4x4 Etuperään liityvät asiat

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko etuperä vaihdettu (takuuseen)

Kyllä, etupää "löi tyhjää"
22
22%
Kyllä, poltti sulaketta (magneettikytkimessä vika)
5
5%
Ei, Kaikki toimii kuin elokuvissa
71
72%
 
Ääniä yhteensä: 98

Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Jos kyseessä bull3 , on siellä ihan sama lukko ku vanhemmissakin. pitäis vetää molempien kun sitä vaatii. haiskahtaa jousen syrttäämiseltä.
Mulla otti ja meni toinen häkki , kyseessä kuitenkin syystä ja itse aiheutettu osien summa. 550 Efi tällä hetkellä turbotettu , 0.5bar ahdoilla.
Etuvarissa pollen 10-58 painot , 1 shimmi vähemmän , takavarista löysätty 2 pykälällä jousta.
Nyt pitää kierroksia (omaan käyttöön ja uusiin moottorin ominaisuuksiin väännön suhteen parempi) huomattavasti alempana. Parantuneen väännön suhteen sopii omaan möyrimiseen paremmin.
Senkin hajoitti satunnainen kanto suopaskan keskellä piilossa johon rengas kovasti pyörien nappasi sit kiinni ja rapsahti.
Mutta uusia osia vaan paikoilleen ja menoksi :D
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Bashan07 kirjoitti:Tulipa ostettua 300 bulli pihaan.Onko kaikissa bulleissa etuperä ongelma vuosmallista riippumatta.Olis tarkoitus etuperään vaihella öljyt niin meinasin laittaa 10w40 moottori öljyt vai pitääkö olla tota pollen öljyä kun ihmiset ei näytä olevan yhtä mieltä öljyistä?Pystyykös tuon perän sisuksia tarkastelee paikallaan vai pitääkö purkaa irti et näkee häkin ja liukupalan kunnon??
Mielestäni (lue mututietoa) Kesällä voi käyttää 10-40 moottoriöljyä. Mutta talvella kuuluisi (järjellä ajateltuna) olla mahdollisimman löysää öljyä ettei häkki vaurioidu jäykän öljyn vuoksi. KOSKA : Jäykkä öljy noinkin ahtaassa tilassa hidastaa kytkentävaiheessa häkin liikettä, jolloin pyörintänopeusero kerkeää kasvaa suuremmaksi kuin löysällä öljyllä, jolloin voima joka kohdistuu osiin, on suurempi ja vaurioriski myös. Näin minä näen asian. tiijäppä sit....
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Bashan07
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Tammi 2010 16:14
Mönkijä:: Comanche bull

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Bashan07 »

Taitaa bullissa olla kitkalukko eikä 100% lukko.Kyllä itellä vetää molemmat kun on samassa mutalikossa mut onko kukaan kokeillu jos toinen etupyörä on vaikka hiekalla ja toinen asvaltilla niin vetääkö molemmat??Onko kukaan mitannu paljonko sitä liukupalan kiristyspulttia on näkyvissä jos liukupalassa on paljon kulutus pintaa niin ei tarviis turhaan purkaa perää ja kattoa onko liukupalaa jälellä.
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Juttuhan on näin..... Tämän tyyppinen Hilliard lukko ei ole kitkalukko , koska se ei vaadi renkaiden pyörintänopeuseroa , toisin kuin esim Can-am , jossa lukko aktivoituu vasta kun toinen rengas kahvaisee tyhjää ja näin ollen kitkalevyjen välissä oleva öljy kuumenee ja aiheuttaa kitkaa, jolloin kitkalevyt siirtävät vetoa myös toiselle puolelle, eli lukitsee tasauspyörästön.
Tällaisessa tapauksessa vaaditaan että jotta lukko kytkeytyisi , tarvitsee se kardaanilta tulevan pyörintänopeuden suurempana kuin eturenkaiden pyörintänopeuden.
Itse asiassa kun vetojärjestelmä ei ole kytkevässä tilassa , vaikka nappi olisikin 4wd tilassa , ei neliveto "syö" tehoa järjestelmästä sen enempää kuin 2wd tilassa , jos alusta on pitävä eikä takarenkaiden pyörintänopeus ylitä etuperän vaadittavaa kytkentänopeuseroa.
Tosin tämä järjestelmä on kykeneväinen myös itsenäiseen kytkemiseen oikean ja vasemman välillä, mikäli esim vauhdissa mutkassa tapahtuu kytkeytyminen takarenkaiden pidon menetyksen johdosta, ei silloin ulompi rengas joka kiertää pidemmän matkan kuin sisempi , saa voimaa heti, vaan ensin sisempi jonka pyörintänopeus on pienempi kuin takasien, jolloin ensin tasataan nopeusero. Jos tästä tilanteesta jatketaan eteenpäin ja pidon menetys taka-akselilla jatkuu edelleen ja muiden renkaiden pyörintänopeusero saavuttaa sen ulomman renkaan pyörintänopeuden, kytkee se vedon myös sinne. Ja yhtä nopeasti myös vaihtaa puolta tarpeen mukaan ohjauksen säilyessä "ei tönkkönä".

