Sivu 1/2

Käyntiongelma

Lähetetty: 01 Huhti 2008 17:24
Kirjoittaja waxaa
Joo tuli semmonen ongelma, että kun comanchella tiputtaa vaihteita ja kone mottorijarruttaa niin sen jälkeen ei tahdo pysyä käynnis. Putken hitsisaumat on viimeistelty ja kaasaukahvan rajotin poistettu.

Niin ja se on 200cc

Lähetetty: 01 Huhti 2008 22:41
Kirjoittaja elky74
paina kytkin pohjaan :D :D :roll: :wink:

Lähetetty: 02 Huhti 2008 11:46
Kirjoittaja kodE
:D :D :D :D

Lähetetty: 02 Huhti 2008 16:15
Kirjoittaja waxaa
HEE HE! Olipas asiallista :? Se tekee samaa myös kun ajaa vähänkin pitempään kaasu pohjas.

Lähetetty: 02 Huhti 2008 16:42
Kirjoittaja Repetti
Jotenkin tuli mieleen bensansaantiongelma..... :D

Tankin ilmansaanti, bensahana tai liian matala bensapinta kohokammiossa. :?:

Lähteekö se sitten heti normaalisti käyntiin?

Lähetetty: 02 Huhti 2008 16:53
Kirjoittaja waxaa
Joo se on selvinny jo, että kaasarissa on vika :) Bensahana on ohitettu. Jos se vähän aikaa seisoo niin sitten lähtee käyntiin normaalisti. Mutta jos heti yrittää niin ei muutenkun ryypyllä eikä silloinkaan saa antaa kaasua muuten sammuu varmasti heti uudestan. Sitten kun pääsee liikkeelle niin täytyy ajaa pintakaasulla muuten dumppaa.

Lähetetty: 02 Huhti 2008 17:23
Kirjoittaja Repetti
waxaa kirjoitti:Joo se on selvinny jo, että kaasarissa on vika :) Bensahana on ohitettu. Jos se vähän aikaa seisoo niin sitten lähtee käyntiin normaalisti. Mutta jos heti yrittää niin ei muutenkun ryypyllä eikä silloinkaan saa antaa kaasua muuten sammuu varmasti heti uudestan. Sitten kun pääsee liikkeelle niin täytyy ajaa pintakaasulla muuten dumppaa.
No mikäs vika siinä kaasarissa on selvinnyt olevan?

Tietysti sinulla on oikeankokoiset pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet ja ilmaseos säädetty kohdalleen?
Alipainekaasutin vai suoravetoinen?

Vaikuttais minusta liian laihalta seokselta. :?:

Lähetetty: 02 Huhti 2008 18:47
Kirjoittaja waxaa
No bensansaannin ongelmalta tuntuu. Vakiosuuttimet vielä, 115 ja 110 suuttimet tulee tällä viikolla. Neula korkeimmalla ja paljonko se seosruuvi pitäis olla auki :?:

Lähetetty: 02 Huhti 2008 19:29
Kirjoittaja Repetti
Tyhjäkäynnin seosruuvin tehdasarvo taitaa olla 1.5 kierrosta auki.

Itselläni kuitenkin säätöjen jälkeen oli samaa sammuilemista ja tyhjäkäynnin ilmaruuvi piti säätää vajaa 0.5 kierrosta aukiolevaksi. Nyt pelittää. Tosin kyseessä Comanche 300 Bull.
Mutta ongelmat alkoivat suuremman suuttimen ja neulan noston jälkeen.

Onko tankin ilmansaanti ok?

Lähetetty: 02 Huhti 2008 19:42
Kirjoittaja waxaa
Seosruuvi on mulla auki 2.5 Taitaa olla pikkasen liikaa. Äsken pelas komiasti. Mutta nyt taas perseellänsä. Täytyy laittaa tankin korkkiin nippa ja siitä letku. Niinku joissain crosseissa on. Jos se vaikka on kiinni ilmansaannista.

Lähetetty: 02 Huhti 2008 20:05
Kirjoittaja Repetti
"Jos se vaikka on kiinni ilmansaannista."

No tarkkaan ottaen ei ilmansaanista, vaan sen puutteta johtuvasta bensansaannista. Neste ei valu tyhjiöstä. :D

Samalla voisit tarkistaa bensaletkun tankilta kaasarille asti, ettei ole pientä murtumaa tai muuta häiriötä, samoin mahdollisimman suora letkun reitti tankilta kaasuttimelle mahdollisimman suuren korkeuseron saamiseksi.

Tuo seosruuvi on kyllä aika paljon auki. :roll:

Oletkos kokeillut lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä säätää sitä ruuvia vähitellen sulkien?
Kun lähestytään oikeaa, tulisi tyhjäkäyntikierrosten nousta. Käännät niin pitkkään kunnes löydät suurimman tyhjäkäyntinopeuden. Sen jälkeen säädät tyhjäkäynnin siitä kaasuvipua nostavasta/ luistia nostavasta ruuvista mieleiseksesi ja sitten sama uudelleen niin kauan kunnes tyhjäkäynti ei ilmaruuvilla enää korjaannu. Ja tee tämä vaikka tankin korkki auki.

Itseni yllätti parhaan käynnin löytyminen 1/4 kierrosta auki "kiinni"- asennosta mutta niin vain on. :D

Lähetetty: 03 Huhti 2008 14:53
Kirjoittaja waxaa
Tankilta kaasarille tuleva letku on katkaistu oikeaan mittaan.

Eli siis
1. Kone lämpimäksi.
2. Tyhjäkäynti sopivaksi tyhjäkäyntiruuvista.
3. Suljetaan seosruuvia niin kauan, että kierrosluku ei enään suurene.
4. Tyhjäkäynti sopivaksi tyhjäkäyntiruuvista.
5. Suljetaan seosruuvia niin kauan, että kierrosluku ei enään suurene.
6. Jatketaan niin kauan etää tyhjäkäynti ei enään suurene.

Missä kohtia teillä muuten on tuo neula?

Lähetetty: 03 Huhti 2008 15:17
Kirjoittaja Repetti
No ei aivan! :D
1. Kone lämpimäksi
2. Tyhjäkäynnin ilmaruuvia hitaasti kierrellen etsitään suurin tyhjäkäyntinopeus (oletan, että sinun tapauksessasi hitaasti kiinnipäin mutta kokeile molempiin suuntiin)
3. Tyhjäkäyntiruuvista kierrokset sopiviksi
4. kohdat 2-3 uudelleen

Minulla on alipainekaasutin, jossa neulassa kiinteä prikka. Alle olen pannut kaksi korotusprikkaa, vastannee yhtä pykälää säädettävässä neulassa.

Tämä voisi olla syynä siihen alaspäin vaihtaessa sammuilemiseen.
Täysillä ajossa sammuminen viittaisi minusta siihen bensansaantiongelmaan.

Jos sinulla on neulassa säätölovet (esim. 5 lovea), olettaisin sopivimman löytyvän sieltä puolesta välistä. :D

Lähetetty: 03 Huhti 2008 15:36
Kirjoittaja waxaa
Ok. Nyt tankille ja säätämään. Millä muuen otte saanu säädettyä sitä tyhjäkäynnin ilmaruuvia ilman käsien polttamista. :?

Lähetetty: 03 Huhti 2008 15:48
Kirjoittaja Repetti
Ruuvimeisselillä! :D
Bullissa se ainakin on siellä vasemmalla puolen kaasarin sivulla, luistikammion etupuolella. :D