4x4 Etuperään liityvät asiat

Keskustelua Comanche mönkijöistä.

Onko etuperä vaihdettu (takuuseen)

Kyllä, etupää "löi tyhjää"
22
22%
Kyllä, poltti sulaketta (magneettikytkimessä vika)
5
5%
Ei, Kaikki toimii kuin elokuvissa
71
72%
 
Ääniä yhteensä: 98

Antabus
2WD
Viestit: 33
Liittynyt: 23 Elo 2010 18:55

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Antabus »

Vois olla laahainpala lopussa, tai sitten kaikki sisältä kappaleina. Kuuluuko rutinaa kun ajaa eteenpäin nelivedolla? Ei se mikään iso homma ole aukaista itse sitä etuperää ja kunnostaa sitä..
joniv
4WD
Viestit: 238
Liittynyt: 15 Loka 2009 20:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja joniv »

itselläni kans ei toimi enään neliveto muutakuin eteenpäin. kolme talvea kesti ja nyt ei vahingossakaan kytkeydy muutakuin eteenpäin ajettaessa. huono tehdä lumitöitä kun ei pakilla tahdo päästä penkasta irti.. täytyy aukasta ja vaihtaa osat kun kerkiää. edellisen etuperän öljyn vaihdosta ei hirveästi kilsoja ollut ja öljyt oli aivan metallin väristä litkua.. suht tyytyväinen ollut vaikka hajosikin, kesti kumminkin 3 talvea yhtään säälimättä, kun joillakin taas se on ollu heti hajalla. ja syy siihen että joillakin, myös itselläni näyttöön vaihtuu 4wd.sta 2wd kun vaihtaa vaihdetta johtuu siitä että sielä katkeaa virran kulku kun laittaa vapaalle, ei tosin aina koska vaihdetunnistimet toimii välillä huonosti. ite otin joskus vaihteistosta toisen töpselin pois että virrankulku ei katkennu vaihdetta(suuntaa) vaihtaessa..
porepe
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2013 10:59
Mönkijä:: 500 Pollen rakvaattori
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja porepe »

Moro vaan kaikille.
Itselläni kai etuperä toimii vielä, mutta hajoaa varmasti jossakin kohdassa.
Moottorikoneistuksia etc olen tehnyt 15 vuotta ja omistan ihan kohtuu työkalut.

Mikäli joku haluaa lähettää comssun etuperän koneistettavaksi, niin ensimmäinen tehdään ihan mielenkiinnon vuoksi parilla kympillä, että kun en jaksa omaa toimivaa repiä auki.

Tarkoitus tehdä omaan häkki pronssista tai teräksestä.
Lisäksi kiinnostaisi saada jakovaihteisto mittailtavaksi pakin ja pikkupuolen tihentämistä varten.

Eli kaikki tämä tähtää oman laitteen paranteluun, mutta näin joku saa halvalla tai jopa ilmaiseksi koneistettua omia osiaan ja minun ei tarvitse seisottaa toistaiseksi toimivaa konetta. Hyöty siis molemminpuolista.

Jos kiinnostuit, niin laita postia –>junnilanpaja (miuku) gmail. com tai soita nol nel nol 4187576
P. Junnila
horska
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 02 Kesä 2008 22:57

Neliveto rikki ?

Viesti Kirjoittaja horska »

Terve, itsellä muutaman vuoden vanha 4X4 Comanche 300cc tieliikennemönkijä ja nyt yht´äkkiä lakkasi neliveto toimimasta. Mittaristo näyttää kyllä kytkimen mukaan että 4wd on päällä, mutta ei kuitenkaan ole/mene päälle. Osaiskos joku neuvoa, että mistäpäin kannattaisi ruveta vikaa etsimään ?
ajar89
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Helmi 2011 13:11
Mönkijä:: Arctic Cat Thundercat 1000
Paikkakunta: satakunta

Re: Neliveto rikki ?

Viesti Kirjoittaja ajar89 »

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 24&t=12550 tuolta kaikenlaisia vikoja ja ratkaisuja. mutta mittaappa etuperän päästä liittimestä tuleeko virta sinne asti. jos tulee niin vika etuperässä. luultavasti muovihäkissä tai magneettikytkimessä.
Viimeksi muokannut vaughan, 19 Huhti 2013 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Yhdistin edeltävät kaksi viestiä jo olemassa olevaan viestiketjuun
NmH ATV Team. Ex: Comanche Bull 550 efi v.2012
Arctic cat Thundercat H2 1000 v.08
porepe
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2013 10:59
Mönkijä:: 500 Pollen rakvaattori
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja porepe »

https://picasaweb.google.com/1059830834 ... 110114.jpg[/img]
Mikäli linkki sattuu toimimaan, niin siinä olis kuva sekä orkkis, että teräksisestä häkistä. Häkki lähti viime viikolla jyväskylään ja kuulemma toimii... Sitä en sitten tiedä, mikä pettää seuraavaksi. Tein ensimmäisen häkin asiakastyönä joten Häkin omistaja kertokoon itse kokemuksistaan paremmin...

