4x4 Etuperään liityvät asiat
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Täytyypä avata tuo etuperä ja kahtua mitä se on syöny. Minullakin on ollut aina neliveto nappi 4x4 asennossa ja huomasin tuossa kun yritin ajaa pelkästään takavedolla, niin neliveto pysyi päällä. Mutta välillä heittää nelivedon pois ja silloin on vaikea saada kytkeytymään uudestaa päälle.
Mitenkä tuo etuperän hitsailu vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? onko samallaista ajaa kuin ajaisi neliveto nappi 4x4 asennossa?
Mitenkä tuo etuperän hitsailu vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin? onko samallaista ajaa kuin ajaisi neliveto nappi 4x4 asennossa?
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Kyllähän se "vähän" heikentää:) Oikeastaan takaperä pyrkii rinnalle ajottain, joten pientä luikertelua ajo kyllä on. Tällä hetkellä omassa 26" maastokumit ja väljää etupäässä niin lisää vielä tuota luikertelua.
Eipä tuo itseä haittaa kun huippunopeuskaan tuolla vekottimella ei huikea ole (50km/h mittarin mukaan, syö tietysti huippuja pois tuo jatkuva neliveto).
Bullissahan ei taida neliveto olla päällä enää tieajossa vaikka nappi kytkettynä, kun sama pyörimisnopeus etu/takapäällä jolloin etuperän rullatkaan ei kiilaudu lukitakseen vedon. Ainakin oma kulki silloin neliveto toimiessaan samat huiput nappi päällä/pois. Tämän voisi muuten joku tietävämpi vamistaa:)
Nyt hitsattunahan tuo etuperä jarruttaa lievästi, liekö isommilla etukumeilla saisi korjattua asiaa. No palataan asiaan kun aletaan ajelemaan pitävämmällä alustalla miten käyttäytyy:)
Eipä tuo itseä haittaa kun huippunopeuskaan tuolla vekottimella ei huikea ole (50km/h mittarin mukaan, syö tietysti huippuja pois tuo jatkuva neliveto).
Bullissahan ei taida neliveto olla päällä enää tieajossa vaikka nappi kytkettynä, kun sama pyörimisnopeus etu/takapäällä jolloin etuperän rullatkaan ei kiilaudu lukitakseen vedon. Ainakin oma kulki silloin neliveto toimiessaan samat huiput nappi päällä/pois. Tämän voisi muuten joku tietävämpi vamistaa:)
Nyt hitsattunahan tuo etuperä jarruttaa lievästi, liekö isommilla etukumeilla saisi korjattua asiaa. No palataan asiaan kun aletaan ajelemaan pitävämmällä alustalla miten käyttäytyy:)
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Oikean puolen vetari lähti nykäisemällä etuperästä irti. Booriakselissa oli ura ympäri, melkein päässä. Ja siinä urassa "lukitusrengas", mallia c.Janishell kirjoitti:Itselläni toimii vain hyvin polariksen etuperäöljyt.
Vetarit lähtee irti kun ottaa sieltä vetärin holkin sisältä lukko rautalankan lenkin pois.
Vasen vetari ei lähde sitten kirveelläkään

Sanoin jo tallissa itselle että "et vain osaa" ja lähdin koneelle tätä kirjoittelemaan, hehh.
Ja mistä holkista tuossa on kyse? Oon missannut kaiketi jonkun seikan.. kuvia puretusta?
nimim. "taas tuli hommattua bull"
..aivan kuin olisi jo kaivannutkin tätä ruuvaamista

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
No lähtipäsjamppa00 kirjoitti: Oikean puolen vetari lähti nykäisemällä etuperästä irti. Booriakselissa oli ura ympäri, melkein päässä. Ja siinä urassa "lukitusrengas", mallia c.
Vasen vetari ei lähde sitten kirveelläkään![]()

