cossupoika kirjoitti:Vantaalla yksi teollisuusrattaisiin erikoistunut firma teetätti nuo 32 piikkiset. Yksittäishinta oli sama kuin teki 2 kappaletta. Sain tarjouksen 20 rattaan tekemisestä ja siinä vasta hinta oli pudonnut järkevälle tasolle. Mutta heille ei ollut mikään ongelma teetättää rattaita , sanoivat että on täältä kysytty ennenkin (ja tehtykkin). Toimitus oli melko nopeaa, vein mallirattaan perjantaina päivällä ja maanantai soittivat kolmen aikoihin, että rattaat on valmiit. Koko homma maksoit 60€ + ALV eli n. 73€. Ratas oli hyvin tehty, hampaat oli pyöristetty jne.
Se miksi homma maksoi 60€ oli juju siinä, että teollisuus käytössä rattaan paksuus on normisti 9,1mm ja tuo bashanin ratas on 6mm. He joutuivat koneistamaan eli jyrsimään rattaasta tavaraa pois, jolloin siihen lyötiin 50€ koneistushinta. Muuten ratas olisi ollut jotain 10€ luokkaa ilman ALV:ia. Tästä lähti idea, että mitäs jos vaihtaisi ketjut tähän paksumpaan ja jättäisi rattaat jyrsimättä. Eli eteen vaihtaisi samalla rattaan ja taakse tekisi jonkun 30 piikkisen tästä paksummasta. Ketjut ovat heillä metritavaraa ja maksavat jotain 10€/m tms. Sais samalla kestävät ketjut rajuun käyttöön. Ainut ongelma on vain se, että mahtuuko edessä pyörimään 3mm paksumpi eturatas? Saako sen vielä kiristetty jne? Itse en ole vielä katsonut onko tuolla paljon tilaa.. taakse paksumpi ratas ei ole mikään ongelma, siellä on runsaasti varaa.
Mitäs mieltä raati on?
Vantaalla on myös yksi mopoihin erikoistunut liike, josta saa tuon 32 hampaisen ratasaihion, johon ei tarvitse muuta kuin porata kiinnitysreijät, ja alta puolet halvemmalla.
Siis nythän on hakusessa huomattavasti pienempi kuin tuo 32 hampainen, ja ei tuo kuuskymppii plus alvi kuullosta yhtään kohtuuttomalta, ainoa ongelma tuntuukin nyt olevan se, ettei kukaan osaa sanoa mikä putiikki näitä pystyy tuohon hintaan tekemään? Vai jääköhän tämäkin urbaanilegendaksi?
Tilaa tuolla eturattaankopassa on yllinkyllin, siis rattaan paksuutta ajatellen, kunhan ei yli 17 hampaista yritä sinne soveltaa. Eturattaan kiinnityksessäkään ei ole ongelmaa, mikäli pystyy jyrsimään suunnilleen 2mm rattaan keskiön paksuudesta pois, että saa sen lukituslirpakkeen paikoilleen, ja 2mm siitä syystä, että ainakin omassa Commarissa jää yli 1mm liikkumavaraa alkuperäisen kiinnityslirpakkeen kera, ja saisi näinollen senkin löysän pois. Ketjut passaa kyllä pyörimään, vaikka olisi leveemmätkin.
Edit: Saattaisi ehkä sopia eturattaaksi 3mm:ä paksumpi, ilman mitään muutoksia, pitääpä tutkia tarkemmin vaikka huomenna.