4x4 Etuperään liityvät asiat

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko etuperä vaihdettu (takuuseen)

Kyllä, etupää "löi tyhjää"
22
22%
Kyllä, poltti sulaketta (magneettikytkimessä vika)
5
5%
Ei, Kaikki toimii kuin elokuvissa
72
73%
 
Ääniä yhteensä: 99

harrastelija
3WD
Viestit: 103
Liittynyt: 20 Touko 2007 18:54
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja harrastelija »

Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.

Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.

Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.

Olenko ihan hakoteillä??

Onko muut nähneet hajonnen etuperän, kuinka kulunut on laahain ollut.
Olisiko huollon yhteydessä hyvä sätää välys. Ja mikä on "ohjearvo"
Avatar
VilleM
4WD
Viestit: 127
Liittynyt: 07 Joulu 2007 21:06
Paikkakunta: Himanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilleM »

harrastelija kirjoitti:Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.

Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.

Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Tuo ajatus on myös itselläni pyörinyt mielessä.

Mikähän siihen vaikuttaa että polariksessa ei ole etuperän kanssa vastaavaa ongelmaa vai onko?? vai voiko se öljy vaikuttaa niin paljon..
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

Ei vaikuta öljy, koska metallia tulee Polariksen öljystä huolimatta. Eikä taida vaikuttaa liukupalan kuntokaan rullaholkin kestoon, koska mulla laahainpala oli puhkikulunut ja holkki oli ja on edelleen ehjä. Huollosta kerrottiin, että laahain säädetään niin tiukalle, että rupeaa pienestä vetopyörästä pyörittämällä (kardaani irti) tuntumaan tahmeutta ja sitten löysätään kunnes pyörii herkästi kumpaankin suuntaan. Itse tarkistin tuon välyksen uutena tuota krdaaniravistusta tutkiessa. Pala oli säädöissään ja 750km aikana se kului loppuun. Ainoat toimenpiteet oli muutama öljynvaihto. Välystä lienee satasia tai muutama kymppi maksimissaan, mutta jos pala oli kulunut jopa 5mm, niin vetopyörästön säätö on ollut pahasti pielessä. Teoreettinen sopivä säätöväli olisi varmaan jotain 5 km, kun pala jauhautuu hetkessä loppuun. Toivottavasti tähän löytyy ratkaisu, ettei muuten asiallista laitetta tarvii muuttaa takavetoiseksi.
Avatar
sku
3WD
Viestit: 118
Liittynyt: 21 Heinä 2007 06:13

Viesti Kirjoittaja sku »

mulla oli vaan vähän se laahain pala kulunut. eli luulen et sen rikkoo ne pellin palat siinä rullaholkissa kun mulla oli niitä rikki silloin
kodE
6WD
Viestit: 453
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:07
Mönkijä:: Polaris SP500efi -09 EU-raksa
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kodE »

sori OT mutta ei voi mitään et toi "etuperä" -nimitys jaksaa vaan hymyilyttää :)
etupää ei hymyilytä niin paljoa :mrgreen:
Ajoneuvona Polaris Urheilumies 500satanen Euroopan Unioni-tractor vuosimalli: Kyllä.
Avatar
VilleM
4WD
Viestit: 127
Liittynyt: 07 Joulu 2007 21:06
Paikkakunta: Himanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilleM »

kodE kirjoitti:sori OT mutta ei voi mitään et toi "etuperä" -nimitys jaksaa vaan hymyilyttää :)
etupää ei hymyilytä niin paljoa :mrgreen:
Jossain puhutiin etukulmavaihteesta, eihän se voi olla perä kun siinä ei ole tasauspyörästöä. Eipä anneta sen häiritä OT:ksi menee.

Lisätäänpä vielä.

