Uusi Comanche 250 tilattu, mitä pitäis tietää?

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Krosa
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Kesä 2008 16:52
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Krosa »

Mulla on nyt kahden kuukauden ajan kertynyt 150 kilometrejä kun kuukauden olen odottanut uutta takuu eturengasta. Eli en oo paljon vielä ehtinyt ajaa. Tänään meinasin nyt mennä hakeen uuden pienemmän takarattaan ja vaihtaa öljyt niin peli on kunnossa kun uuus rengas saapuu.
Onko muuten muilla myös iso pohjapanssari hitsattu runkoon joka hankalauttaa öljyn vaihtoa? Katoin tuota vähän eilen ja hankalalta näytti :evil:
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Tuo on sitten selkeä ero 200 -kuutioiseen. Pienemmässä on muovinen suoja. Kannattaa tehdä reikä propun kohdalle, niin helpottaa hommaa jatkossa.
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Tuo pohjapanssari on todellakin hitsattu ja öljyt saa jotenkin vaihdettua, mutta ahdasta on. Ei onnistu kovin kuumaan koneeseen käsiä polttamatta.

Ajelin muutamana päivänä isolla hiekkamontulla, ja sinne se peli on tarkoitettukin. Pehmeässä hiekassa sillä on todellakin mahtava leikkiä. Menee ihan ihme paikoista, kun vähän ajotekniikasta jyvälle pääsee. Jalkamies uppoaa ennemmin hiekkaan. Tiellä ihan hanurista edelleenkin. Sama asia kuin jos ostaisi piikkisen kisaenskan matka-ajoon. Kai se teoriassa mahdollista on, mutta äitiä tulee ikävä hyvin äkkiä. Katuajoon ostakaa vaikka moposkootteri. Se on saman hintainen ja paljon parempi. Halvemmat vakuutuksetkin.

Pientä virittelyäkin tuli harrastettua. Jarruletkut piti vetää uudelleen, koska hankasivat renkaisiin tiukoissa käännöksissä. Katteet on näköjään koottu sekalaisella ruuvikokoelmalla. Ruuveja ja vastamuttereita on tod.näk. kadotettu ja sitten laarin pohjalta koluttu mitä löytyy.

Sähköjohdot etukatteen alla oli vain vedetty myttyyn ja katteen tukirautaan nippusiteellä kiinni, kun ei muuta oltu keksitty. Tiedoksi vain, että etulampun alla on tilava kotelo johdoille. Johtosarja on ilmeisesti jokin yleismalli eri kiinamönkkäreihin, koska se sisältää ison määrän pistokeita, jotka eivät ole kiinni missään. Syylärissä on valmiina kiinni flektin termostaatti, mutta sitä ei ole kytketty. Termari toimii mittausten perusteella. Samoin sylinterin kupeessa olevassa termostaattikotelossa on valmiina toimiva lämpömittarin anturi. Syyläri on erilainen kuin 200 mallissa ja luultavasti jostakin isommasta mönkkäristä, jossa termostaattiflekti.

Paisuntasäiliön laitoin paremmin kiinni ja oikeaan kohtaan, eli pois katteen tukiraudoista vasemman etuvilkun kiinnikkeisiin.

Käsijarrun palautusjousi on liian löysä ja jarru jää laahaamaan. Korjaantuu jousta lyhentämällä. Takajarru on taas alkanut rämistä ajossa ja vika paikallistuu takahaarukan momenttitappiin, jossa olevaan pieneen välykseen jarrukilpi pääsee tällä kertaa hakkaamaan. Konstit on jo tiedossa ja pitää joku päivä toteuttaa kunnollinen lukitus kilvelle.

Edelleen vahvistuu se käsitys, että pelissä on hintaansa nähden potentiaalia ihan hyvin, mutta se on kertakaikkiaan PAKKO purkaa atomeiksi ja käydä kaikki mahdollinen ajatuksen ja järjen kanssa läpi ennen käyttöönottoa. Moottori näissä on tehty moottoritehtaalla ja todennäköisesti ei kaipaa sen kummempaa kuin huolellista normaalia huoltoa, mutta kaikki muu on kursittu kokoon vain sen verran, että kestää kuljetuksen purkaantumatta. Voisi olla jopa parempi, jos tulisi ihan rehellisesti osina ja saisi itse koota mieleisekseen.

