Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

retale76 kirjoitti:
^badi kirjoitti:mutta ei näitä saa kulkemaan vakio kaasarilla ja järkevillä välityksillä todellista nopeutta satasta vaikka mitä tekis. :roll:
juu ei todellista satasta vaikka viilais niin jotta peukkukaasu pyörähtäs 360 astetta :)
Jos ja kun, katukäyttöä ajattelee, niin ainoa järkevä välitys on 17/32 ja kyllä sen saa todellista nopeutta yli satasen kulkemaan. Tiuhemmilla välityksillä ei kylläkään ole mitään toivoakaan, koska vaikka kierroslukumittari yltää kuin korkealle, niin ei tuolla yli yhdeksäntuhannen kierroksen jälkeen ole juurikaan ketään kotona. Ja jos tuolla oikeasti meinaa maantiellä ajaa muun liikenteen joukossa, niin tiuhemmila välityksillä rupeaa kovasti pelottamaan, kun on jatkuvasti joku rekka persauksissa kiinni, ja sitten vasta pelottaakin kun se lähtee kyynärpäätä hipoen ohittamaan. :D
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

retale76 kirjoitti:kohan seuraavan kerran irrottelet kaasaria irti ni kannattaa pirulteen tsiikata et varmasti aukee loppuun saakka. melkein järestään näissä 200 auennu vain noin 80%. tost uudemmasta 250 ei tietoo. mut näyttää samalta toi peukkukahva joten viilata saa reilusti lisää tilaa.

tietty jos on niin pieni pää jotta voi tsiikata paikoillaan ollessa ni mikä ettei
Mistä kohasta tarkalleen ajattelit viilata? Tuossa tuo peukkukaasu ainakin aukee ihan loppuun saakka ja sitä saa säädettyä sillä pitkällä pultilla mikä on alunperin ihan pohjassa. Vai oliko tuossa vielä joku muukin mesta (kaasarissa, luistissa, ?)?
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja retale76 »

juu kyllähän se näissäkin liikkuu ihan pohjaan asti, muttakun se ei vielä riitä aukaisemaan luistia kokonaan. eli sieltä peukkukaasun kopan sisältä kun tsiikkaa mihin käpälä ottaa pohjassa kiinni. niin tavaraa pois hiomalla.

tuossa 250 saattaa olla valmiiksi jo parempi systeemi, mutta kannattaa tarkastaa.
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
^badi
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Elo 2008 23:02
Paikkakunta: kajaani

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja ^badi »

Kimi kirjoitti:
retale76 kirjoitti:
^badi kirjoitti:mutta ei näitä saa kulkemaan vakio kaasarilla ja järkevillä välityksillä todellista nopeutta satasta vaikka mitä tekis. :roll:
juu ei todellista satasta vaikka viilais niin jotta peukkukaasu pyörähtäs 360 astetta :)
Jos ja kun, katukäyttöä ajattelee, niin ainoa järkevä välitys on 17/32 ja kyllä sen saa todellista nopeutta yli satasen kulkemaan. Tiuhemmilla välityksillä ei kylläkään ole mitään toivoakaan, koska vaikka kierroslukumittari yltää kuin korkealle, niin ei tuolla yli yhdeksäntuhannen kierroksen jälkeen ole juurikaan ketään kotona. Ja jos tuolla oikeasti meinaa maantiellä ajaa muun liikenteen joukossa, niin tiuhemmila välityksillä rupeaa kovasti pelottamaan, kun on jatkuvasti joku rekka persauksissa kiinni, ja sitten vasta pelottaakin kun se lähtee kyynärpäätä hipoen ohittamaan. :D
jaksaako se muka nuilla välityksillä kulkea tasasella 100km/h. itsellä kulki vakio moottorilla (perus muutoksilla) 17 eturattaalla ja vakiolla takarattaalla 87km/. sitten turbolla, viilatulla kannella, putkella, 38 kaasarilla meni vasta yli 100km/h kun jaksoi kiertää sinne 10000-11000 Rpm. :) ja nuo välitykset alkoi tuntua järkevältä kun jaksoi kiihtyäkkin kunnolla... tietenkin makuasioita nuo välitykset, mutta itse tykkään että kiihtyy sinne huippu nopeuteen mahdollisimman nopeasti ilman alamäkeä. tietenkin myös oltava sen verran järkevät välitykset että n.70km/h voi ajaa ilman kauheaa huudattamista. :)
comanche big bore "Kamikaze" kuva
Can Am outlander 400
Yamaha Raptor 700 vm.10
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

