comanche 4x4
- qaw
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Viesti:
Taikasana: tieliikennemalli.Greddy kirjoitti:Itte en oo ymmärtänyt miksi ostaa tämä 4x4 comsu? kun samalla hintaa saa vastaavan melkein uuden pollen
Halvin käytetty Polaris (ATP) näkyy olevan 5800e vs halvin käytetty Bull 3250e. Halvin uusi Polaris (Sportsman 300) näkyy irtoovan 6990 eurolla, Bullia saa 3989e. Mä en saa noista kyllä melkeinkään samaa hintaa vaikka miten päin lasken.
Bulli hoitaa kyllä hommansa silloin kun on kunnossa. Vetää melkoista lastia ja menee maastossa muiden perässä niin pitkään kunnes on mahasta kiinni. Etenemiskyvyssä en usko olevan yhtään mitään eroa Bullin ja ATP:n / Sportsman 300:n välillä. Vikoja on juu Bullissa enemmän, mutta miksiköhän se oli halvempi?
Sitäpaitsi etuperäkyselyn mukaan 67%:lla toiminut sekin hyvin.
Niinpä. Sama syy miksi ostin comanchen. Polariksella tieliikennemalli melkein 3000€ kallimpi kuin comanche tieliikennemalli, mutta jos se on pikkuraha niin miksi ei ostaisi jotain merkki kampetta. Joka mielestään kestää paremmin kuin joku comanche.qaw kirjoitti:Taikasana: tieliikennemalli.Greddy kirjoitti:Itte en oo ymmärtänyt miksi ostaa tämä 4x4 comsu? kun samalla hintaa saa vastaavan melkein uuden pollen
Halvin käytetty Polaris (ATP) näkyy olevan 5800e vs halvin käytetty Bull 3250e. Halvin uusi Polaris (Sportsman 300) näkyy irtoovan 6990 eurolla, Bullia saa 3989e. Mä en saa noista kyllä melkeinkään samaa hintaa vaikka miten päin lasken.
Porukalla ajeltu itsellä tuo comanche muilla suzukeja, honda ja artic cat kaikissa omat vikansa. Ainakin vielä comanche on mennyt siitä mistä muutkin.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
-
- 4WD
Itselleni ehdoton vaatimus oli, että mönkijä on tieliikennemalli, nelivetoinen ja kahdelle rekisteröity. Halvin Polaris vuosi sitten maksoi em. kriteereillä 14990€! Kysymys tietenkin eri vehkeestä kuin Comanche, mutta eipä riittänyt innostus Pollen ostoon. Nyt myytiin uutta Pollen 500 H.O.-mallia(ei tl-malli) 6200€! Jos tarviisin metsämallin, niin enpä paljoa kiinalaisia harkitsisikaan. Se on vaan katsottava mitä rahalla saa ja kärsittävä halvan vehkeen ongelmat. Toistaiseksi olen tyytyväinen ja viat näyttää vähentyvän kilometrien myötä.
4900€ on halvin 300 polaris ylivuotinen (MT) ja comsun mt-malli 3500€. Mutta ihmeen pieni on tieliikenteen ja maastomallin välinen ero 500€? itte harkitsisin comanchea jos hinta olisi 3000€ tai alle sen, siis mt-mallia, kun tieliikenteelle ei käyttöä, jos etuperä ois kunnollinen niin miksei sitä 3500€, takuuseen kun rikkinäisiä etuperiä ei vuoden jälkeen saa.
Ei taida olla korjattu noita etuperän ongelmia uuteen malliin? mainostavat kaikkea muute erillisjousituksesta ym. ihmeen laiskaa toimintaa kyllä tehtaalta. koneethan näissä varmasti kestää (300cc ~20hp/6000rmp) isältä pojalle.
Edit: pikkusta galluppia, paljo ajettu comsulla ja viat?
Ei taida olla korjattu noita etuperän ongelmia uuteen malliin? mainostavat kaikkea muute erillisjousituksesta ym. ihmeen laiskaa toimintaa kyllä tehtaalta. koneethan näissä varmasti kestää (300cc ~20hp/6000rmp) isältä pojalle.
noin 2000km ja ollut vajaan vuoden verran.Greddy kirjoitti: Edit: pikkusta galluppia, paljo ajettu comsulla ja viat?
Vikoja: Pari pulttia tippunut, vasen parkkipolttimo palanut ja oikea eturengas vuotaa. Eipä niitä voi oiken vikoina pitää.
Parannuksia on tullut tehtyä jonkin verran.
Parempi pohjapanssari ja vetonivelien suojat, Etuperään magneetti keräämään metallinmoskan pois ja polariksen lämmitettävät kahvat.
Comanche Bull 4X4
Ski-Doo Elan 250
Ski-Doo Elan 250
- qaw
- 6WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
- Viesti:
700km tuli just täyteen, ikää koneella n. 1v3kk.
takuuseen menneitä vikoja:
- penkin kiinnitysraudan kiinnike lensi mäkeen kun pultti irtosi omia aikojaan, takuuseen
- 12V virran ulosottoliitin hajosi, uusi takuuseen
- jarruvalokytkimen johto jäi jumiin ohjaustankoa kääntäessä ja kytkin hajosi, uusi takuuseen
