Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Savuhh kirjoitti:Toi L-kisko onkin hyvä idea. Pitääkin tehdä. Tein tonne alakiinnikkeisiin jatkot, jotta saa alemmas keulaa, mut sit iskareille tulee liikaa kulmaa. On mulla alapalloissa kylläkin väljää. Siellä on nipat josta saisi rasvaa lisättyä, mutta nipoista on mennyt kierteet, et niitä ei saa kauheen kireelle eikä niihin kylläkään mene rasvaakaan prässillä. :D Toiseen ei edes mene ja toiseen pursuaa reunoista ulos..
PS. Siisti laitos tuo teikäläisen Nintendo!!
Nuo alapallot saa tiukattua, kun pallopäävasaralla nakuttaa sitä alapuolella olevaa plootua "siis se missä ne nipat on kiinni" ja sillä saat välykset hetkellisesti poistettua.
Mutta uusia niveliä peliin, jos meinaat paljonkin kurvailla.

Kiitos kaunis, Nintendo elää nyt murrosvaiheessa, osittain jo toista kertaa rakenneltu uudestaan, ja nyt pitäisi tehdä päätös, jatkaako tuon kehittämistä edelleen, vai olisiko jo aika toisen kulkineen? Nintendo on toiminut nykyisessä olotilassaan, yllättävän luotettavasti, ja ei vaan raaskisi vanhaa sotaratsua heitteille jättää. :mrgreen:
Avatar
JJP
Tracks
Viestit: 2521
Liittynyt: 09 Maalis 2008 21:50
Mönkijä:: Yamaha Banshee 350
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja JJP »

Kimi kirjoitti:
Savuhh kirjoitti:Toi L-kisko onkin hyvä idea. Pitääkin tehdä. Tein tonne alakiinnikkeisiin jatkot, jotta saa alemmas keulaa, mut sit iskareille tulee liikaa kulmaa. On mulla alapalloissa kylläkin väljää. Siellä on nipat josta saisi rasvaa lisättyä, mutta nipoista on mennyt kierteet, et niitä ei saa kauheen kireelle eikä niihin kylläkään mene rasvaakaan prässillä. :D Toiseen ei edes mene ja toiseen pursuaa reunoista ulos..
PS. Siisti laitos tuo teikäläisen Nintendo!!
Nuo alapallot saa tiukattua, kun pallopäävasaralla nakuttaa sitä alapuolella olevaa plootua "siis se missä ne nipat on kiinni" ja sillä saat välykset hetkellisesti poistettua.
Mutta uusia niveliä peliin, jos meinaat paljonkin kurvailla.

Kiitos kaunis, Nintendo elää nyt murrosvaiheessa, osittain jo toista kertaa rakenneltu uudestaan, ja nyt pitäisi tehdä päätös, jatkaako tuon kehittämistä edelleen, vai olisiko jo aika toisen kulkineen? Nintendo on toiminut nykyisessä olotilassaan, yllättävän luotettavasti, ja ei vaan raaskisi vanhaa sotaratsua heitteille jättää. :mrgreen:

Kimi jokaisen miehen elämässä tulee se hetki kun pienokaiset lähtee omille teilleen ja pitää löytää se uusi iltatähti :D
Hulluudessa on tiettyä huvia, jota muut kuin hullut eivät tunne..
Kuvasteita
"Olen vapaa ennakkoluuloista, vihaan kaikkia tasapuolisesti."
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Kimi »

JJP kirjoitti:

Kimi jokaisen miehen elämässä tulee se hetki kun pienokaiset lähtee omille teilleen ja pitää löytää se uusi iltatähti :D
Jälkikasvuun tuo pätee kyllä "vanhin lapsenlapsi on vanhempi kuin nuorin jälkikasvuni" mutta nämä kulkineet onkin sitten, ihan toinen asia. :mrgreen:
Avatar
Savuhh
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Elo 2010 20:35
Mönkijä:: Bashan 200S-7
Paikkakunta: Kotka

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Savuhh »

Nyt löyty toho klappaukseenkin ratkasu. Alunperin luulin, että laakeri mennyt niin hain sinne uuden jolla väljyys ei korjaantunut. Vanhassa laakerissa ei siis väljyyttä.
Laitoin vanhan laakerin holkin paikalle. Ja ei ole väljää enää yhtään. Eli siis ylhäältä laitettuna: (muistaakseni lukkosokka)-> laakeri -> lukkosokka -> laakeri -> "stefa" ja ales sit se "stefa" ja holkkirikka. Tangon ku kiristää niin se kiristää samalla tämän ylimääräsen" laakerin. Siihen väliin ois hyvä laittaa joku rikka, mut tota kokoa ei mulla ollut. Etrassa tämä laakeri ~7€.
Bashan on mystinen laitos.
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Tuli tossa huollon yhteydessä turattua patentti ohjausakselille: Stefa pois ja tilalle nylon-holkki, korkeampi kuin stefa. Täytyy vaan hiukan parannella vielä että saa kiristettävän mallin. Rauhottu se ohjauksen vetely jonkin verran, olis ihan hyvä jos vielä sais etujousituksen :roll: .
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Kimi »

