Noniin nyt tuli se aika kun pitäs commun takalaakerit vaihtaa, nitisee sen verran kuivasti että vaihdan sinne kestovoidellut laakerit.. Mutta ongelma on nyt siinä kun mönkijän kokemusta ei juuri ole ja tuo takaakseli on yks iso kysymys merkki sillä en ymmärrä sen päälle mitään Mität kaikkea mun pitää purkaa että saan laakerit ulos ja uudet sisälle ? jos jollain ois joku kuva esim hienosti piirretty paint:illä niin siitä ois apua jo
Ihan kädetön en ole mutta kun tuo osaaminen rajoittuu autoihin sillä olen entinen volkkarin merkkihuollon työntekijä mutta tuo mönkijä on kyllä vähä eri vehe
Otat oikean takapyörän napoineen irti, sitten riippuen mallista pyörität mutterin auki tai jos siinä on se vanha pultilla kiristettävä "mutteri" niin pyörität sitä j.levyä kohti kunnes akselilla oleva c-sokka tulee näkyviin. Sokka pois, satula ja satulan rauta irti, niin akseli lähtee vasuriin päin. Ja tietysti ketju irti. Ja kyllähän autoasentaja osaa laakerit sieltä pesästä irrottaa, eikös .
hemuli81 kirjoitti:Otat oikean takapyörän napoineen irti, sitten riippuen mallista pyörität mutterin auki tai jos siinä on se vanha pultilla kiristettävä "mutteri" niin pyörität sitä j.levyä kohti kunnes akselilla oleva c-sokka tulee näkyviin. Sokka pois, satula ja satulan rauta irti, niin akseli lähtee vasuriin päin. Ja tietysti ketju irti. Ja kyllähän autoasentaja osaa laakerit sieltä pesästä irrottaa, eikös .
Juu siis laakeri ei oo se ongelma vaan se käsiks pääseminen, ja vielä osien takas laitto että uskaltaa ajaa eikä tarvi pelätä että toinen rengas lähtee käveleen kesken ajon
Nojoo nyt otin renkaan pois ja aloin löysäämään sitä valtavaa "mutteria?" joka on jarrulevyn vieressä ja sitte sain sitä vähä pyörimään ja siellä näkyki sokka mikä tuli ulos tuon "mutterin" sisältä ja sillon tuli heti mieleen "ja voi vi*tu minkä tein " Noh sitte alko vettä sataan niskaan ja päätin että kerpele ruuvaan takas kiinni ton mötikän ja jatkan ajoa kunnes kelit paranee.. Eikai tuo sokka pidä tyyliin tota koko akselia kiinni nyt sit, Vai onko se siinä ettei akseli pääse taas liian syvälle sinne sisään päin ? koska se oli kyllä suhteellisen löysästi siellä
hemuli81 kirjoitti:Otat oikean takapyörän napoineen irti, sitten riippuen mallista pyörität mutterin auki tai jos siinä on se vanha pultilla kiristettävä "mutteri" niin pyörität sitä j.levyä kohti kunnes akselilla oleva c-sokka tulee näkyviin. Sokka pois, satula ja satulan rauta irti, niin akseli lähtee vasuriin päin. Ja tietysti ketju irti. Ja kyllähän autoasentaja osaa laakerit sieltä pesästä irrottaa, eikös .
Tuossahan se lukee, sokka irti ja sitte se mutteri pyöritetään auki, jouvut ottaa sen navanki irti siitä päästä että saat hilut poies siitä ja akselin vejettyä pois.
hemuli81 kirjoitti:Otat oikean takapyörän napoineen irti, sitten riippuen mallista pyörität mutterin auki tai jos siinä on se vanha pultilla kiristettävä "mutteri" niin pyörität sitä j.levyä kohti kunnes akselilla oleva c-sokka tulee näkyviin. Sokka pois, satula ja satulan rauta irti, niin akseli lähtee vasuriin päin. Ja tietysti ketju irti. Ja kyllähän autoasentaja osaa laakerit sieltä pesästä irrottaa, eikös .
