Moron kaikille... tuota pakko kääntyä palstan puoleen ennenkuin alan purkamaan comssua,
en löytänyt haulla ratkaisua ja tätä osiota on kyllä kahlattu läpi urakalla joten siksi uusi aihe mutta asiaan:
Vika alkoi siten että ajellessa ainoastaan nopeella puolella vaihteet toimi hyvin, pakki meni päälle jne.. mutta jos käytit hitaalla hidasta puolta oli vaikea saada päältä pois, vapaa löytyi ja hidas eteen mutta siirto takaisin nopeelle ei onnistunut muuten kuin ränkkäämällä ja tuuppimalla mönkijää edes takaisin. Ihan kuin hidas ja nopea olisi "päällekkäin". Tähän ei auttanut vivuston säätö.
Myös ajaessa takavedolla hiljaa kaasua höllättäessä kuuluu kolahdus takaa / keskeltä.
Veto päällä ei kolahtele.
Noh tänään piti lähteä puikottamaan, peli tulille ja pykälää päälle, eipäs menekään, rutisee jos yrittää.
Otin siirtovivustot irti vaihteistosta ja suoraan vaihteiston päältä valitsemalla löytyy kaikki alueet mutta vain sillai että valitsee pykälän kun kone ei käy ja kun koneen käynnistää alue valittuna mönkijä liikkuu sinne minne alue valittu ilman ylim. ääniä.
Eli moottorin käydessä ei voi kääntää valitsimia koska alkaa heti rutisee. Eri kombinaatioilla valitsimista kokeiltu. Olikohan tarpeeksi vaikeasti kerrottu...
Olisko joku siirtäjävika, onko ennakkotapauksia ???
T: Bull kuski Sastamalasta.
Bull 2 300 '2009 4x4 hitaalta nopealle siirto ei onnistu ??
- ViiMax
- Tracks
- Viestit: 4448
- Liittynyt: 13 Helmi 2011 13:10
- Mönkijä:: Sp 500
- Paikkakunta: Nurmijärvi & P-Karjala
Re: Bull 2 300 '2009 4x4 hitaalta nopealle siirto ei onnistu
Bullin tekniikkaa en tunne, mutta jotenkin tuli heti mieleen jokin kytkin tai laakeri joka vänkää vastaan vaihteen vaihdossa kun kone käynnissä. Onhan joutokäynti sopiva ettei ole liian korkealla ?
Re: Bull 2 300 '2009 4x4 hitaalta nopealle siirto ei onnistu
Oli vähän vastaavaa vikaa, eli vain hidas vaihde eteen toimi. Nopealle tai pakille laittaessa laatikko jumiutui liikkumatomaksi. Tätä ennen oli jo vaivana että pakilta eteenpäin lähtiessä pakin merkkivalo jäi palamaan ja laatikko jumitti. Vaihdekeppiä heilutellen sai pakkivalon sammumaan (ja pakin pois päältä) ja pääsi eteenpäin. Mutta nyt siis onnuin pienellä vaihteella tallille ja purin vaihteensiirtäjätangot näkyviin sivumuovien takaa. Nopean alueen ja pakin yhteisen siirtäjätangon kiinnitys oli löystynyt laatikon päältä eikä vaihde lähtenytkään pois päältä vaan kaksi vaihdetta meni yhtäaikaa päälle. Hain vivulle sellaisen asennon että vaihdekepin vapaa ja vapaavalo olivat kohdallaan ja kiristin siirtotangon liitoksen laatikkoon. Vivun asento voi ehkä olla väärin sinulla, koska akselissa on harva hammastus johon vipu osuu. Siinä on aika paljon vaihtoehtoja. Mitäköhän nuo vivustojen säätö on aiheuttanut sinulla?
Re: Bull 2 300 '2009 4x4 hitaalta nopealle siirto ei onnistu
Kiitos vastauksista, näihin on vaikeampi löytää tietoa kuin länsipeleihin.