Jos isi vain ostaa pikku rähmäkäpälille pihalelun kovaan rääkkiin suoraan kiitolinjan autosta, niin pieleen menee raskaasti. Peli purkautuu alta aikayksikön. Jos taas malttaa uhrata pari iltaa läpikäyntiin, saa ihan toimivan pelin, jolla uskaltaa ajellakin ja joka toimii vallan hyvin hintaisekseen. Se on halpa mutta mielestäni hyvinkin hintansa arvoinen.
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 17:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja knot62 »

menee vähän offtopic. Mihin väliin ne alumiinitölkit pitää survoa taka-akseliin jotta huuto lakkaa? kuvia siitä et mihin ois nice. rakenteesta kyllä löysin kuvat jo haulla.
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Viesti Kirjoittaja retale76 »

otan kuvat seuraavan kerran ku puran,, ei niitä muuten kuitenkaan tule. liian paljon insinöörejä näissä piireissä jottei mitään kerrota. tai vastaavasti mihinkää¨n uskota
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
tommen84
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2008 06:25

dragon 250cc

Viesti Kirjoittaja tommen84 »

toimiikos porukalla mittarissa vaihde näyttö? itsellä toimii vaan se joka näyttää pakin ja vapaan.
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

knot62 kirjoitti:menee vähän offtopic. Mihin väliin ne alumiinitölkit pitää survoa taka-akseliin jotta huuto lakkaa? kuvia siitä et mihin ois nice. rakenteesta kyllä löysin kuvat jo haulla.
Itsellä ei pelkkä kaljatölkkikikka auttanut. Oisko syynä se, että käytin Lidlin Grafenwalderia, kun en kallista kotimaista raaskinut halpaan mönkkäriin uhrata. Tölkistä saksilla leikattu liuska tulee siis alumiinisen takanavan ympärille, eli takanavan ja jarrukilven väliin. Jarrukilven reikä on muuten liian väljä napaan ja helisee ajossa.

Kolina on nyt ratkaistu lopullisesti. Porasin momenttitapin päähän M6 kierteen. Jarrukilven taakse, eli siis takahaarukan puolelle tuli M12 korialuslevy, sitten kumiprikka (leikattu sisuskumista), jarrukilpi, kumiprikka, M12 korialuslevy, tavallinen M12 prikka, M6 korialuslevy ja M6 ruuvi. Siis tuossa järjestyksessä. Jarrukilpi on nyt kuin yhtä puuta ja jos viellä rämisee niin kumma on. M6 ruuvia pitää vähän löysätä ketjua säätäessä.
X-Race
6WD
Viestit: 844
Liittynyt: 05 Elo 2007 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja X-Race »

Pistithän tölkin jarrukilven alle etkä reikään?
retale76 kirjoitti:...liian paljon insinöörejä näissä piireissä...
Jep, ne on kaikista pahimpia. :lol: Luulevat tietävänsä kaiken, mutta eivät tiedä juuri mitään.
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

B12 kirjoitti:No työkalut ja rasvat ym. löytyvät ihan hyllystä ja omalle ajalle en ainakaan minä laske mitään hintaa. Terapian kannalta otetaan pienimuotoinen remontti.
Jos kaikki kuluttajat olisivat noin kilttejä ja selkeät puutteet kaupan kohteessa hyväksyviä, voitaisiin koko kuluttajansuojajärjestelmä kuopata vaikka huomenna.

Omaan pihaan jos kuljetusliike olisi moisen, rahalla maksetun, viritelmän kipannut, ei kuski olisi paikalta poistunut ilman laitetta.
Niin kauan kuin ostajat hyväksyvät tuotteissa virheet ja puuttellisuudet, on varma, että joku/jotkut niillä ihmisiä rahastavat.

Saattaa tosin olla niinkin, että ostaessaan kömpimen €1500:lla ostaa tietoisesti rakennussarjan, eikä oletakaan sen toimivan sellaisena, siinähän ei sinänsä ole mitään väärää.

