Bull68 kirjoitti:[edit] Nyt taisi viesti tulla oikeaan paikkaankin, kun meni aluksi uudeksi uudeksi aiheeksi.[\edit]
Ostin vähän aikaa sitten "Härän" 4x4 tieliikennemallin ja olen sillä vähän asfaltillakin ajellut. Alkaa hiukan hirvittää tangon tärinä kaasu pohjassa ja ajattelinkin, että onko kukaan tasapainottanut renkaita ja mitä se maksoi. En ole varma, että johtuuko tärinä renkaiden tasapainosta vai epäsymmetriasta. Nostin yhtenä päivänä etupään ylös ja olin huomaavinani pientä heittoa renkaiden pyöreydessä. Alla on alkuperäisrenkaat (kiinalaiset), mutta edellinen omistaja sanoi ne jo kertaalleen takuuseen vaihtaneensa. Pitäisikö siis tasapainottaa renkaat vai ostaa kokonaan uusi rengassatsi alle. Miten muuten toimisi 26" renkaat? Onko ihan laillista vaihtaa tuumaa isommat renkaat, kuten luin jostakin toisesta threadista ja onko siitä jotain haittaa?
Anteeksi jos kysymykset ovat tyhmiä , mutta olen ostanut vasta ensimmäisen mönkkärini ja intoa on paljon enemmän kuin tietoa. Kaikki neuvot otetaan kiitollisuudella vastaan, myös helpot viritysohjeet (eihän mikään vehje kulje koskaan tarpeeksi kovaa, vaikka vaimo ja äiti niin väittävätkin ).
Itselläni on samanlainen "härkä". Alkuperäisillä katukumeilla en kiinnittänyt tärinään ainakaan huomiota mutta eipä sillä paljon mihinkään päässytkään alussa.
Nyt on alla CF-Mototon kuviorenkaat. Ja tärinä oli melkoinen. Tasapainotin renkaat alan liikkeessä. Kaveri sanoi heti, että toinen etunen on kiero mutta tasapainotti renkaat kuitenkin.
Tärinä hävisi mutta etupää tekee kovemmassa vauhdissa pientä sivuttaisvispausta, johtuen siitä kierosta etusesta.
Mutta koska en aja itse paljonkaan tiellä, enkä varsinkaan kaasu pohjassa, olen tyytynyt tilanteeseen.
Eli kyllä kai se niin on, että nuo Roosan ehdottamat "merkkirenkaat" ovat ainoa keino tärinättömään ja vispaamattomaan menoon.
26 " rengas toimii härässä muuten hyvin mutta etunen ottaa käännöksissä kiinni lamppukoteloon, jos etujousitus on pohjassa.
Vääntökin on ongelma, mikäli et vaihda variaattoriin kevyempiä rullia.
Paljonkos härkä ottaa mittarinopeutta?