Nyt on enää etuperän nosto pois paikaltaan, huhh, pitääkös jäähdytintä ottaa irti...
Lisätty: joo.. perä lähti kun otti jäähdyttimen kiinnityksistään irti ja nosti varovasti hieman ylemmäs, pois tieltä.
Perällä ajettu kaiketi noin 1000km, ja oli takuuseen vaihdettu aikanaan. Muovihäkki oli rikki ja vanhan mallinen. Kulutuspala alle millimetrin kulunut.
..uutta osaa hommaamaan ja paletti kasaan

Tuntui vielä siltä että tuon perän välystä ei oltu säädetty koskaan, sen verran väljä oli säätö ja ruuvi melkein uloimmassa asennossaan..
Bull vuosimallia 07.
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Samat hommat kuin jamppalla. Etuperä on nyt pöydällä purettuna palasiksi ja uudet osat tilauksessa. Muovihäkki oli rikki ja samalla uusin tuon kulutus palan ja sormilevyn, voi olla että tulee uudet laakeritkin. Vanhan mallin häkki löytyy täältäkin (bull vm.07) ja alkuperäisellä häkillä ollaan liikkeellä. Niin ja ajettu vajaa 3000km.
Jatkan tähän kun muut ei ole kirjoitellu:
Nyt kun etuperä on tuossa pöydällä palasina puhdistettuna ja lautaspyörän tausta kiilloitettuna, niin ajattelin tuosta magnetointi kelasta.
Kela on ehjä luulisin (mittasin noin 25 ohmia vastus) mutta kumi suojus lähtenyt irtoamaan ja oljyä on mennyt kelan sisuksiin. Tuskimpa tuo öljy itsessään tekee kelalle mitään.
Onko kukaan korjaillut tuota kelan suojusta mitenkään?
Ajattelin lykätä epoksia sinne kelan sisään, niin että kumisuoja joka on siinä päälimmäisenä tarttuisi kiinni. Samalla epoksi peittäisi raot niin että öljyä ei pääsisi sinne sisään.
Niin ja uutta häkkiä, häkin jousta, laahain palaa ja sormilevyä odotellaan. Uudet laakerit on hankittu ja lautaspyörä kiilloitettu.
Jatkan tähän kun muut ei ole kirjoitellu:
Nyt kun etuperä on tuossa pöydällä palasina puhdistettuna ja lautaspyörän tausta kiilloitettuna, niin ajattelin tuosta magnetointi kelasta.
Kela on ehjä luulisin (mittasin noin 25 ohmia vastus) mutta kumi suojus lähtenyt irtoamaan ja oljyä on mennyt kelan sisuksiin. Tuskimpa tuo öljy itsessään tekee kelalle mitään.
Onko kukaan korjaillut tuota kelan suojusta mitenkään?
Ajattelin lykätä epoksia sinne kelan sisään, niin että kumisuoja joka on siinä päälimmäisenä tarttuisi kiinni. Samalla epoksi peittäisi raot niin että öljyä ei pääsisi sinne sisään.
Niin ja uutta häkkiä, häkin jousta, laahain palaa ja sormilevyä odotellaan. Uudet laakerit on hankittu ja lautaspyörä kiilloitettu.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Noniin.. nyt on perä kasattu uusilla osilla!
..tosin laiskuutta ja ajanpuutetta potiessa en ehtinyt suoristuttaa isoa "lautasta" ja sen kyllä sitten heti huomasi kun sai perän kasaan ja pyöritteli käsin perää.
Välys piti säätää "ahdistavimman" kohdan mukaan sopivaksi.
Vasenta vetaria perään laitettaessa tuli sellainen bon voyage-ilmiö
että tässä tilanteessa ollaan oltu ennenkin, eli vetari ei meinannut mennä sisään!! ..aiemmin se ei meinannut tulla ulos
No.. luonnollistahan on että c-sokka venähtää ja kuluu, ja olipa siellä ruosteista kuraakin luvattoman paljon purettaessa. Muistakaa vaihtaa aina uudet sokat vetareiden päihin niin säästytte vastaavilta lekan käytöiltä sekä ns. lievältä ärtymykseltä hehh
..nyt siis vielä sokka kaupasta niin voisi kuvitella pääsevänsä pian koeajolle.
Laitoin vielä booreihin hyvää vaseliinia..
Ainiin.. etuperään laitoin pollen öljyt (2871654) kokeeksi.. kestää minkä kestää
..kyllä se keskisen gern-huolto alavudella vaan palvelee todella hienosti! En ole kyllä saanut näin hyvää palvelua oikeasti mistään vielä!! Sieltä ei vaan myydä paukautettu niitä osia ja lähetetty tulemaan, vaan sieltä Myytiin osat hyvällä palvelulla puhelimeen päin, sekä soitettiin vielä jopa perään että onkos mulla uuden malliset rullatkin jo olemassa kun en niitä hoksannut tilata uudemman mallin muovihäkin kanssa heti, että varmistelivat vaan vielä ettei tule kasattaessa ongelmia sitten. Huhh, voisi moni muukin yritys ottaa mallia palvelutasosta. ..ja ei, en ole töissä ko. paikassa, lähellekkään..
..öö, sitten vinssin kimppuun, pätkii-nykii..
..tosin laiskuutta ja ajanpuutetta potiessa en ehtinyt suoristuttaa isoa "lautasta" ja sen kyllä sitten heti huomasi kun sai perän kasaan ja pyöritteli käsin perää.
Välys piti säätää "ahdistavimman" kohdan mukaan sopivaksi.
Vasenta vetaria perään laitettaessa tuli sellainen bon voyage-ilmiö