hemuli81 kirjoitti:Tuli tossa huollon yhteydessä turattua patentti ohjausakselille: Stefa pois ja tilalle nylon-holkki, korkeampi kuin stefa. Täytyy vaan hiukan parannella vielä että saa kiristettävän mallin. Rauhottu se ohjauksen vetely jonkin verran, olis ihan hyvä jos vielä sais etujousituksen :roll: .
Kun törmäillään seuraavan kerran, niin testaa tuo Nintendon jousitus? Nyt kun nostin keulan talvikorkeuteen, niin kylläpäs etupää joustaa. :mrgreen:
Jos tuo tuollaisena pysyy ja kestää, niin en taida keulaa madaltaa, enään ensi kesäksi. :D
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Kimi kirjoitti: Kun törmäillään seuraavan kerran, niin testaa tuo Nintendon jousitus? Nyt kun nostin keulan talvikorkeuteen, niin kylläpäs etupää joustaa. :mrgreen:
Jos tuo tuollaisena pysyy ja kestää, niin en taida keulaa madaltaa, enään ensi kesäksi. :D
Joo pakko mun on kokeilla nostaa sitä keulaa kun tosissaan tuntuu että jäykistyy vaan :shock: . Keksin tossa tällä viikolla syynkin miksi saattaa kesken kaiken lähtee mihin suuntaan vaan: Jos toinen rengas ei ota maahan kiinni, niin meneehän se mihin sattuu :mrgreen: .
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Kimi »

hemuli81 kirjoitti: Joo pakko mun on kokeilla nostaa sitä keulaa kun tosissaan tuntuu että jäykistyy vaan :shock: . Keksin tossa tällä viikolla syynkin miksi saattaa kesken kaiken lähtee mihin suuntaan vaan: Jos toinen rengas ei ota maahan kiinni, niin meneehän se mihin sattuu :mrgreen: .
Tä? :rolleyes: Mikä moisen aiheuttaa? Onko sulla etuiskari sitten ruvennut jumimaan vai onnistuitko saamaan rungon solmuun?
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Kimi kirjoitti:
hemuli81 kirjoitti: Joo pakko mun on kokeilla nostaa sitä keulaa kun tosissaan tuntuu että jäykistyy vaan :shock: . Keksin tossa tällä viikolla syynkin miksi saattaa kesken kaiken lähtee mihin suuntaan vaan: Jos toinen rengas ei ota maahan kiinni, niin meneehän se mihin sattuu :mrgreen: .
Tä? :rolleyes: Mikä moisen aiheuttaa? Onko sulla etuiskari sitten ruvennut jumimaan vai onnistuitko saamaan rungon solmuun?
Tänään tuli nostettua keula ennalleen ja on paljon vakaampi ajaa :D . On vaan aivan liian jäykät jouset tossa edessä, keulan pysty nostaan ilmaan ilman että tukivarsien asento muuttui miksikään :shock: , pitäis kokeilla jotain PV:n iskareita madallukseen. Ulkonäkö ei miellytä, mutta ihan sama jos on noinkin paljon parempi ajaa.
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Kimi »

hemuli81 kirjoitti: Tänään tuli nostettua keula ennalleen ja on paljon vakaampi ajaa :D . On vaan aivan liian jäykät jouset tossa edessä, keulan pysty nostaan ilmaan ilman että tukivarsien asento muuttui miksikään :shock: , pitäis kokeilla jotain PV:n iskareita madallukseen. Ulkonäkö ei miellytä, mutta ihan sama jos on noinkin paljon parempi ajaa.
Kyllä ne jouset ajan mittaan veltostuu. Niin ne oli mullakin vielä vuosi takaperin kivikovat ja ilman minkäänlaista joustoa. Nyt kun tämän kesän ajellut toimivilla iskareilla ja keula on joustanutkin, niin nyt oli positiivinen yllätys, kun jouset on ihan täydelliset. Ilman kuormaa on iskarit aika yläasennossa mutta kun istahtaa kyytiin, niin keula painuu jotakuinkin puoleenväliin ja etupää tuntuu suorastaan mukavan pehmeältä, ilman että olisi pelkoa keulan pohjaamisesta. Madallettuna on iskarit ulompana, joten silloin tietysti vipuvarsivoimat erillaiset ja siksi jousi tuntuu jäykemmältä.
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Kimi kirjoitti: Madallettuna on iskarit ulompana, joten silloin tietysti vipuvarsivoimat erillaiset ja siksi jousi tuntuu jäykemmältä.
Tuossahan se ongelma piileekin, pitäis saada iskareiden alakiinnikkeet alkup.paikoille niin olis vipuvartta edes vähän mutta olis aika mielenkiintosen näkönen luomus :mrgreen: . Ajan mittaan nuokin iskarit varmasti löystyy mutta jos niissä ei normiajossa ole liikettä ollenkaan niin tämä löystyminen tapahtuu hitaanlaisesti :oops: .
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Kimi »