Vaihdoin tänään uudet öljyt etuperään ja metalli moskaa tuli aikalailla. huuhtelin etuperän neljä kertaa että moskan tulo lakkasi.
Ekan kerran vaihdoin 100km ajettua ja ei tullut muutakuin puhdasta öljyä ja nyt 350km ja ihan harmaata vaikka öljyn pitäisi olla sinistä.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

Mikäs tuon magnettikytkimen rikkoo? Siis oliko magneettikytkimen kuori mekaanisesti rikkoutunut metallihileen takia, eikös jossain näin väitetty? Tarttuuko hileet siis magneettiin? Onko siinä niin ahdas väli, vai laahaako jokin levy sitä kelan pintaa vasten? Koitin päätellä jotain tuosta "harrastelijan" kuvasta, mutta miten se nyt oikeasti on?
miksupa
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Helmi 2008 10:54

Viesti Kirjoittaja miksupa »

VilleM kirjoitti:
harrastelija kirjoitti:Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.

Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.

Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Tuo ajatus on myös itselläni pyörinyt mielessä.

Mikähän siihen vaikuttaa että polariksessa ei ole etuperän kanssa vastaavaa ongelmaa vai onko?? vai voiko se öljy vaikuttaa niin paljon..
Polariksessa on erilaiset rattaat joten siinä lautaspyörä ei hankaa laahainpalaa samalla voimalla kuin comanchen vastaava osa. Tuossa on kuva hilliardin valmistamasta perämurikasta joka on samanlainen mitä polaris käyttää. http://www.hilliardcorp.com/view.php?id=FDS-1
Avatar
VilleM
4WD
Viestit: 127
Liittynyt: 07 Joulu 2007 21:06
Paikkakunta: Himanka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilleM »

miksupa kirjoitti:
VilleM kirjoitti:
harrastelija kirjoitti:Mietin tossa sen muoviholkin hajoamisen syitä ja tuli mieleeni teoria...
Periaatteessahan siihen ei kuormitu voimia.

Ensin perässä on väärä öljy= ohjekirjan mukainen jonka kitka on liian suuri joten laahainpala pääsee kulumaan.

Kun laahainpala on kulunut ja neliveto kytketään normaali ajotilanteesa. ( silloin lautaspyörä makaa pinionia vasten ( eikä laahainta). Rullat tarttuvat lautaspyörään ja "tasauspyöriin". Kun voimaa tarvitaan enemmän etuvedolle, pyrkii lautaspyörä erkanemaan pinionista= painautuu laahainta vasten. Mikäli tämä välys on suuri rullat liikkuessaan sivusuunnassa rikkovat muoviholkin.
Tuo ajatus on myös itselläni pyörinyt mielessä.

Mikähän siihen vaikuttaa että polariksessa ei ole etuperän kanssa vastaavaa ongelmaa vai onko?? vai voiko se öljy vaikuttaa niin paljon..
Polariksessa on erilaiset rattaat joten siinä lautaspyörä ei hankaa laahainpalaa samalla voimalla kuin comanchen vastaava osa. Tuossa on kuva hilliardin valmistamasta perämurikasta joka on samanlainen mitä polaris käyttää. http://www.hilliardcorp.com/view.php?id=FDS-1
Noh elikkä tuon ongelman pois saamiseksi pitäisi varmaan modifioida lautaspyörää ja laahainta niin etteivät hankaisi toisiaan vasten tai vaihtaa suosiolla polariksen vastaava etuperä.
Ei varmaankaan ole vaikutusta vaikka vaihtaa öljyjä useasti, hajoaa sitten kun on aikansa laahannut.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
miksupa
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Helmi 2008 10:54

Viesti Kirjoittaja miksupa »

omasta comanchesta olisi tarkoitus hioa ja kiillottaa lautaspyörä jos sillä saisi
vähennettyä kitkaa ja vaihtaa samalla polariksen liukupala. Olin lukevinani aikaisemmin, että comanchen liukupala olisi samaa metallia kuin lautaspyörä. :?:
L7e-pilotti
4WD
Viestit: 210
Liittynyt: 29 Huhti 2007 17:33
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja L7e-pilotti »