Kuva
Yllä häkki perässä paikoillaan. Kyseessä on siis ensimmäisen sukupolven proto, josta odotetaan kenttäkokemuksia.
Kaiken kaikkiaan aika työläs murkula, joten hinta noin kolminkertainen muoviseen nähden. Tosin väittäisin, että kestää
Huomattavasti pidempään. Onneksi tuo ensimmäinen meni tukkikärryn vetoon etc oikeaan käyttöön, jossa muovisia oli paukkunut jo useita. Saadaampahan tietoa kestosta äärioloisssa. Mikäli joku muu näitä haluaa, niin todettakoon, että toimitusaika on 3-12 viikkoon, riippuen muista kiireistä... Mikäli halukkaita on tarpeeksi, teen työkalut ja jigit noiden vääntämiseen, jolloin toimitusaika ja hinta laskevat hieman...


Tuolla lisää kuvia - > https://picasaweb.google.com/1059830834 ... nDuunailua
porepe
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 06 Maalis 2013 10:59
Mönkijä:: 500 Pollen rakvaattori
Paikkakunta: Mynämäki

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja porepe »

Olen itseasiassa ihmetellyt ja pähkäillyt, että mikä nuo perän häkit hajottaa... Mieleeni tulee vain yksi tapahtumasarja joka tuon voisi aiheuttaa. Eli kun neliveto kytkeytyy syystä tai toisesta, niin laakerirullat puristuvat kohti keskiötä ja kytkevät vedon. Jos alkuperäinen muovihäkki ei ole juuri oikeassa asennossa se pyrkii pyörähtämään hieman suhteessa planeettapyörään, koska häkin laakeriurat ovat viistoreunaiset. Olettamus... Syystä tai toisesta häkki ei väistä sovinnolla, jolloin teräsrulla murskaa häkin, jonka jälkeen häkin palaset ja irtonaisena seikkailevat rullat tekevät selvää kytkentä levyistä ja kaikesta muustakin heikommasta materiaalista... Häkki taasen on kartiourilla vain ja ainoastaan tuotantotaludellisista syistä. Häkki valmistetaan ruiskupainevalulla muotissa, jossa on liikkuvat kernat sisällä. Kernat tekevät rullille paikat häkissä. Kernojen, kuten kaikkien muidenkin muotin osien on oltava enemmän tai vähemmä kartioita, jotta valmis tuote saadaan ehjänä ulos muotista. Tähän soppaan kun lisätään lämpötiloista etc tuotanto menetelmistä johtuvat materiaalin mitta ja kovuusvaihtelut, niin soppa on valmis. Esim hieman liian kauan muotissa paistettu osa on aivan liian kova ja murtuu herkästi. Jos taas mitat olisivat vähemmän väljät tuotanto tulisi kalliimmaksi. Muotit maksavat rutosti ja jos niillä saadaan "riittävän" hyvä tuote on kynnys edelleen parantamiseen todella suuri. Todennäköisesti toisenlaisella tuotantotekniikalla saisi oikeanlaisesta muovistakin kestävän häkin, mutta kun se maksaa...
comsu
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 17 Maalis 2009 17:24

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja comsu »

Se on minun etuperässä paikallaan tuo teräshäkki. Perä toimii kuten kuuluukin mutta kilometrejä sillä ei vielä montaa ole takana. Toki tuo teräshäkki vaikuttaa siltä että seuraavaksi hajoaa jotain muuta.

Tässä vaiheessa ei tosiaan voi muuta sanoa, perä toimii kuten ajatus, ja kestotesti alkaa. Kiitokset jo tässä vaiheessa häkin tekemisestä.

Noita muovihäkkejä tosiaan muutama on hajonnut ja se tuntuu useimmiten hajoavan talvella auratessa. Kun takapyörät sutaisevat eli etuveto ei jostain syystä kytke heti päälle etuveto kytkeytyy kolahduksen saattelemana ja ilmeisesti silloin on suuri riski häkin hajoamiselle.

