4x4 Etuperään liityvät asiat

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko etuperä vaihdettu (takuuseen)

Kyllä, etupää "löi tyhjää"
22
22%
Kyllä, poltti sulaketta (magneettikytkimessä vika)
5
5%
Ei, Kaikki toimii kuin elokuvissa
72
73%
 
Ääniä yhteensä: 99

Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Jos sormilevy puuttuu, niin silloin neliveto on aina valmiustilassaan, onko näin?? Ajattelin, jos luopuisi tuosta käämistä ja sormilevystä ja kehittelisi tilalle kartiorullalaakerin tai painelaakerin.

En tiedä, ymmärränkö tekstisi oikein mutta ilman sormilevyä ja magneettikäämiä päällä on aina 2 veto, eikä 4 wd ole edes mahdollista kytkeä päälle.
Puhutaanko me samasta asiasta???? :?:
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

Niin, magneetti vetää sormilevyä? Mikä on sormilevyn tehtävä? Olen jotain kuvitellut, mutta miten se oikeasti toimii?
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

L7e-pilotti kirjoitti:Niin, magneetti vetää sormilevyä? Mikä on sormilevyn tehtävä? Olen jotain kuvitellut, mutta miten se oikeasti toimii?
Jaa, minä oletin sinun tietävän asian. :oops:

Sormilevy pyörii magneetin käämin päällä (selkäpuoli magneettiin päin). Vastakkaisella puolella olevat "sormet" taas menevät lautaspyörän keskiholkin sisällä olevan vapaalaakerin (muovinen kuulahäkki) uriin.
Ja itse keskiholkki on sorvattu sisäpuolelta (missä vapaalaakeri kuulineen sijaitsee) "aallokonmuotoiseksi".
Ja itse tämän vapaalaakerin (eli muovihäkin) sisällä pyörivät etuvetareille menevät akselit.

Kun nyt kytket virran magneettiin (4 wd: n), jarruttaa magneetti sormilevyä, jolloin sormet kääntävät vapaalaakeria taaksepäin ja pitävät sen siinnä asennossa niin kauan kuin virta on päällä eli 4 wd kytkettynä. Itse sormilevy pyörii "jarru päällä" mukana.

Samalla vapaalaakerin kuulat puristuvat "aallonharjojen pakoittamina" vetareille menevien akselien ympärille ja "ottavat ne mukaan" lautaspyörän pyörimiseen eli etuveto kytkeytyy päälle. Kummallekin pyörälle menevä akseli puristuu yhtä tiukalle, josta sanonta "100 % lukko".

Kun taas kytket virran pois (2wd: lle), loppuu sormilevyn jarrutus ja vapaalaakerin kuulat palautuvat "aallonpohjalle", jolloin vetoakselit mahtuvat pyörimään vapaasti, eivätkä etu- ja takapyörät enää ole ollenkaan riippuvaisia toistensa pyörimisnopeudesta. Eli neliveto ei ole päällä.

Tätä on vaikea selittää kirjoittamalla, pitäisi olla kuvat.
Mutta toivottavasti ymmärsit selostukseni. Ja kysy, jos et ymmärtänyt! :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Milläs konstilla te ootte saanu ton etukardaanin lukitustapin irti? Vasaralla ruuvari yhdistelämällä? On vaan aika tiukassa kun olen yrittänyt sitä lyödä irti. Pitäiskö etuvetarit irrota ihan itsestään etuperästä kunhan vaan ottaa vetarin kumit irti etumurikasta ja nostaa etumurikan pois sieltä koneen rungosta?
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Janishell kirjoitti:Milläs konstilla te ootte saanu ton etukardaanin lukitustapin irti? Vasaralla ruuvari yhdistelämällä? On vaan aika tiukassa kun olen yrittänyt sitä lyödä irti. Pitäiskö etuvetarit irrota ihan itsestään etuperästä kunhan vaan ottaa vetarin kumit irti etumurikasta ja nostaa etumurikan pois sieltä koneen rungosta?
No siinnähän on se putkisokka, millimäärää en muista (8 mm???).
Etsi tai tee pultista tai vastaavasta reikään mahtuva, tasapäinen puikko ja lyö sokka sillä pois.

