Moro.ostin tommosen 50cc comanche mönkijän.Mönkijä on seissyt kuulemma pari vuotta tallin nurkassa. Käyntiin kun yrittää niin kone pyörii mutta ei lähde käyntiin bensat vaihettu, puristuksia on, saa kipinän, ajoitus on kunnossa, mutta ei vaan lähde käyntiin
Mikä noissa on venttiilinvälys?
Onhan tuolla juttua noista venttiiilin säädöistä ja haku toiminnolla löytyy.
Mutta jos säädät imu 0.05mm ja pako 0.1mm niin pitäisi toimia.
Suosittelen kaasarin perusteellista puhdistusta ja pahimmassa tapauksessa vaihtoa.
Tuppaa vanha bensa kuivumaan kaasariin ja hapettammaan sen. Yhden kaasarin kanssa tappelin aikoinaan ja helpointa oli tilata uusi ja vaihtaa.
Maksoi huimat 60€ toimituksineen menopelimarketista.
Kuulostaa varmaan tyhmältä mutta itselläni on parissa kiinalaisessa ollut samaa ongelmaa. Molemmissa vika oli tulpassa, kipinä tuli kun tulppa oli irti mutta kun laittoi tulpan paikoilleen niin kipinää ei ilmeisesti tullut kun ongelmat loppu uuden tulpan vaihdolla. Ja tuo kaasari on kyllä sellainen murheenkryyni että suosiolla laittaa uuden kuin yrittää vanhaa korjata.
Sama ongelma oli mulla pojan comanchen kans ja ratkes kun huamasin että käynnistysnapin alla oli johtonipussa käynnistyksen ja valojen piuhat sulanu osittain yhteen. Samalla kävin koko koneen kaikki johrot ja liittimet läpi. Nyt ei enään ongelmia ja lapsi saa taas nauttia vauhdin hurmaa...
Moi. Ajattelin kääntyä jo viisaampien puoleen, kun en vaan saa tuota lastenmönkiää starttaamaan millään. Eli lähtötilanne oli tämmmöinen: Purin tuon mönkiän, pesin rungon, moottorin jne. Ja maalasin katteet uudestaan. Sitte kun myöhemmin yritin startata mönkiää nii se on täysin mykkänä. Tähän mennessä oon mitannut akun toiminnan ja on OK. Senjälkeen virtalukon ja on OK. Akulta tulevan johdon välissä oleva sulake OK. Kuivasin myös kaikki sähköliittimet paineilmalla ja laitoin crc:tä. Uusittua osaa on nyt tähän mennessä tuo solenoidi sekä monitoimikatkaisia. Kun tuo mönkiä tuli mulle nii takaa oli katkottu sen hätäpysäyttimen johdot, edestä oli katkottu sen jarrukahvan (tunnistimen) johto ja 2muuta johtoa yhdistetty toisiinsa. Mönkiän saa tosiaan käyntiin sillälailla ku yhdistää solenoidin navat. Mutta pitäishän tuo saada jotenki muutenki toimimaan. Kävi jo niin epätoivoinen ajatus mielessä että saisko tuohon solenoidin piuhojen väliin rakennettua erillisen starttinapin, ja ohittas koko virtalukonki vielä. Kiitoksia etukäteen jo niille jotka jaksaa vaivautua auttaan! Ja laitetaan tarkennuksena vielä että mönkiä siis ajettu toimivana talliin. Tuo pesu sille oli liikaa!
Tosiaan joo itekki ajattelin että joku johto sieltä ois jäänyt pois kasatessa, vaan niitäki kaikkia koittanu sähkökaavion mukaan laitella. Tuo tappokytkin takana oli rikkinäinen valmiiksi, niinku edessäki ne turvajutut oli revittynä irti, ja ohitettu jotenki. Se tässä nyt tekee tästä hommasta vähä turhanki vaikean. Jos kävis kiinanmarketissa vielä kerran ja ostas tuon tappokytkimen taakse ainaki. Tuo solenoidi pitäs kyllä toimia ihan oikeen, kun senki uusin.
Jos lähtee ns. meisselistartilla solenoidilta käyntiin , niin vika todennäköisesti solenoidissa tai jossain virtalukon ja solenoidin välillä. Tuo solenoidi on helppo todeta parilla piuhanpätkällä. Omassa 200c commussa nelinapainen 40amp yleisrele toimittanut solenoidin virkaa jo 5v. Alkuperäinen Kiinansolenoidi veti nestettä sisään kuin sieni.
Pitääkö tuossa painaa jarrua startatessa? Jarruvalokatkaisin?
Pitää vielä huomenna kahtoa tuo solenoidijuttu uudestaan. Kyllä tuossa semmonen pitäs olla, jos en ihan väärin katsonu. Takajarrukahvan alta löyty semmonen paikka mikä varmasti on sille "kytkimen" johdolle mikä tunnistaa että jarruvipu on pohjassa startatessa. Tuostaki siis oli revitty se pois aijemman omistajan toimesta ja se roikku irallaan.
Joo eipä se tuottanut tulosta vaikka tuli kokeiltua taas monia juttuja. Virtalukkokin näyttää pätkivän virtoja pois, eli jokaisella avaimenkäännöllä ei menekkään päälle/pois päältä. Sitte ku sitä rynkyttää nii menee perille vasta. Ajattelin nyt ihan vakavissani jos kytkis tuon starttauksen täysin omalle napille. Onko niitä kukaan värkännyt näihin? Virtalukko pitää ilmeisesti ainaki ohittaa jotenki?