Kyllähän ne mainostaa alumiinihäkkejä polarikseenkin lopulliseksi ratkaisuksi muovihäkin hajoamisiin.
Nitro75
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 25 Huhti 2007 22:16

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Nitro75 »

Onko teillä mennyt nuo etuperät rikki niin, että neliveto on kytkeytynyt itsestään päälle jolloin muovihäkki on rikkoontunut vai onko muovihäkki rikkoontunut vaikka neliveto on ollut kytkettynä valmiiksi päälle?
Nitro75
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 25 Huhti 2007 22:16

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Nitro75 »

Etuperä on korjattu uudella häkillä, mutta ongelmia ilmenee edelleen. Neliveto ei kytkeydy päälle. Mikähän tuon etuperälle tulevan jännitteen tulisi olla?
ajar89
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 24 Helmi 2011 13:11
Mönkijä:: Arctic Cat Thundercat 1000
Paikkakunta: satakunta

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja ajar89 »

Ittellä ollut pitkään sökönä ja vaihdoin uuden häkin, jouset, laahuspalan ja kytkentälevyn. eikä kytkenyt muutakuin ennen kuin ajoi vähän matkaa mutta kun pysähtyi niin lähti taas pois päältä. monen purku ja kasaus kerran jälkeen selvisi että vika olisi luultavammin magneettikytkimessä koska jännitekkin perille liittimeen tuli (+12V). uusi magneetti lohko saapui perjantaina ja tuli laitettua perä kasaan ja neliveto kytki päälle mutta vasta kun vähän liikkui ettei ihan paikallaan kytkenyt ja lähti rasituksessa pois päältä. Mutta johdotuksia seuraamalla selvisi että katkaisijasta päin ensimmäisestä liittimestä oli toinen johdin aivan liittimen juuresta poikki ja pääsi yhdistämään aina silloin tällöin. Johdot uudestaan kiinni niin neliveto toimii moitteetta (vihdoin ja viimein).
NmH ATV Team. Ex: Comanche Bull 550 efi v.2012
Arctic cat Thundercat H2 1000 v.08
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 08:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja jaket »

Pollessa tuo etuperän lautasratas on valettu ja sitä ei ole koneistettu tehtaalla, joten se kuluu voimakkaasti ja siitä irtoaa metallimurua öljyihin. Tämän huomaa melko nopeasta, 10-20 h öljyropun magneettiin kertyvästä metallijauhosta ja siitä, että öljy likaantuu erittäin nopeasti. Tälläinen likainen öljy ja metallijauhe on erittäin huono yhdistelmä sprag clutch rullien välissä.

Joten öljyt pitäisi vaihtaa tod usein. Ainakin siihen asti kunnes lautasratas on kulunut sileäksi.

Mielestäni pollella ei kannattaisi ajaa ikinä ilman nelivetoa, koska ilman nelivetoa voi muodostua tilanne, jossa nopeusero on suuri ja perä kytkeytyy vahingossa päälle. Neliveto aina päällä nopeuseroa ei pääse syntymään ja voimat on pienemmät.

eli häkkiä ei kannata 'säästää' ajamalla ilman nelivetoa.
“Unnatural work produces too much stress.”
Nitro75
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 25 Huhti 2007 22:16

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Nitro75 »

Mulla on tuo käämipuoliskokin vaihdettu ja vastus näyttäis olevan 25 ohmia. Liittimelle tuleva jännite oli kuitenkin vain 10,34 volttia. Kuinkahan suurella tolerannsilla tuo käämikytkin pitäisi toimia?
jaket
6WD
Viestit: 767
Liittynyt: 14 Elo 2011 08:05
Mönkijä:: polle 800EFI
Paikkakunta: Häme

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja jaket »

jos vertaisi solenoidiin starteissa, niin voi ne siinä 10 voltissa ruveta olemaan vetämättä.
“Unnatural work produces too much stress.”
Nitro75
2WD
Viestit: 44
Liittynyt: 25 Huhti 2007 22:16

Re: 4x4 Etuperään liityvät asiat

Viesti Kirjoittaja Nitro75 »

Ei taida ongelma olla tuossa jännitteessä. Latailin akun ja nyt se puoli tuntuisi olevan kunnossa. Jostakin syystä neliveto ei vaan kytkeydy päälle. Tarkastelin tuota räjäytyskuvaa ja näyttää siltä ettei rikkoja 8,9 ja 11 ainakaan ollut perän sisällä sitä purkaessa. Mitään rutinoita ei ole kuulunut/tuntunut, joten en usko häkin rikkoutuneen. Yksi mahdollisuus olisi ettei sormilevy pääse riittävän lähelle magneettikäämiä, mutta sekin tuli tarkastettua kasatessa...mystistä.
Vastaa Viestiin