^badi kirjoitti:
Kimi kirjoitti:
^badi kirjoitti:mutta ei näitä saa kulkemaan vakio kaasarilla ja järkevillä välityksillä todellista nopeutta satasta vaikka mitä tekis. :roll:

Jos ja kun, katukäyttöä ajattelee, niin ainoa järkevä välitys on 17/32 ja kyllä sen saa todellista nopeutta yli satasen kulkemaan. Tiuhemmilla välityksillä ei kylläkään ole mitään toivoakaan, koska vaikka kierroslukumittari yltää kuin korkealle, niin ei tuolla yli yhdeksäntuhannen kierroksen jälkeen ole juurikaan ketään kotona. Ja jos tuolla oikeasti meinaa maantiellä ajaa muun liikenteen joukossa, niin tiuhemmila välityksillä rupeaa kovasti pelottamaan, kun on jatkuvasti joku rekka persauksissa kiinni, ja sitten vasta pelottaakin kun se lähtee kyynärpäätä hipoen ohittamaan. :D
jaksaako se muka nuilla välityksillä kulkea tasasella 100km/h. itsellä kulki vakio moottorilla (perus muutoksilla) 17 eturattaalla ja vakiolla takarattaalla 87km/. sitten turbolla, viilatulla kannella, putkella, 38 kaasarilla meni vasta yli 100km/h kun jaksoi kiertää sinne 10000-11000 Rpm. :) ja nuo välitykset alkoi tuntua järkevältä kun jaksoi kiihtyäkkin kunnolla... tietenkin makuasioita nuo välitykset, mutta itse tykkään että kiihtyy sinne huippu nopeuteen mahdollisimman nopeasti ilman alamäkeä. tietenkin myös oltava sen verran järkevät välitykset että n.70km/h voi ajaa ilman kauheaa huudattamista. :)
Jos nyt otetaan järki kouraan, ja mietitään millä kierrosluvulla maksimiteho ja vääntö saavutetaan, eli huipputeho 7500rpm ja vääntö 6500rpm. Eikö silloin olisi optimaalista jos normaali maantienopeuksilla 80-90km/h kierrokset olisi edes lähellä huippuväännön kierrosaluetta? Jos välitykset on 17/32 niin 90km/h kierrokset seilaa jo 8000rpm:n hujakoilla, eli pikkuisen turhan tiuhat edelleenkin. Ja jos takaratas muuttuu isommaksi, vastaavasti kierrokset nousee taivaisiin, ja ei tuolla yli 10000rpm:n ole jäljellä tuosta mahtavasta 11,7N:n väännöstä kuin rippeet, eli miksi pitäisi piiskata poloista, kun siitä ei muuta hyötyä ole, kuin mahdollinen konerikko?

Käyttötarkoituksen mukaan, pitää tietysti välitykset valita ja kyllä itseäni rupesi Comanchea sääliksi käymään, kun työmatka-ajoa päivää kohden 80km:ä, ja kone huutaa jatkuvasti yli 9000rpm, ja siltikin olin tientukkona. Nykyisillä välityksillä tuo matka ei enään tunnukkaan kidutukselta, ja jos jostain löytäisin pienemmän takarattaan kuin mitä tuo 32 hampainen, niin se olisi heti ostettava.
Mukutus
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2009 14:50
Mönkijä:: Bashan 250cc

