Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki?

Ei
69
51%
Taka-akseli poikki
21
16%
Taka-akseli vääntynyt
17
13%
Etu-akseli poikki
19
14%
Etu-akseli vääntynyt
8
6%
 
Ääniä yhteensä: 134

Vatku
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 24 Kesä 2008 21:54
Mönkijä:: TGB 500R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja Vatku »

Tuosta hymiöiden määrästä päätellen tuo vehkeiden laukeaminen on hauskaa,(en puhu nyt niistä vehkeistä). Jossain 80 vauhdissa akseleiden ym. kohtuutärkeiden ojien välissä pysymiseen vaikuttavien osien hajoaminen ei kyllä naurattais yhtään koska siinä ollaan oltu lähellä että ois voinu käydä pahastikkin. Jännitystähän nuo vehkeet luo kuskille ja sehän on jees, mutta ei tällä tavalla. Itse yli 6000km ilman akseleiden katkeamisia, joista olen tyytyväinen, mutta tieajoa 98%. TOivotaan ettei kukaan tapa itteään näitten kanssa. Turhaa shittiä, mutta kerroinpa vaan mielipiteeni kun tuli laskettua monasti n.100 taulussa isoa tietä.
Diaplo
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 12 Elo 2009 19:19

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja Diaplo »

naapurin setä tossa lupas hitsailla sen. on tainnu ennenki tollasen korjata. pitää se akseli nyppiä irti ja kiikuttaa naapuriin. no eihän se hauskaa ole jos kovemmasta vauhdista rengas lähtee, huonostihan siinä käy. mut itellä kävi niin että lähdin liikkeelle ni rengas jäi paikalleen ja mönkkäri lähti.. onhan noi tappovehkeitä :?

edit: löyty motomauritsilta tällanen http://www.motomaurits.com/tuote.php?id=868 kellään tietoo onko Shineray XY250STXE taka-akseli samallainen ku comanchen 200cc? ja onko mitään laatu eroa.. itellä ainakin juuri tuon näkönen toi taka-akseli.
hdsdhffsh
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
Mönkijä:: comanche 200cc tl
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja hdsdhffsh »

Vatku kirjoitti:Tuosta hymiöiden määrästä päätellen tuo vehkeiden laukeaminen on hauskaa,(en puhu nyt niistä vehkeistä). Jossain 80 vauhdissa akseleiden ym. kohtuutärkeiden ojien välissä pysymiseen vaikuttavien osien hajoaminen ei kyllä naurattais yhtään koska siinä ollaan oltu lähellä että ois voinu käydä pahastikkin. Jännitystähän nuo vehkeet luo kuskille ja sehän on jees, mutta ei tällä tavalla. Itse yli 6000km ilman akseleiden katkeamisia, joista olen tyytyväinen, mutta tieajoa 98%. TOivotaan ettei kukaan tapa itteään näitten kanssa. Turhaa shittiä, mutta kerroinpa vaan mielipiteeni kun tuli laskettua monasti n.100 taulussa isoa tietä.
No onhan tuo nyt naurettavaa, että tieliikenne peleissä katkeilee akseleita jatkuvasti, siksi hymiöt :) Minähän olenki kokenut tuon akselin katkeamisen monttutiellä +80km/h vauhdista, mutta onneksi kävi tuuri ja ei mitään vakavampaa sattunut, paitsi mönkijälle.

Olen päätellyt, että akselit ei katkea jos malttaa pysyä asfaltilla, mutta sitten kun rupeaa kikkailemaan, ajelemaan kuoppaisilla mettäteillä täysillä, hyppäyttelemään, keulimaa jne niin helposti napsahtaa.
hdsdhffsh
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
Mönkijä:: comanche 200cc tl
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja hdsdhffsh »

Diaplo kirjoitti:naapurin setä tossa lupas hitsailla sen. on tainnu ennenki tollasen korjata. pitää se akseli nyppiä irti ja kiikuttaa naapuriin. no eihän se hauskaa ole jos kovemmasta vauhdista rengas lähtee, huonostihan siinä käy. mut itellä kävi niin että lähdin liikkeelle ni rengas jäi paikalleen ja mönkkäri lähti.. onhan noi tappovehkeitä :?

edit: löyty motomauritsilta tällanen http://www.motomaurits.com/tuote.php?id=868 kellään tietoo onko Shineray XY250STXE taka-akseli samallainen ku comanchen 200cc? ja onko mitään laatu eroa.. itellä ainakin juuri tuon näkönen toi taka-akseli.
Taisin kysäistä motomaurilta, että mitenkä tuo commuun passa, niin sanoi muistaakseni, että laakerit pitäisi vain vaihtaa erillaiseksi.

