4x4 Etuperään liityvät asiat

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko etuperä vaihdettu (takuuseen)

Kyllä, etupää "löi tyhjää"
22
22%
Kyllä, poltti sulaketta (magneettikytkimessä vika)
5
5%
Ei, Kaikki toimii kuin elokuvissa
72
73%
 
Ääniä yhteensä: 99

Janishell
6WD
Viestit: 710
Liittynyt: 16 Joulu 2004 19:16
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Janishell »

Itselläni toimii vain hyvin polariksen etuperäöljyt.
Vetarit lähtee irti kun ottaa sieltä vetärin holkin sisältä lukko rautalankan lenkin pois.
Uudessä perässä kannattaa hioa sileäksi se päärattaan pinta jota laahainpelti laahaa sitä vasten.
Pinnion säätö on myötäpäivää ruuvaa kuusiokolo ruuvia niin menee kireemälle. Se takia vanha peräsi ei varmaan säädy koska siellä on se laahain pala kulunu loppuuun.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
miketola
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Maalis 2009 20:30

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja miketola »

Tervehdys taas!
Uusi etuperä paikoillaan. Vaihtotyö aika simppeli!
Moottoriöljyt nyt etuperässä ja pian vaihdan ja katson mitä öljyjen mukana tulee :-)

Purin vanhan perän kunnostusta varten. Oirehan oli jatkuva neliveto!

Aiheuttaja:
Muovihäkin ympärillä oleva jousi katkennut ja "kuulat vapaana" .
Häkki oli ehjä, sormilevy oli ehjä, laahainpala hieman kulunut!

Näinkin voi käydä :-)

/Mika
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Kävi peräprojektissa siten että tuosta vanhasta perästä, 250km ajetusta 11kk vanhasta perästä oli laahainpala kulunut puhki, sekä muovihäkki ja sormilevy rikki. Asiasta olin yhteydessä gern huoltoon ja katsoivatkin vanhaa perää. Ehdottivat että kunnostavat vanhan perän tai antavat siihen kaikki uudet osat. Otin sitten laatikon mukaan jossa oli uudet osat ja kasailen itse siitä ehjän. Laahainpala tehdään uusi jostain muusta materiaalista oikaistaan ja kiillotetaan tuo rattaan takapuoli. Eiköhän ala kestää. Laittelen kuvia joskus vanhasta perästä.

Eli lopputulos. Takuuta ei ollut, mistä voi olla montaa mieltä, rahaa meni 190 euroa ja nyt on kaksi ehjää perää. Pakko olla tyytyväinen.
Avatar
riksa
4WD
Viestit: 221
Liittynyt: 18 Syys 2004 18:47
Paikkakunta: Hyvinkää Mönkijä:Polaris 850 traktori, 3 lasten mönkijää 2x110cc ja 1x50cc
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja riksa »

On se vaan niin, että modattu perä tuntuu kestävän hyvin.
En tehnyt muuta kuin muutokset mitä täällä on jo moneen otteeseen kerrottu ja nyt alkaa olla takana useampia reissuja ja maantieajoa päälle ja nelikko toimii toimii toimii KOP KOP.
Ensimmäinen etuperä ei kestänyt kuin muutaman reissun ja jo toisella reissulla alkoi pykimiset. Öljyinä on nyt sisällä polariksen etuperäöljyt.
Korjaamme kaiken minkä särjemme :D

http://WWW.AUTOSIKORJAA.FI

Kuranaamaisten ukkojen sunnuntai retkistä fotoja ja juttuja löytyy naamakirjasta mönkijämiehet sivulta. Kannattaa käydä vilkuilemassa.
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Nyt on parannellulla perällä ajeltu jonkunverran eli parannuksia uudet laakerit sekä lautaspyörän oikaisu ja kiillotus. Öljyinä polaris-öljyä. Kulutuspalana käytetään alkuperäistä mikä asiantuntijakommentin mukaan on sopivaa tavaraa tähän käyttöön.

Muuten toimii hyvin mutta jonkunverran tahtoo neliveto jäädä päälle. Eli pakilla liikauttamalla saa pois päältä. Olisikohan niin että jos takapyörät pääsevät nopeamassa lähdössä vähän sutimaan niin ne "kuulat" eli sylinterimäiset kappaleet jotka kiilautuvat uriinsa lukiten perän jäävät jotenkin jumiin johtuen nopeasta lukituksesta eli kappaleet mihin nämä kuulat lukittuvat ovat liian pehmeitä.

