Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

NONIIN!

Meinihän se vanha vessanpönttö sen yli 100km/h. Tarkkaanottaen GPS:llä 104km/h (mittari näytti sen 101km/h). Menoa rajoitti se, että alkoi pätkimään ihan täpökaasulla lopussa, mutta tuo korjaantuu varmaan, kun vaihdan tuon kiinalaisen suodattimen tilalle kunnon bensansuodattimen (tämä oli vielä vaihtamatta parempaan). Se käsikaasuhomma rajoitti tosiaan menoa aika pahasti, kun luisti jäi max asennosta sen 15-20%. Dremeli lauloi ja heti alkoi näyttämään paremmalta :) kiitos tästäkin vihjeestä. =D>

Ainut negatiivinen juttu oli se, että tuossa max. nopeudessa ketjunkiristäjä lähti kuuta kiertävälle, eli loppu käytännössä ajot siihen ennenkuin uusi tulee glansilta. Joutu ajelemaan jonkun pari kilsaa siten, että ketjut hankasi kiristäjän metalliosaa vasten eli pitää tilata vielä uudet ketjutkin :(
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

cossupoika kirjoitti:NONIIN!

Meinihän se vanha vessanpönttö sen yli 100km/h. Tarkkaanottaen GPS:llä 104km/h (mittari näytti sen 101km/h). Menoa rajoitti se, että alkoi pätkimään ihan täpökaasulla lopussa, mutta tuo korjaantuu varmaan, kun vaihdan tuon kiinalaisen suodattimen tilalle kunnon bensansuodattimen (tämä oli vielä vaihtamatta parempaan). Se käsikaasuhomma rajoitti tosiaan menoa aika pahasti, kun luisti jäi max asennosta sen 15-20%. Dremeli lauloi ja heti alkoi näyttämään paremmalta :) kiitos tästäkin vihjeestä. =D>

Ainut negatiivinen juttu oli se, että tuossa max. nopeudessa ketjunkiristäjä lähti kuuta kiertävälle, eli loppu käytännössä ajot siihen ennenkuin uusi tulee glansilta. Joutu ajelemaan jonkun pari kilsaa siten, että ketjut hankasi kiristäjän metalliosaa vasten eli pitää tilata vielä uudet ketjutkin :(
Hyvä juttu, onnea haamurajan ylityksestä. =D>

Menit sitten hyvät ketjut pilaamaan. :twisted: Olisihan sen ketjunkiristimen jousen saanut vapautettua, ihan käsipelillä, niin olisi ketjut säilyny. Mutta eipä silti, jos oli alkuperäiset ketjut kyseessä, niin onkin jo korkea aika vaihtaa parempiin, ennen kuin ne tuossa +100km/h ruoskii rataskopan ja katteet silpuksi.
hdsdhffsh
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
Mönkijä:: comanche 200cc tl
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja hdsdhffsh »

cossupoika kirjoitti:NONIIN!

Meinihän se vanha vessanpönttö sen yli 100km/h. Tarkkaanottaen GPS:llä 104km/h (mittari näytti sen 101km/h). Menoa rajoitti se, että alkoi pätkimään ihan täpökaasulla lopussa, mutta tuo korjaantuu varmaan, kun vaihdan tuon kiinalaisen suodattimen tilalle kunnon bensansuodattimen (tämä oli vielä vaihtamatta parempaan). Se käsikaasuhomma rajoitti tosiaan menoa aika pahasti, kun luisti jäi max asennosta sen 15-20%. Dremeli lauloi ja heti alkoi näyttämään paremmalta :) kiitos tästäkin vihjeestä. =D>

Ainut negatiivinen juttu oli se, että tuossa max. nopeudessa ketjunkiristäjä lähti kuuta kiertävälle, eli loppu käytännössä ajot siihen ennenkuin uusi tulee glansilta. Joutu ajelemaan jonkun pari kilsaa siten, että ketjut hankasi kiristäjän metalliosaa vasten eli pitää tilata vielä uudet ketjutkin :(

Suosittelen jonkinnäköistä kokovartalotuplapanssaria. Nimittäin tekee kipeää jos ja kun etuakseli napsahtaa poikki tuossa vauhdissa =D>
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

hdsdhffsh kirjoitti:
cossupoika kirjoitti:NONIIN!

