Comanche 200 TL alapallonivelet

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

mulla oli tuossa vaihdossa ideana että ei tuo kiinan pallo ei kummiskaan ikuinnen ole !
ja tarlotus oli kyllä laittaa ihan alkuperäsiin tukivarsiin paikat nivelille

edittiä: ja samalla rakentaa ohjaus vaimennin paikoilleen 8)
ja tehdä kunnon topparit ohjaus akselille ku alkuperäset tuntuu olevan aika pehmeetä tavaraa
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

joo nyt mie oon tuota suumaillu aika lailla niin mie taijjan laittaa alaniveliksikkin nu 123 mesen nivelet pitää vain modata paikka niille niin saa alapäänki sääettäväksi
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

pro x 550 kirjoitti:joo nyt mie oon tuota suumaillu aika lailla niin mie taijjan laittaa alaniveliksikkin nu 123 mesen nivelet pitää vain modata paikka niille niin saa alapäänki sääettäväksi
Ota ainakin ennen sitä kunnollinen henkivakuutus!

M14 kierre ei takuulla kestä tuossa paikassa, vaan nivel katkeaa kierteestä. Alatukivarrelle kun kohdistuu moninkertaiset voimat yläpalloon verrattuna.
Ja mikä pahinta, niin sitten lähtee voltti saman tien. Mitään et ehdi tekemään. Kuvittele tilanne kun ajat tiellä vaikka pikitiellä vasemman renkaan routareikään, ja samalla vastaan tulee rekka...

Laita vähintään jollain M20 kierteellä oleva nivel.
(Säätö on turha alhaalla, jos se on jo ylhäällä)
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

kestää se ku sorvaa paksu seinäisen kierre holkin ja kiertää nivelen aivan perille asti :?
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

pro x 550 kirjoitti:kestää se ku sorvaa paksu seinäisen kierre holkin ja kiertää nivelen aivan perille asti :?
Vois kestääkin, jos nivelessä olisi olake jota vasten sen kiristäisi tiukkaan. Mutta eipä noissa ole, ja mites sitä sitten säädät...
Mutta onhan niitä vastaavia niveliä, mutta isommalla kierteellä autovaraosaliikkeet pullollaan.
Omapa on asiasi, mutta ihmettelen vaan, että miksi leikkiä omalla hengellään ja koittaa, että kestääkö vai ei. Mersuissakin on ainakin M16 ja M20 kierteisiä.

Jossain tänne foorumille linkitetyssä kuvablogissa oli joskus kuvakin, kun joku oli vaihtanut 12mm unibalit johonkin vanhempaan crossi bashaniin, ja hajonnut oli sekin. Onneksi ei kuitenkaan keskellä maantietä...
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

jos sulla on tietoa missä on tarkasti 20mm kierre niin laitahan näkyville ja vielä pitäs olla14mm kartio

ps tuli vaan turhaan tilattua nuo 14 mm
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

pro x 550 kirjoitti:jos sulla on tietoa missä on tarkasti 20mm kierre niin laitahan näkyville ja vielä pitäs olla14mm kartio

ps tuli vaan turhaan tilattua nuo 14 mm
Jokuhan täälä kirjoitteli, että MB 100D pakettiautossa olisi "Comancheen suoraan yläpalloksi sopiva nivel". Eli siinä sitten ainakin lienee kartio ok.
Nykyi olevan mm. Motonetissa jotain 27€/kpl

Mutta ei varmasti ole ainoa vaihtoehto. Tuo kartion koko on kuitenkin melko yleinen.

Katoin yhdestä luettelosta, niin kannattaa tutkia MB 207, 308 ym pakujen nivelet myös. Ovat yleisempiä vehkeitä, joten niitä voi olla ihan hyllytavarana useissa liikkeissä. M20 ja M24 kierteisiä vm. riippuen.

Ps. Muillekin tiedoksi: Ylätukivarren pusla on toisesta päästä Ø18, ja vaan toisesta sen 20mm, eli M20 kierre ei sovi siitä läpi.
mörö66
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 14 Kesä 2007 18:14
Paikkakunta: Tahko Vuori

Viesti Kirjoittaja mörö66 »

Moroo.

Alapallo hässäkkä toimii vielä toistaiseksi prässäyksen jäljiltä.
Volkkareissa on alapallo nivel toteutettu kolmella ruuvikiinikkeellä.
En sen enempää asiaa ole tutkinut että löytyisikö pallerosta sopivalla kartiolla varustettu kiinitys.
Sinänsä aika helppo homma asentaa vaatii vain hieman hitsaus hommia.
Comanche
200ST-7
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

tuossa on tuo minun kehitelmä ja hyvinhän tuo on kestäny
olen näyttänyt monelle ins. miehelle ja kaikki ovat
sanoneet et ei pitäs pettää.
kierteen sorvasin imacrosta eli on vähän lujempi
ku patarauta :D
Kuva
ja tuohan hantaakiin tulee kiinni ohjausvaimennin
mutta ei vielä varmuutta tarviiko sitä
ku tuo caster muutos muutti koko tuupparin luonnetta
Kuva
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
jalu78
3WD
Viestit: 81
Liittynyt: 08 Huhti 2007 19:46
Paikkakunta: Qsamo

Viesti Kirjoittaja jalu78 »

teitkö nuo alkuperäisistä tukivarsista?
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

jalu78 kirjoitti:teitkö nuo alkuperäisistä tukivarsista?
joo orginelleihin rakensin
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

mörö66 kirjoitti:Moroo.

Alapallo hässäkkä toimii vielä toistaiseksi prässäyksen jäljiltä.
Volkkareissa on alapallo nivel toteutettu kolmella ruuvikiinikkeellä.
En sen enempää asiaa ole tutkinut että löytyisikö pallerosta sopivalla kartiolla varustettu kiinitys.
Sinänsä aika helppo homma asentaa vaatii vain hieman hitsaus hommia.
mie tutkin ne kaikki volkarin pallot ja kaikki on 16mm kartiolla eli ei onnistu
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Niin eikö sulla olekaan TL peli? Ajattelin vaan kun on rumpujarrut edessä.
Levyjarrullisissa on hiukan erilaiset tukivarret. Katselin vaan muutama päivä sitten maastomallin Comanchea, jossa oli myös rummut.
Onkos noi nyt sitten minkä vehkeen raidetangonpäät?
Avatar
pro x 550
3WD
Viestit: 72
Liittynyt: 20 Huhti 2007 19:02
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja pro x 550 »

PK kirjoitti:Niin eikö sulla olekaan TL peli? Ajattelin vaan kun on rumpujarrut edessä.
Levyjarrullisissa on hiukan erilaiset tukivarret. Katselin vaan muutama päivä sitten maastomallin Comanchea, jossa oli myös rummut.
Onkos noi nyt sitten minkä vehkeen raidetangonpäät?
maasto mallihan tuo on ja sama nivel ku yläpuolellaki eli 123 mesen reidetangon pää 14x1.5 oikea kätinen kierre
tasakaasu tappaa
suurimaa suuret toleranssin :lol:
mörö66
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 14 Kesä 2007 18:14
Paikkakunta: Tahko Vuori

Viesti Kirjoittaja mörö66 »

Moroo.

Kiitokset pro x 550 jäsenelle.
Säästit multa moisen etsinnän vaivan.
Kahvit voisin tuosta hyvästä tarjota :wink:
Comanche
200ST-7
Vastaa Viestiin