No.. luonnollistahan on että c-sokka venähtää ja kuluu, ja olipa siellä ruosteista kuraakin luvattoman paljon purettaessa. Muistakaa vaihtaa aina uudet sokat vetareiden päihin niin säästytte vastaavilta lekan käytöiltä sekä ns. lievältä ärtymykseltä hehh

Laitoin vielä booreihin hyvää vaseliinia..
Ainiin.. etuperään laitoin pollen öljyt (2871654) kokeeksi.. kestää minkä kestää

..kyllä se keskisen gern-huolto alavudella vaan palvelee todella hienosti! En ole kyllä saanut näin hyvää palvelua oikeasti mistään vielä!! Sieltä ei vaan myydä paukautettu niitä osia ja lähetetty tulemaan, vaan sieltä Myytiin osat hyvällä palvelulla puhelimeen päin, sekä soitettiin vielä jopa perään että onkos mulla uuden malliset rullatkin jo olemassa kun en niitä hoksannut tilata uudemman mallin muovihäkin kanssa heti, että varmistelivat vaan vielä ettei tule kasattaessa ongelmia sitten. Huhh, voisi moni muukin yritys ottaa mallia palvelutasosta. ..ja ei, en ole töissä ko. paikassa, lähellekkään..
..öö, sitten vinssin kimppuun, pätkii-nykii..