http://www.hilliardcorp.com/media/18172 ... -Drive.pdf

Vastaus kysymykseen : Jos toinen puoli mönkijästä on asfaltilla , ja toinen soralla , ei sillä lähde soran puolen renkaalla sutia koska se on pitävämmällä alustalla ja se saa voiman samaan aikaan kuin se sorapuolen rengas. Edellyttää että laitteella edes saisi sutia sfaltilla :D

Vastaus 2 samaan kysymykseen: Jos takarenkaat ovat jäällä , vasen eturengas asfaltilla ja oikea jäällä , takarenkaiden lyödessä tyhjää , pyörintänopeusero kasvaa etuperässä , jolloin kytketään vetoa, asfaltilla olevan renkaan saava voima on se joka laittaa mönkijän liikkeelle koska renkaan pito siellä on suurin , se jäällä oleva rengas ei pyöri valtoimenaan vaikka sen saama pito on pienempi.

Toisin sanoen toiminta on kuten Torsen tasauspyörästössä joka on toimintanopeutensa suhteen selvästi nopeampi kuin esim. viskokytkin. , mutta ILMAN TBR arvoa, eli Torsenissa arvo ilmaisee, kuinka paljon enemmän vääntöä voidaan välittää toiselle akselille kuin toiselle , vaikka 1:3.
Hilliardissa ei sitä ole vaan se on kykeneväinen siirtämään 100% voimasta pitävämmälle alustalle.

Hilliard EI ole kitkalukko. Vaikkakin jos tarkkoja ollaan ainahan kytkentävaiheessa on kitkaa , oli se sitten hammaspyörien tai kitkalevyjen välissä.
Ja oletetaan että sanalla kitkalukko , tarkoitat oikeaa sanan varsinaisessa merkityksessä olevaa "kitkalukkoa" toimintaperiaatteeltaan.
Ja Hilliardin toimintaa kuvastaa ehkä parhaiten se, että mitä enemmän voimaa sisääntuloakseliin tuodaan vasten rullia joita ramppi painaa akselin tumppeja vasten , sitä suurempi on kytkevä voima joka pitää vetoa lujemmin päällä. Eli ramppien kulmahan kiristyy vaan ja rullat painautuu lujemmin tumppeja vasten.

Liukupalan pultin ulostulevaa osaa ei mielestäni voi määrittää, sehän riippuu palan kuluneisuudesta , kierteen alkuhetkestä tapissa , pienet valutoleranssit mukaan lukien huikea määrä toleransseja.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Bashan07
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Tammi 2010 16:14
Mönkijä:: Comanche bull

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Bashan07 »

