Ajo "pomputtaa" ?

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
Kinroader
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Syys 2008 19:49
Mönkijä:: Dinli DL-904
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Kinroader »

Missähän vika voisi olla, kun aivan kuin joka renkaan pyörähdyksellä mönkkäri pompahtaa? Olen nostanut etu ja takapään ilmaan ja katsonut renkaiden tasaisuuden, kun niitä pyörittää ja heittoa on joka renkaassa noin 10-15mm. Onko tuo normaali vaihtelu? Onko siis vika akselissa, vanteissa vai renkaissa? Onko kellään teistä ollut samaa vikaa ja kuinka se on korjaantunut?
Auttaisko uudet kunnon vanteet?
Dinli DL-904
Avatar
knot62
6WD
Viestit: 391
Liittynyt: 20 Heinä 2008 17:34
Mönkijä:: Reino
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja knot62 »

vanteet sekä renkaat auttaa, jos sulla on alkuperäset nappulat jotka ei ole tarkoitettu highway menoon. Myös laakereiden ja puslien vaihto auttaa.
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
Vatku
4WD
Viestit: 155
Liittynyt: 24 Kesä 2008 21:54
Mönkijä:: TGB 500R
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Vatku »

Renkaat ja vanteet näissä useimmiten(aina) menee uusiksi jos meinaa ajella muualla kun montulla. Tapauskohtasta onko se suurin vipatus renkaista vai vanteista. Molemmat vipattaa satavarmasti. Mutta tätäkin asiaa käsitelty täällä monessa paikkaa.
Jeremy
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 20 Huhti 2008 15:58
Paikkakunta: P-Karjala Comanche cross 200TL

Viesti Kirjoittaja Jeremy »

Oma Comanche alkoi "pompittamaan" hyvillä katurenkaillakin....
Vika tuohon löytyi paskoista taka-akselin laakereista!
Avatar
Kinroader
2WD
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Syys 2008 19:49
Mönkijä:: Dinli DL-904
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Kiitos

Viesti Kirjoittaja Kinroader »

Kiitos kaikille tiedoista, hyvin olette asioista perillä. Olen täällä aloittelevana mönkijämiehenä kysellyt muutakin ja aina olen saanut hyvia ja asiallisia vastauksia. Kunnon porukkaa olette. Kiitos.
Dinli DL-904
vude07
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Joulu 2009 15:11
Mönkijä:: Derbi dxr 250-06

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja vude07 »

tilanne on tämmöne. marraskuus ostin kömpian, ja sillä ajeltu vaan lumisil teillä. onhan se tärryyttänyt ja pomputanut jonniverran ku ei n eturenkaat ole olleet pyöretät. mu pikku paineet ku pitänyt ni talven pysty ajelee. nyt ostin alkuperästen kanamunanmuotosten renkaitten tilalle katurenkaat eteen. Niin pomputtaa iha sikana. noin 40kmh pystyy ajaa sit meinaa lähtee mettää
koko vehe. nyttte ku keulast ottaa kiinni ja nostaa kömpiää ilmaa noin 5cm ni oik puoli nousee tönkönä ilmaan ja vasen puol pysyy maassa. luulin et iskari on sökö. mutta vaihoin iskareitten puolta niin sama homma :shock: . iskarit joustaa ihan hyvin ku painaa keulasta, molemmat samallalailla. mikä mättää? iskarit ku irroittaa ni molemmat puolet ´toimii samallalailla. ei ahista tukivarret et ottas ne jotenki kiinni.
v....tu yritäppä ajaa ku toien puoli joustaa ja toinen tönkkö :-X
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