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Mitä eroa uudella ja vanhalla rullalla? Itellä onnistui kasaus ainakin ihan hyvin vaikken vaihtanu rullia.jamppa00 kirjoitti:
Ainiin.. etuperään laitoin pollen öljyt (2871654) kokeeksi.. kestää minkä kestää![]()
..kyllä se keskisen gern-huolto alavudella vaan palvelee todella hienosti! En ole kyllä saanut näin hyvää palvelua oikeasti mistään vielä!! Sieltä ei vaan myydä paukautettu niitä osia ja lähetetty tulemaan, vaan sieltä Myytiin osat hyvällä palvelulla puhelimeen päin, sekä soitettiin vielä jopa perään että onkos mulla uuden malliset rullatkin jo olemassa kun en niitä hoksannut tilata uudemman mallin muovihäkin kanssa heti, että varmistelivat vaan vielä ettei tule kasattaessa ongelmia sitten. Huhh, voisi moni muukin yritys ottaa mallia palvelutasosta. ..ja ei, en ole töissä ko. paikassa, lähellekkään..
..öö, sitten vinssin kimppuun, pätkii-nykii..
Itse ajattelin laittaa etuperään nyt moottoriöljyt ja kokeilla miten pelaa.
Tässäpä vielä kuva:
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
"Vanhimmissa" rullissa ei ole uraa puolivälissä.. ovat siis sileitä pinnaltaan..
Eli ei olisi istunut se muovihäkin ympäri tuleva jousi noiden vanhojen rullien kanssa.
Lisätty: laittaisitko VilleM vielä niiden laakerien tyypit/mallinumerot tänne, helpottaa jatkossa muita ja itseäni, kun epäilen että nekin pitää vielä jossain vaiheessa viitsiä vaihtaa
Eli ei olisi istunut se muovihäkin ympäri tuleva jousi noiden vanhojen rullien kanssa.
Lisätty: laittaisitko VilleM vielä niiden laakerien tyypit/mallinumerot tänne, helpottaa jatkossa muita ja itseäni, kun epäilen että nekin pitää vielä jossain vaiheessa viitsiä vaihtaa

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Harmi vaan kun kerkesin jo kasaamaan tuon perän ja kuitista ei näy laakereiden numeroa.jamppa00 kirjoitti:"Vanhimmissa" rullissa ei ole uraa puolivälissä.. ovat siis sileitä pinnaltaan..
Eli ei olisi istunut se muovihäkin ympäri tuleva jousi noiden vanhojen rullien kanssa.
Lisätty: laittaisitko VilleM vielä niiden laakerien tyypit/mallinumerot tänne, helpottaa jatkossa muita ja itseäni, kun epäilen että nekin pitää vielä jossain vaiheessa viitsiä vaihtaa
Mutta vanhoista laakereista mittaamalla.
Pienempi (2kpl) 35x62x14mm
Suurempi (1kpl) 30x72x19mm
Stefa (2kpl) 35x42x7mm
Lisätty oikeat laakeri tyypit tuonne alemmas.
Kummatkin laakerityypit olivat suojaamattomia urakuula laakereita, jotka korvasin vastaavilla suojatuilla laakereilla.
Etuperässä kardaanilta tulevassa akselissa oli jonkilainen tiivistekaulus, siitä minulla ei ole antaa mitään mittoja ja tuskin on tarvetta edes vaihtaa sitä.
Tuon perän kaikki osat kannattaa pestä vaikka polttoöljyssä, että saa varmasti kaiken metallimoskan pois. Sitä moskaa on aikapaljon siellä.
Lisätty:
Perä on nyt paikallaan ja testilenkki tehty, hyvin pelaa. Tuli laitettua polariksen öljyt kun sattui olemaan purkinpohjalla vielä vähän.
Viimeksi muokannut VilleM, 03 Huhti 2010 12:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Jopjop, nyt sain kans kokeiltua tuon kasatun perän:
Muutoin toimii ihan ok, paitsi..
..lyö nelivedon päälle itsekseen jos hitaalla puolella yrittää kevyelläkin kaasulla eteenpäin lumipenkkaa vasten siten että juuri ja juuri takapyörät pyörii tyhjää.
Testasin myös niin että otin sen magneetille menevän johdon liittimen irti: sama "ominaisuus"
Sitten kun ajoi nopealla puolella "maantieajoa" niin ei tuntunut olevan neliveto päällä.
Edellinen bull ei ihan noin herkästi lyönyt nelivetoa päälle, mutta toki lopuksi löi sekin..
Nopealla puolella muuten kun ajoi reilua kävelyvauhtia ja kokeili kevyesti kaasulla irrottaa perää niin ei mennyt neliveto päälle..
..eli ei niin että kaasu olisi ollut pohjassa, tuolloin uskon että olisi lyönyt päälle + että voi tulla vahinkoa.
Tuntuu myös siltä ettei tuolla magneettikytkimellä ole mitään merkitystä että onko se päällä vai ei, ainakin tässä "peräyksilössä" hehee.
Noh.. saanee kelvata noin toistaiseksi, koska "maantieajossa" ei jarruta/lyö päälle tuota nelivetoa..
Eli eli, etu ja takapyörien pyörimisnopeuserolla on merkitystä asiaan, tämän totesin jo perää kasatessa ja sitä pyöritellessä, eli jos kardaani pyörittää perää nopeammin kuin "vetarit rullia", käy herkästi niin että rullat jäävät "jälkeen" eli lukitsevat nelivedon päälle. Voi myös olla, ja varmaan onkin niin, että näissä on yksilöitä + että lukittumiseen vaikuttaa myös öljy, sen määrä, sormilevyn kunto/sormien kulmien suuruus(taittuminen käytössä/rasitustilanteessa jossa neliveto menee äkisti päälle), ison rattaan välys, laakerien kunto. ELI KAIKKI
Kommentteja? ..toimiiko jollain muulla perä myös vastaavasti?
Lisätty päivän jälkeen: ..hmm, höhh.. epäilyttää nyt jo nuo laakerit, että nekin "ehkä"
olis kannattanu vaihtaa samalla koska: eteenpäin ajettaessa, nostaa perää jännästi ylöspäin yhtäkkiä -> no silloin etuperä jarruttaa.. kun viittis taas ottaa perän irti hehee..
Muutoin toimii ihan ok, paitsi..
..lyö nelivedon päälle itsekseen jos hitaalla puolella yrittää kevyelläkin kaasulla eteenpäin lumipenkkaa vasten siten että juuri ja juuri takapyörät pyörii tyhjää.
Testasin myös niin että otin sen magneetille menevän johdon liittimen irti: sama "ominaisuus"