Jos tuosta nyt mitään ymmärtää..
Avatar
Harre
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 23 Heinä 2009 01:14
Mönkijä:: Comanche BULL 2
Paikkakunta: E-P

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Harre »

joku manas jossain aikaisemmassa tekstissä ettei gern huoltoo kiinnosta parantaa etuperien kestävyyttä.

tuos eilen keskustelin gern huollon asentajan kanssa pitkään bulleista ja niiden vioista. eivät myyneet rikkinäistä etuperää vaan kuulemma haluavat kaikki rikkinäiset etuperät vaihdossa takaisin takuupeleistä ja kunnostavat ne. Nyt on kuulemma hekin tehneet muutaman perän koekappaleen johon on laitettu paremmat länsimaiset laakerit, lautaspyörä sorvautettu ja paksumpi kulutus pala. eli eiköhän ala "takuuhuolletut" perätkin pikkuhiljaa kestämään.

tänään muuten ekaa kertaa alko omassa alle 20 kilsaa ajetussa bull 2:ssa etuperä temppuilemaan. ajelin pihassa edestakasin nelivetopäällä ja yht äkkiä etuperä rupes jarruttaa perkeleesti. aukes vasta kuin peruutti 2wd päällä muutaman metrin.
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja qaw »

Harre kirjoitti:tänään muuten ekaa kertaa alko omassa alle 20 kilsaa ajetussa bull 2:ssa etuperä temppuilemaan. ajelin pihassa edestakasin nelivetopäällä ja yht äkkiä etuperä rupes jarruttaa perkeleesti. aukes vasta kuin peruutti 2wd päällä muutaman metrin.
Tuohan muuten ei ole vika vaan ominaisuus. Samaa tekee Polariksen etuperä, josta tuo Comanchen on siis kopioitu. Paras konsti saada jumiin on peruuttaa ylämäkeen pyörät linkussa :)
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
Harre
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 23 Heinä 2009 01:14
Mönkijä:: Comanche BULL 2
Paikkakunta: E-P

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Harre »

qaw kirjoitti: Tuohan muuten ei ole vika vaan ominaisuus. Samaa tekee Polariksen etuperä, josta tuo Comanchen on siis kopioitu. Paras konsti saada jumiin on peruuttaa ylämäkeen pyörät linkussa :)
heh, hyvä tietää tääkin. satuin peruuttelemaan pyörät linkussa tasasella
miekkonen
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Heinä 2009 21:20
Mönkijä:: can-am 650xt t3 2012

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja miekkonen »

onkos kukaan kokeillu atf öljyä tossa etuperässä.käytetäänhän sitä manuaali vaihdelaatikoissakin.olis ainakin notkeeta pakkasellakin.
Tupajumi
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Loka 2009 17:47
Mönkijä:: BULL&BLADE
Paikkakunta: Kouvola

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Tupajumi »

Käpäsin pari päivää sitte Gernin-huollossa, sanoivat käyttäneensä noihin periin nyt täyssynteestistä moottoriöljyä.
Kunnostin itte omasta mönkijästä etuperän. Nämä tehtiin: hammaspyörän tausta sorvattiin, päätylevy missä käämi hiottiin tasaiseksi, SKF-laakerit, uudet stefat, uusi muovihäkki+jouset, sormilevy, kulutuspala.
Hintaa tuli noin 200€ itse tehden.
Oireet alkoi kun lumia aloin työnnellä, neliveto hyppi pois päältä kun pysähtyi, meni päälle taas rusahduksen kera kun oli liikkeessä. Vikaahan tuossa on varmaan ollut jo kesästä asti, kun sen ostin käytettynä.
Nyt täytyy ajella tarkasti, liukkailla keleillä aina neliveto päällä ettei vaan takapää sutaise ja kytke sitä kautta nelivetoa, se on nimittäin etuperän surma.
Ihan oli mielen kiintoinen projekti, kuvia en ottanut mutta eipä tuo mitään avaruustiedettä ollukkaan.
Nyt etupärä toimii kuin unelma 0W-40 synteettiset oilit sisässä.
Kiitos ja näkemisiin.
Viimeksi muokannut Tupajumi, 31 Joulu 2009 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Vuoden ajettu nyt korjatulla etuperällä eli oikaistu lautaspyörä ja kiillotettu. Perä oli nyt auki muiden huoltojen lomassa ja näytti samalta kuin kasatessa. Kulutuspala ei ollut kulunut.

