Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Emil kirjoitti:
Kimi kirjoitti:jousta vaan jäykemmälle jos rupeaa liian löysältä tuntumaan. :mrgreen:
Eihän jousta voi jäykistää säädöillä. Esijännityksellä saattaa olla säätö, muttei se säädä jousen jäykkyyttä, vaan maavaraa. Tartuin tähän siksi, että jossain muuallakin tällä foorumilla oli "säädetty jousen jäykkyyttä" esijännityksen säädöllä. Tämmöinen väärä käsitys, tai vääränlainen käännös olisi hyvä karsia pois. Oikea tapa säätää jousituksen jäykkyyttä on vaihtaa jousta. :wink:
Jos kyse olisi edes etäisesti oikein toimiva jousitus, olisit jopa oikeassa.
Comanchessa kun taas mikään ei ole, ihan niinkuin insinööri on suunnitellut, "tai sitten on insinööri ollut maistissa" eli maavaraa ei pysty jousen esijännitystä muuttamalla muuttamaan mitenkään, syynä että iskunvaimennin on aina yläasennossa, ja ulosjoustoa ei käytännössä ole lainkaan. Alunalkujaan liian jäykkä jousi, noinkin kevyeeseen laitteeseen.Ja juuri tästä syystä, esijännitystä kiristämällä jäykistyy jousi, " tai oikeammin painuu kasaan, ja on näin ollen entistäkin jäykempi" ja itseasiassa tuo ulosjouston puute aiheuttaa myös sen positiivisen seikan, ettei itse iskunvaimentimella ole juurikaan mitään virkaa, ihan sama toimiiko se tai ei.
Niinkuin aikaisemmin mainitsin, omassa Comanchessa toinen iskunvaimmennin on antautunut, ja ei toimi enään ollenkaan. Tällä taas ei ole mitään merkitystä, koska jouset ovat jäykät, ja sisäänjoustokin jää normaaliajossa milleihin, eikä minkäänlaista huojumista tai muutakaan eroa tunnu olevan, ehjän ja rikkinäisen iskunvaimentimen välillä.
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Emil »

Ok, no sitten ymmärrän.. :roll:
bashan
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 02 Touko 2009 08:48

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja bashan »

Nyt sitten ilmestyi se perinteinen tankkivika, eli tankki rupesi lirimään etukorvakkeen juuresta :evil: lupasivat laittaa Glansilta uuden tankin takuuseen, lisäksi sieltä tulossa takaiskari, molemmat etu ylätukivarret ja jarrutyösylinterin mäntä takuuseen kun sekin putosi matkalle :lol:
Paljonkos muut ovat näillä päristelleet? itsellä 3300km. mittarissa :roll:
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

bashan kirjoitti:Nyt sitten ilmestyi se perinteinen tankkivika, eli tankki rupesi lirimään etukorvakkeen juuresta :evil: lupasivat laittaa Glansilta uuden tankin takuuseen, lisäksi sieltä tulossa takaiskari, molemmat etu ylätukivarret ja jarrutyösylinterin mäntä takuuseen kun sekin putosi matkalle :lol:
Paljonkos muut ovat näillä päristelleet? itsellä 3300km. mittarissa :roll:
No eihän nää mitään kestä, itselläni vasta 21000km:ä ajettu ,ja jo hajosi etupyöränlaakeri ja svingin pusla. Muut vauriot eliminoitu, foorumia lukemalla, jo ennen kinuskin ostoa. :mrgreen:
Oikeasti, suurin osa ongelmista johtuu siitä, ettei uskota mitä kokeneemmat kinkin omistajat kertovat. Ja jos osattaisiin käyttää hakua, ja osattaisiin uskoa kokeneempien pioneerien tekemiin " kokemukseen pohjautuvaa esityötä" parannuksiin, niin suurin osa itkuvirsistä lausuttaisiisn ilosanomina.
Esim:Tankin repeämisongelma mainittu useassa topicissa, ja tuosta on monta tarinaa muillakin foorumeilla, samoiten monesta muustakin "akilleen kantapäästä" mainintoja, mutta eihän muiden ongelmat koske itseäni, itken sitten mielluimmin itseni uneen, kun ei kone toimi. :mrgreen:
99%:a kysymyksistä tuntuu olevan jo kertaalleen kysytty, eikö kukaan enään usko lukemaansa, vai eikö jakseta etsiä oikeata vastausta, muuten kuin uusi topicki pystyttämällä?
^badi
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Elo 2008 23:02
Paikkakunta: kajaani