Kyselen tässä jo etukäteen jos tuo perä sattuu jossain vaiheessa laukeemaan niin miten ne jouset laitetaan siihen häkkiin kun ei keskustelusta oikein varmaa tietoa selvinny.Laitetaanko ne kuulat ensin häkkiin ja jousi kulkemaan päältä vai jousi ensin ja kuulat jousen päälle???
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Jouset ensin häkin ympärille. sen jälkeen rullat ujuttaa häkin kans murikan sisään. Jolloin perän natsat pyörii vapaana häkkirullapaketin sisällä
Viimeksi muokannut cotcot, 09 Joulu 2015 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus poistettu, säännöt?
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Bashan07
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Tammi 2010 16:14
Mönkijä:: Comanche bull

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Bashan07 »

En nyt oikein ymmärtäny.Laitetaanko se tuollein niin kuin tuossa kuvassa http://lh4.ggpht.com/_NRoYaBriUxM/S6CAH ... %C3%A4.JPG
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Bashan07 kirjoitti:En nyt oikein ymmärtäny.Laitetaanko se tuollein niin kuin tuossa kuvassa http://lh4.ggpht.com/_NRoYaBriUxM/S6CAH ... %C3%A4.JPG
Ei . Jouset häkin ympärille ilman rullia ---->Häkki pesään huulille ja sit ujuttaa rullia samalla paikoilleen.
Toisin sanoen , Jouset työntävät rullia ulospäin kun se on kasassa. Kuvan esittämällä tavalla ne jouset puristavat rullia perän natsoja vasten. Neliveto toimii MUT tekee tahattomia kytkemisiä , ei vapauta käännettäessä saati ollenkaan ja paikat kuluu
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
kt9180
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 24 Tammi 2005 09:10

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja kt9180 »

Hei,

Selittäkääpäs tyhmälle, että miten toi etuperän kytkeytyminen oikein tapahtuu?

Avasin eilen etuperän ja muovinen kytkentäholkki oli palasina ja kytkentälevyn kynnet olivat vääntyneet. Myös säätöpala oli kulunut puhki.

Ymmärrän, että kun neliveto kytketään päälle, niin sähkömagneetti vetää kytkentälevyn itseään vasten, mutta miten kytkentäholkki pysyy kytkentälevyn hampaissa kiinni, jos sähkömagneetti vetää sitä pitkittäissuunnassa? Kynnet ovat suorat, eikä holkissa ole mitään tartuntoja??

Jouset painavat kytkentäholkissa olevia metalli holkkeja ulospäin planeettapyörän koloihin? Mutta miten kytkentäholkin sivuttainen liike tekee nelivedon kytkeytymisen?

Oletteko tehneet itse uusia säätöpaloja esim. lattaraudasta? Vinkkejä kaivataan :)

Toivottavasti joku viitsii vastata :)
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

elikkäs. Kysehän ei ole sivuttaisliikkeestä vaan siitä että :
Normaali tilassa eli kun neliveto ei ole kytkeytyneenä , etuperän jouset vetävät häkin sisällä olevia kytkentä tappeja ulospäin kytkentäramppien korkeimpaan kohtaan irti vetoakselin tumpista. Tällöin vetoakseli pääsee pyörimään tyhjää molempiin suuntiin.
Tuolloin kytkentähäkkiin http://www.gernhuolto.fi/media/catalog/ ... 1618B.jpeg passaava armourplate http://www.gernhuolto.fi/media/catalog/ ... R1618.jpeg kulkee vapaasti kotelon magneettia vasten , eli hiissaa siihen koko ajan vähän. Koska häkki pyörii samaa vauhtia kuin planeettapyörä , ei kytkeytymistä tapahdu.

Mutta kytkettäessä neliveto päälle ei paikallaan seisoessa tapahdu itseasiassa mitään muuta kuin magneetti magnetisoituu ja levyyn kohdistuu magnetisoituminen.
Kun eturengas ja takarengas pyörii samaa nopeutta ajettaessa , magneetti yrittää tarttua armourplateen , mutta siinä itseasiassa hidastetaan sen pyörintää, jolloin kytkentärampit alkaa työntämään suunnasta riippuen kytkentärullia joko rampin etuosaan tai rampin takaosaan. Kun planeettapyörälle tuleva pyörintänopeus voittaa etuperän natsan pyörintänopeuden , tapahtuu periaatteessa samanlainen asia kuin laturin vapaakytkimen toiminnassa tapahtuva toissuuntainen jarrutus. Eli rullat kiilautuvat vetoakselin natsan ja planeettapyörästön kytkentärampin väliin , koska tumppi pyöriin niin päin hidastettuna että se yrittää imeä rullia sinne väliin.