Etumurikka (etuperä) ei nouse, ennenkuin olet irrottanut alatukivarret jommasta kummasta päästä, jolloin saat pyöriä "ulommas" ja vetoakselit irti etuperästä sivulle vetämällä. (mulla ei akseleissa ainakaan ole mitään lukitusta etuperän puolella)
Sitten vaan ne 4 pulttia auki sieltä etuperän alta ja perä pois

Mitäs ajattelit perälle tehdä?
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Rhex
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 16 Marras 2006 20:18
Paikkakunta: Kerava

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Rhex »

Uudemmassa mallissa(Bull II) oli ainakin etuperän puolella rengas sokat jotka pitävät etuakselit etuperässä kiinni. Oli meinaan pirun tiukka ottaa pois ja laittaa takaisin kun vetarin kumia vaihdoin oksan jäljiltä...
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Rhex kirjoitti:Uudemmassa mallissa(Bull II) oli ainakin etuperän puolella rengas sokat jotka pitävät etuakselit etuperässä kiinni. Oli meinaan pirun tiukka ottaa pois ja laittaa takaisin kun vetarin kumia vaihdoin oksan jäljiltä...
Onkos sullakin jo Bull II ? :?: Ja miten pelittää?

Entäs se Horse Power vai Power Horse?
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Purin etuperän palasiksi ja laitoin uuden laahainpellin koska vanha oli kulahtanut puhki, vaihdoin uuden muoviholkin koska se oli murskana. Kiilotin etuperän päärattaan että ei kulahda enään niin nopeasti tämä laahainpelti, laitoin takaisin nippuu ja säädin etuperän välykset kohdilleen. Saas nähdä kuinka paljon pidempää tämän rempan jälkeen etumurikka kestää. Nytten on käytössä Täyssynteettiset 5w40 moottori öljyt etuperässä, maahantuojan mukaan tuo polariksen etuperäöljy ehkä ei olekkaan parasta tässä Comsun etumurikassa koska se on liian lirua.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Janishell kirjoitti:Purin etuperän palasiksi ja laitoin uuden laahainpellin koska vanha oli kulahtanut puhki, vaihdoin uuden muoviholkin koska se oli murskana. Kiilotin etuperän päärattaan että ei kulahda enään niin nopeasti tämä laahainpelti, laitoin takaisin nippuu ja säädin etuperän välykset kohdilleen. Saas nähdä kuinka paljon pidempää tämän rempan jälkeen etumurikka kestää. Nytten on käytössä Täyssynteettiset 5w40 moottori öljyt etuperässä, maahantuojan mukaan tuo polariksen etuperäöljy ehkä ei olekkaan parasta tässä Comsun etumurikassa koska se on liian lirua.
Panitkos uuden sormilevyn?

Itsellä on nyt 15-45 mineraaliöljy etuperässä. Kestämisen kannalta Pollen öljy ei varmaankaan ole paras sillä se on todella ohutta. Mutta sillä ei tuo etuperä mene itsestään päälle 2 wd: llä.
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Repetti kirjoitti:
Janishell kirjoitti:Purin etuperän palasiksi ja laitoin uuden laahainpellin koska vanha oli kulahtanut puhki, vaihdoin uuden muoviholkin koska se oli murskana. Kiilotin etuperän päärattaan että ei kulahda enään niin nopeasti tämä laahainpelti, laitoin takaisin nippuu ja säädin etuperän välykset kohdilleen. Saas nähdä kuinka paljon pidempää tämän rempan jälkeen etumurikka kestää. Nytten on käytössä Täyssynteettiset 5w40 moottori öljyt etuperässä, maahantuojan mukaan tuo polariksen etuperäöljy ehkä ei olekkaan parasta tässä Comsun etumurikassa koska se on liian lirua.
Panitkos uuden sormilevyn?