Joo tyhjäkäynti on oikea, voi olla tosiaan että väärissä säädöissä ollut vivusto on tehnyt vikaa vaihteiston sisälle, vapaa ja pakin merkkivalot toimineet jotenkuten.
Itse peruutusvalo on toiminut kyllä.
Eikös toi vivusto voida " jättää laskuista pois" kun vika on päällä suoraan lootan päältä alueet valitsemalla kun siinä ne loksahtaa koloihinsa hyvinkin täsmällisesti.
Ihmetyttääkin kuinka surkea itse siirtomekanismista on tehty, kun lootan päältä kääntämällä liikeradat ovat lyhyitä ja täsmällisiä.
Ei kai auta muu kuin ottaa loota pois ja alkaa purkamaan.
Joo tyhjäkäynti on oikea, voi olla tosiaan että väärissä säädöissä ollut vivusto on tehnyt vikaa vaihteiston sisälle, vapaa ja pakin merkkivalot toimineet jotenkuten.
Itse peruutusvalo on toiminut kyllä.
Eikös toi vivusto voida " jättää laskuista pois" kun vika on päällä suoraan lootan päältä alueet valitsemalla kun siinä ne loksahtaa koloihinsa hyvinkin täsmällisesti.
Ihmetyttääkin kuinka surkea itse siirtomekanismista on tehty, kun lootan päältä kääntämällä liikeradat ovat lyhyitä ja täsmällisiä.
Ei kai auta muu kuin ottaa loota pois ja alkaa purkamaan.
Re: Bull 2 300 '2009 4x4 hitaalta nopealle siirto ei onnistu
Nyt bulli pelittää taas , sain jostain viimeinkin motivaatiota pelin niputtamiseen.
Vikana olikin keskipakokytkin. Löysin hallin lattialta yhden kytkimen jousista, pienellä salapoliisityöllä jousi paikannettiin kytkimeen, rumpu auki, jousi oli tehnyt pahat jäljet pyöriessään rummun ja kenkien välissä.
Eli kytkin ei vapauttanut ja vaihteisto pyöri mukana kokoajan jolloin vaihteen kytkeminen ei tietenkään onnistunut. Eka varivehje, ei kyllä tullut mieleenkään mikään keskipakokytkin.
Laitoin uudet osat kytkimeen ja uus hihna samalla, vivusto säädetty, toimii mutta vaihdekepin pohjan väljyyden takia saa olla tarkkana aluetta vaihtaessa.
Siitä varmaan johtu muuten se vika ettei saa pikkupuolelta takas normaalille, vivuston säätö tuntui auttavan. Eiku pörisee ja vaihdekeppi tilaukseen.
Ps. Hyvin pysyi virta bilteman 55 ah akussa,olikohan elokuussa viimeksi oli tulilla ja hyvin riitti potkua käynnistykseen vielä.
Vikana olikin keskipakokytkin. Löysin hallin lattialta yhden kytkimen jousista, pienellä salapoliisityöllä jousi paikannettiin kytkimeen, rumpu auki, jousi oli tehnyt pahat jäljet pyöriessään rummun ja kenkien välissä.
Eli kytkin ei vapauttanut ja vaihteisto pyöri mukana kokoajan jolloin vaihteen kytkeminen ei tietenkään onnistunut. Eka varivehje, ei kyllä tullut mieleenkään mikään keskipakokytkin.
Laitoin uudet osat kytkimeen ja uus hihna samalla, vivusto säädetty, toimii mutta vaihdekepin pohjan väljyyden takia saa olla tarkkana aluetta vaihtaessa.
Siitä varmaan johtu muuten se vika ettei saa pikkupuolelta takas normaalille, vivuston säätö tuntui auttavan. Eiku pörisee ja vaihdekeppi tilaukseen.
Ps. Hyvin pysyi virta bilteman 55 ah akussa,olikohan elokuussa viimeksi oli tulilla ja hyvin riitti potkua käynnistykseen vielä.