^badi kirjoitti:Kimi kirjoitti:^badi kirjoitti:mutta ei näitä saa kulkemaan vakio kaasarilla ja järkevillä välityksillä todellista nopeutta satasta vaikka mitä tekis.

Jos ja kun, katukäyttöä ajattelee, niin ainoa järkevä välitys on 17/32 ja kyllä sen saa todellista nopeutta yli satasen kulkemaan. Tiuhemmilla välityksillä ei kylläkään ole mitään toivoakaan, koska vaikka kierroslukumittari yltää kuin korkealle, niin ei tuolla yli yhdeksäntuhannen kierroksen jälkeen ole juurikaan ketään kotona. Ja jos tuolla oikeasti meinaa maantiellä ajaa muun liikenteen joukossa, niin tiuhemmila välityksillä rupeaa kovasti pelottamaan, kun on jatkuvasti joku rekka persauksissa kiinni, ja sitten vasta pelottaakin kun se lähtee kyynärpäätä hipoen ohittamaan.

jaksaako se muka nuilla välityksillä kulkea tasasella 100km/h. itsellä kulki vakio moottorilla (perus muutoksilla) 17 eturattaalla ja vakiolla takarattaalla 87km/. sitten turbolla, viilatulla kannella, putkella, 38 kaasarilla meni vasta yli 100km/h kun jaksoi kiertää sinne 10000-11000 Rpm.

ja nuo välitykset alkoi tuntua järkevältä kun jaksoi kiihtyäkkin kunnolla... tietenkin makuasioita nuo välitykset, mutta itse tykkään että kiihtyy sinne huippu nopeuteen mahdollisimman nopeasti ilman alamäkeä. tietenkin myös oltava sen verran järkevät välitykset että n.70km/h voi ajaa ilman kauheaa huudattamista.

Jos nyt otetaan järki kouraan, ja mietitään millä kierrosluvulla maksimiteho ja vääntö saavutetaan, eli huipputeho 7500rpm ja vääntö 6500rpm. Eikö silloin olisi optimaalista jos normaali maantienopeuksilla 80-90km/h kierrokset olisi edes lähellä huippuväännön kierrosaluetta? Jos välitykset on 17/32 niin 90km/h kierrokset seilaa jo 8000rpm:n hujakoilla, eli pikkuisen turhan tiuhat edelleenkin. Ja jos takaratas muuttuu isommaksi, vastaavasti kierrokset nousee taivaisiin, ja ei tuolla yli 10000rpm:n ole jäljellä tuosta mahtavasta 11,7N:n väännöstä kuin rippeet, eli miksi pitäisi piiskata poloista, kun siitä ei muuta hyötyä ole, kuin mahdollinen konerikko?
Käyttötarkoituksen mukaan, pitää tietysti välitykset valita ja kyllä itseäni rupesi Comanchea sääliksi käymään, kun työmatka-ajoa päivää kohden 80km:ä, ja kone huutaa jatkuvasti yli 9000rpm, ja siltikin olin tientukkona. Nykyisillä välityksillä tuo matka ei enään tunnukkaan kidutukselta, ja jos jostain löytäisin pienemmän takarattaan kuin mitä tuo 32 hampainen, niin se olisi heti ostettava.