Itsellä on nyt 15-45 mineraaliöljy etuperässä. Kestämisen kannalta Pollen öljy ei varmaankaan ole paras sillä se on todella ohutta. Mutta sillä ei tuo etuperä mene itsestään päälle 2 wd: llä.
Jos se sormilevy on se pelti joka ottaa mangeettiin kinni niin vaihdoin joo myöskin sen, unohtu vaan tosta listasta.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja qaw »

Kattelin tuossa äänestyksen tuloksia ja mietiskelin että ihan hyvinhän tuo on jos 70%:lla toiminut hienosti.
Sitten rupesin ajattelemaan että onko ihan oikeasti tämän foorumin käyttäjillä yhteensä 57kpl Comanche Bulleja :?: :!: :?:
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Repetti
6WD
Viestit: 348
Liittynyt: 22 Tammi 2008 15:34
Mönkijä:: Honda 350 FM
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Repetti »

qaw kirjoitti:Kattelin tuossa äänestyksen tuloksia ja mietiskelin että ihan hyvinhän tuo on jos 70%:lla toiminut hienosti.
Sitten rupesin ajattelemaan että onko ihan oikeasti tämän foorumin käyttäjillä yhteensä 57kpl Comanche Bulleja :?: :!: :?:
No miksei olisi? Sehän on suosittu neliveto kinuski.
Mutta miten kauan on toiminut virheettömästi?
Minusta se Bulli on kyllä mainettaan parempi etuperää lukuunottamatta. :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja qaw »

Älä käsitä väärin. Mielestäni on hintaisekseen hyvä peli ja kuulun (kuuluin) tuohon 70%:iin. Se vaan 54 kuulostaa aika hurjalta määrältä tänne foorumille, varsinkin kun hyvä jos 10 tuntuu olevan äänessä :)
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

Liruahan tuo Polaris-öljy on. Toisaalta samanlainenhan Polariksenkin perä on. Liukupalan kannalta 80W-90 lukkoperäöljy olis parasta. Mitenkä sitten kylmänä toimii? Tuo öljyn määrä vähän ihmetyttää. Liukupala on lähinnä roiskevoitelun varassa, vai jääkö se pinnan tason alapuolelle? Jos laittaisi öljymäärän vetarien tasolle, niinkuin autoissakin...???
Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Janishell »

L7e-pilotti kirjoitti:Liruahan tuo Polaris-öljy on. Toisaalta samanlainenhan Polariksenkin perä on. Liukupalan kannalta 80W-90 lukkoperäöljy olis parasta. Mitenkä sitten kylmänä toimii? Tuo öljyn määrä vähän ihmetyttää. Liukupala on lähinnä roiskevoitelun varassa, vai jääkö se pinnan tason alapuolelle? Jos laittaisi öljymäärän vetarien tasolle, niinkuin autoissakin...???
Liukupala toimii roiskevoitelulla. Jos haluat upottaa liukupalan öljyn alle niin joutus etuperän täyttämään yli puolenväliin öljyllä. Suurin syy varmaan on näissä Comsujen etuperä rikkoutumisessa on se että kun neliveto ei ole kytkeytyny kunnolla ja kun etuperään tulee yhtääkkisesti isot voimat niin se hajoittaa etuperän muoviholkin. Elikkä kun kytket nelivedon päälle paikallaan ollessasi, niin kannattaa varmistaa että neliveto on varmasti kunnolla kytkeytynyt päälle (esim lähtee liikkeelle rauhalliset ja ajelee parinmetrin matkan että etuperä kytkeytyy kunnolla) ennen kuin alkaa kunnolla revittelemään.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Vastaa Viestiin