comanche 4x4

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Repetti
6WD
Mönkijä:: Honda 350 FM
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Repetti »

Mr D kirjoitti:Kattelin kyllä noita jäykkäperäisiä Magnumeja, alkas saamaan jopa -05 vm tolla 4k€ hinnalla jonka tuosta Comsusta sain takas :-k Mitäpä muut mieltä ajatelkaa jos omalle kohdalle sattuisi, siis voisitte korjata "erehdyksen" ja vaihtaa merkkiä tai tilata -08 mallin Comanchen. Uusi Comanshe: edellisessä vikoja joista takuu ei selviä niin miten osien saatavuus takuun jälkeen/10 vuoden päästä, edelleen kelpo peli minun tarpeisiini, mutta... Käytetty Polle: ei takuuta mutta varaosien saanti ehkä vanhemmuuttaan parempi ja toimivuus(?). Mielipiteitä/keskustelua päätöksiä pitäis tehdä pikaisesti ens talven puut on vielä suolla eikä niitä muulla sieltä pois saa.
No jos jäykkäperä käy, katsele mieluummin Hondia.
On kevyt, on hyvin toimiva voimansiirto, variaattori ei vie tehoja ja on todella pieni ja vääntävä ykkönen.
Ja kestävyys on legenda. :D
usa
6WD
Mönkijä:: ac 650 v2

Viesti Kirjoittaja usa »

Magnumia voin suositella lämpimästi, vahva kone kokoisekseen ja toimii todella hyvin. Mikään teho hirviö se ei ole mutta itselle riittää tehot kun tykkään muutenkin ajella hiljaa ja rymytä lutakoissa ja kivikoissa.

+plussat

Pollen neliveto
riittävän lyhyt pikkupuoli
kevyt/kohtalaisen näppärä
hyvä etenemis kyky maastossa.

-Miinukset

Kalliit varaosat
huonot valot
sähköviat ( tähän saakka selvitty kotikonstein)
ei minkään näköstä mittaria (uudemmista malleista en tiedä omani on 2000)

Siinä muutama huomattu/koettu seikka jotka olen pistänyt merkille. Etuperä on vanhaa mallia jossa lukot siis navoissa ja minkään näköistä vikaa ei etuperässä/navoissa ole ollut. (Olisi kiva tietää miksi vanhan mallin etuperä on jäänyt polarikselta poies)

hondaan en viitsi ottaa sen enempää kantaa kun ei ole kokemusta mönkijä puolelta hondasta .
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Vanhoista Magnumeista ei tarvii kuin tarkistaa, etteivät kilise. Jos kilisee, niin kiertokangen laakerit melko varmasti loppu. Ei mitenkään älytön tai kallis homma, mutta jos ei korjaa, niin hajoaa kone.

Muutoin Magnum on erinomainen laite. Ketterä, kevyt ja yksinkertaisen varmatoiminen. Lisäksi ihan kohtuu mukava ajaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Mr D
2WD

Viesti Kirjoittaja Mr D »

Eikös Hondassa ole jatkuva 4x4 vai muistanko väärin. Voipi olla hankala pyöritellä ahtaissa paikoissa. Huomen Riihimäkeen katsomaan 330 Magnumia (se mikä on myyntipalstalla 4k€) jos ok muuttanee meille. Polariksen neliveto (100%) tuttu jo Comanshesta oli niin kauan hyvä kun toimi ](*,) Comsuun kun olin tyytyväinen pikkuvikoineen niin luulisin Pollenkin kelpaavan. Kiitos kommenteista lisääkin kerkeää vielä lukea ennen huomista :partyman:
usa
6WD
Mönkijä:: ac 650 v2

Viesti Kirjoittaja usa »

Sen verran vielä että vinssi kannattaa laittaa jonnekkin muualle kuin siihen jäähdyttimen eteen siis magnumissa... ottaa joka paikkaan kiinni ja lämmöt nousee kun peittää jäähdyttimen kokonaan
Bensalla pestään pensselit ja diiselillä tehdään voimaa.
Repetti
6WD
Viesti:

Mr D kirjoitti:Eikös Hondassa ole jatkuva 4x4 vai muistanko väärin. Voipi olla hankala pyöritellä ahtaissa paikoissa. Huomen Riihimäkeen katsomaan 330 Magnumia (se mikä on myyntipalstalla 4k€) jos ok muuttanee meille. Polariksen neliveto (100%) tuttu jo Comanshesta oli niin kauan hyvä kun toimi ](*,) Comsuun kun olin tyytyväinen pikkuvikoineen niin luulisin Pollenkin kelpaavan. Kiitos kommenteista lisääkin kerkeää vielä lukea ennen huomista :partyman:
No vanhassa 350 oli jatkuva neliveto. Suuremmissa, esim 420 FE kytkettävä.