Meinihän se vanha vessanpönttö sen yli 100km/h. Tarkkaanottaen GPS:llä 104km/h (mittari näytti sen 101km/h). Menoa rajoitti se, että alkoi pätkimään ihan täpökaasulla lopussa, mutta tuo korjaantuu varmaan, kun vaihdan tuon kiinalaisen suodattimen tilalle kunnon bensansuodattimen (tämä oli vielä vaihtamatta parempaan). Se käsikaasuhomma rajoitti tosiaan menoa aika pahasti, kun luisti jäi max asennosta sen 15-20%. Dremeli lauloi ja heti alkoi näyttämään paremmalta :) kiitos tästäkin vihjeestä. =D>

Ainut negatiivinen juttu oli se, että tuossa max. nopeudessa ketjunkiristäjä lähti kuuta kiertävälle, eli loppu käytännössä ajot siihen ennenkuin uusi tulee glansilta. Joutu ajelemaan jonkun pari kilsaa siten, että ketjut hankasi kiristäjän metalliosaa vasten eli pitää tilata vielä uudet ketjutkin :(

Suosittelen jonkinnäköistä kokovartalotuplapanssaria. Nimittäin tekee kipeää jos ja kun etuakseli napsahtaa poikki tuossa vauhdissa =D>
Tätä onkin mietitty ihan tosissaan. Tosin tuota vauhtia ei normaalisti tarvitse ajaa missään, mutta haluttiin vaan kokeilla mitä tuosta rakkineesta saa irti :p taitaa suurinosa ajosta olla 50-70km/h ja metikössä vielä vähemmän.
Skf
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 22 Heinä 2009 21:37

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Skf »

Hei on muuten huuto.netissä 31 hampainen takaratas myytävänä jos jotain kiinnostaa :D
tyriz
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 20 Huhti 2009 14:48

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja tyriz »

Hei on muuten huuto.netissä 31 hampainen takaratas myytävänä jos jotain kiinnostaa
Uuden rattaan saa TEETETTYÄ 72eurolla ja piikkejä saat niin monta kuin haluat :wink:
Tosin noita kevennytreikiä ei niissä ole mutta eipä tuo paina ilman niitäkään mitään.

Joten unohtakaa 100€ ostaminen :!: =D>
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

tyriz kirjoitti:
Hei on muuten huuto.netissä 31 hampainen takaratas myytävänä jos jotain kiinnostaa
Uuden rattaan saa TEETETTYÄ 72eurolla ja piikkejä saat niin monta kuin haluat :wink:
Tosin noita kevennytreikiä ei niissä ole mutta eipä tuo paina ilman niitäkään mitään.

Joten unohtakaa 100€ ostaminen :!: =D>
Kerrotko missä saisi tuohon hintaan teetettyä?
Kerran erehdyin kysymään moisen tekoa, ja vastaus oli ettei kannata yhtä ruveta tekemään, kun tulisi liian kalliiksi +200€. :twisted:
MaxiSami
Noppeli
Viestit: 12
Liittynyt: 02 Heinä 2009 22:51
Mönkijä:: Bashan 250cc
Paikkakunta: Kuopio

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja MaxiSami »

Jos joku meinaa teetättää niitä rattaita, niin eikö niitä kannattais kysyä isompaa satsia jos tulis halvemmaks?
Taitas porukka olla kiinnostunu ja itsekkin voisin yhden rattaan mielelläni ostaa!
Jos vaikka 10zipaletta teettäs niitä. varmasti menis.
^badi
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Elo 2008 23:02
Paikkakunta: kajaani

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja ^badi »

kyllähän niitä varmasti moni koneistus firma tekee jos maksaa tarpeeksi paljon. itsekkin niitä voisin tehdä mutta mahtaa mennä ens talven puolelle ennenkuin kerkeän. mitä olisitte valmiita maksamaan kappaleesta?
comanche big bore "Kamikaze" kuva
Can Am outlander 400
Yamaha Raptor 700 vm.10
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Eihän tuommoisen rattaan tekeminen/teetättäminen ole mikään ongelma, vaan juuri se, että sen hinta jää yksittäiskappaleina korkeaksi ja halvin tarjous ei aina ole se paras. Kaveri teetätti bomberiinsa takarattaan "ISON" ja ihmetteli rattaan asennettuaan, miksi ei uudet ketjut kestä kuin viikon, kävi ilmi, että kun ratasta jyrsitty, niin unohdettu pyöristää hampaan laki, eli oli vaan levyyn saatu oikea kaksiuloitteinen kuvio, hammasrattaaksi moista ei oikein voinut kutsua.