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja ^badi »

^itse olen saman jutun huomannut..ja muutamia kertoja asiasta maininnutkin mutta kun ei uskota niin ei uskota! :twisted:
comanche big bore "Kamikaze" kuva
Can Am outlander 400
Yamaha Raptor 700 vm.10
Emil
Tracks
Viestit: 1301
Liittynyt: 11 Heinä 2009 21:00

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Emil »

Näin pitkää viestiketjua kun aloittaa lukemaan, niin on jo melkolailla päissään ennen viimeisimpiä viestejä.. Sitä ei sitten ehkä muista lukemaansa. :oops:
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Emil kirjoitti:Näin pitkää viestiketjua kun aloittaa lukemaan, niin on jo melkolailla päissään ennen viimeisimpiä viestejä.. Sitä ei sitten ehkä muista lukemaansa. :oops:
Tuo on tietysti täysin totta, mutta itseäni ainakin kiinnosti tietää etukäteen mihinkä sontaläjään olen käteni tunkemassa kyynärpäitä myöden, joten imuroin tietoa aivokoppaani muutaman kuukauden ennen kuin kävin mönkkärin liikkeestä ulos ajamassa. Onneksi näin tein, muuten olisi jo kotimatkakin katkennut ensimetreillä, sillä tukkeutuneen bensahanan johdosta kone hyytyi 100 metrin jälkeen, ja onneksi oli liitospala taskussa valmiina, niin pääsin jatkamaan matkaa. :D

Olen vahvasti sitä mieltä, että jos näitten idän ihmeitten kanssa meinaa pärjätä, kannattaa vakavasti silmäillä eri foorumeita ja opetella perusviat ja niiden korjausohjeet jo ennen kuin mönkkärin ostaa, sillä ennaltaehkäiseviä korjaus ja huoltotoimenpiteitä nämä vaatii, mikäli aikoo muutakin ajaa, kuin vaan kerran viikossa kaupalle ja takaisin. Esimerkkeinä vaikka bensatankin ja jäähdyttimen kiinnitys ja bensaletkut/hana. Perusviat eliminoituina, saattaa jopa päästä nauttimaan huolettomista ajokilometreistä ja saahan siinä samalla vähän tutustua mönkkärinsä sielunelämään.
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

Joo, samaa mieltä Kimin kanssa. Ennenkuin nuo ostettiin kaverin kanssa, niin kyllä sitä tuli perehdyttyä mitä kiinalainen mönkijä vaatii. Luoja paratkoon niitä isukin poikia, ketkä saa tämmöisen "lahjaksi" ja sitten sillä vaan ajetaan eikä paljoa mietitä. Jos 50km pääsee ilman hajoomista, niin sitten on ostanut sen yhden miljonasta, joka on koottu ajatuksella :)

Ja mitä näihin mönkkäreihin perehtymiseen tulee, niin itsellä on ajettu nyt n. 600km ja ainut mihin en vielä ole koskenut on moottori ja vaihteisto. Kaikki muu on käytännössä huollettu/irroitettu/läpikäyty/paranneltu/ties mitä muuta.. ja suosittelen sitä lämpimästi muillekkin.