Onnea joka tapauksessa valinnallesi.
Mr D
2WD

Joo loikkaus suoritettu :oops: ja Magnum tallissa kiitokset hyvin sujuneista kaupoista nimimerkille C2.0 =D> Aika tarkka kopio Comsusta tuo Polle, aika näyttää osuiko valinta oikeaan.
Bull68
2WD

Renkaiden tasapainottaminen

Viesti Kirjoittaja Bull68 »

[edit] Nyt taisi viesti tulla oikeaan paikkaankin, kun meni aluksi uudeksi uudeksi aiheeksi.[\edit]

Ostin vähän aikaa sitten "Härän" 4x4 tieliikennemallin ja olen sillä vähän asfaltillakin ajellut. Alkaa hiukan hirvittää tangon tärinä kaasu pohjassa ja ajattelinkin, että onko kukaan tasapainottanut renkaita ja mitä se maksoi. En ole varma, että johtuuko tärinä renkaiden tasapainosta vai epäsymmetriasta. Nostin yhtenä päivänä etupään ylös ja olin huomaavinani pientä heittoa renkaiden pyöreydessä. Alla on alkuperäisrenkaat (kiinalaiset), mutta edellinen omistaja sanoi ne jo kertaalleen takuuseen vaihtaneensa. Pitäisikö siis tasapainottaa renkaat vai ostaa kokonaan uusi rengassatsi alle. Miten muuten toimisi 26" renkaat? Onko ihan laillista vaihtaa tuumaa isommat renkaat, kuten luin jostakin toisesta threadista ja onko siitä jotain haittaa?

Anteeksi jos kysymykset ovat tyhmiä , mutta olen ostanut vasta ensimmäisen mönkkärini ja intoa on paljon enemmän kuin tietoa. Kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan, myös helpot viritysohjeet (eihän mikään vehje kulje koskaan tarpeeksi kovaa, vaikka vaimo ja äiti niin väittävätkin ).
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Originaalit kannattaa tasapainottaa jollain pajalla, joka tekee sen kunnolla. Ajat ne loppuun ja sitten ostat uuden sarjan. 26" voi olla sinun laitteellesi liian isot, sillä vääntö ei riitä pienillä nopeuksilla.

Pysy suosiolla 25" tai alle. Ne superpallot ei varsinaisesti kesää tee, vaan kone etenee hyvin myös pinemmällää, mutta karkeakuvioisella kumilla. Jos ajat paljon tiellä, niin kannattaa katsoa Kenda BearClaw tai Duro Bufffalo-kumeja. Nämä vaan ehdotuksena ja näistä löytyy kokemusta. Saa tasapainoon, ja kestää kulutusta.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Jippanen
Tracks
Mönkijä:: 2 rengasta

Viesti Kirjoittaja Jippanen »

Mr D kirjoitti:Joo loikkaus suoritettu :oops: ja Magnum tallissa kiitokset hyvin sujuneista kaupoista nimimerkille C2.0 =D> Aika tarkka kopio Comsusta tuo Polle, aika näyttää osuiko valinta oikeaan.
Tais mennä vähä senat sakasin, vai?
Ex:
Rally 150cc
Trapper 200mx
Goes 50s
VilleM
4WD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VilleM »

Onko kukaan laittanu comsuun polarikseen tarkoitettuja vanteita? jako ainakin on sama, mutta onko jotain muuta minkä takia ei passaisi. Tarkoitus laittaa katurenkaat omilla vanteilla ja nuita comsun vanteita ei rengasliikkeestä saa.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Mr D
2WD

Joo loikkaus suoritettu Embarassed ja Magnum tallissa kiitokset hyvin sujuneista kaupoista nimimerkille C2.0 Applause Aika tarkka kopio Comsusta tuo Polle, aika näyttää osuiko valinta oikeaan.