Vaikka noita rattaita teetättäisi esim. 26 hampaisena sen kymmenen kappaletta, niin kuka haluaa pistää rahansa kiinni 10x70=700€ jos nyt vaikka sen 70€ jäisi kappalehinnaksi?
Itseäni ei innosta pistää mönkkärin verran euroja kiinni, epävarmaan sijoituskohteeseen, koska todennäköisesti rattaiden valmistuttua, joku olisikin halunnut 24 hampaisen ja toinen 28 hampaisen ja loput ostajakandidaatit kadonneet jälkeä jättämättä.
Ainoa positiiviinen seikka olisi tietysti, että ei ainakaan takarattaat loppuisi kesken. :D

Mutta jos joku tietää koneistamon, jossa hinta/laatu kohdallaan, niin pitäähän se 26 hamppinen teetättää. Jos sitten muita halukkaita riittää, niin voidaan sitten keskustella jos saataisiin hintaa alespäin massatuotannolla, vaikkakin jokainen ostaisi sen rattaan suoraan koneistamolta.
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

Vantaalla yksi teollisuusrattaisiin erikoistunut firma teetätti nuo 32 piikkiset. Yksittäishinta oli sama kuin teki 2 kappaletta. Sain tarjouksen 20 rattaan tekemisestä ja siinä vasta hinta oli pudonnut järkevälle tasolle. Mutta heille ei ollut mikään ongelma teetättää rattaita , sanoivat että on täältä kysytty ennenkin (ja tehtykkin). Toimitus oli melko nopeaa, vein mallirattaan perjantaina päivällä ja maanantai soittivat kolmen aikoihin, että rattaat on valmiit. Koko homma maksoit 60€ + ALV eli n. 73€. Ratas oli hyvin tehty, hampaat oli pyöristetty jne.

Se miksi homma maksoi 60€ oli juju siinä, että teollisuus käytössä rattaan paksuus on normisti 9,1mm ja tuo bashanin ratas on 6mm. He joutuivat koneistamaan eli jyrsimään rattaasta tavaraa pois, jolloin siihen lyötiin 50€ koneistushinta. Muuten ratas olisi ollut jotain 10€ luokkaa ilman ALV:ia. Tästä lähti idea, että mitäs jos vaihtaisi ketjut tähän paksumpaan ja jättäisi rattaat jyrsimättä. Eli eteen vaihtaisi samalla rattaan ja taakse tekisi jonkun 30 piikkisen tästä paksummasta. Ketjut ovat heillä metritavaraa ja maksavat jotain 10€/m tms. Sais samalla kestävät ketjut rajuun käyttöön. Ainut ongelma on vain se, että mahtuuko edessä pyörimään 3mm paksumpi eturatas? Saako sen vielä kiristetty jne? Itse en ole vielä katsonut onko tuolla paljon tilaa.. taakse paksumpi ratas ei ole mikään ongelma, siellä on runsaasti varaa.

Mitäs mieltä raati on?
MikaR

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Luulisi että tuo hampin koneistus olisi halpaa. Koneen asetukset vain kohdilleen, paina nappia ja simpsalapim, siellä lepää koneistettu osa :D

Mutta käytäntö on toinen.

On nimittäin helkkarin kovaa rautaa nuot hammasrattaat.

Itse aikoinaan teetin tuollaisesta "raaka" hammaspyörästä itselle, tai no se meni moottoripyörän taka renkaaseen, niin koneistaja kertoi sen työn vaatinen 3 kappaletta jyrsimen teriä. Itse työ oli isontaa keski reikää ja porata 4 pultin reikää.

Siksi hintakin nousi, mutta oli kohdallaan, kun kuulin että mitä maksaa nuot jyrsimen terät.

520 ketju ja hammasratas maksoi 180 markkaa ja työstö 200 markkaa, kun alkuperäisinä ostettu olisi ollut 800 markan tienoilla.

Eli aikoinaan sellaiset valuutat, juu :)

Mika
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja Kimi »

cossupoika kirjoitti:Vantaalla yksi teollisuusrattaisiin erikoistunut firma teetätti nuo 32 piikkiset. Yksittäishinta oli sama kuin teki 2 kappaletta. Sain tarjouksen 20 rattaan tekemisestä ja siinä vasta hinta oli pudonnut järkevälle tasolle. Mutta heille ei ollut mikään ongelma teetättää rattaita , sanoivat että on täältä kysytty ennenkin (ja tehtykkin). Toimitus oli melko nopeaa, vein mallirattaan perjantaina päivällä ja maanantai soittivat kolmen aikoihin, että rattaat on valmiit. Koko homma maksoit 60€ + ALV eli n. 73€. Ratas oli hyvin tehty, hampaat oli pyöristetty jne.

