Hawai/Comanche/Bombercat jne. 200cc parantelut

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 19:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

Laskin tuossa etupäätä sen sentin puolitoista alaspäin ja taka iskarista n. 4-5cm (sentti, pari jäi vielä varaa..) saa silläkin hiukkasen painopistettä alas.

HUOM! takaiskarin yläpään "mutteriosa" on lukittu kuusiokolo ruuvilla
paikalleen,(2.5mm avain tuntui istuvan siihen ok..) sitä en heti huomannut ja pikkasen kierreosa saattoi nirhautua voimankäytön ansiosta.. (kuusiokolo oli siellä näkymättömissä ens alkuun.. )

(Niin ja TL-comanche oli siis kyseessä sillä säädettävällä iskarilla..)
TL Comanche 200cc..
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Laskeehan se peli noinkin, mutta samalla kyllä jousitus pehmenee/sekoaa.
Eli jousissa kyllä kuuluu olla jonkinverran esijännitystä toimiakseen kunnolla. Mm. ulosjoustoa/iskarin palautusta varten. Ja se esijännityshän säädetään juuri noilla iskarin säiliössä olevilla isoilla hakamuttereilla mm. kuskin painon mukaan.
Jos laitetta haluaa madaltaa, (jonka muuten itsekin luultavasti teen heti), pitää se tehdä muilla konsteilla, kuin jousia löysäämällä.
Helpoin konsti on tehdä iskarin kiinnityksiin uudet korvat, kuten jotkut on näihin vastaaviin metsämalleihin tehnyt... Mutta pitää olla sitten sellaiset, että uskaltaa ajaa niillä virityksillä tuola liikenteen seassa. :roll:

Jogi, jos nostat nyt perän ilmaan, niin tod. näk. jousi kolisee miten sattuu siinä iskarin ympärillä.
Jogi kirjoitti:Laskin tuossa etupäätä sen sentin puolitoista alaspäin ja taka iskarista n. 4-5cm (sentti, pari jäi vielä varaa..) saa silläkin hiukkasen painopistettä alas.

HUOM! takaiskarin yläpään "mutteriosa" on lukittu kuusiokolo ruuvilla
paikalleen,(2.5mm avain tuntui istuvan siihen ok..) sitä en heti huomannut ja pikkasen kierreosa saattoi nirhautua voimankäytön ansiosta.. (kuusiokolo oli siellä näkymättömissä ens alkuun.. )

(Niin ja TL-comanche oli siis kyseessä sillä säädettävällä iskarilla..)
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 19:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

Täytyy sanoa että ihan amatööri olen näissä säädettävissä iskareissa/jousissa.. esijännitys oli ensimmäinen mitä tuosta mieleen pulpahti mutta sitten jousta tuijotettuani en saanut mieleen miten tuo jousen yläpään siirto vaikuttaisi mihinkään muuhun (korkeuden ohella) kuin jousituksen ääriasentoihin, eli normaali ajossahan se on lytistynyt juuri sen verran mitä painoa sille kohdistuu (eli sama pituus jousella tasasella ajon aikana, olipa ylämutteri missä asennossa tahansa)
Toki nyt siirron jälkeen mönkkä ilman kuormitusta on ylä asennossa pehmeämpi kun esijännitys on pienempi, ja toisekseeniskunvaimentajan sisäänisku vara pieneni sen 4-5cm, ottaako pohjaan sitten!?

Ja toki jousitus geometriakin muuttuu, en nyt osaa sanoa mihin suuntaan kun en ulkoa muista tarkkoja kiinnityspisteitä.

Tämä on mielenkiintoinen aihe josta lisätietoa tosiaan kaipaisi.
TL Comanche 200cc..
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Jatketaan Jogi noiden iskareiden kanssa spekulointia sitten kun pääsen perehtymään asiaan ihan livenä. Eli jos se mun mönkkäri nyt joskus tulee...
Mutta tässä välissä tarkasta, ettei jousi ainakaan kolise irrallaan kun nostat perän ylös sillai, että pyörät roikkuu. Ajaessahan vastaava tilanne esiintyy esim hypätessä.
Avatar
VPx
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 11 Huhti 2007 10:05
Mönkijä:: 4 kpl
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VPx »

Itse sain perän laskettua "asiallisesti" tekemällä lisäkiinnityspisteitä iskarin alapäähään. Käytännössä n.25cm pitkät 5mm lattaraudat molemmille puolille. Reikiä tein lattarautoihin 4cm välein. Sama homma tarttee tehdä myös yläpäähän, että saa iskaripaketin asentoa muutettua tarvittaessa. Tarkoitus on hitsata palikat paikalle, kun osat ovat löytäneet paikkansa ;)
http://kuvablogi.com/nayta/325436/
Ajoasento parani kyllä huomattavasti :)
http://kuvablogi.com/nayta/327026/

Etuiskarit on nyt työnalla. käytin auki jo toista puolta. Tuo paineilmalla toteutettu jäykkyyden säätö ei näy toimivan huonostikkaan. Ruuvilukitteella oli korkitkin laitettu kiinni, joten ei ne ehjänä auenneetkaan. Noiden etuiskareiden fiksailusta sitten myöhemmin enemmän, kunhan saan ne toimimaan edes jotensakin tyydyttävällä tasolla.

