300 crossin kaasarin säätö?

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Hiikeri kirjoitti:Onkos tossa 300 Crossin kaasarissa ns. kiinteä neula?
Omassa Bullissani hieman erilainen kaasari. Mutta näyttää olevan tuokin alipainekaasutin, joissa yleensä on kiinteä prikka neulassa.
Tokihan neulaa voi nostaa alusprikoilla, laskeminen onkin sitten jo vaikeampaa.

No toimiiko tuo pumppu? Oireet sopivat myös hyvin sen toimimattomuuteen/ vajaatoimintaan.
Avatar
mönkkäri_mika
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 17 Maalis 2008 20:57
Mönkijä:: Yamaha YFM 700 SE raptor
Paikkakunta: YLVI
Viesti:

neula

Viesti Kirjoittaja mönkkäri_mika »

Täs ois huono kuva neulasta.
Kuva

Kaasari on aika uus, et luulisi kiihdytyspumpun toimivan.
Selvyyden vuoks, mulla on kaks kaasaria, eli se uus on kiinni laitteessa, tää
toinen on sellanen testikappale!
Mut täs on monta monessa, tarvii vielä tuo bensan "korvausilma" letku
tarkistaa ja tehdä toi änäri uusiks. Sit riisuin tuolta edellisen omistajan
tappokytkimen pois, sekin saattoi aiheuttaa vaik mitä.

Kuis muuten onko ideoita ton omatekele teharin tekoon, tällänen toi putki on nyt.
Kuva

Ite ajattelin laittaa suoran 40mm putken läpi, porailla siihen per..ti reikiä
ja tunkea ympärille parokkilaista ( jos en jaksa ostaa oikeeta villaa)
Onko muita ideoita?
metusalemi
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Helmi 2008 20:12

Viesti Kirjoittaja metusalemi »

käy ostaan joku auton läpivirtaus vaimennin. maksaa noin 10e ku kattelee jotain vaimentimia jotka ei ole menneet kaupaksi.
metusalemi
3WD
Viestit: 75
Liittynyt: 23 Helmi 2008 20:12

Viesti Kirjoittaja metusalemi »

mun mielestä tuo poksahtelu johtuu liian pienestä tyhjäkäynti suuttimesta.
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

metusalemi kirjoitti:mun mielestä tuo poksahtelu johtuu liian pienestä tyhjäkäynti suuttimesta.
Laihalla kuulostaisi olevan juu, ja riittävän laihalla rupeaa paukkumaan jo kaasariinkin päin.
Tyhjäkäynti piiriä siis rikkaammalle, seosruuvia aukipäin.

Jos tuntuu ettei säätö riitä eli ruuvi yli 3 kierrosta auki, sitten isompi tyhjäkäynti suutin ja taas säätelemään ko. ruuvista.
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Kilpi peli tuli ja vakiosuutin oli 112? Ne lukemat siinä kyllä oli! :o

Täältä lukeneena mulla oli etukäteen hommattuna Keihinin 147.5 (ei ollut 150 sillä hetkellä liikkeessä) suutin ja sen laitoin sisään, tukehtuu ihan 6-0 kun menee pääsuutin alueelle. Tolla 112 suuttimella en edes käynyt kokeilemassa.
Kaasarissa oli joku logo sekä Japan teksti. Joku mallinumero sarjakin siinä on, aluksi oli 2-4 kirjainta ja sitten 30 ja kirjain litania jatkui.

Onkohan toi TL kaasari 30mm?
No huomenna menee Keihinin 127.5 pääsuutin, siitä sitten kokemuksia vuorokauden päästä.
Pitää sit samalla vilkaista onko kiinteällä neulalla, todennäköisesti.
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Laske neulaa.

Kaasari lienee joko 30 tai 34.
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Repetti kirjoitti:Laske neulaa.

Kaasari lienee joko 30 tai 34.
Eipä neulan lasku auta koska neulan korkeus vaikuttaa 1/4 - 3/4 kaasulla jolla tuntui jotenkin toimivan ja pääsuutin kun vaikuttaa 3/4 > 4/4 kaasulla jolloin juuri nyt rupeaa röhimään eli huomaan selvästi kun syöttö siirtyy pelkästään pääsuuttimen hartioille.

3:lla rupesi rykimään ~45km/h:ssa ja 4:lla ~65km/h.

Ja jos tossa on kiinteä neula (nämä halpis kaasarit) niin sitä ei edes pysty laskemaan, poppakonsteilla nostamaan kylläkin.
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Hiikeri kirjoitti:
Repetti kirjoitti:Laske neulaa.

Kaasari lienee joko 30 tai 34.
Eipä neulan lasku auta koska neulan korkeus vaikuttaa 1/4 - 3/4 kaasulla jolla tuntui jotenkin toimivan ja pääsuutin kun vaikuttaa 3/4 > 4/4 kaasulla jolloin juuri nyt rupeaa röhimään eli huomaan selvästi kun syöttö siirtyy pelkästään pääsuuttimen hartioille.

3:lla rupesi rykimään ~45km/h:ssa ja 4:lla ~65km/h.