Tais mennä vähä senat sakasin, vai?
Ei kun :?: :-k puuttui siitä perästä :oops: eli harkittu teko :shock:
Repetti
6WD
Viesti:

Re: Renkaiden tasapainottaminen

Bull68 kirjoitti:[edit] Nyt taisi viesti tulla oikeaan paikkaankin, kun meni aluksi uudeksi uudeksi aiheeksi.[\edit]

Ostin vähän aikaa sitten "Härän" 4x4 tieliikennemallin ja olen sillä vähän asfaltillakin ajellut. Alkaa hiukan hirvittää tangon tärinä kaasu pohjassa ja ajattelinkin, että onko kukaan tasapainottanut renkaita ja mitä se maksoi. En ole varma, että johtuuko tärinä renkaiden tasapainosta vai epäsymmetriasta. Nostin yhtenä päivänä etupään ylös ja olin huomaavinani pientä heittoa renkaiden pyöreydessä. Alla on alkuperäisrenkaat (kiinalaiset), mutta edellinen omistaja sanoi ne jo kertaalleen takuuseen vaihtaneensa. Pitäisikö siis tasapainottaa renkaat vai ostaa kokonaan uusi rengassatsi alle. Miten muuten toimisi 26" renkaat? Onko ihan laillista vaihtaa tuumaa isommat renkaat, kuten luin jostakin toisesta threadista ja onko siitä jotain haittaa?

Anteeksi jos kysymykset ovat tyhmiä , mutta olen ostanut vasta ensimmäisen mönkkärini ja intoa on paljon enemmän kuin tietoa. Kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan, myös helpot viritysohjeet (eihän mikään vehje kulje koskaan tarpeeksi kovaa, vaikka vaimo ja äiti niin väittävätkin ).
Itselläni on samanlainen "härkä". Alkuperäisillä katukumeilla en kiinnittänyt tärinään ainakaan huomiota mutta eipä sillä paljon mihinkään päässytkään alussa.

Nyt on alla CF-Mototon kuviorenkaat. Ja tärinä oli melkoinen. Tasapainotin renkaat alan liikkeessä. Kaveri sanoi heti, että toinen etunen on kiero mutta tasapainotti renkaat kuitenkin.
Tärinä hävisi mutta etupää tekee kovemmassa vauhdissa pientä sivuttaisvispausta, johtuen siitä kierosta etusesta.
Mutta koska en aja itse paljonkaan tiellä, enkä varsinkaan kaasu pohjassa, olen tyytynyt tilanteeseen.

Eli kyllä kai se niin on, että nuo Roosan ehdottamat "merkkirenkaat" ovat ainoa keino tärinättömään ja vispaamattomaan menoon.

26 " rengas toimii härässä muuten hyvin mutta etunen ottaa käännöksissä kiinni lamppukoteloon, jos etujousitus on pohjassa.
Vääntökin on ongelma, mikäli et vaihda variaattoriin kevyempiä rullia.

Paljonkos härkä ottaa mittarinopeutta? :D
Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
Bull68
2WD

Härän nopeus

Viesti Kirjoittaja Bull68 »

Olen saanut Comsun kulkemaan mittarin mukaan 78 km/h ja vaimo sanoi auton mittarin (ajoi autolla edelläni) näyttäneen 80 km/h. Auton mittari näyttää kahdeksassakympissä 2 kilometriä liikaa, joten onpa tarkka tuo kömpijän mittari!

En ole vielä ehtinyt viedä renkaita tasapainotettavaksi, mutta kysyin jo paikallisesta Vianorista asiaa ja sanoivat sen maksavan n. 40-50 euroa. Pitänee tuo kokeilla vielä. Olin huomaavinani tuon vispauksen hieman vähenevän kun pienensin painetta renkaista 1 bar -> 0,75 bar. Millä paineella muut ajelevat asfaltilla?

Turvallisia juhannusajeluja kaikille!! Muistakaa että kömpijä ja kossu ovat huono yhdistelmä, vaikka se sopivassa nousukännissä siltä tuntuisikin.
sku
3WD

Re: Härän nopeus

Viesti Kirjoittaja sku »

Bull68 kirjoitti:Olen saanut Comsun kulkemaan mittarin mukaan 78 km/h ja vaimo sanoi auton mittarin (ajoi autolla edelläni) näyttäneen 80 km/h. Auton mittari näyttää kahdeksassakympissä 2 kilometriä liikaa, joten onpa tarkka tuo kömpijän mittari!

En ole vielä ehtinyt viedä renkaita tasapainotettavaksi, mutta kysyin jo paikallisesta Vianorista asiaa ja sanoivat sen maksavan n. 40-50 euroa. Pitänee tuo kokeilla vielä. Olin huomaavinani tuon vispauksen hieman vähenevän kun pienensin painetta renkaista 1 bar -> 0,75 bar. Millä paineella muut ajelevat asfaltilla?

Turvallisia juhannusajeluja kaikille!! Muistakaa että kömpijä ja kossu ovat huono yhdistelmä, vaikka se sopivassa nousukännissä siltä tuntuisikin.
0,5-0,7 bar paineilla mä ajelen
kannattaa laittaa muuten vaseliinia sinne tukivarren vaseliiniproppuun sekin voi auttaa tuohon vispaukseen
Vastaa Viestiin