Se miksi homma maksoi 60€ oli juju siinä, että teollisuus käytössä rattaan paksuus on normisti 9,1mm ja tuo bashanin ratas on 6mm. He joutuivat koneistamaan eli jyrsimään rattaasta tavaraa pois, jolloin siihen lyötiin 50€ koneistushinta. Muuten ratas olisi ollut jotain 10€ luokkaa ilman ALV:ia. Tästä lähti idea, että mitäs jos vaihtaisi ketjut tähän paksumpaan ja jättäisi rattaat jyrsimättä. Eli eteen vaihtaisi samalla rattaan ja taakse tekisi jonkun 30 piikkisen tästä paksummasta. Ketjut ovat heillä metritavaraa ja maksavat jotain 10€/m tms. Sais samalla kestävät ketjut rajuun käyttöön. Ainut ongelma on vain se, että mahtuuko edessä pyörimään 3mm paksumpi eturatas? Saako sen vielä kiristetty jne? Itse en ole vielä katsonut onko tuolla paljon tilaa.. taakse paksumpi ratas ei ole mikään ongelma, siellä on runsaasti varaa.

Mitäs mieltä raati on?
Vantaalla on myös yksi mopoihin erikoistunut liike, josta saa tuon 32 hampaisen ratasaihion, johon ei tarvitse muuta kuin porata kiinnitysreijät, ja alta puolet halvemmalla. :biggrin:

Siis nythän on hakusessa huomattavasti pienempi kuin tuo 32 hampainen, ja ei tuo kuuskymppii plus alvi kuullosta yhtään kohtuuttomalta, ainoa ongelma tuntuukin nyt olevan se, ettei kukaan osaa sanoa mikä putiikki näitä pystyy tuohon hintaan tekemään? Vai jääköhän tämäkin urbaanilegendaksi?

Tilaa tuolla eturattaankopassa on yllinkyllin, siis rattaan paksuutta ajatellen, kunhan ei yli 17 hampaista yritä sinne soveltaa. Eturattaan kiinnityksessäkään ei ole ongelmaa, mikäli pystyy jyrsimään suunnilleen 2mm rattaan keskiön paksuudesta pois, että saa sen lukituslirpakkeen paikoilleen, ja 2mm siitä syystä, että ainakin omassa Commarissa jää yli 1mm liikkumavaraa alkuperäisen kiinnityslirpakkeen kera, ja saisi näinollen senkin löysän pois. Ketjut passaa kyllä pyörimään, vaikka olisi leveemmätkin.
Edit: Saattaisi ehkä sopia eturattaaksi 3mm:ä paksumpi, ilman mitään muutoksia, pitääpä tutkia tarkemmin vaikka huomenna.
cossupoika
3WD
Viestit: 96
Liittynyt: 26 Huhti 2009 10:21

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja cossupoika »

Kimi kirjoitti:
cossupoika kirjoitti:Vantaalla yksi teollisuusrattaisiin erikoistunut firma teetätti nuo 32 piikkiset. Yksittäishinta oli sama kuin teki 2 kappaletta. Sain tarjouksen 20 rattaan tekemisestä ja siinä vasta hinta oli pudonnut järkevälle tasolle. Mutta heille ei ollut mikään ongelma teetättää rattaita , sanoivat että on täältä kysytty ennenkin (ja tehtykkin). Toimitus oli melko nopeaa, vein mallirattaan perjantaina päivällä ja maanantai soittivat kolmen aikoihin, että rattaat on valmiit. Koko homma maksoit 60€ + ALV eli n. 73€. Ratas oli hyvin tehty, hampaat oli pyöristetty jne.