Olen tuota miettinyt, että passaiskohan raptor 700 taka-akseli heittämällä, näkyi sammyllä olevan myynnissä semmonen hintaan 150€
HenQs
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Elo 2009 11:35

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja HenQs »

Empä löytänyt äkkiseltään vastausta, niin kysyisin ihan niinkin simppeliä asiaa kuin että millä se taka akseli oikein lähtee irti? :o ne kaks pitkää pulttia sieltä alhaalta on auki, rattaasta on kaikki auki, mut se mötikkä ei ainakaa lähde mihkää ja ratas pyörii tyhjää. Päätin tulla tänne kyseleen ennenkuin rikon jotain :wink:
hdsdhffsh
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
Mönkijä:: comanche 200cc tl
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja hdsdhffsh »

HenQs kirjoitti:Empä löytänyt äkkiseltään vastausta, niin kysyisin ihan niinkin simppeliä asiaa kuin että millä se taka akseli oikein lähtee irti? :o ne kaks pitkää pulttia sieltä alhaalta on auki, rattaasta on kaikki auki, mut se mötikkä ei ainakaa lähde mihkää ja ratas pyörii tyhjää. Päätin tulla tänne kyseleen ennenkuin rikon jotain :wink:
Seuraavaksi pitää löysätä se iso mutteri, mikä on siinä jarrulevyn oikealla puolella. Eli siitä ensin 13millin listalla pultti auki, sitten vaikka putkipihdeillä isoa mutteria pyöritä myötäpäivään. Pyöritä mutteri pohjaan, poista alta löytyvä sokka jommalta kummalta puolelta, ota takanapa pois, ja jarrulevy tai hammasrattaan kiinnike. Sitte vedä akselia sen puolen renkaasta, josta et ole purkanut jarrulevyä tai hammasratasta. Niin ja jarrusatulahan pitää luonnollisesti irroittaa. Akselia voi napauttaa päästä vaikka vasaralla, jos näyttää, että ei lähe liikkumaan. Laakeripesää ei tarvitse mitenkään purkaa.

Tässä vielä retaleen sivulta varsin selkeä ohje tuohon hommaan http://www.retale.net/kuvat/takaakseli/akseli.html
HenQs
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 04 Elo 2009 11:35

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja HenQs »

Joo hyvinhän se lopulta lähti. Kiitoksia!
hdsdhffsh
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
Mönkijä:: comanche 200cc tl
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja hdsdhffsh »

"kuvittele tähän 10-20 kirosanaa" kiinalainen sonta, meni taas taka-akseli poikki. Olin vielä hitsannut takanavat akseliin kiinni uudelleen toissapäivänä, ja silti ei kestänyt, hitsi sauma ei tosin ollut mitään kovin hyvää. Meni rikki sellasta ympyrää kiertäessä luisussa puolijäisellä asfaltilla, ulommainen rengas lähti omille teille. Vitutti rengasta vaihteeksi etsiä metsästä, jonku hikisen ledivalon kanssa, vaan löyty se lopulta kun joko avulias autoilija näytti autolla valoa metsään. Saldo on 3 akselia poikki 6-9kuukaudessa.

Niin ja x-racelle, tällä kertaa akselin mutteria ei oltu väännetty kuin sormimomenttiin ku navat hitsasin kiinni, niin sekään ei näytä olevan syynä akseleiden katkeiluun, että mutteri olisi liian tiukalle väännetty.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Syy tuohon taka-akselin katkeamiseenhan on väljistyvät boorit ja niiden seurauksena lonksuva ja löystyvä renkaan-napa. Itse kyllästyin tuohon jatkuvaan navankiristys talkooseen ja ratkaisin asian kohtuu yksinketaisesti, takomalla akselin booreihin rosoja lekalla ja kiinnittämällä takanapa jousialusaatalla. Ei ole tarvinnut kertaakaan rempan jälkeen kiristellä ja takanavat tosi jämäkästi paikoillaan.
Trumppaaja
3WD
Viestit: 77
Liittynyt: 04 Loka 2009 14:53
Mönkijä:: dinli 450

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja Trumppaaja »

ainakin kaverini taka- akseli katkeaminen oli lähinnä lumiketjujen syytä, oli melkoisen epätasapainoiset renkaat ne päällä :roll:
kiinalaiseen tulee kyllä enemmän korjaus- kuin ajotunteja
hdsdhffsh
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
Mönkijä:: comanche 200cc tl
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja hdsdhffsh »

Kimi kirjoitti:Syy tuohon taka-akselin katkeamiseenhan on väljistyvät boorit ja niiden seurauksena lonksuva ja löystyvä renkaan-napa. Itse kyllästyin tuohon jatkuvaan navankiristys talkooseen ja ratkaisin asian kohtuu yksinketaisesti, takomalla akselin booreihin rosoja lekalla ja kiinnittämällä takanapa jousialusaatalla. Ei ole tarvinnut kertaakaan rempan jälkeen kiristellä ja takanavat tosi jämäkästi paikoillaan.
Tuohan voisi pitää paikkaansakkin.

