4x4 Etuperään liityvät asiat
-
- 3WD
- Viestit: 103
- Liittynyt: 20 Touko 2007 18:54
- Paikkakunta: Porvoo
Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.
Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.
Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Olenko ihan hakoteillä??
Onko muut nähneet hajonnen etuperän, kuinka kulunut on laahain ollut.
Olisiko huollon yhteydessä hyvä sätää välys. Ja mikä on "ohjearvo"
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.
Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.
Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Olenko ihan hakoteillä??
Onko muut nähneet hajonnen etuperän, kuinka kulunut on laahain ollut.
Olisiko huollon yhteydessä hyvä sätää välys. Ja mikä on "ohjearvo"
Tuo ajatus on myös itselläni pyörinyt mielessä.harrastelija kirjoitti:Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.
Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.
Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Mikähän siihen vaikuttaa että polariksessa ei ole etuperän kanssa vastaavaa ongelmaa vai onko?? vai voiko se öljy vaikuttaa niin paljon..
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
-
- 4WD
- Viestit: 210
- Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
- Paikkakunta: Pöljä
Ei vaikuta öljy, koska metallia tulee Polariksen öljystä huolimatta. Eikä taida vaikuttaa liukupalan kuntokaan rullaholkin kestoon, koska mulla laahainpala oli puhkikulunut ja holkki oli ja on edelleen ehjä. Huollosta kerrottiin, että laahain säädetään niin tiukalle, että rupeaa pienestä vetopyörästä pyörittämällä (kardaani irti) tuntumaan tahmeutta ja sitten löysätään kunnes pyörii herkästi kumpaankin suuntaan. Itse tarkistin tuon välyksen uutena tuota krdaaniravistusta tutkiessa. Pala oli säädöissään ja 750km aikana se kului loppuun. Ainoat toimenpiteet oli muutama öljynvaihto. Välystä lienee satasia tai muutama kymppi maksimissaan, mutta jos pala oli kulunut jopa 5mm, niin vetopyörästön säätö on ollut pahasti pielessä. Teoreettinen sopivä säätöväli olisi varmaan jotain 5 km, kun pala jauhautuu hetkessä loppuun. Toivottavasti tähän löytyy ratkaisu, ettei muuten asiallista laitetta tarvii muuttaa takavetoiseksi.
Jossain puhutiin etukulmavaihteesta, eihän se voi olla perä kun siinä ei ole tasauspyörästöä. Eipä anneta sen häiritä OT:ksi menee.kodE kirjoitti:sori OT mutta ei voi mitään et toi "etuperä" -nimitys jaksaa vaan hymyilyttää
etupää ei hymyilytä niin paljoa
Lisätäänpä vielä.
Vaihdoin tänään uudet öljyt etuperään ja metalli moskaa tuli aikalailla. huuhtelin etuperän neljä kertaa että moskan tulo lakkasi.
Ekan kerran vaihdoin 100km ajettua ja ei tullut muutakuin puhdasta öljyä ja nyt 350km ja ihan harmaata vaikka öljyn pitäisi olla sinistä.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
-
- 4WD
- Viestit: 210
- Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
- Paikkakunta: Pöljä
Mikäs tuon magnettikytkimen rikkoo? Siis oliko magneettikytkimen kuori mekaanisesti rikkoutunut metallihileen takia, eikös jossain näin väitetty? Tarttuuko hileet siis magneettiin? Onko siinä niin ahdas väli, vai laahaako jokin levy sitä kelan pintaa vasten? Koitin päätellä jotain tuosta "harrastelijan" kuvasta, mutta miten se nyt oikeasti on?
Polariksessa on erilaiset rattaat joten siinä lautaspyörä ei hankaa laahainpalaa samalla voimalla kuin comanchen vastaava osa. Tuossa on kuva hilliardin valmistamasta perämurikasta joka on samanlainen mitä polaris käyttää. http://www.hilliardcorp.com/view.php?id=FDS-1VilleM kirjoitti:Tuo ajatus on myös itselläni pyörinyt mielessä.harrastelija kirjoitti:Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.
Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.
Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Mikähän siihen vaikuttaa että polariksessa ei ole etuperän kanssa vastaavaa ongelmaa vai onko?? vai voiko se öljy vaikuttaa niin paljon..
Noh elikkä tuon ongelman pois saamiseksi pitäisi varmaan modifioida lautaspyörää ja laahainta niin etteivät hankaisi toisiaan vasten tai vaihtaa suosiolla polariksen vastaava etuperä.miksupa kirjoitti:Polariksessa on erilaiset rattaat joten siinä lautaspyörä ei hankaa laahainpalaa samalla voimalla kuin comanchen vastaava osa. Tuossa on kuva hilliardin valmistamasta perämurikasta joka on samanlainen mitä polaris käyttää. http://www.hilliardcorp.com/view.php?id=FDS-1VilleM kirjoitti:Tuo ajatus on myös itselläni pyörinyt mielessä.harrastelija kirjoitti:Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.
Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.
Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Mikähän siihen vaikuttaa että polariksessa ei ole etuperän kanssa vastaavaa ongelmaa vai onko?? vai voiko se öljy vaikuttaa niin paljon..
Ei varmaankaan ole vaikutusta vaikka vaihtaa öljyjä useasti, hajoaa sitten kun on aikansa laahannut.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
-
- 4WD
- Viestit: 210
- Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
- Paikkakunta: Pöljä
Enpä huomaa eroa Comanchen ja Polariksen liukupalan välillä. Polariksen räjäytyskuvissa ei kaikissa malleissa näy tuota liukupalaa, vaikka perä olisi muuten identtinen. Mistähän sekin johtuu? Haluaisin nähdä tuon Polariksen liukupalan. Epäilen, että se ei ole terästä niinkuin Comanchessa. Kaksi samaa metallia vastakkain ei tiedä hyvää ja siitä nämä ongelmat lienee johtuu. Onko kenelläkään mahdollisuutta saada käsiinsä tuota Polariksen mystistä osaa. Polaris-osiosta ei herunut apua.
Etuperä ei enää ole poltellut sulaketta(3 kertaa) mutta uusia oireita on tullut. Lumitöitä tehdessä ihmettelin kun suuntaa vaihtaessa nelikko hyppäsi pois päältä ja kytkeytyi vasta parin metrin ajon jälkeen takaisin, siis kytkin koko ajan 4wd asennossa. No ongelmia rupes tulemaan kun tuuppasin lumia penkalle joka on pienessä alamäessä ja laitoin pakin päälle ja kas takarenkaat rupes sutimaan eikä nelikko kytkeytynyt, eli vaatii pienen vauhdin kytkeytyäkseen
No aattelin tutkiskella mistä moinen johtuu, joten mittailin tuleeko magneettikytkimelle virtaa/onko kytkin ehjä. Virtaa tulee ja kytkimen vastus n.26ohmia, joku täällä kertoi uutena vastuksen olleen 30 ohmia. No vikaa ei löytynyt romut kasaan ja testaamaan, ei toimi enää ollenkaan
no pienen ihmettelyn jälkeen yksi liitin kiinni
ja toimii niin kuin pitääkin. Toimi seuraavatkin lumityöt ok, vaan sitten vika uusiutui
Että tällainen tapaus tällä kertaa 





http://www.atvsweden.se/sv/category/157/front_gear_box Tuolla olisi myynnissä samainen osa kuparisenaL7e-pilotti kirjoitti:Enpä huomaa eroa Comanchen ja Polariksen liukupalan välillä. Polariksen räjäytyskuvissa ei kaikissa malleissa näy tuota liukupalaa, vaikka perä olisi muuten identtinen. Mistähän sekin johtuu? Haluaisin nähdä tuon Polariksen liukupalan. Epäilen, että se ei ole terästä niinkuin Comanchessa. Kaksi samaa metallia vastakkain ei tiedä hyvää ja siitä nämä ongelmat lienee johtuu. Onko kenelläkään mahdollisuutta saada käsiinsä tuota Polariksen mystistä osaa. Polaris-osiosta ei herunut apua.