vude07 kirjoitti:tilanne on tämmöne. marraskuus ostin kömpian, ja sillä ajeltu vaan lumisil teillä. onhan se tärryyttänyt ja pomputanut jonniverran ku ei n eturenkaat ole olleet pyöretät. mu pikku paineet ku pitänyt ni talven pysty ajelee. nyt ostin alkuperästen kanamunanmuotosten renkaitten tilalle katurenkaat eteen. Niin pomputtaa iha sikana. noin 40kmh pystyy ajaa sit meinaa lähtee mettää
koko vehe. nyttte ku keulast ottaa kiinni ja nostaa kömpiää ilmaa noin 5cm ni oik puoli nousee tönkönä ilmaan ja vasen puol pysyy maassa. luulin et iskari on sökö. mutta vaihoin iskareitten puolta niin sama homma :shock: . iskarit joustaa ihan hyvin ku painaa keulasta, molemmat samallalailla. mikä mättää? iskarit ku irroittaa ni molemmat puolet ´toimii samallalailla. ei ahista tukivarret et ottas ne jotenki kiinni.
v....tu yritäppä ajaa ku toien puoli joustaa ja toinen tönkkö :-X
Kuullostaa tutulta. Mulle käynnyt kahteen otteeseen samalla lailla. Ensimmäinen kerta kun etupää oireili ihmeellisesti, niin swingin pusla oli toiselta puolelta kadonnut, ja korjaantui pomi puslilla. Toisen kerran oireili vastaavasti, kun runkoputkihässäkkä oli vääntynyt kieroon, siihen löytyi apu rautakangesta, jolla väänsin rungon suoraksi ja pieniä vahvistushitsauksia ja tukirautoja, ja taas toimii.

Voihan se olla että sulla on joku ihan muukin ongelma Commussa, mutta tarkista nuo nyt ensiksi.
Avatar
Mattsoni
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 27 Huhti 2010 09:12
Mönkijä:: Bashan 200cc
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Mattsoni »

Kinroader kirjoitti:Missähän vika voisi olla, kun aivan kuin joka renkaan pyörähdyksellä mönkkäri pompahtaa? Olen nostanut etu ja takapään ilmaan ja katsonut renkaiden tasaisuuden, kun niitä pyörittää ja heittoa on joka renkaassa noin 10-15mm. Onko tuo normaali vaihtelu? Onko siis vika akselissa, vanteissa vai renkaissa? Onko kellään teistä ollut samaa vikaa ja kuinka se on korjaantunut?
Auttaisko uudet kunnon vanteet?
Ite ostin noin kuukaus sitte comanchen ja se oli just tuommosta että hyppyytti niin törkeesti ettei tohtinut ajaa yli 40km/h ja kaveritki näki ku ajoin että melkeen pomppii renkaat ilmassa ku niin tajuttomat soikeat renkaat :shock: No ite kävin biltemassa ja ostin katurenkaat jotka laitettiin vakio vanteille ja ilman tasapainoitusta ja kyyti parani 400% :D vanteissa kelpaa kyllä kunhan saa vaan äkkiä nuo vakio kumet pois.. Voisin väittää että sullakaan muuta vikaa ku renkaat sillä itsekkin epäilin että mulla vähintään runko kiero kun tuon ajoin kotia :D

Tuohon lisäystä että voin lämpimästi suositella Bilteman rengassarjaa, 179euroa.. Ajo muuttu aivan totaalisesti
Kuva
Viimeksi muokannut Mattsoni, 14 Touko 2010 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vude07
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 15 Joulu 2009 15:11
Mönkijä:: Derbi dxr 250-06

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja vude07 »

puslat kunnossa. uuvet renkaat on pyöreet ja tasapainotettu.
mut toi runko homma on vissii vikana. nyt ku tarkemmin kattoo nii oikkeen puolen runkoputki mihi ylätukivarsi tulee kiinni on paljon ylempänä. alaputki vähä vähemmän. prkl, näyttää siltä että sitä ois yritetty vääntää solmuun :lol:
rautakanki hommaksi menee
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Barossa »

vude07 kirjoitti: mut toi runko homma on vissii vikana. nyt ku tarkemmin kattoo nii oikkeen puolen runkoputki mihi ylätukivarsi tulee kiinni on paljon ylempänä. alaputki vähä vähemmän. prkl, näyttää siltä että sitä ois yritetty vääntää solmuun :lol:
rautakanki hommaksi menee
Ei jumalauta.. ja tällaista meltoa laatua hyväksytään tieliikenteeseen. :evil:
Avatar
Mattsoni
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 27 Huhti 2010 09:12
Mönkijä:: Bashan 200cc
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Mattsoni »