Sitten kun ajoi nopealla puolella "maantieajoa" niin ei tuntunut olevan neliveto päällä.
Edellinen bull ei ihan noin herkästi lyönyt nelivetoa päälle, mutta toki lopuksi löi sekin..
Nopealla puolella muuten kun ajoi reilua kävelyvauhtia ja kokeili kevyesti kaasulla irrottaa perää niin ei mennyt neliveto päälle..

Tuntuu myös siltä ettei tuolla magneettikytkimellä ole mitään merkitystä että onko se päällä vai ei, ainakin tässä "peräyksilössä" hehee.
Noh.. saanee kelvata noin toistaiseksi, koska "maantieajossa" ei jarruta/lyö päälle tuota nelivetoa..
Eli eli, etu ja takapyörien pyörimisnopeuserolla on merkitystä asiaan, tämän totesin jo perää kasatessa ja sitä pyöritellessä, eli jos kardaani pyörittää perää nopeammin kuin "vetarit rullia", käy herkästi niin että rullat jäävät "jälkeen" eli lukitsevat nelivedon päälle. Voi myös olla, ja varmaan onkin niin, että näissä on yksilöitä + että lukittumiseen vaikuttaa myös öljy, sen määrä, sormilevyn kunto/sormien kulmien suuruus(taittuminen käytössä/rasitustilanteessa jossa neliveto menee äkisti päälle), ison rattaan välys, laakerien kunto. ELI KAIKKI

Kommentteja? ..toimiiko jollain muulla perä myös vastaavasti?
Lisätty päivän jälkeen: ..hmm, höhh.. epäilyttää nyt jo nuo laakerit, että nekin "ehkä"