Kyseessähän on siis Falmekin kapistus. Samaa sarjaa näiden muidenkin kanssa...
- VP
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Joku tuollainen "lattarauta" säätö sinne pitänee itsekin kehitellä.

Mahtaakohan niissä etuiskareissa olla mitään "paineilmasäätöä"... Jos ne on yhtäänkään saman tyyliset, kuin kunnon iskarit, niin sielä lisäsäiliössä on yläpuolella hydrauliikka öljyä, sen alla välimäntä, ja alimmaisena typpi kaasu. Typen paine merkki iskareissa 10-20bar merkistä riippuen. Se kaasuventtiili on usein samanlainen kuin auton renkaassa. Tai sitten esim kumikalvo josta pistetään injektioneulalla läpi.
Ilmaahan iskareihin ei saa(saisi) laittaa, kun voi jopa räjähtää hapen reagoidessa öljyn kanssa. Lisäksi typpi on ainoa kaasu, joka ei kerää kosteutta. Tietysti Kiinassa kaikki voi olla toisin, myös fysiikan lait. :D
Avatar
VPx
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 11 Huhti 2007 10:05
Mönkijä:: 4 kpl
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VPx »

Itekkin tota systeemiä pikkasen ihmettelin. Just tollaset paineilmaventtiilit siellä pohjassa oli, eikä siellä kyllä mitään painetta ollut :D Todella kiva ajella vehkeellä, jonka etupää painuu alas muttei ei nouse kunnolla ylös...

Pitää joku pulttihärdelli laittaa sen suuttimen tilalle. Saisi edes jotenkin säädettyä sitä öljyn painetta siellä iskarissa. Jotain tarttee keksiä :D Paras varmaan olisi kuitenkin laittaa jotkin ihan oikeat iskarit noiden tilalle ;) Mutta tällaista tämä budjettivärkkääminen on...

- VP
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 19:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

PK kirjoitti: Jogi, jos nostat nyt perän ilmaan, niin tod. näk. jousi kolisee miten sattuu siinä iskarin ympärillä.
Piti kokeilla... no niinpä kolisee :( kiva olla säätövaraa jolla ei tee mitään ainakaan toiseen suuntaan. Pitää palauttaa, vakiona paras :)
TL Comanche 200cc..
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

VPx:
Nyt on kyllä vähän puurot ja vellit sekaisin... Toivottavasti ei kuitenkaan typet ja öljyt. :D
Ei sillä typellä (paineilmalla) mitään säädetä. Neste kun ei mene kasaan. Kaasu on lähinnä siksi, että se pitää välimännän puristettuna öljyä vasten, ja siten öljy ei ala vaahtoamaan ja sitä myöten iskari kadota tehojaan.
Itse vaimennushan tapahtuu sielä varsinaisessa iskarissa olevan männän ansiosta. Siinä on yleensä ohivuotoreikä ja molemmin puolin mäntää on shimmilevyjä, (0,10-0,25mm paksuja jousiprikkoja) joiden välistä öljy sitten pakotetaan. Noin karkeasti ilmaistuna.
Siis näin homma on toteutettu kunnon iskareissa! Mutta en vielä tunne näiden kinuskin iskareiden rakennetta, eli pikku varaus. Pistähän kuvia siitä iskarista ja niistä venttiileistä vaikka yv:llä. Ja jos purat pumput, niin ota kuvia!

Jos iskari ei palauta, niin sitten vika on liian tiukassa paluuvaimennuksessa, tai sitten jousi on liian löysä, tai PAKOLLINEN jousen ESIJÄNNITYS on liian pieni.
Oletko avannut niitä hakamuttereita? :wink:
Kiristä niitä etujousia vaikka 5mm, niin veikkaan että alkaa jousto palauttamaan :roll:
Avatar
VPx
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 11 Huhti 2007 10:05
Mönkijä:: 4 kpl
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VPx »

Ok.

Pitäisi siellä olla nyt ilmaa tai typpeä sisällä, mutta mitään siellä ei ollut. :)
Sain aukaistua ne suojakorkit, ja kokeilin "sihauttaa" niitä venttiileitä. Mitään ei sieltä ulos tullut. Siellä ei siis ollut minkään näköistä painetta joten se öljyn puoleinen laippa pääsi tulemaan ulospäin. Eli se laippa ei ole puristettuna öljyä vasten...

Tuolla pulttihärdellillä tarkoitin, että saisi sen aiemman paineventtiilin ja sen öljylaipan välin edes jotenkin säädettyä, kun ei siellä painettakaan enää ollut. Olen käyttänyt irti sen venttiilipuolen laipan. Sokka irti ja ravistella ulos se kumitiivisteellä varustettu limu.