- etualatukivarsien sisäpään puslat ihan väljät, uudet paremmat takuuseen
- lataussäädin hajosi, takuuseen
itse maksettuja:
- akku kuivui, ehkä edellisellä osasyy? ostin itse uuden geeliakun kun en halunnut samanlaista p... olis varmaan menny takuuseen
- vetokuula liian pieni, ostettu oikean kokoinen
- alapallonivel väljä, ostin uuden
- pari raidetangon palloniveltä väljiä, ostin uudet
- hydraulisen käsijarrun yksi letku hajos liitoksesta, ostettu itse uusi kun en jaksanut alkaa riitelemään tiskillä takuusta
enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja:
- vetarinkumien suojamuovit liian kovaa muovia joten hajoaa helposti, itse ostettu uudet
- molemmat astinlaudat myös aika kovaa muovia joten kanto/kivi/keppiosumista menneet palasiksi
Rahaa mennyt korjauksiin aika tarkkaan 100 euroa + akku ja vetokuula jotain kymppejä. Halvalla sinänsä selvinnyt mutta kyllähän se on nyppinyt kun koko ajan jotain pientä ja saa takuuseen ruinata juttuja. Olis varmaan voinut korjauttaakin mutta tuntuu olevan kovin kiirettä kaikilla huoltofirmoilla joten korjaukset tehty itse ja aikaa palanut ehkä vuorokauden verran yhtämittaista työtä.
Tällä hetkellä variaattorin hihna luistaa keskikierroksilla kovasti kuormitettaessa, uusi hihna ja rullat on jo vaihdettu eikä auttanut. Vika todennäköisesti ihan kypsissä koneen alakiinnikkeen puslissa, jotka sain takuuseen uudet. Vahvistin niitä vielä liimamassalla ja huomenissa varmaan pitäis pistää paikalleen.
Periaatteessa siis ei mitään kovin fataalia vikaa, mutta vaihto Polarikseen tapahtunee ennen kuin lumet on sulaneet.
takuuseen menneitä vikoja:
- penkin kiinnitysraudan kiinnike lensi mäkeen kun pultti irtosi omia aikojaan, takuuseen
- 12V virran ulosottoliitin hajosi, uusi takuuseen
- jarruvalokytkimen johto jäi jumiin ohjaustankoa kääntäessä ja kytkin hajosi, uusi takuuseen
- etualatukivarsien sisäpään puslat ihan väljät, uudet paremmat takuuseen
- lataussäädin hajosi, takuuseen
itse maksettuja:
- akku kuivui, ehkä edellisellä osasyy? ostin itse uuden geeliakun kun en halunnut samanlaista p... olis varmaan menny takuuseen
- vetokuula liian pieni, ostettu oikean kokoinen
- alapallonivel väljä, ostin uuden
- pari raidetangon palloniveltä väljiä, ostin uudet
- hydraulisen käsijarrun yksi letku hajos liitoksesta, ostettu itse uusi kun en jaksanut alkaa riitelemään tiskillä takuusta
enemmän tai vähemmän itse aiheutettuja:
- vetarinkumien suojamuovit liian kovaa muovia joten hajoaa helposti, itse ostettu uudet
- molemmat astinlaudat myös aika kovaa muovia joten kanto/kivi/keppiosumista menneet palasiksi
Rahaa mennyt korjauksiin aika tarkkaan 100 euroa + akku ja vetokuula jotain kymppejä. Halvalla sinänsä selvinnyt mutta kyllähän se on nyppinyt kun koko ajan jotain pientä ja saa takuuseen ruinata juttuja. Olis varmaan voinut korjauttaakin mutta tuntuu olevan kovin kiirettä kaikilla huoltofirmoilla joten korjaukset tehty itse ja aikaa palanut ehkä vuorokauden verran yhtämittaista työtä.
Tällä hetkellä variaattorin hihna luistaa keskikierroksilla kovasti kuormitettaessa, uusi hihna ja rullat on jo vaihdettu eikä auttanut. Vika todennäköisesti ihan kypsissä koneen alakiinnikkeen puslissa, jotka sain takuuseen uudet. Vahvistin niitä vielä liimamassalla ja huomenissa varmaan pitäis pistää paikalleen.
Periaatteessa siis ei mitään kovin fataalia vikaa, mutta vaihto Polarikseen tapahtunee ennen kuin lumet on sulaneet.
-
- 6WD
- Mönkijä:: Honda 350 FM
- Viesti:
Viestissäsi on paljon ristiriitaisuuksia mutta eipä se haittaa.Greddy kirjoitti:4900€ on halvin 300 polaris ylivuotinen (MT) ja comsun mt-malli 3500€. Mutta ihmeen pieni on tieliikenteen ja maastomallin välinen ero 500€? itte harkitsisin comanchea jos hinta olisi 3000€ tai alle sen, siis mt-mallia, kun tieliikenteelle ei käyttöä, jos etuperä ois kunnollinen niin miksei sitä 3500€, takuuseen kun rikkinäisiä etuperiä ei vuoden jälkeen saa.