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Löytyi ne laakereiden tyypit, kun jamppa00 niitä kyseli. Hieman viiveellä mutta löytyi kuitenkin.
6306 ZZ C3 KOYO kuulalaakeri 1kpl
6007 ZZ NACHI Kuulalaakeri 2kpl
35-47-7 AS Akselitiiviste 2kpl
Pyyhkijä GA 25/35 x 5 x 8 1kpl
Ja nämä löytyi näillä nimikkeillä Kentsolta Kokkolasta. Ja saa näemmä tilattua netinkautta kyseiset laakerit.
Niin ja edelleen pelittää tuo etuperä niinkuin pitää.
6306 ZZ C3 KOYO kuulalaakeri 1kpl
6007 ZZ NACHI Kuulalaakeri 2kpl
35-47-7 AS Akselitiiviste 2kpl
Pyyhkijä GA 25/35 x 5 x 8 1kpl
Ja nämä löytyi näillä nimikkeillä Kentsolta Kokkolasta. Ja saa näemmä tilattua netinkautta kyseiset laakerit.
Niin ja edelleen pelittää tuo etuperä niinkuin pitää.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Kestihän se mulla tuo etuperä puoltoistavuotta nyt purkasin vehkeen niin säpäleinä oli muovikehikko niin kuin puoltoistavuotta aikaisemminkinVilleM kirjoitti:Löytyi ne laakereiden tyypit, kun jamppa00 niitä kyseli. Hieman viiveellä mutta löytyi kuitenkin.
6306 ZZ C3 KOYO kuulalaakeri 1kpl
6007 ZZ NACHI Kuulalaakeri 2kpl
35-47-7 AS Akselitiiviste 2kpl
Pyyhkijä GA 25/35 x 5 x 8 1kpl
Ja nämä löytyi näillä nimikkeillä Kentsolta Kokkolasta. Ja saa näemmä tilattua netinkautta kyseiset laakerit.
Niin ja edelleen pelittää tuo etuperä niinkuin pitää.