Ohi aiheesta: jotenkin ihmetyttää, että vaikka mitä virejä tekee, niin silti tuo mönkkäri ei mene yli 100km/h vaikka pistäis dynyä perseen alle. Onko noissa jokin mikä "hanaa vastaan" vai onko tuollaisen mahdotonta mennä yli 100km/h :doubt: ?? Tottakai jotain konsteja löytyy, mutta luulisi kun välityksiä riittää tuolla pienemmällä rattaalla, niin haluisi mennä, mutta ei.. tuo 100km/h on jotenkin maaginen raja tällä mallille??
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

cossupoika, kokeiles ihan piruuttas heivata se viriviri cdi-boxi hetkeksi, ja kokeile alkuperäisellä, ei munkaan härpäke suostunu viriboxilla mihinkään menemään. :mrgreen:
ps: Saitko rattankopan irti.
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

Kimi kirjoitti:cossupoika, kokeiles ihan piruuttas heivata se viriviri cdi-boxi hetkeksi, ja kokeile alkuperäisellä, ei munkaan härpäke suostunu viriboxilla mihinkään menemään. :mrgreen:
ps: Saitko rattankopan irti.
Viricdipoksi heivattu mäkeen ja alkuperänen tilalla: tyhjäkäynti tasainen, menee mun mielestä tasasemmin = parempi vakiolla siis.

En saanu irti :( tuossa 250cc pitää vissiin purkaa vähän enemmän, että pääsee siihen käsiksi. Ihan hanurista tuo suunnittelu tuossa :(
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Olethan varmistanut että luisti nousee ylös asti? Vilkaiseppa onko kaasarinkurkku kohdistettu, ettei taas olisi sellainen yksilö, missä kurkun ja kannen kohdistus heittää yli 5mm:ä? Ja onhan sulla reilusti ilmaa renkaissa? 0.6 bar ja oma kulkee nippanappa 90km/h, ja 1,6 bar ja satku menee että heilahtaa.
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

Kimi kirjoitti:Olethan varmistanut että luisti nousee ylös asti? Vilkaiseppa onko kaasarinkurkku kohdistettu, ettei taas olisi sellainen yksilö, missä kurkun ja kannen kohdistus heittää yli 5mm:ä? Ja onhan sulla reilusti ilmaa renkaissa? 0.6 bar ja oma kulkee nippanappa 90km/h, ja 1,6 bar ja satku menee että heilahtaa.
Hmm, en usko että luisti ahistaa kaasarissa, ainakin liikkuu ihan hyvin ja kaverilla sama juttu. Toi rengaspaine vois olla kyllä se kokeilun arvoinen juttu. Itellä ja kaverilla on nyt 0,6bar kaikissa renkaissa joten niiden arvot selittäisi että molemmilla kulkee tällä hetkellä yhtä tasaseen :!:

Aika jännä juttu, että kaverilla on vakio putkisto, 108 vakiosuutin ja silti kulkee samalla tavalla ku mulla, ellei jopa paremmin :shock: noh aina ei voi voittaa :D
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja retale76 »

kohan seuraavan kerran irrottelet kaasaria irti ni kannattaa pirulteen tsiikata et varmasti aukee loppuun saakka. melkein järestään näissä 200 auennu vain noin 80%. tost uudemmasta 250 ei tietoo. mut näyttää samalta toi peukkukahva joten viilata saa reilusti lisää tilaa.

tietty jos on niin pieni pää jotta voi tsiikata paikoillaan ollessa ni mikä ettei
Viimeksi muokannut retale76, 22 Heinä 2009 00:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
^badi
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Elo 2008 23:02
Paikkakunta: kajaani

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja ^badi »

mutta ei näitä saa kulkemaan vakio kaasarilla ja järkevillä välityksillä todellista nopeutta satasta vaikka mitä tekis. :roll:
comanche big bore "Kamikaze" kuva
Can Am outlander 400
Yamaha Raptor 700 vm.10
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja retale76 »

^badi kirjoitti:mutta ei näitä saa kulkemaan vakio kaasarilla ja järkevillä välityksillä todellista nopeutta satasta vaikka mitä tekis. :roll:
juu ei todellista satasta vaikka viilais niin jotta peukkukaasu pyörähtäs 360 astetta :)
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
Vastaa Viestiin