Myyjän toiminta sitä vastoin on ainakin moraalisesti arvelluttavaa, jos myydään ehjää ja toimivaa ajokkia, mutta sitä on ennen ajoa kuitenkin ostajan 'korjattava' tuntitolkulla ja omilla varaosilla ja öljyillä paranneltava.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

X-Race kirjoitti:Pistithän tölkin jarrukilven alle etkä reikään?
retale76 kirjoitti:...liian paljon insinöörejä näissä piireissä...
Jep, ne on kaikista pahimpia. :lol: Luulevat tietävänsä kaiken, mutta eivät tiedä juuri mitään.
Elähän nyt, miekiin oon insinööri. :roll:
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

edu kirjoitti:
B12 kirjoitti:No työkalut ja rasvat ym. löytyvät ihan hyllystä ja omalle ajalle en ainakaan minä laske mitään hintaa. Terapian kannalta otetaan pienimuotoinen remontti.
Jos kaikki kuluttajat olisivat noin kilttejä ja selkeät puutteet kaupan kohteessa hyväksyviä, voitaisiin koko kuluttajansuojajärjestelmä kuopata vaikka huomenna.

Omaan pihaan jos kuljetusliike olisi moisen, rahalla maksetun, viritelmän kipannut, ei kuski olisi paikalta poistunut ilman laitetta.
Niin kauan kuin ostajat hyväksyvät tuotteissa virheet ja puuttellisuudet, on varma, että joku/jotkut niillä ihmisiä rahastavat.

Saattaa tosin olla niinkin, että ostaessaan kömpimen €1500:lla ostaa tietoisesti rakennussarjan, eikä oletakaan sen toimivan sellaisena, siinähän ei sinänsä ole mitään väärää.

Myyjän toiminta sitä vastoin on ainakin moraalisesti arvelluttavaa, jos myydään ehjää ja toimivaa ajokkia, mutta sitä on ennen ajoa kuitenkin ostajan 'korjattava' tuntitolkulla ja omilla varaosilla ja öljyillä paranneltava.
No sanottakoon, että en minä nyt sitä tarkoita, jotta kamppeen ei kuuluisi olla kunnossa toimitettaessa. Se pitää olla kunnossa. Tapauksesta riippuen tuollaiset pikkujutut on tosin helpompaa ja nopeampaa tehdä itse kuin seisottaa viikkotolkulla huollossa ja lopputulos ei välttämättä ole sen parempi jos se sama kesäuuno pääsee käsiksi joka on laitteen kasannutkin.

Tuolla rahalla todellakin saa rakennussarjan ja se on valitettavasti ymmärrettävä ostaessa. Jos mielenkiintoa/osaamista/aikaa pieneen ropaamiseen ei ole, kannattaa katsella muunmerkkisiä ja muussa maassa tehtyjä laitteita. Rahaakin tosin kannattaa varata useamman Kinkin verran.
Avatar
edu
Eduraattori
Viestit: 1134
Liittynyt: 10 Tammi 2007 18:45
Paikkakunta: EU CanAmT3

Viesti Kirjoittaja edu »

B12 kirjoitti:No sanottakoon, että en minä nyt sitä tarkoita, jotta kamppeen ei kuuluisi olla kunnossa toimitettaessa. Se pitää olla kunnossa. Tapauksesta riippuen tuollaiset pikkujutut on tosin helpompaa ja nopeampaa tehdä itse kuin seisottaa viikkotolkulla huollossa ja lopputulos ei välttämättä ole sen parempi jos se sama kesäuuno pääsee käsiksi joka on laitteen kasannutkin.

Niin, yleisen kauppatavan mukaan ostetun hyödykkeen tulee olla kunnossa.

Nyt on vaan näiden halpismönkimien/mopojen kanssa tapahtumassa oikein emätapaturma; tavarantoimittajat ja myyjät totuttautuvat pikkuhiljaa siihen, että ostajat hyväksyvät ihan millasta paskaa tahansa.

Paskalla tarkoitan renkaita ja kumiletkuja jotka eivät sovellu näihin sääolosuhteisiin, koska halkeilevat pakkasella, ala-arvoisia jarru-ja muita kahvoja ja kytkimiä, bensatankkien ja jäähdyttimien kiinnikkeitä mitkä repeilee ja irtoilee, korkkaavia pakosarjan kiinnitysruuveja, putoavia ja rämiseviä pakoputkia, ala-arvoisia jarru- ja kytkinvaijereita, jne jne.... tätä listaa voisi jatkaa kilometrin verran.

Kuluttajat ovat niin kiimoissaan laitetta ostaessaan ja varsinkin vastaanottaessaan, että eivät näe metsää puilta.

Mitä muuta kulutustavaraa voitaisiin kaupitella täyteen rahaan ihmisille, jossa olisi niin paljon vikoja ja ei-toimivia osia kuin näissä kinkkikömpimissä?