Barossa kirjoitti:
vude07 kirjoitti: mut toi runko homma on vissii vikana. nyt ku tarkemmin kattoo nii oikkeen puolen runkoputki mihi ylätukivarsi tulee kiinni on paljon ylempänä. alaputki vähä vähemmän. prkl, näyttää siltä että sitä ois yritetty vääntää solmuun :lol:
rautakanki hommaksi menee
Ei jumalauta.. ja tällaista meltoa laatua hyväksytään tieliikenteeseen. :evil:
Tuo on kyllä ajettu tuollaseks tai jotain vastaavaa se on aivan varma...
Ei aina tarvi tulla trollaamaan kinukki osioon ku jollain jotain hajonnut, Kyllä ne polarikset ja hondatkin näyttää hajoilevan vaikka maksanut sen 5000€ enemmän
Barossa
Tracks
Viestit: 1677
Liittynyt: 17 Helmi 2005 19:02

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Barossa »

Mattsoni kirjoitti: Ei aina tarvi tulla trollaamaan kinukki osioon ku jollain jotain hajonnut, Kyllä ne polarikset ja hondatkin näyttää hajoilevan vaikka maksanut sen 5000€ enemmän
Jaa että trolli.
Joo, on se tossa voinu mennä kuskin piikkiin, mutta noin yleisestikin kun neuvotaan korjaamaan ohjauskulmia rautakankea apuna käyttäen. Jos ei ennen sitä kiinan rauta ollu pehmeetä niin varmasti sen jälkeen.
Merkkivehkeissä on vikoja siinä kun kinukeissa, eikä noi isommat kiinalaiset enää mitään "huonoja" olekaan.
Avatar
Mattsoni
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 27 Huhti 2010 09:12
Mönkijä:: Bashan 200cc
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Mattsoni »

Barossa kirjoitti:
Mattsoni kirjoitti: Ei aina tarvi tulla trollaamaan kinukki osioon ku jollain jotain hajonnut, Kyllä ne polarikset ja hondatkin näyttää hajoilevan vaikka maksanut sen 5000€ enemmän
Jaa että trolli.
Joo, on se tossa voinu mennä kuskin piikkiin, mutta noin yleisestikin kun neuvotaan korjaamaan ohjauskulmia rautakankea apuna käyttäen. Jos ei ennen sitä kiinan rauta ollu pehmeetä niin varmasti sen jälkeen.
Merkkivehkeissä on vikoja siinä kun kinukeissa, eikä noi isommat kiinalaiset enää mitään "huonoja" olekaan.
Joo tota oon miettiny itekki kun porukka korjaa ja muokaa rengaskulmia rautakangella, Eiköhän se pehmeä metalli sillon viimestään oo pehmeä ja kieroon mene :D tuosta edellisestä kommentista jäi uupumaan tämä " :badgrin: " hymiö, Huonoa huumoriahan se oli :D
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Mattsoni kirjoitti: Tuo on kyllä ajettu tuollaseks tai jotain vastaavaa se on aivan varma...
Ei välttämättä, ei se runkoputkihässäkkä mullakaan mennyt korkkiruuviksi tapaturman seurauksena, vaan ihan normaali katukäytössä toisen etuiskarin antauduttua.
Tarkemmin kun tuota putkikehikkoa tutkii, niin ei siinä ole juuri mitään mikä estäisi putkihässäkän kiertymistä, mikäli jotain tavallisuudesta poikkeavaa rasitusta ilmenee.
Etummaiset pitkittäisputket vaatisivat ristituet pariin kohtaan, niin tuo rungon etuosa ei kiertyisi niin helposti.
Kimi
Tracks
Viestit: 1445
Liittynyt: 23 Tammi 2005 18:43

Re: Ajo "pomputtaa" ?

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Mattsoni kirjoitti: Joo tota oon miettiny itekki kun porukka korjaa ja muokaa rengaskulmia rautakangella, Eiköhän se pehmeä metalli sillon viimestään oo pehmeä ja kieroon mene :D
Viittaat ilmeisesti casterkulmamuutokseen, taivuttamalla ylätukivartta taaksepäin?
Makuasia kumpi parempi, koska laki kieltää hitsaamasta tukivarsia ja ilman casterkulmien muutosta tuo on hengenvaarallinen kapistus ajaa.
Ennen castermuutosta ei uskaltanut irroittaa kumpaakaan kättä ohjaustangosta ja kädet tangossakin oli tiellä pysymistä. :D
En ole kuullut että keneltäkään olisi ylätukivarsi hajonnut tuon taivutuksen jälkeen, mutta hatelikkoon on monikin ajautunut, casterit alkuperäis-säädöissään.
Vastaa Viestiin