Ensinnäkään tieliikennepollea ei saa samoilla varusteilla läheskään samaan hintaan. Ja toiseksi, Comsun tl- ja maastomallin välinen ero on suurempi kuin 500 e. Tuota erillisjousitetulla perällä olevaa ei ole saatavana kuin maastomallina ja vanhassa on jäykkä perä. Teho ei ole 20 hv vaan rekisteriotteen mukaan 11 kW eli n. 15 hv.
Millä perusteilla sinä määrittelet Comsun "oikeaksi hinnaksi" 3000 euroa - tai kunnollisella etuperällä 3500 euroa?
Omistan Comanche Bull 300 tl-mallin ja viat ovat:
1. etuperä
2. etuperä
3. etuperä
Tärinästä irtoavat ruuvit ja pultit. Etuiskareiden yläpäihin panin heti kierreliimaa, katteiden pultteja olen kiristellyt.
Mutta eksoottisimmat irtoamiset ovat vetonupin mutteri, jolloin yhtäkkiä huomasin, ettei kärry tulekkaan enää perässä.

Ja vieläkin eksoottisempi on minusta kaasarin tyhjäkäynnin seosruuvin tipahtaminen.
Mutta kokemus opettaa.

Ajoa 680 km - 95 % työajoa telikärryllä (rankoja) ja siinnä se on pienuudestaan huolimatta peto.

"Comsulaisuus" on eräänlainen uskonasia ja Comsu itse on omistajalleen mielenkiintoinen haaste, ei välttämätön paha.

Osta Comsu!