Jos tavara on uutta ja siitä maksetaan täysi hinta, miksi se on käytetyn ja satatuhatta tuntia ajetun kuntoinen, mitä ensitöikseen on ostajan alettava kunnostamaan ja osia siihen vaihtelemaan?

Vastatkoon ken ymmärtää tälläisen ostajan järjenjuoksun.
Selitykseksi ei voi riittää, 'mutku mönkijä oli saatava, eikä raha riittäny ku rakennussarjaan'.
Pitäskö sillon säästää vähä aikaa ja sit ostaa valmis tuote.
Nykymeininki on vaan; kaikki mulle nyt ja heti, vaikka sitten vähän paskempaakin, kunhan tulee samantien.

Jos joku mun lähipiirissä kertois menevänsä ostelee jotain em. rakennussarjaa, laittasin rautoihin.
"Edu voi siirtyä Suomi24 palstalle kiitos kun anti on tämä taas". T:Jänkhä

http://velkakello.fi/

"Ne bis in idem"
Avatar
B12
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 01 Joulu 2007 19:43

Viesti Kirjoittaja B12 »

Olet ihan oikeassa veliseni...

Nykyisin on todellakin sellainen tilanne, jossa Kiinasta rahdataan konttikaupalla pilkkahintaista tavaraa. Laatukin sitten vaihtelee sen mukaisesti. Joku on hyvinkin tyytyväinen ja toisella ei toimi pyhätöntä viikkoa. Tällaisen tavaran myyjän ja maahantuojan pitää ymmärtää vastuunsa ja sen, että reklamatiota ja takuuasiaa taatusti tulee ja paljon. Siinä ei auta selitys, että se on niin halpa, että ei voi kaikkea vaatia. Viime kesänä näitä comancheja ym. myytiin jokaisessa halpahallissa mitä maasta löytyi, mutta ei enää tänä vuonna. Useimmat ovat ilmeisesti ottaneet opikseen.

Kunnossa sen on oltava hinnasta huolimatta ja takuukorjaukset ja varaosahuolto pelata kohtuullisessa ajassa. Joku saataa jopa ottaa nokkiinsa ja katsoa kuluttajaviranomaisten kautta, mikä on kohtuullinen aika esim. korjaukselle ja varaosatoimitukselle sekä mikä sanktio on mahdollinen lain mukaan jos homma ei toimi. Ja se kuuden kuukauden takuukin on vähän niin ja näin. Tosipaikan tullen saattaisi hyvinkin virhevastuu ulottua vähän pidemmälle rekisteröitävän ajoneuvon kyseessä ollen. Sen kohtuudella oletettava käyttöikä kun luultavasti on yli 6kk.

Kova luu pitää olla, jos leipänsä näitä myymällä aikoo tienata ja vielä hoitaa homman kunnialla loppuun asti.
Jallart
Noppeli
Viestit: 18
Liittynyt: 11 Kesä 2008 11:08
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Jallart »

B12 kirjoitti:...Ja se kuuden kuukauden takuukin on vähän niin ja näin. Tosipaikan tullen saattaisi hyvinkin virhevastuu ulottua vähän pidemmälle rekisteröitävän ajoneuvon kyseessä ollen. Sen kohtuudella oletettava käyttöikä kun luultavasti on yli 6kk...

Savenmaahan myönsi vielä kesäkuussa 12kk:n takuun 200 TL Comatsulle, pakettihan oli sarjaa "työkalut kouraan ja renkaat kiinni"
tommen84
Noppeli
Viestit: 6
Liittynyt: 27 Kesä 2008 06:25

Re: dragon 250cc

Viesti Kirjoittaja tommen84 »

tommen84 kirjoitti:toimiikos porukalla mittarissa vaihde näyttö? itsellä toimii vaan se joka näyttää pakin ja vapaan.
osaiskohan joku vastata tähän? tuntuu menevän turhaksi pask... jauhamiseksi näitten laaduista. jokainen joka tämmösen omistaa tai omistanut niin tietää mitä se on. itsellä ensimmäinen meni lunastukseen(auto tuli eteen) ja olin niin tyytyväinen laitteeseen pienten parantelujen jälkeen että ostin toisen. mutta sen sanon että poropeukalot ja hieno helmat älkää näihin kajotko. jos laatua haluaa niin voi ostaa sen 10000€ laitteen....
Vastaa Viestiin