tuollainen 300 crossi.
Perustiedot:
- Mehtämallin kone 300cc
- vaahtomuovi suodatin (joku pipercrossin kopio)
- mehtämallin kaasutin, orkkis
- Rullakaasu
Ja vikakuvaus/kuvaus toiminnasta:
- Käyntiin lähtee suhtkot hyvin, ei kovin paljoa tarvitse sahata
- Kaasuun vastaavuus: miettii ihan pienoisesti ei kummoisesti arvosana 7½, härnäämällä vastaa paremmin (luonnollisesti?)
- Ajaessa: kiihtyy hitaasti mutta varmasti, tyyliin pooooooo; pätkiminen:pöt pöt pöt, tässä vaiheessa pitää vaihtaa jo vaihdetta kun mitään ei tapahdu (shineray 250 menee heittämällä ohi, eikä ahista vierellä yhtään

- Isoinvaihde silmässä kun ajaa tuppinurin niin alkaa nykimään vimmatusti (viimeisillä??kierrosalueilla??), tässä vaiheessa jos ronkit ryyppyä niin loppuu pätkiminen ja hitaasti vielä jatkaa kiihtymistänsä
- Sammuttaessa tupsauttaa pakoputkessa: kuuluu ihan selkeästi tsup
- Ja pätkiminen ei ole kierrosrajoitin kun tulee ihan satunnaisesti (eli aika jana pätkimisellä yläkierroksilla on niin ja näin)
PS. Pitäisikö kun rullakaasussa kaasun kääntää täysin auki, niin vastakkaisella puolella ole "kytkin nipukka" painua alaspäin?!

Eli kysyisin kaasuttimen säätöön vinkkiä.
Kiitos
Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Ymmärtämättä tosta vehkeestä mitään, niin oireet on samat kun laittaa pikkuveljessä jonkun vääränlaisen ilmansuodattimen. Mä kokeilisin ilman sitä putsaria tai mielummin
alkuperäisellä suodattimella jos löytyy. Toi pakoputkessa tsupsautus on kyllä sitten varmaan eri juttu. Mä kattoisin venttiilien säädöt ettei joku pakoventtiili ole aavistuksen auki koko ajan.
alkuperäisellä suodattimella jos löytyy. Toi pakoputkessa tsupsautus on kyllä sitten varmaan eri juttu. Mä kattoisin venttiilien säädöt ettei joku pakoventtiili ole aavistuksen auki koko ajan.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Ex: Comanche 200
Ex: Comanche 200
Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Päteekös tuohon venttiilien säätöön samat jutut kuin TL -mallissa? Tuossa muuten se nipukka mistä kerroin, niin oli osittain jumittunut "alaspäin. Sitä kun ronkki niin palautu ylemmäksi
Nyt jopa se vipu ottaa siihen kiinni, mutta tuota tuota. Ei muuta vaikutusta kuin nyt n. +12 astetta lämmintä niin kylmiltään toimii jopa melkein kohtuullisen hyvin, mutta kun lämpeää niin alkaa tuo pätkiminen.
edittiä/päivitystä.
Tuossa vilkaisin puolaa. Puolaan tulee kaksi johtoa (joka kumpikaan ei maadoitu runkoon) kun luin täältä että puolan pitäisi maadoittua runkoon. Kumpikaan johdoista ei ole yhteydessä runkoon yleismittarilla mitattuna, ei virrattomana eikä virrat päällä.

Kuvasta huomaan että toiseenpäähän tulee kaksi johtoa, mutta puolan "paljaita" pintoja ei ole maadoitettu runkoon tai mihinkään.

edittiä/päivitystä.
Tuossa vilkaisin puolaa. Puolaan tulee kaksi johtoa (joka kumpikaan ei maadoitu runkoon) kun luin täältä että puolan pitäisi maadoittua runkoon. Kumpikaan johdoista ei ole yhteydessä runkoon yleismittarilla mitattuna, ei virrattomana eikä virrat päällä.

Kuvasta huomaan että toiseenpäähän tulee kaksi johtoa, mutta puolan "paljaita" pintoja ei ole maadoitettu runkoon tai mihinkään.
Viimeksi muokannut apusähis, 26 Syys 2011 19:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Hei!
Lisämaadoittaminen puolalle ei vaikutusta. Kolme(3) kertaa kun kaasukahvaa käyttää pohjassa ja starttaa niin tupsauttaa kaasurissa melko rankasti!
Ja tarkennetaan vielä että kyseessä on TL versio missä mehtämallin kone. Oisko jollain laittaa noista CDI sähkölöistä kuvatusta miten moinen konverssio olisi pitänyt tehdä. Kun taas alkaa olemaan akku finaalissa, jostain syystä purkaa akkua kanssa.
Lisämaadoittaminen puolalle ei vaikutusta. Kolme(3) kertaa kun kaasukahvaa käyttää pohjassa ja starttaa niin tupsauttaa kaasurissa melko rankasti!

Re: 300 crossin kaasarin säätö?
Tässä tulikin mieleen ku pari viestiä ylöspäin oli toi kuva kaasarista ni miten ton kiihdytyspumpun pitäis toimia. Mulla ilmeni yks ominaisuus viikonloppuna lisää etkun kaasu pohjassa ajoin ni jonkun 5-10sekunnin jälkeen kierroksia tuli hirveesti lisää, mut normaalisti ajaessa se ei ota noin paljoo kierroksia. Elikkä miten tota kaasarii/kiihdytyspumppua kannattas lähtee säätämään?