Mikäs osa tuo Pyyhkijä GA 25/35 x 5 x 8 on?
Milläs konstilla ootte saaneet irti ne mustat vetoakselipääkupit irti etuperästä? Eipä ne suostu irtoamaan kovin helposti murikasta prkl, onko siellä jokin lukitus välissä?.
Viimeksi muokannut Janishell, 05 Huhti 2010 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Tuo pyyhkijä on se "stefa" joka tulee kardaanilta tulevan akselin ympärille, siis sen jota pitkin veto tulee etuperään. Jää näkösälle etuperän ulkopuolelle.Janishell kirjoitti:Kestihän se mulla tuo etuperä puoltoistavuotta nyt purkasin vehkeen niin säpäleinä oli muovikehikko niin kuin puoltoistavuotta aikaisemminkinVilleM kirjoitti:Löytyi ne laakereiden tyypit, kun jamppa00 niitä kyseli. Hieman viiveellä mutta löytyi kuitenkin.
6306 ZZ C3 KOYO kuulalaakeri 1kpl
6007 ZZ NACHI Kuulalaakeri 2kpl
35-47-7 AS Akselitiiviste 2kpl
Pyyhkijä GA 25/35 x 5 x 8 1kpl
Ja nämä löytyi näillä nimikkeillä Kentsolta Kokkolasta. Ja saa näemmä tilattua netinkautta kyseiset laakerit.
Niin ja edelleen pelittää tuo etuperä niinkuin pitää.Nyt teen laakeri vaihdonkin samalla keikkaan. Kulutuspala on pysynyt hyvässä kunnossa koska hioin se isonrattaan lautasen kiiltäväksi. Näyttää olevan semmonen homma että tuota etuperää ei saa kestäväksi jollei tuota muovihäkkiä saa kestävämmäksi.
Mikäs osa tuo Pyyhkijä GA 25/35 x 5 x 8 on?
Milläs konstilla ootte saaneet irti ne mustat vetoakselipääkupit irti etuperästä? Eipä ne suostu irtoamaan kovin helposti murikasta prkl, onko siellä jokin lukitus välissä?.
Jos tarkotat niitä sisäpuolen vetareita että miten ne saa irti, niin lujassahan ne on kiitos ruosteen.
ite otin otin aluksi taltan ja vasaran ja niillä sain murikan ja vetarin väliin aikaiseksi raon että sorkkarauta mahtui sinne ja sillä vääntämää ne vetarit irtosivat.
Siinä vetoakselin murikan puoleisessa päässä on booriakseli jossa C-sokka, joka irtoaa vetämällä. Sokka pitää vetaria kiinni murikassa, vaan sen verran ettei itsesään irtoa, joka tässä tapauksessa voi olla ruosteessa(tiukassa).
Voi tarvita voimaa, mutta varovasti ettei alumiiniset etuperän lohkot vaurioidu.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Juuh Aattelin kanssa että toi pyyhkijä oli se kardaani stefa ei vaan löytyny kentson nettikaupan kautta tolla nimikkeellä sitä sieltä.
Vetarit oon saanu irti sieltä mustasta kupista mutta noi kupit pitää saada vielä irti perästä että pääsee laakereiden ja stefojen kimppuun. Pitää kokeilla kampea taltalla sitä mustaa kuppia murikasta irti. Lähtikö vetoakselin laakeri helposti irti, vai teitkö siihen mitään ulosvetäjää?
Vetarit oon saanu irti sieltä mustasta kupista mutta noi kupit pitää saada vielä irti perästä että pääsee laakereiden ja stefojen kimppuun. Pitää kokeilla kampea taltalla sitä mustaa kuppia murikasta irti. Lähtikö vetoakselin laakeri helposti irti, vai teitkö siihen mitään ulosvetäjää?
Polaris Sportsman EFI 500 Forest DLX T3 2012
Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat
Niin mietin että mitä tarkoitat noilla kupeilla, mutta oletkin varmaan purkanut sisemmän vetarin että saat perän irti. Itse irroitin etutolpan alapallonivelestä ja sitten kampesin ne kupit irti perästä niin että vetarit jäi ehjiksi. Voi olla hankala kammeta niitä kuppeja irti kun perä on irrallaan, tai ainakin on hyvä saada johonkin tukevasti kiinni kun alkaa irroittelemaan. Minullahan murikka oli kokoajan kiinni mönkijässä ja irroitin murikan kiinnitys pultit vasta kun vetoakselit oli irroitettu.Janishell kirjoitti:Juuh Aattelin kanssa että toi pyyhkijä oli se kardaani stefa ei vaan löytyny kentson nettikaupan kautta tolla nimikkeellä sitä sieltä.
Vetarit oon saanu irti sieltä mustasta kupista mutta noi kupit pitää saada vielä irti perästä että pääsee laakereiden ja stefojen kimppuun. Pitää kokeilla kampea taltalla sitä mustaa kuppia murikasta irti. Lähtikö vetoakselin laakeri helposti irti, vai teitkö siihen mitään ulosvetäjää?
Kyllä niitä laakereita joutui jonkin verran pajavasaralla lyödä ennenkuin ne irtosivat. Käytin apuna isoja hylsyjä ja putkeja, joilla sain lyönnit kohdistumaan suoraan laakereiden kooleihin. Kasausvaihe uusilla laakereilla oli hieman hankalampaa, koska uudet laakerit olivat tiukemmalla toleranssilla, eli menivät huonommin paikalleen. Ajattelinkin aluksi että laittaisin akselit pakastimeen ennen kasausta mutta kyllä ne menivät kuitenkin kohtuudella paikalleen.
Empä minäkään löytänyt tuota pyyhkijää sieltä nettikaupasta. Sottamalla varmaan saa tilattua parhaiten, tai jos sitä pyyhkijää tarvitsee edes vaihtaa. Minulla se oli vielä ihan hyvässä kunnossa, mutta vaihdoin sen silti.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250