Kun ajetaan 4-veto päällä se on kykeneväinen kytkemään itsenäisesti jomman kumman renkaan erikseen tai molemmat yhtäaikaa riippuen tilanteesta. Mutta samalla kykeneväinen vapauttamaan jomman kumman erikseen tai molemmat yhtäaikaa kun pito palautuu.

Jos jossakin pääset käsiin laturiin missä on vapaa kytkin , käy pyörittele sitä , ketken kun sitä pyörittelee niin aukeaa se homma :D
LAturin vapaakytkimessä on rampit vaan toiseen suuntaan ja siinä ei ole kytkentärullien jousta joka vetäisi niitä ulospäin , vaan suunnanvaihto vapauttaa sen .

Häkkiä ei siis vedetä mihinkään päin. Sitä jarrutetaan että saadaan kytkentärullat natsojen lähelle että kytkentä voi tapahtua
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
kt9180
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 24 Tammi 2005 09:10

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja kt9180 »

Kiitoksia asiantuntevasta vastauksesta. Edellinen omistaja oli ilmeisesti koittanut myös korjata mönkijäni etuperää, koska perästä puuttui kytkentälevyn liukurengas. Tästä johtuen, luulin että liike kuuluu olla sivusuuntainen. Nyt on liukurenras tilattu. Huomenna nähdään, että alkaako neliveto toimimaan.
comanche300
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Touko 2016 07:08
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Savo

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comanche300 »

Kannattaa uutena miksi ei vanhassakin, tarkistaa pumpulipuikolla tai magneetilla onko metalli hiukkasia perien öljyssä, jos on niin pö. öljyllä pesu ja uudet öljyt sisään. Kokemusta on ja minulla, ei ole ollut ongelmia ei etu eikä takaperässä. Kahdesti piti vaihtaa lyhyellä välillä öljyt ennen kuin loppui hileen irtoaminen.
comanche300
2WD
Viestit: 53
Liittynyt: 26 Touko 2016 07:08
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Savo

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comanche300 »

Tuon hileen irtoaminen on ymmärtääkseni syy, tarkkuusvalamalla tehty hammasrattaat, osia ei ole hiottu, halpa valmistus tapa, hiominen jää pois.
Tarkkuus valun tarkoitus on minimoida hiomiseen menevä aika. Jos tuo hile pyörii öljyn joukossa sen on kuin hioma öljy.
HeGeone
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 30 Joulu 2010 13:41

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja HeGeone »

Kertokaapas viisaammat; Omassani syttyy kyllä 4WD mittaristoon, mutta mitään ääntä (rele/kytkemis) ei kuulu. Myöskään etuveto ei kytkeydy päälle.. Ei polta sulaketta, ei siis tee muuta kuin vaihtaa mittaristoon 2WD -> 4WD ja vice versa.
porepe
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2013 10:59
Mönkijä:: 500 Pollen rakvaattori
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja porepe »

No niin. Parin vuoden hiljaisuuden jälkeen kannettiin taas yksi sökö perä verstaalle. Kaveri haluaa teräshäkin joten tehdään jahka ehditään. Planeettapyörän takareuna on kiilloittamaton joten sekin menee työstöön. Jos ja kun periä puratte niin kiilloittakaa se säätöpalan vastepinnan matkalta ainakin niin kestää paremmin eikä tule sitä purua sinne kopan täydeltä...

Viimeksi tein häkit manuaali bridgeportilla mutta nykyään käytän tuota -> http://youtu.be/2BC9WBDIGeM?list=PLd9QZ ... kF-DgTs8Yp
Vastaa Viestiin