
taka akselin toiminta??
Ei todellakaan saa olla, niin että jarrulevy painaisi jarrupalaan vähääkää, vaikka vetäisi kaikki ruuvit kiinni. Taka-akselilla olevan mutterin olen kiristänyt niin piukkaan kuin 500mm:ä pitkällä avaimella saa ilman kohtuutonta voimankäyttöä, eikä jarru laahaa vähääkää. Eikä tietenkää saa laahatakaan. Palojen uiminen suhteessa levyyn on toteutettu joko kelluvalla satulalla tai molemmin puolin levyä olevilla männillä. Missään nimessä vehkeellä ei kannata ajaa, jos satulan tai palojen liike on tapissa, eikä uimista pääse tapahtumaan. Saati, jos ketjut tai jarrulevy pitää akselin paikassaan.
Oletkohan nyt ikinä nähnytkään, saati ymmärtänyt näkemääsi, koskien Comukan taka-akselia. Eipä ne jarrut laahaa, kuin hetken jos kiristät sen tappiinsa. Hetken, vain siitä syystä, että kun lähdet ajamaan liikkuu taka-akseli oikealle, kunnes jarrulevy on keskittänyt taka-akselin. Taka-akselin murikka ei pääse liikkumaan, mutta itse vetoakselia ei pidä paikallaan mikään muu kuin a) tiukka laakerisovitus b) jarrulevy c)takaratas. Voit kiristää niin paljon kuin haluat, mutta otappa silmä käteen ja katso vaikka kuopalla, rataslinja ei enään täsmää ja vetoakseli rattaineen toista senttiä oikealla, takaa katsottuna.X-Race kirjoitti:Ei todellakaan saa olla, niin että jarrulevy painaisi jarrupalaan vähääkää, vaikka vetäisi kaikki ruuvit kiinni. Taka-akselilla olevan mutterin olen kiristänyt niin piukkaan kuin 500mm:ä pitkällä avaimella saa ilman kohtuutonta voimankäyttöä, eikä jarru laahaa vähääkää. Eikä tietenkää saa laahatakaan. Palojen uiminen suhteessa levyyn on toteutettu joko kelluvalla satulalla tai molemmin puolin levyä olevilla männillä. Missään nimessä vehkeellä ei kannata ajaa, jos satulan tai palojen liike on tapissa, eikä uimista pääse tapahtumaan. Saati, jos ketjut tai jarrulevy pitää akselin paikassaan.
Ja ihan tiedoksesi, ketjulinjan saa säädettyä kohdilleen sitä mutteria aukomalla, ja napautat vasaralla oikeaa takanapaa ja huomaat että vetoakseli ja ratas liikkuu vasemmalle. Ennen toimenpidettä nosta tunkilla takapää ilmaan, muuten renkaat haraa vastaan.
Edit: Jos nyt vieläkin tuntuu oudolta, niin tämän voi jokainen Comanchen omistaja testata helposti. Tunkki swingin alle, takarenkaat ilmaan, löysää ketjut, ja irroita jarrusatula, ja ei kun kumivasaralla takomaan vanteita. Huomaat ehkä yllätyksellisesti että taka-akseli liikkuu sivuttain.

Viimeksi muokannut Kimi, 20 Heinä 2008 23:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
en kehtoo puuttua asiaan kun tiedän miten tuo akseli toimii ja se riittää minulle, mutta valaistaan asiaa sen verran, jotta toinen on kyl niin väärässä kun olla ja voipi 

http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
Saa sen kiristää tappiinsa, ketjulinja ei vaan useimmiten täsmää enään tuon jälkeen. Eikö kukaan ole nähnyt tuota kuvaa minkä laitoin esille. Siinä näkyy selvästi, ettei siellä ole mitään muuta kuin vetaria, jarrulevyn vasemmalla puolella, eli ei siellä mikään muu pidä vetaria paikallaan, kuin nuo edellämainitut.Uno_mas kirjoitti:Ihan vaan uteliaana kysyn. Mikä sen akselin pitää siellä oikealla, jos kiinnitysmutterin jätät löysälle?
Eikä se taka-akseli sillon liiku sivusuunnassa, jos mutterin kiristää jarrulevyltä.
Komppaan kyllä X-Racea. Jossain on oltava vikaa, jos mutterin löysälle joudut jättämään.
Kokeilkaa tuo mainitsemani testi, ehkä se valkenee.
Edit: Ehkä se menisi paremmin jakeluun, jos tuota mutteria ei sanoisi taka-akselin kiristysmutteriksi? Niitähän on kaksi, ja sijaitsevat murikan kummassakin reunassa. Olisikohan oikea nimitys, jarrulevyn ja rattaan, etäisyydensäätömutteri?
Viimeksi muokannut Kimi, 21 Heinä 2008 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mä en nuku ollenkaan! on niin hauskaa seurata tätä keskustelua 
edelleenkään en puutu enkä tartu itse aiheeseen..