hemuli81 kirjoitti: Ajan mittaan nuokin iskarit varmasti löystyy mutta jos niissä ei normiajossa ole liikettä ollenkaan niin tämä löystyminen tapahtuu hitaanlaisesti :oops: .
Miksi ne ei sitten jousta yhtään? Onko sulla sitten ne jouset niin paljon jäykemmät jo alunperin?
Eihän nuo Nintendon iskaritkaan alkuun joustaneet ollenkaan, mutta vika ei ollut jousessa vaan itse iskarissa. Nyt kun iskarit on ok, ja keula joustaa, niin huomattavasti jouhevammin toimii jousikin ja yllättävän nopeasti nuo jouset on löystyneet, ihan tämän kesän aikana.

Yksi vaihtoehto on vaihtaa jouset milliä tai pari ohkaisemmiksi jolloin ne on aavistuksen löysemmät, tai sitten viet ne originaalijouset Vallilan Takomoon ja sanot niille minkälaiset niistä haluat. Tai sitten vaan iskarit jousineen vaihtoon.
hemuli81
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 06 Marras 2009 13:24
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja hemuli81 »

Kimi kirjoitti: Miksi ne ei sitten jousta yhtään? Onko sulla sitten ne jouset niin paljon jäykemmät jo alunperin?
Eihän nuo Nintendon iskaritkaan alkuun joustaneet ollenkaan, mutta vika ei ollut jousessa vaan itse iskarissa. Nyt kun iskarit on ok, ja keula joustaa, niin huomattavasti jouhevammin toimii jousikin ja yllättävän nopeasti nuo jouset on löystyneet, ihan tämän kesän aikana.

Yksi vaihtoehto on vaihtaa jouset milliä tai pari ohkaisemmiksi jolloin ne on aavistuksen löysemmät, tai sitten viet ne originaalijouset Vallilan Takomoon ja sanot niille minkälaiset niistä haluat. Tai sitten vaan iskarit jousineen vaihtoon.

Kyllä ne alkup. paikoillaan joustaa, mutta sais olla löysemmätkin. Öljythän niistä on laskettu pois ja paine, kevyesti laitoin rasvaa putkeen ja kokeilin että ne liikkuu. Nyt kun tossa illalla katoin niitä niin näyttäis että jouset on vähän mutkalla :shock: . Vaikee sanoa onko vaan jouset, mutta jos varret vääntyny, niin ilmankos on jäykät.
Uudenmaan Mönkijät Ry

Ex: Comanche 200
hbrteam
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 02 Joulu 2007 09:46

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja hbrteam »

eli iskarista öljyt ja paine on pois otettu?

jos sellainen tarve on niin sittenhän siinä on aivan liian jäykkä jousi

kyllä se vaan niin on että hevon pesään nakattava nämä kiinan iskarit jos tollasta täytyy tehdä

sitten kun poistaa kaikki mehut iskareista sen takia että saa iskarin liikkumaan niin se kapistus menee sen jäykän jousen varassa eli iskunvaimennus ei toimi oikein ja ja ja ..

selailin tässä netin ihmeellisessä maailmassa tässä yks päivä ja muistan käyneeni jollakin sivuilla missä oli paljon iskareita myynnissä siis mopoihin ja mönkkäreihin
mutta kun en muista missä

tais olla nettivaraosan kautta --->jonnekkin

sillä ne kaikki näistä vääntyy kun jousi on jäykkä ja mikään ei jousta niin kuin kuuluu.
talvella saa olla vieläkin pehmeempi jousi

tälläseen kun sais alustan haluamalleen korkeudelle ilman mitään lisä virityksia "iskarin siirtoa yms" niin olis varmaankin ihan kivoja ajella
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Comanche 200cc TL Ohjausakseli

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Noi alkuperäiset etuiskarit oli mulla alussa ihan yhtä puuta, ei joustoa ja ilman joustakin, niin jäykät ettei omalla painolla ja käsivoimilla liikkunut mitenkään.
Öljyt ja paineet pois, ja liikkui, mutta liiankin helposti "eli jäi pompottamaan". Ratkaisuna oli muinaisissa polkupyörän joustokeuloissakin käytetty solumuovin tapaiset kiekot, joita lisäämällä tai poistamalla saa keulasta jäykemmän tai löysemmän. Alkuperäiseen verrattuna suorastaan loistava ratkaisu ja riittää minun maantieajoihin.
Rahalla saa tietysti sellaiset kuin haluaa, mutta itse en näe mitään järkeä investoida tuohon katiskaan, edes etutolppien verran.

Ja Hemuli, pahoin pelkään, että olisikohan tuosta vääntymisestä johtuvaa, tuo eturenkaiden tiessä pysyminenkin? No teet sitten pioneerityön ja ostat toisenlaiset tolpat keulalle.
Vastaa Viestiin