En kuitenkaan jaksa ostaa kolmatta taka-akselia vaan hitsaan joko tuon toisen akselin navan takaisin paikalleen, tai laitan ensimmäisen mutkalla olevan akselin alle ja hitsaan navat niin lujasti kiinni, että ennemmin katkeaa runko kuin akseli =D>
Welkku
3WD
Viestit: 79
Liittynyt: 21 Touko 2009 17:11
Mönkijä:: Bashan 200cc
Paikkakunta: Oulu

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja Welkku »

Mä kans luulen että ne heiluvat navat äkkiä saavat poikki sen akselin, aluksi heilui mullaki toinen puoli mutta parempaa prikkaa väliin ettei kiristy akselin "olkaa" vasten vaan napaa vasten.
Itellä kohta 4000tkm kestäny ja rymmyytetty :)
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

hdsdhffsh kirjoitti:

En kuitenkaan jaksa ostaa kolmatta taka-akselia vaan hitsaan joko tuon toisen akselin navan takaisin paikalleen, tai laitan ensimmäisen mutkalla olevan akselin alle ja hitsaan navat niin lujasti kiinni, että ennemmin katkeaa runko kuin akseli =D>
Siinäpä onkin vain se kompastuskivi, että pelkästään hitsaamalla heikennät vain jo ennestään heikkoa taka-akselia. Enkä tällä tarkoita sitä, etteikö hitsisauma kestäisi, vaan sauman vierestä se sitten seuraavaksi katkeaa, tuo lämpö kun tekee metallille kepposensa. Jos rupeaa hitsaamalla taka-akselia korjaamaan, niin samalla sitä olisi vahvistettava että edes alkuperäinen kestävyys saadaan aikaiseksi. Loppupeleissä järkevämpää unohtaa nuo akselin hitsaukset, tai jos pakko hitsailla, niin joku asiaan perehtynyt metallialan yritys saattaa saada siitä akselista, melkein alkuperäistä vastaavan, kestävyydeltään.

Kyllä ainoat keinot millä nuo taka-akseliongelmat saa eliminoitua, on yksinkertaisuudessaan vaihtaa tilalle joku jämerämpi akseli tai sitten uusi alkuperäinen ja boorien tiukennus takomalla ja navat prässillä tai vastaavalla pakottamisella paikalleen "itse laitoin navat paikalleen 5kg:n lekalla". Kerran käytin jo toista napaa auki ketjun ja rattaiden vaihdon yhteydessä, ja napa lähti ulosvetäjällä helposti ja takaisin joutuikin sitten lekalla taas avittamaan.

PS: Tuo boorien väljyys on helposti havaittavissa, navan mutteri kun on normikireydellä, niin takarenkaasta kun otat reippaasti kiinni ja ravistelet, niin kuuluu kitinä navasta.
^badi
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Elo 2008 23:02
Paikkakunta: kajaani

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja ^badi »

juu kimi aivan oikeassa. se hitsailu ei ainakaan auta asiaa ja varsinkin kun kyseessä vielä tuota kiinalaista "seos" terästä. ei ole todellakaan saman veroista kuin suomessa myytävä.
comanche big bore "Kamikaze" kuva
Can Am outlander 400
Yamaha Raptor 700 vm.10
hdsdhffsh
4WD
Viestit: 201
Liittynyt: 10 Helmi 2009 20:21
Mönkijä:: comanche 200cc tl
Paikkakunta: Kiiminki
Viesti:

Re: Onko mennyt orkkis etu-akseli tai taka-akseli poikki/kiero?

Viesti Kirjoittaja hdsdhffsh »

On aikasemminkin toiminut akseli, mihin hitsasin boorin takas paikoilleen ja kyllä kesti hyvin. Hitsasin rosteripuikolla sen kiinni, tuskin oli lähellekkään oikea puikko mitä olisi pitänyt käyttää, mutta sama sille, kun kerta ei mennyt poikki kovassakaan käytössä. Ainut ongelma siinä vaan on, että saa suunnilleen suoraan hitsattua sen boorin, nimittäin lähtee aika perkeleesti taipumaan se pää sitä hitsatessa, varsinkin kun en tiedä oikeaa taktiikkaa tuollaisen hitsailuun. Alkaa vain usko loppumaan kohta tuohon kiinanlaatuun, kun saa taka-akselin kuntoon, niin kohta on etuakseli kökkönä ja mönkijä rutussa :D
Vastaa Viestiin