Buyang Articom Fa-H300 (Comanche Bull II 300cc 4wd) sähköt..

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Buyang Articom Fa-H300 (Comanche Bull II 300cc 4wd) sähköt..

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Morsta.

Täällä osiolla ollut näimmä pitkään hiljaista, mutta josko joku vielä Comulla ajelis / sellasen omistais?

Tuli itselle ostettua tuollainen kärsinyt / elämää nähnyt Articom mikä käytännössä Bull II mutta on tieliikennerekisteröity. Kilvissä ei ole ollut muutamaan vuoteen. Mittarissa 2000km, tunteja alle 100 mutta on tainnut mittari nollaantua ajansaatossa.

Nyt ongelmana se, että aikaisemmat omistajat tehneet yksi toistaan erikoisenpia sähköjen ratkaisuja, jättämättä mitään merkkejä alkuperäisestä tilanteesta ja kuitenkin unohtaen sen tärkeimmän: kunnon maadoituksen ja kaapelien oikeat värit. Siellä on nyt kaiutinkaapelia ja punaista/mustaa käytetty minne milloinkin.

Virtalukko tuosta on aikanaan hajonnut ja sen tilalle omilla johdoilla vedetty katkaisija josta virrat saa päälle/pois. Samoin 4wd kytkin on omilla uusilla johdoilla vedetty.

Vaihtelin suuren osan johdoista jo, jotka oli selkeitä. Putsailin ja lisäilin maadoituksia. Mittaristossa toimii nyt ainakin kierrokset, bensamittari, vapaan ja pakin ilmaisi ja vilkkujen merkkivalo. Lämpömittari ei toimi, veikkaisin viallista anturia. Samoin 2wd/4wd merkki ei reagoi koska uusi katkasija antaa 12V etuperälle kun kytkeytyy. Ei siis tieto kulje mitenkään mittaristolle. Valoille ei myöskään mitään katkaisijaa missään, takana taitaa kokoajan palaa jarruvalot...

Kysyisinkin jos jollain on ohjekirjaa/korjauskirjaa tai Comu tallissa ja hetki aikaa auttaa...

Minkä värisiä johtoja ja millä toiminnalla on virtalukon takana?
Minkä värisillä johdoilla olevaan liittimeen tulee nelivedon kytkimeltä tuleva musta+keltajohtoinen liitin?
Minkä väriset johdot yhdistyy etuperälle?
Oikean käden jarrun jarruvalokatkaisijan johtojen värit?
Kulkeekos flektin virta vai ohjausvirta shyylärin alalaidassa olevan anturin läpi?

Muutakin vinkkiä saa tietysti antaa, mutta tuossa nuo oleellisemmat.

--
Tuomo
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom Fa-H300 (Comanche Bull II 300cc 4wd) sähk

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Itse itselleni vastaillen...

Sain nyt viikonlopulla suoristettua kaikki sähköt. Kulkevat nyt alkuperäisiä kaapeleitaan pitkin läpi sulakkeiden niinkuin kuuluukin. Muutama lampunkanta tuli korjattua ja samalla joka liitin käytyä crcllä läpi.

MUTTA

En saanut 2WD merkkivaloa muuttumaan 4WD kohdalle mittaristoon, kun 4wd kytkettynä. En tosin ajanut vaan tallissa vain ropailin joten.

Miten teidän Comuissa 4WD merkkivalo toimii? Jos mönkijä sammuksissa ja vaihde vapaalla vaihtaa 2wd ja 4wd välillä niin muuttuuko tieto mittaristossa? Vaatiiko että on esim. L-kytkettynä? Pitääkö ajaa ja eturenkaan pidon hävitä/nelivedon kytkeytyä ennen kuin merkki mittaristossa muuttuu?
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: Buyang Articom Fa-H300 (Comanche Bull II 300cc 4wd) sähk

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

tieto mittaristolle menee up ja down kytkimien kautta , eli 4wd ei syty mittariin vaikka kytkin on 4wd asennossa , ellei vaihde ole eteenpäin tai taakseppäin. eli jos N palaa, ei 4wd syty mittariin.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom Fa-H300 (Comanche Bull II 300cc 4wd) sähk

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Kiitokset infosta.

Mulla oli edellisellä omistajalla releen liitospalasta irronnut kaapelit ja kuumaliimailtu ne takaisin kiinni. Samalla mennyt sitten väärään järjestykseen ja ei ole toiminut. Varmaan tästä syystä ohitettu. Sain nyt koko homman toimimaan, mutta jätin tuon vapaan merkkivalolta tulevan jännitteen kytkemättä, eli nyt ei siis vaihteiden vaihto vaikuta eikä ota nelivetoa pois päältä.

Rullalukkoperiaatteellahan tuo kyllä toimii, joten eipä sillä väliä vaikka magneetista virrat olisi hetkeksi lähtenytkin.

Saattaa itseasiassa olla että tulee vielä kytkettyä sekin, niin ei turhaan pidä jännitettä etuperällä esim. tyhjäkäynnillä vapaalla käyttäessä.

Huomenna sitten etuperän kimppuun.
Vastaa Viestiin