Eli kyllä se kestää kun sen viitsii kunnostaa.
Rocky95
Noppeli
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Joulu 2009 11:06

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Rocky95 »

Tuli hankittua Powerhorse 4*4 eli vastaava kuin Comanche bull marraskuun lopulla. Ajettu nyt reilut 300 km ja nyt olen huomannut etuperän jumittelua. Ei kylläkään mitenkään rusahtele, lumitöissä kun käyttää 4WD toiminnetta, niin jos ajaa ensin eteenpäin ja sitten heittää pakille, niin huomaa, että etupää saattaa jarruttaa. Jos käyttää 2WD:llä hetken ajossa tai ajaa hetken uudelleen vastakkaiseen suuntaan, niin voi löysätä jumittamisen.Etuperässä on polariksen öljyt, kun tätä ryhmää on tullut luettua jo ennen ja hankinnan jälkeenkin. 2WD:lle vaihdettaessa etuperä ei jää jumiin eli löysää pois 4wd kytkennän.

Eilen tuli kokeiltua etuperän vierestä vetoniveliä ja huomasin, että aika iso klappi on perän sisällä, siis kun ottaa kiinni vetonivelestä kunnon otteen perän vierestä ja heiluttaa, onkohan perän laakerit jo sököt ja aiheuttaa tuota jumimista? Miten muilla, onko vetoakselit jämäkät vai löytyykö klappia etuperässä?
joniv
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 15 Loka 2009 21:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja joniv »

itse käytin heti comsun oston jälkeen etuperässä moottoriöljyä mutta vaihdoin melkeen heti polariksen litkuun kun kaikki sitä niin ylistivät ja mulla rupes ainaki perä rusahtelemaan.. huomas suuntaa vaihtaessa kun lumitöitä teki... no vaihdoin moottoriöljyt takasi ja rutinat loppui.. sen verran on eroa että pollen litkuilla 4wd/2wd vaihto tapahtuu heti kun namiskaa kääntää mutta noilla moottoriöljyillä jotka on paljo "jäykempiä" niin etuperä kytkeytyy pois päältä hieman viiveellä.. mutta tämä vain pakkasen kangistamana, pienen ajon jälkeen öljyt jo saanu notkeutta ja toimii kuten pitää..
Avatar
VilleM
4WD
Viestit: 127
Liittynyt: 07 Joulu 2007 21:06
Paikkakunta: Himanka
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja VilleM »

Nyt alkoi rutisemaan etuperä, onhan tuolla ajettu jo vajaa 3000km ja toiminut tähän asti moitteetta. Aikaisemmin olen käyttänyt polariksen öljyä ja nyt pariviikkoa sitten vaihdon normaalit moottori öljyt, en tiedä vaikuttaako tuo öljynvaihto tuohon rutinaan.
Neliveto ei aina kytkeydy heti päälle ja sittenkun se kytkeytyy, niin se kytkeytyy rusahduksen saattelemana päälle.
Onkohan tuolle mitään tehtävissä enään, vai ajanko niinkauan kunnes lopettaa kokonaan toimintansa?
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
juhojk
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 10 Helmi 2010 10:38
Mönkijä:: Comanche Bull I 4x4

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja juhojk »

Luultavasti remonttia tiedossa eikä enää öljyjen vaihdolla korjaannu, voihan sillä ajella jos ei enempiä ala rutisee. Lopulta nelivedon päälle saaminen hankalaa tai sitten se on kokoajan päällä.

Pieni kertomus omasta pelistä: noin kuukausi sitten alkoi oman bullin neliveto temppuilee ja esim. metsässä rymytessä sai jonkin aikaa renkata eteen/taakse että kytkeytyi, tämähän on erittäin mukavaa kun on ajanut neliveto päällä pahempaan paikkaan ja pois yrittäessä ei sitten enää toimikaan:) . Olen aina ajanut 4wd nappula kytkettynä kun se juurikin kytkeytyy vasta tarvittaessa päälle. No silloin purin etuperän ja muovihäkkihän siellä oli murusina.
Viikonloppuna piti vielä päästä ajelee ja halusin nelivedon (lähes) toimintavarmaksi niin hitsasin rullalaakerit kiinteästi akselille. Kesällä voi joutua etsimään toisen etuperän....
Siitä lähtien ollaan ajettu hitsatulla etuperällä ja käytössä on aina 100% neliveto:)
Vastaa Viestiin