edelleenkään en puutu enkä tartu itse aiheeseen..
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
Taka-akseli toimii niin, että molemmin puolin keskikohtaa akselilla on lukitusrengas. Rattaan kiinnittävä rauta nojaa toiseen lukkorenkaaseen ja kiristysmutteri toiseen. Kun mutterin kiristää, jää laakerit ja muut välillä olevat osat tiukkaan väliin ja akseli paikottuu. Paikottumiseen ei vaikuta ketjut tai jarrulevy. Jos vaikuttaisi, vehje jarruttaisi takapyöriä mutkassa. Ihan niin hurja vehjes ei ole edes tämä. Ja vielä kerrataan, että jarrupalat eivät voi paikottaa akselia, koska kahdella mahdollisella tavalla toteutettu kelluttaminen mahdollistaa jarrulevyn liikkumisen jopa useita millejä.
Mietin pitkään ja hartaasti, viitsinkö enään vastata tähän vai ei.
NÄITKÖ tuon kuvan minkä laitoin? Kokeilitko liikkuuko se taka-akseli ketjut irroitettuna/löysättynä ja jarrusatula irroitettuna, perä ilmassa?
Kokeilee piruuttas, nimittäin se liikkuu! Ja tosiaan, jarrulevy sen taka-akselin keskittää!
Pitää yrittää kerran vielä insinöörismiehelle vääntää rautalangasta.
Vetoakselin keskikohta, eli se mikä on kosketuksissa laakerien sisäkooliin, on karhennettu ihan syystä. Ja syy on se, että vetoakseli ei liiku sivusuunnassa itsestään. Katso ajatuksella sitä mun esillelaittamaa kuvaa, ja mieti kaksi tai vaikkapa kolme kertaa, mihin se jarrulevy liikkuu jos kiristät sitä mutteria. Kuvassa näkyy selvästi että se jarrulevyn holkki ei ole lähellekkään taka-akselin laakeria, ja mutteria kiristämällä se holkki etääntyy entisestään laakerista. Mikään ei purista vetoakselia perämurikkaan, vaan se on tosiaan kelluva sekin, niinkuin myös jarrusatula. Ihmettelin itsekin miten tämä voisi toimia, mutta kyllä se näköjään toimii.
Ja nyt ennenkuin joku väittää vastaan, niin kokeilkaa mainitsemaani testiä, tai ottakaa silmä käteen, hämmästytte todennäköisesti, kun ei sitä taka-akselia todellakaan mikään muu, kuin jarrulevy keskitä.
Edit: Tuossa vielä tarkempi kuvatus.

NÄITKÖ tuon kuvan minkä laitoin? Kokeilitko liikkuuko se taka-akseli ketjut irroitettuna/löysättynä ja jarrusatula irroitettuna, perä ilmassa?
Kokeilee piruuttas, nimittäin se liikkuu! Ja tosiaan, jarrulevy sen taka-akselin keskittää!
Pitää yrittää kerran vielä insinöörismiehelle vääntää rautalangasta.
Vetoakselin keskikohta, eli se mikä on kosketuksissa laakerien sisäkooliin, on karhennettu ihan syystä. Ja syy on se, että vetoakseli ei liiku sivusuunnassa itsestään. Katso ajatuksella sitä mun esillelaittamaa kuvaa, ja mieti kaksi tai vaikkapa kolme kertaa, mihin se jarrulevy liikkuu jos kiristät sitä mutteria. Kuvassa näkyy selvästi että se jarrulevyn holkki ei ole lähellekkään taka-akselin laakeria, ja mutteria kiristämällä se holkki etääntyy entisestään laakerista. Mikään ei purista vetoakselia perämurikkaan, vaan se on tosiaan kelluva sekin, niinkuin myös jarrusatula. Ihmettelin itsekin miten tämä voisi toimia, mutta kyllä se näköjään toimii.
Ja nyt ennenkuin joku väittää vastaan, niin kokeilkaa mainitsemaani testiä, tai ottakaa silmä käteen, hämmästytte todennäköisesti, kun ei sitä taka-akselia todellakaan mikään muu, kuin jarrulevy keskitä.
Edit: Tuossa vielä tarkempi kuvatus.

http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
- rulez
- Tracks
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 13 Tammi 2005 21:32
- Paikkakunta: Vimpeli Mönkijä: Yamaha grizzly 700 SE -08
- Viesti:
Kimi kirjoitti:Mietin pitkään ja hartaasti, viitsinkö enään vastata tähän vai ei.
NÄITKÖ tuon kuvan minkä laitoin? Kokeilitko liikkuuko se taka-akseli ketjut irroitettuna/löysättynä ja jarrusatula irroitettuna, perä ilmassa?
Kokeilee piruuttas, nimittäin se liikkuu! Ja tosiaan, jarrulevy sen taka-akselin keskittää!
Pitää yrittää kerran vielä insinöörismiehelle vääntää rautalangasta.
Vetoakselin keskikohta, eli se mikä on kosketuksissa laakerien sisäkooliin, on karhennettu ihan syystä. Ja syy on se, että vetoakseli ei liiku sivusuunnassa itsestään. Katso ajatuksella sitä mun esillelaittamaa kuvaa, ja mieti kaksi tai vaikkapa kolme kertaa, mihin se jarrulevy liikkuu jos kiristät sitä mutteria. Kuvassa näkyy selvästi että se jarrulevyn holkki ei ole lähellekkään taka-akselin laakeria, ja mutteria kiristämällä se holkki etääntyy entisestään laakerista. Mikään ei purista vetoakselia perämurikkaan, vaan se on tosiaan kelluva sekin, niinkuin myös jarrusatula. Ihmettelin itsekin miten tämä voisi toimia, mutta kyllä se näköjään toimii.
Ja nyt ennenkuin joku väittää vastaan, niin kokeilkaa mainitsemaani testiä, tai ottakaa silmä käteen, hämmästytte todennäköisesti, kun ei sitä taka-akselia todellakaan mikään muu, kuin jarrulevy keskitä.
Hieman sivusta seuranneena herää kysymys vieläkö voit väittää vastaan

Ehkä sun kamppeesta puuttuu joku elintärkeä sokka jonka varkaat veivät virtalukon mukana

Ja totta vieköönhän osat liikkuu jos ruuvit löysälle jättää

http://www.tokkyra.arkku.net Tökkyrä 4x4 kotisivut ! päivitetty 21.11.11
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09
http://kuvablogi.com/blog/1331/ Kuvia Ajoreissuilta ! päivitetty 21.2.09