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Mukutus »

cossupoika kirjoitti:
retale76 kirjoitti:kohan seuraavan kerran irrottelet kaasaria irti ni kannattaa pirulteen tsiikata et varmasti aukee loppuun saakka. melkein järestään näissä 200 auennu vain noin 80%. tost uudemmasta 250 ei tietoo. mut näyttää samalta toi peukkukahva joten viilata saa reilusti lisää tilaa.

tietty jos on niin pieni pää jotta voi tsiikata paikoillaan ollessa ni mikä ettei
Mistä kohasta tarkalleen ajattelit viilata? Tuossa tuo peukkukaasu ainakin aukee ihan loppuun saakka ja sitä saa säädettyä sillä pitkällä pultilla mikä on alunperin ihan pohjassa. Vai oliko tuossa vielä joku muukin mesta (kaasarissa, luistissa, ?)?

Joo itellä oli kaasari irti ja piruuttani vilkasin sinne ku oli kaasu pohjassa --> 1/3 jäi vajaaks :oops: --> pirralla sitä seinämää pois sieltä kaasukahvalta niin aukee jo paljon paremmin --> testata tekis mieli mutta ku sain läjään ni kipuna oli karannu jonnekki :twisted: on nämä vehkeitä ei prkl.. :badgrin:
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

Mukutus kirjoitti:
cossupoika kirjoitti:
retale76 kirjoitti:kohan seuraavan kerran irrottelet kaasaria irti ni kannattaa pirulteen tsiikata et varmasti aukee loppuun saakka. melkein järestään näissä 200 auennu vain noin 80%. tost uudemmasta 250 ei tietoo. mut näyttää samalta toi peukkukahva joten viilata saa reilusti lisää tilaa.

tietty jos on niin pieni pää jotta voi tsiikata paikoillaan ollessa ni mikä ettei
Mistä kohasta tarkalleen ajattelit viilata? Tuossa tuo peukkukaasu ainakin aukee ihan loppuun saakka ja sitä saa säädettyä sillä pitkällä pultilla mikä on alunperin ihan pohjassa. Vai oliko tuossa vielä joku muukin mesta (kaasarissa, luistissa, ?)?

Joo itellä oli kaasari irti ja piruuttani vilkasin sinne ku oli kaasu pohjassa --> 1/3 jäi vajaaks :oops: --> pirralla sitä seinämää pois sieltä kaasukahvalta niin aukee jo paljon paremmin --> testata tekis mieli mutta ku sain läjään ni kipuna oli karannu jonnekki :twisted: on nämä vehkeitä ei prkl.. :badgrin:
Olen puusilmä, mistä kohdin tarkalleen sitä pitää "viilata"? Itselle ei nyt osunut silmään tai sitten en ole tajunnut homman ydintä :D
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Siinä peukkukaasussa kun on se säätöruuvi, niin purat sen kotelon, ja viilaat sen patin pois, jonka läpi se ruuvi tulee. Eli saat peukkukaasun liikerataa suurennettua ja luisti pääsee aukeamaan kokonaan, eikä vain osittain. Itse en omasta ole viilannut mitään, vaan riitti että säädin vaijerin, mutta kaverin Comukasta joutui taas viilaamaan oikein urakalla, kun ei vaijeria säätämällä auennut kuin vähän yli puolenvälin. Toivottavasti tämä harvinaisen sekava sepustus, selvensi asiaa edes hiukan? :D
Mukutus
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2009 14:50
Mönkijä:: Bashan 250cc

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Mukutus »

Kimi kirjoitti:Siinä peukkukaasussa kun on se säätöruuvi, niin purat sen kotelon, ja viilaat sen patin pois, jonka läpi se ruuvi tulee. Eli saat peukkukaasun liikerataa suurennettua ja luisti pääsee aukeamaan kokonaan, eikä vain osittain. Itse en omasta ole viilannut mitään, vaan riitti että säädin vaijerin, mutta kaverin Comukasta joutui taas viilaamaan oikein urakalla, kun ei vaijeria säätämällä auennut kuin vähän yli puolenvälin. Toivottavasti tämä harvinaisen sekava sepustus, selvensi asiaa edes hiukan? :D