Se miksi homma maksoi 60€ oli juju siinä, että teollisuus käytössä rattaan paksuus on normisti 9,1mm ja tuo bashanin ratas on 6mm. He joutuivat koneistamaan eli jyrsimään rattaasta tavaraa pois, jolloin siihen lyötiin 50€ koneistushinta. Muuten ratas olisi ollut jotain 10€ luokkaa ilman ALV:ia. Tästä lähti idea, että mitäs jos vaihtaisi ketjut tähän paksumpaan ja jättäisi rattaat jyrsimättä. Eli eteen vaihtaisi samalla rattaan ja taakse tekisi jonkun 30 piikkisen tästä paksummasta. Ketjut ovat heillä metritavaraa ja maksavat jotain 10€/m tms. Sais samalla kestävät ketjut rajuun käyttöön. Ainut ongelma on vain se, että mahtuuko edessä pyörimään 3mm paksumpi eturatas? Saako sen vielä kiristetty jne? Itse en ole vielä katsonut onko tuolla paljon tilaa.. taakse paksumpi ratas ei ole mikään ongelma, siellä on runsaasti varaa.

Mitäs mieltä raati on?
Vantaalla on myös yksi mopoihin erikoistunut liike, josta saa tuon 32 hampaisen ratasaihion, johon ei tarvitse muuta kuin porata kiinnitysreijät, ja alta puolet halvemmalla. :biggrin:

Siis nythän on hakusessa huomattavasti pienempi kuin tuo 32 hampainen, ja ei tuo kuuskymppii plus alvi kuullosta yhtään kohtuuttomalta, ainoa ongelma tuntuukin nyt olevan se, ettei kukaan osaa sanoa mikä putiikki näitä pystyy tuohon hintaan tekemään? Vai jääköhän tämäkin urbaanilegendaksi?

Tilaa tuolla eturattaankopassa on yllinkyllin, siis rattaan paksuutta ajatellen, kunhan ei yli 17 hampaista yritä sinne soveltaa. Eturattaan kiinnityksessäkään ei ole ongelmaa, mikäli pystyy jyrsimään suunnilleen 2mm rattaan keskiön paksuudesta pois, että saa sen lukituslirpakkeen paikoilleen, ja 2mm siitä syystä, että ainakin omassa Commarissa jää yli 1mm liikkumavaraa alkuperäisen kiinnityslirpakkeen kera, ja saisi näinollen senkin löysän pois. Ketjut passaa kyllä pyörimään, vaikka olisi leveemmätkin.
Edit: Saattaisi ehkä sopia eturattaaksi 3mm:ä paksumpi, ilman mitään muutoksia, pitääpä tutkia tarkemmin vaikka huomenna.
Ei ole urbaanilegenda. Paikan nimi on Konaflex ja sijaitsee siinä melkein moposportin vieressä. Kari Kuismin on yhteyshenkilö. Putiikilla ei varsinaisesti ole mitään myyntitiskiä (koska myy teollisuudelle), joten Karia joutuu kysymään infopisteestä. Tosi asiallinen sälli. Teki mulle vielä käsilaskun ite, kun ei ollu ketään muuta paikalla :) johtuen siitä syystä, että myyvät teollisuudelle, pitää lasku heti maksaa käteisellä, kortit ei kelpaa, kun siellä ei ole korttikonetta.

Jos Kimi viittiit kattoa sen, että mahtuuko 9,1mm ratas sinne eteen, niin seuraava projekti on se että vaihdan ketjut ja rattaat kestävämpiin eli paksumpiin 8)

Ja tosiaan piikkimääriä saa just sen verran kuin haluaa ja ketjua rattaisiin saa metritavarana :wink:
bashan
2WD
Viestit: 38
Liittynyt: 02 Touko 2009 08:48

Re: Bashan/Comanche 200-250 cc crossi/TL 2009 mallit

Viesti Kirjoittaja bashan »

minkäs laisia ketjuja tähän bashaniin nyt yritätte sovitella? vakionahan näissä on 520 ketjut.Itse vaihdoin paremmat 520 ketjut tilalle, kun ei nuo kinkit kestäneet. ja 100€ maksaneet 520 ketjut ovat tuhdimpaa tavaraa (paksumpaa) kuin alkuperäiset ja hyvin mahtuvat pyörimään :D
ps. tänään tankki vaihdettu isompaan (itsetehtyyn) ja kulkukin parani, eikä enää booaa täyskaasulla ja muutenkin tuntuu kierrokset ovevan kohillaan. Johtuneeko siitä että tankkiin tehty samalla korvausilma putki? vakiotankissahan tätä ei ole vaan tulee tankkiin tyhjiö, eikä saa soppaa kun tarpeeksi huudattaa, tuo kinkkien putkihan on vain putki joka roiskii pensat tielle jotka tankin korkki vuskaa :shock:
Vastaa Viestiin