Toi paluuvaimennus siinä se suurin ongelma on. Kiristelin jo niitä jousia, mutta ei sillä vielä mitään ihmeellistä vaikutusta ollu. Pitänee ruuvata niitä jousia vielä tiukemmalle ;)
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Älä vaan mene pistämään mitään pulttihärdellejä sinne.
En oikein tajunnut, mutta "kumitiiviste laipalla" tarkoitit mahdollisesti juuri välimäntää, joka pitäisi olla suurinpiirtein sen lisäsäiliön puolivälissä. Ja jos sen nyt lukitset pultilla paikoilleen, niin mietipä mitä tapahtuu kun iskari painuu kasaan. :roll:
Vastaus: Kuuluu poks ja öljyt tulee jostain ulos.
Syy on se, että iskarin painuessa sisäänpäin, iskarin varsi pienentää öljytilavuutta itsensä verran. Ja kuten sanottu, neste ei painu kasaan. Mutta kun välimäntä pääsee liikkumaan ulospäin, tässä tapauksessa alaspäin, niin se tekee tilaa öljylle lisäsäiliössä.

Tossa on yksi linkki mistä näkee hiukan iskarin toiminnan periaatteita.
http://www.ohlins.se/Portals/0/document ... 255-01.pdf
Avatar
VPx
4WD
Viestit: 236
Liittynyt: 11 Huhti 2007 10:05
Mönkijä:: 4 kpl
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VPx »

Ok.

Jotain tuollaista arvelinkin. Tuossa muutama kuva pikaisesti näpättynä tuosta iskarista.
http://kuvablogi.com/nayta/328565/
http://kuvablogi.com/nayta/328562/
http://kuvablogi.com/nayta/328559/

Eli laitan vaan jousen kireelle, ajelen ja etin samalla tuohon oikeat iskarit :)

- VP
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 19:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

Bongasin nettiauton ilmoituksesta 300cc comanchessa rasvanippoja A-tukivarsien rungonpuoleisessa kiinnityksessä:
http://image.nettiauto.com/extra/bikeim ... e6eeaf.jpg

Että onko järkevää moiset porailla omaan 200cc nipattomaan malliin? Eihän tuolla mitään rasvatilaa varsinaisesti ole mutta kyllä siellä liikettä syntynee... ja jos materiaali on heikkoa(?) niin kaikenmoinen kulutuksen esto voisi olla paikallaan?
TL Comanche 200cc..
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Tuossa 328565 kuvassa lienee juuri se välimäntä, ja vasta sen alla siis on öljyt. Ja ennen tuon näkösälle saamista sun on pitänyt ottaa pois seekerirengas ja tod. näk. o-renkaalla runkoon tiivistetty laippa jossa keskellä se kaasuventtiili. Jos näin, niin tuossa välitilassa pitäisi siis olla se typpikaasu. Ne o-renkaat kannattaa vaihtaa uusiin kun ei maksa juuri mitään. Paine on arvoitus, eli riippuu yleensä iskarimerkistä. Mutta esim 10-12bar ei LUULISI vielä rikkovan mitään. Jos haluat koittaa, niin käyppäs vaikka kunnollisessa kelkkahuollossa tai jauhesammutin huollossa töräyttämässä typet sisään.
VPx kirjoitti:Ok.

Jotain tuollaista arvelinkin. Tuossa muutama kuva pikaisesti näpättynä tuosta iskarista.
http://kuvablogi.com/nayta/328565/
http://kuvablogi.com/nayta/328562/
http://kuvablogi.com/nayta/328559/

Eli laitan vaan jousen kireelle, ajelen ja etin samalla tuohon oikeat iskarit :)

- VP
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 08:01

Viesti Kirjoittaja PK »

No niimpä näkyy isoveljessä olevan nipat (ja hienot klikkeri iskarit, nam..)
Noissa tukivarsien puslissa ainevahvuus on niin ohut, että käytännössä joutuisi varmaan purkamaan kaikki ja hitsaamaan M6 mutterit nippoja varten. Onnistuu, mutta maksaako vaivan, onkin sitten toinen juttu.
Oletan, että tukivarren puslan ja ja pultin ympärillä olevan teräsholkin välissä on ohuet muoviholkit. Esim SKF :ltä saa kunnollisia "kuivalaakeripuslia" noiden imeisesti "ämpärimuovisten" lelujen tilalle sitten kun väljistyy. Pitää vaan seurata, ettei kulu metallille asti.
(tuttua kauraa kelkkarintamalta...)
Jogi kirjoitti:Bongasin nettiauton ilmoituksesta 300cc comanchessa rasvanippoja A-tukivarsien rungonpuoleisessa kiinnityksessä:
http://image.nettiauto.com/extra/bikeim ... e6eeaf.jpg

Että onko järkevää moiset porailla omaan 200cc nipattomaan malliin? Eihän tuolla mitään rasvatilaa varsinaisesti ole mutta kyllä siellä liikettä syntynee... ja jos materiaali on heikkoa(?) niin kaikenmoinen kulutuksen esto voisi olla paikallaan?
Vastaa Viestiin