Enpä huomaa eroa Comanchen ja Polariksen liukupalan välillä. Polariksen räjäytyskuvissa ei kaikissa malleissa näy tuota liukupalaa, vaikka perä olisi muuten identtinen. Mistähän sekin johtuu? Haluaisin nähdä tuon Polariksen liukupalan. Epäilen, että se ei ole terästä niinkuin Comanchessa. Kaksi samaa metallia vastakkain ei tiedä hyvää ja siitä nämä ongelmat lienee johtuu. Onko kenelläkään mahdollisuutta saada käsiinsä tuota Polariksen mystistä osaa. Polaris-osiosta ei herunut apua.
Avatar
Mr D
2WD
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Joulu 2007 20:32
Paikkakunta: Rautjärvi

Viesti Kirjoittaja Mr D »

Etuperä ei enää ole poltellut sulaketta(3 kertaa) mutta uusia oireita on tullut. Lumitöitä tehdessä ihmettelin kun suuntaa vaihtaessa nelikko hyppäsi pois päältä ja kytkeytyi vasta parin metrin ajon jälkeen takaisin, siis kytkin koko ajan 4wd asennossa. No ongelmia rupes tulemaan kun tuuppasin lumia penkalle joka on pienessä alamäessä ja laitoin pakin päälle ja kas takarenkaat rupes sutimaan eikä nelikko kytkeytynyt, eli vaatii pienen vauhdin kytkeytyäkseen :shock: No aattelin tutkiskella mistä moinen johtuu, joten mittailin tuleeko magneettikytkimelle virtaa/onko kytkin ehjä. Virtaa tulee ja kytkimen vastus n.26ohmia, joku täällä kertoi uutena vastuksen olleen 30 ohmia. No vikaa ei löytynyt romut kasaan ja testaamaan, ei toimi enää ollenkaan :shock: no pienen ihmettelyn jälkeen yksi liitin kiinni :oops: ja toimii niin kuin pitääkin. Toimi seuraavatkin lumityöt ok, vaan sitten vika uusiutui :evil: Että tällainen tapaus tällä kertaa :roll:
miksupa
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Helmi 2008 10:54

Viesti Kirjoittaja miksupa »

L7e-pilotti kirjoitti:Enpä huomaa eroa Comanchen ja Polariksen liukupalan välillä. Polariksen räjäytyskuvissa ei kaikissa malleissa näy tuota liukupalaa, vaikka perä olisi muuten identtinen. Mistähän sekin johtuu? Haluaisin nähdä tuon Polariksen liukupalan. Epäilen, että se ei ole terästä niinkuin Comanchessa. Kaksi samaa metallia vastakkain ei tiedä hyvää ja siitä nämä ongelmat lienee johtuu. Onko kenelläkään mahdollisuutta saada käsiinsä tuota Polariksen mystistä osaa. Polaris-osiosta ei herunut apua.
http://www.atvsweden.se/sv/category/157/front_gear_box Tuolla olisi myynnissä samainen osa kuparisena :?: tai ainakin sillä nimellä.
mckc
4WD
Viestit: 166
Liittynyt: 18 Loka 2006 23:19
Mönkijä:: Polaris xp 550
Paikkakunta: iitti

Viesti Kirjoittaja mckc »

Onko toi Comanchen ja Pollen etuperä sama kuin Linkku 300:sessa?
Avatar
usa
6WD
Viestit: 470
Liittynyt: 20 Helmi 2007 11:13
Mönkijä:: ac 650 v2
Paikkakunta: fin

Viesti Kirjoittaja usa »

eipä taida olla ku ei oo pollen ja comanchenkaan etuperät samoja ainoastaan toimintaperiaate pollen ja komsun etuperässä sama.
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
Vastaa Viestiin