Tuossahan se lukee, sokka irti ja sitte se mutteri pyöritetään auki, jouvut ottaa sen navanki irti siitä päästä että saat hilut poies siitä ja akselin vejettyä pois.
jaa katoppas nyt ku oon sokea Joo eli napa irti ja tuosta kuvasta löysää tuon ison "mutterin" että saa sokan alta näkyviin ja poistettua ja sitte jarrusatula irti ja ketju pois, sitte katotaan mitä tapahtuu
Ja kiitos nopeista vastauksista, Loistava foorumi samoin ku jäsenet
Moikka. Huomasin tänään ajossa klappia takapäässä, ja syyksi paljastu takalaakeripesä. Elikka laakerit päässeet pyörimään ulkokehältä ja kuluttaneet pesän väljäksi. Onko kellään ollut samaa ongelmaa tai vinkkejä miten ton saa korjattua? Laakeripesässä ei ole silminnähtävää vahinkoa tapahtunut.
atv kirjoitti:Moikka. Huomasin tänään ajossa klappia takapäässä, ja syyksi paljastu takalaakeripesä. Elikka laakerit päässeet pyörimään ulkokehältä ja kuluttaneet pesän väljäksi. Onko kellään ollut samaa ongelmaa tai vinkkejä miten ton saa korjattua? Laakeripesässä ei ole silminnähtävää vahinkoa tapahtunut.
Eli siis kummin se meni, pesä väljä vai ei kun ei oikein selviä tosta . No mutta anyway, jos pesä ehjä niin SKF tai muut ihmisten tekemät laakerit sinne niin kestää. Mutta jos pesä onkin kulunut niin vois kokeilla uusia(laatu) laakereita ja ulkokehälle laakerilukitetta(siis jos ei ihan horo). Jos taas pesä kelvoton niin uutta tilalle ja samantien laakerit uusiks. Näissä kannattaa nää takuuvarmasti hajoavat osat vaihtaa heti paremmiks niin välttyy monelta murheelta .
Vanhan aiheen herätystä. Ei aivan nyt aukea tuo takapään idea. Taka-akseli heiluu sivusuunnassa melko reilusti kaikkine jarrulevyineen päivineen. Levyn vieressä tuollainen pultilla kiristettävä iso "mutteri", mutterin kun pyörittää auki ja ottaa pois alta paljastuu c sokka. Jos tuota isoa mutteria kiristää, niin se jarrulevypakettihan siirtyy c sokkaa kohti jolloin se väljä vaihtaa paikkaa jarrulevyyn ja swingin väliin eli ongelma ei poistu. Jos taas sen ison mutterin pyörittää paikalleen aivan kiinni asti ei se akselissa oleva c sokan ura tule näkyviin vaikka akseli on työnnetty niin pitkälle oikealle kuin se menee. Järjellä ajateltuna sen c sokan kuuluisi ison mutterin ulkopuolella jota vasten sitä mutteria kiristetään (eli käytännössä löysätään) jolloin se työntää jarrulevypakettia swingiä kohti ja koko takapää kiristyy. Rattaan puolella samainen c sokka on rattaan ulkopuolella (vasemman renkaan puolella) näkyvissä. Onkohan jokin seppä mies kasannut nyt tuon koko akselin väärin ratasta vaihtaessa vai onko tuosta keskiö murikasta jotai hajallaan. Periaatteessa en tuollaiselle reilun sentin välykselle keksi muuta syytä kuin Taka-akselin venymisen. Mutta sittenkään ei se ison mutterin kiristys tapa mene ymmärrykseen jos se pohjaa sitä c sokkaa vasten ja vetää jarrulevyä keskeltä ulospäin. Kuuluisiko sen rattaan puolella oleva sokan olla näkyvissä vai sen osan sisällä johon ratas kiinnittyy?