ÖÖ öö ööö...mulla se otti sinne seinään kiinni paljon ennen sitä rajotin ruuvvia! eri seinään siis ku se koko rajotinruuvi..
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Mukutus kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Siinä peukkukaasussa kun on se säätöruuvi, niin purat sen kotelon, ja viilaat sen patin pois, jonka läpi se ruuvi tulee. Eli saat peukkukaasun liikerataa suurennettua ja luisti pääsee aukeamaan kokonaan, eikä vain osittain. Itse en omasta ole viilannut mitään, vaan riitti että säädin vaijerin, mutta kaverin Comukasta joutui taas viilaamaan oikein urakalla, kun ei vaijeria säätämällä auennut kuin vähän yli puolenvälin. Toivottavasti tämä harvinaisen sekava sepustus, selvensi asiaa edes hiukan? :D

ÖÖ öö ööö...mulla se otti sinne seinään kiinni paljon ennen sitä rajotin ruuvvia! eri seinään siis ku se koko rajotinruuvi..
Niinpä se tekee myös omassani, tosin ei ole tarvinnut asialle mitään tehdä. :D
Kaverin Comukan peukkukaasussa taas se patti otti vastaan, mutta pointtihan oli kuitenkin peukkukaasun liikeradan laajentaminen, viilaa sitä sitten mistä tahansa, ja kyllähän sen kopan avaamalla, näkee mistä tarvitsee tavaraa poistaa
Mukutus
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2009 14:50
Mönkijä:: Bashan 250cc

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Mukutus »

Kimi kirjoitti:
Mukutus kirjoitti:
Kimi kirjoitti:Siinä peukkukaasussa kun on se säätöruuvi, niin purat sen kotelon, ja viilaat sen patin pois, jonka läpi se ruuvi tulee. Eli saat peukkukaasun liikerataa suurennettua ja luisti pääsee aukeamaan kokonaan, eikä vain osittain. Itse en omasta ole viilannut mitään, vaan riitti että säädin vaijerin, mutta kaverin Comukasta joutui taas viilaamaan oikein urakalla, kun ei vaijeria säätämällä auennut kuin vähän yli puolenvälin. Toivottavasti tämä harvinaisen sekava sepustus, selvensi asiaa edes hiukan? :D

ÖÖ öö ööö...mulla se otti sinne seinään kiinni paljon ennen sitä rajotin ruuvvia! eri seinään siis ku se koko rajotinruuvi..
Niinpä se tekee myös omassani, tosin ei ole tarvinnut asialle mitään tehdä. :D
Kaverin Comukan peukkukaasussa taas se patti otti vastaan, mutta pointtihan oli kuitenkin peukkukaasun liikeradan laajentaminen, viilaa sitä sitten mistä tahansa, ja kyllähän sen kopan avaamalla, näkee mistä tarvitsee tavaraa poistaa
Näin on:) ei päässy tosiaan koklaa että oliko "viilauksesta" apua kun kipinä katos 3 päivän seisomisen aikana johonki?? ehdotuksia otetaan vastaan että mihin? :P vai joutuuko sille kohta anna semmosen kipinän että roihahtaa :biggrin:
Avatar
retale76
6WD
Viestit: 446
Liittynyt: 19 Helmi 2008 14:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja retale76 »

jos piuhat on tarkastettu niin melkovarmasti syy on virtalukossa. kokeile ohittaa se.

se ei vielä kerro totuutta jos virrat tulee päälle. itselläkin kävi moinen muutaman ajamattoman päivän jälkeen jottei kipinää tullut. purin koko paskan ja lopulta syy löytyi virtalukosta.

ps: mankin virtalukko passaa alkuperäisen tilalle
http://www.retale.net jotain kuvia mönkkäristä
^badi
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Elo 2008 23:02
Paikkakunta: kajaani

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja ^badi »