Ja jos tossa on kiinteä neula (nämä halpis kaasarit) niin sitä ei edes pysty laskemaan, poppakonsteilla nostamaan kylläkin.
No nämähän ovat ne "teesit":
1. tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa kierrosalueella 0-1/4, tyhjäkäyntiseos vaikuttaa vain tyhjäkäyntiin.
2. neulan korkeus vaikuttaa alueella 1/4-3/4 mutta bensa tulee sille neulaputkeen pääsuuttimen kautta
3. Pääsuutin vaikuttaa alueella 3/4-4/4 eli neulan ja neulaputken välistä "rakoa" ei pysty enää suurentamaan.

Eli välillisesti pääsuutin vaikuttaa neulan kautta alueelle 1/4-3-4 varsinkin jos kaasuttimessa ei ole seosruuvia, joka yleensä on imukurkun puolella kaasarin alla.

Itselläni on Comanche Bulliin ( 276 cc) "rakennettuna" kaksi kaasaria, "susi" ja "terrieri".
Suden tyhjäkäyntisuutin on 48 ja pääsuutin 160, neulan alla ei yhtään korotusta. Vastaa huonommin kaasuun mutta vääntää ja mennä "jolkottolee" hyvin, sopiva tieajoon.

Terrierin tyhjäkäyntisuutin on 38.5 ja pääsuutin 142. Tällä pystyy sitten vetämään sitä "mustaa rantua" tiehen eli vastaa ärhäkästi kaasuun. Neulan korotuksena kolme prikkaa.
Tämä on sopiva maastomönkimiseen ja ojien ylitykseen, ylävääntö loppuu kesken pienen suuttimen takia ja huiput ovatkin vain 70 km/ h kun ne sudella ovat 85 km/ h (variaattorivehje).
Seosruuvia tässä automaattiryyppyisessä kaasuttimessa ei ole, neula kiinteä.

Eli tarkastappas kuitenkin se neulan laskun mahdollisuus. Pääsuuttimesi tuntuu melko sopivan kokoiselta.

Mutta voinhan olla väärässäkin.
Skygo
Tracks
Viestit: 1534
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:55
Mönkijä:: Ei mönsäriä
Paikkakunta: Kivitaipale City

Re: neula

Viesti Kirjoittaja Skygo »

mönkkäri_mika kirjoitti: Kuis muuten onko ideoita ton omatekele teharin tekoon, tällänen toi putki on nyt.
Ite ajattelin laittaa suoran 40mm putken läpi, porailla siihen per..ti reikiä
ja tunkea ympärille parokkilaista ( jos en jaksa ostaa oikeeta villaa)
Onko muita ideoita?
Tuommonen onttokaan pönttö ei vaikuta mitään jos tuloputkikin on joku mehupilli kuten kuvasta näkyy.
Skygo's kuvablogi
(päivitetty 5.10.)

Kuva - Pyöräkuormaajien aatelia
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Tieliikenne faktaa, kaasari on 30mm, työntömitalla mittasin.
Nyt sisällä 127.5 pääsuutin ja ihmekkös tuo että toimii paremmin kuin aiemmin mainitsemallani 147.5:lla jolla tukehtu koko roska.

Oli jtn. sakkaa kohokammion pohjalle tullut eilisissä ajoissa, varmaan tuolta tankista sitä paskaa kulkeutuu(ainakin joillakin Comukka kuskeilla ollut samaa), pitää tohon joku pieni bensansuodatin käydä hakemassa.

Tosin ei ole mahdottomuus että heti on mulla joku moska mennyt kun laitoin tuon 147.5 suuttimen eilen. Otappa näistä sitten 100% varmuutta.

No, olkoon toi 127.5 tuolla nyt, onpahan ainakin vähän vakioseoksia rikkaampi seos yläkiekoilla(joita tosin ei sis.ajon aikana juurikaan tule).
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Tänään heitin pesään 132.5 suuttimen, liian iso. Rupee välillä rykimään 4/4 kaasulla. Siis vakio ilmanotolla.
Olkoon nyt pari päivää kunnes vaihdan oikeesti hengittävän rööristön, saattaa olla sitten juuri passeli.
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Tänään yläpää kaasarista osiksi ja olipas yllätys kun neula onkin säädettävää eli normaalia mallia.

Muutenkin on hengityksen parannus projekti menossa ja koska pakovena näyttää tältä vehkeessä (ainoastaan pääsuutin on isompi):
Kuva
Nostin neulaa, eli pudotin sokan keskeltä toiseksi alimpaan kohtaan jotta keskialueen seos rikastuu.
Tpower
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Loka 2007 22:32
Paikkakunta: keski-suomi

Viesti Kirjoittaja Tpower »

Pakovena näyttää kyllä aika vaalealle mutta kumma että itse kanava on noin "nokinen" jos on laihalla käynyt.... :o
Vai valehteleeko kuva ja mustana näkyvä karsta on oikeasti vaalean harmaata?
Avatar
Hiikeri
6WD
Viestit: 926
Liittynyt: 07 Tammi 2007 00:05
Paikkakunta: 013
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hiikeri »

Kyllä toi itse kanava on normaalin musta, mutta venan vaaleus kyllä sanoo että on kuumana ollut.
Osansa aukon mustuuteen varmaankin vaikuttaa toi hapetin systeemi, sehän laskee heti pakokaasujen lämpötilaa eli itse kanava pysyy mustana.
Vastaa Viestiin