Yleisistä mielipiteistä syntyvät totuudet!
- hoax
- 3WD
Tokmanni Joensuu, Toukokuu 2008, TL-comsu tokmannin omalla merkillä 'power horse' sis vinssin ja toiset renkaat, 3500€.Greddy kirjoitti:Eli tarkat tehot ois 18.5hp
ML-comsu 3690€ (uusi malli)
TL comsu 3990€ (vanhempi malli)
Ja kyllä se komsu hintansa haukkuu ihan hyvin, yksi hyvä feature comsussa on sen erittäin lyhyt keulaylitys. Pääsi yli ojasta johon eigerin meno tyssäsi kun keularauta osui ojan vastapenkkaan. Muilta osin Eiger on kyllä pessyt komsun, mutta hintaakin oli 2500e enempi.
-
- 6WD
- Viesti:
Juuri noin.Greddy kirjoitti:Eli tarkat tehot ois 18.5hp
ML-comsu 3690€ (uusi malli)
TL comsu 3990€ (vanhempi malli)
Uudesta mallista ei vaan saa kuin maastomallin. Ja siinnä on erillisjousitettu perä.
Vanhoissa taas on jäykkä taka-akseli.
Ja kyllä minä olen Comsulla mennyt sellaisista paikoista - ojien yli, missä Can-Am on jäänyt ojaan.

Öljyt?
Alkaa olla sisäänajo ajettu nyt Bullin 2 mallilla ja öljynvaihdon hetki. Mitä öljyjä olette käyttäneet koneessa, vaihdelaatikossa,etuperässä ja takaperässä? Käykö koneeseen esim. Mobil 1 moottoriöljy vai mikä? Koneessahan ei ole mitään kytkinlevyjä kuten moottoripyörässä. Ja etuperään kannattaa laittaa ilmeisesti pollen öljyä? Vakio öljyilläkään ei ole ollut ongelmia etuvedon kanssa. Ei nappaa kiinni ennen kuin laittaa etuvedon kytkimen päälle. Muuten pysyy kyllä koko ajan takavetoisena.
-
- 6WD
- Viesti:
Re: Öljyt?
Kyllähän siihen Mobilin ykkönen käy, vaihteistoon ja takaperään ohjekirjan mukainen vaihteistoöljy. Etuperässä toimii Polariksen öljy sekä tavallinen moottoriöljy.Rhex kirjoitti:Alkaa olla sisäänajo ajettu nyt Bullin 2 mallilla ja öljynvaihdon hetki. Mitä öljyjä olette käyttäneet koneessa, vaihdelaatikossa,etuperässä ja takaperässä? Käykö koneeseen esim. Mobil 1 moottoriöljy vai mikä? Koneessahan ei ole mitään kytkinlevyjä kuten moottoripyörässä. Ja etuperään kannattaa laittaa ilmeisesti pollen öljyä? Vakio öljyilläkään ei ole ollut ongelmia etuvedon kanssa. Ei nappaa kiinni ennen kuin laittaa etuvedon kytkimen päälle. Muuten pysyy kyllä koko ajan takavetoisena.
Onkos kakkosen alusta miten kova, vai onko erillisjousituksella merkitystä?
Tuntuuko tehoja hukkuvan takapään vetoakseleiden niveliin vai onko "normaalin terhakka"?
Onko ollut mitä murheita?
kommari 2
Alusta tuntui alussa todella kovalta, mutta nyt alkanut notkistumaan ja ei enää rytkytä niin pahasti. Ehkä vois olla pehmeämpi. Takajousitus tuntuu hyvältä vaikka ei annakaan renkaan pudota kovin alas. Kallistuksen vaimennin estää aika kivasti sen. Mutta muuten vois mennä vetarikulma liian jyrkäksi.. Tehoa vois olla lisää, mutta en osaa sanoa eroa vanhaan malliin, kun en sellaisella ole ajanut. Murheita ei ole ollut muuta kuin kiinan poika oli rikkonut liittimen joka tulee magneetolta ja virta loppui ekoissa testeissä metsässä tunnissa
Muuten on ollut ihan laadukkaan oloinen. Kone on vissiin hieman eri malli tai sitten kirjoissa on eroa(eng/suomi) väittää että öljyä menee 1.6 litraa(edellinen malli 1.4litraa).. Tankki on 14,5 litraa eli ilmeisesti vähän isompi..?