Jos nyt otetaan järki kouraan, ja mietitään millä kierrosluvulla maksimiteho ja vääntö saavutetaan, eli huipputeho 7500rpm ja vääntö 6500rpm. Eikö silloin olisi optimaalista jos normaali maantienopeuksilla 80-90km/h kierrokset olisi edes lähellä huippuväännön kierrosaluetta? Jos välitykset on 17/32 niin 90km/h kierrokset seilaa jo 8000rpm:n hujakoilla, eli pikkuisen turhan tiuhat edelleenkin. Ja jos takaratas muuttuu isommaksi, vastaavasti kierrokset nousee taivaisiin, ja ei tuolla yli 10000rpm:n ole jäljellä tuosta mahtavasta 11,7N:n väännöstä kuin rippeet, eli miksi pitäisi piiskata poloista, kun siitä ei muuta hyötyä ole, kuin mahdollinen konerikko?

Käyttötarkoituksen mukaan, pitää tietysti välitykset valita ja kyllä itseäni rupesi Comanchea sääliksi käymään, kun työmatka-ajoa päivää kohden 80km:ä, ja kone huutaa jatkuvasti yli 9000rpm, ja siltikin olin tientukkona. Nykyisillä välityksillä tuo matka ei enään tunnukkaan kidutukselta, ja jos jostain löytäisin pienemmän takarattaan kuin mitä tuo 32 hampainen, niin se olisi heti ostettava.
juu ymmärsin tuon sinun pointin eikä todellakaan vakiona ole mitään hyötyä huudattaa sinne +7500rpm, mutta jaksaako se enää nuilla välityksillä kiihtyä sinne 100km/h(todellista) ilman alamäkeä ja myötätuulta? ja tuossa edellisessä viestissä puhuin omasta käytö tarkoituksesta. eli en siirry yli 5km maantietä pitkin, joten mukavavempi ajella vähän lyhemmillä välityksillä nin jaksaa vielä vääntää isommillakin vaihteilla. onneksi kuitenkin nuo ongelmat on korjattu eikä tarvitse enää miettiä... :wink:
comanche big bore "Kamikaze" kuva
Can Am outlander 400
Yamaha Raptor 700 vm.10
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

^badi kirjoitti:

juu ymmärsin tuon sinun pointin eikä todellakaan vakiona ole mitään hyötyä huudattaa sinne +7500rpm, mutta jaksaako se enää nuilla välityksillä kiihtyä sinne 100km/h(todellista) ilman alamäkeä ja myötätuulta? ja tuossa edellisessä viestissä puhuin omasta käytö tarkoituksesta. eli en siirry yli 5km maantietä pitkin, joten mukavavempi ajella vähän lyhemmillä välityksillä nin jaksaa vielä vääntää isommillakin vaihteilla. onneksi kuitenkin nuo ongelmat on korjattu eikä tarvitse enää miettiä... :wink:
Hyvinhän se kiihtyy, ylämäkeenkin sinne yhdeksäänkymppiin, sitten se kyllä rauhoittuu ja se yhdeksästäkympistä satkuun onkin jo aika rauhallista menoa, johtuu tosin siitä että kierrokset onkin jo päälle 8000rpm. Kiihtyvyydessä 0-70km/h ei suurta heittoa ole tiuhempivälitteiseen, vaan aika rintarinnan menee.
Mukutus
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 17 Touko 2009 14:50
Mönkijä:: Bashan 250cc

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Mukutus »

retale76 kirjoitti:jos piuhat on tarkastettu niin melkovarmasti syy on virtalukossa. kokeile ohittaa se.

se ei vielä kerro totuutta jos virrat tulee päälle. itselläkin kävi moinen muutaman ajamattoman päivän jälkeen jottei kipinää tullut. purin koko paskan ja lopulta syy löytyi virtalukosta.

ps: mankin virtalukko passaa alkuperäisen tilalle

Kiitoksiee retale!!! Virtalukkohan se oli menny :biggrin:
Vastaa Viestiin