4x4 Etuperään liityvät asiat

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko etuperä vaihdettu (takuuseen)

Kyllä, etupää "löi tyhjää"
22
22%
Kyllä, poltti sulaketta (magneettikytkimessä vika)
5
5%
Ei, Kaikki toimii kuin elokuvissa
72
73%
 
Ääniä yhteensä: 99

Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Johoo, eli voinko olettaa että omasta pas..sta meni juurikin tuo muovihäkki kappaleiksi?? Neliveto työläs saada päälle ja kun saa nii pitää välillä aikamoista rutinaa :evil: Ja ei vedä välillä ku kolmella pyörällä.. välillä neljällä.. ja kahdella. Ei ois kellään myytävänä kunnostettua etuperää?? Ei kiinnostas ite ruveta pakkasessa kasaamaan perää.. Ei keittiönpöydällekään viitsi sitä purkaa..
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Antabus kirjoitti:Johoo, eli voinko olettaa että omasta pas..sta meni juurikin tuo muovihäkki kappaleiksi?? Neliveto työläs saada päälle ja kun saa nii pitää välillä aikamoista rutinaa :evil: Ja ei vedä välillä ku kolmella pyörällä.. välillä neljällä.. ja kahdella. Ei ois kellään myytävänä kunnostettua etuperää?? Ei kiinnostas ite ruveta pakkasessa kasaamaan perää.. Ei keittiönpöydällekään viitsi sitä purkaa..
Menee sieltä sitten muutakin kuin tuo muovihäkki. Lue läpi keskustelu niin löytyy ohjeet, millä saat tehtyä parannuksia perään ja taisi olla kuviakin puretusta perästä.
Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Muovihäkkihän tuo oli ihan tuhannen pi..un päreinä.. Jännä ettei laahainpala ollut kulunut juuri mitään vaikka ajettu jo 1600km.. No, häkki, uudet kuulat, se peltilipare ja laahainpala tilauksessa. Ja iso lautaspyörä sorvarilla sorvattavana. Ja laatulaakerit pitää jostain käydä hakemassa. Jos tuo sitten rupeais kestämään..
Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Näin kevään koittaessa uskalti taas ryöpällä ruveta ajelemaan takaveto päällä. Vaan kas kummaa, neliveto on koko ajan päällä.. Ja etuperän kunnostin just talvella perusteellisesti (kaikki temput tein mitä täällä on kirjoteltu). Eli oisko ne simpuran jouset pitänyt laittaa kulkemaan rullien alitse että takavedonkin saisi päälle?.. Kertokaa se
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Kyllä se aika herkästi kytkee sitä nelivetoa päälle vaikka takavetoasennossa onkin. Se nelivetoasento jarruttaa sen häkin pyörimistä, jolloin neliveto kytkeytyy. Varsinkin kylmässä, kun öljyt ovat jäykät, siinä on varmaan aika paljon luontaista jarruakin, jolloin neliveto herkästi kytkeytyy. Tällaista pohdintaa minulla.
Seuraavaksi kokeilen jotain todella ohutta öljyä, esimerkiksi iskariöljyä.
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Ja lisäyksenä edelliseen, ihan oikein olet perän kasannut.
Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Niin minäkin ajattelin.. Kyllähän se perän rakenne semmoinen on, että jos takaveto asennossa tyhjää kuopaisee takarenkaat, niin aika varmaan lyö nelivedon päälle.. Vaikka kuinka ohuet öljyt ois sisässä. No, parempi että neliveto toimii, kuin pelkkä takaveto.
Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Sulas nyt nuo loputkin lumet äkkiä pois niin pääsis kunnon liejuun rämpimään..
Avatar
Harre
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 23 Heinä 2009 01:14
Mönkijä:: Comanche BULL 2
Paikkakunta: E-P

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Harre »

Bull 2:ssa mulla ei oo ollu mitään ongelmaa etupään kanssa vaikka rääkättykin aikalailla. takavedolla sutii vain takapää ja nelivedolla kaikki...

ediittiä. Bullissa karkeet 27x10-12 kumit joka nurkassa
Viimeksi muokannut Harre, 25 Huhti 2011 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joniv
4WD
Viestit: 239
Liittynyt: 15 Loka 2009 21:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja joniv »

ihtelläni bull 1 vm. 08 ja aina saanut rääkätä ja ruopia miten haluaa niin ei lähde etupää mukahan muutakuin 4wd asennossa. käyttänyt polariksen öljyä ja moottoriöljyä.. viimetalvi meni moottoriöljyillä ongelmitta ja eilen vaihdoin saman moiset litkut sisälle.. tosin etuperä on ruvennut ehkä hieman antamaan periks kun toisen puolen ratas pyörii hieman katkonaisesti kun on kiinni ja yrittää liikkeelle...
Tupajumi
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 03 Loka 2009 17:47
Mönkijä:: BULL&BLADE
Paikkakunta: Kouvola

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Tupajumi »

Moro, mulla on 07 bulli neliveto on päällä ainoastaan napista ei muuten. Etuperän parannus tehty yli vuosi sitten ja oljynä mobil 0W-30.
Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Pitääköhän tuo perä TAAS tosiaan auki käyttää.. Neliveto koko ajan päällä, ihan sama missä asennossa nappi on. Mittasin, ei vuoda sähköä läpi. Ja mikä ihmeellisintä, takaveto päällä ajettaessa rupeaa etuiperä yleesä jarruttamaan iha vit...ti. Neliveto päällä taas ei. Mikähän siellä vois olla taas??
Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Kyllähän se etuperän taas auki käytättää.. Jousien pitää kulkea rullien alitse, ei yli.. Muuten on koko ajan neliveto päällä.
Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 19:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Onko kellään ollu semmoista ongelmaa ettei magneettikytkin jaksa jarruttaa sormilevyä ja häkkiä tarpeeksi?? Nyt tuli taas semmoinen ongelma eteen. Käämin vastus on noi 25-27 ohmia, eli kunnossa pitäs olla, vaan ei riitä teho jarruttamaan.. Rupeaa närästämään jo..
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Tuli huomattua tuossa taas perää laittaessa että se magneettikytkimen puoleinen laakeri pitää lukita oikealle paikalleen. Jos laakeri tulee liian sisälle, se ottaa kiinni sormilevyyn ja magneetti ei jaksa kunnolla jarruttaa sormilevyä(koska sormilevy pohjaa laakeriin eikä mene kiinni magneettiin jolloin jarrutus on hyvin pientä). Tästä taas seuraa ennemmin tai myöhemmin, yleensä ennemmin muovihäkin hajoaminen. Eli siis tarkastakaa tämä kun periä kasaatte.

Vaikka se irrallaan olisikin oikealla kohdalla, saattaa vetoakselin sisään työntäminen siirtää laakeria sisäänpäin joten itse otin vielä sen lukkosokan vetoakselin sisäpäästä pois. Tällöin ei tarvitse käyttää yhtään voimaa vetoakselin sisääntyöntämisessä. Turhahan se loppujen lopuksi onkin(siis sokka).

Onko muuten perät kestäneet? Onko noita omavalmisteisia häkkejä joku teettänyt/löytänyt korvaavaa tilalle?

Muuten on comsu pelannut hyvin, ja ei tuota etuperää nyt kovin montaa kertaa ole tarvinnut korjata.
Vastaa Viestiin