Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Aloitellaanpas oma aihe tästä omasta kulkineesta ja kokemuksista, jos jollekkin tietoa etsivälle vaikka olisi joskus tästä apua.

Tuli tuossa muutama viikko sitten hommattua itselle elämää nähnyt vm. 2009 Buyang Articom 300cc mönkijä. Laitteen rekisteriotteessa mallimerkintä Articom FA-H300.
Laitteessa oli mittarissa vähän alta 2000km ja n. 100h. Kilvet palautettu 2014 syksyllä konttorille. Myyjä ei ollut sama ketä laitteen oli tuolloin rekisterissä omistanut
ja hänen mukaansa kaikki toimi mutta laite vain seissyt 2vuotta käyttämättä. Oli paskainen ja ulkoisesti elämää nähnyt. Tuo rekisteristä poiston aika, verrattuna myyjän kertomiin
ei oikein täsmännyt ja ulkoisestikkin kone näytti siltä että enempi on ajettu mitä mittari kertoo. Hinta kuitenkin oli sopiva ja itse tykkään ropata laitteiden kanssa niin tein ostoksen.

Nyt parisen viikkoa tullut konetta ropattua. Valitettavasti kuvia en ole huomannut räpsiä mutta vastaavia ongelmia / muuta tietoa halutessaan voi multa aina kysellä.
Voin sitten tilanteen osuessa kohdalle mahdollisuuksien mukaan jeesiä kuvien kera.

Koneen kun kärryiltä talliin työnsin niin ensimmäisenä kunnon akkua paikoilleen (ostohetkellä myyjän mukaan akussa ei virtaa, jonka vuoksi starttasi laiskasti) jotta pääsi testaamaan yskäsikös.
Perus mottoriöljyn + veden tarkistukset, kipinän tarkistus ja startin kokeilu. No... Täyteen ladatulla auton akulla startti vouvasi kuin myyjänkin luona. Pienen tutkimisen jälkeen selvisi että akulta
tulevat kaapelit menneet jossain vaiheessa poikki ja niitä jatkettu kaiutinkaapelilla joka reilusti alimitoitettua. Purin penkin, ilmansuodattimen yms. pois ja pääsin starttikaapeleilla antamaan virtaa
suoraan startin napaan jolloin pyöri iloisesti, välillä vähä takerrellen mutta muuten OK.
No siitäpä sitten 25mm2 virtakaapelit solenoidille ja sieltä startille, maadoitus saman kokoluokan kaapelilla akulta runkoon ja rungolta startin kiinnityspultin alle. Jo alkoi toimia. Samalla leikkailin n. 15cm
pätkän erinäistä johtosolmua sieltä solenoidilta pois ja kaivoin & jatkoin alkuperäisiä starttijohtoja käyttöön. Melkosta soppaa oli siellä. No kun startin sai kuntoon niin varovasti herättelemään konetta
starttikaasun kanssa. Käyntiinsaamiseksi vaati uuden tulpan ja tulpanjohdon parantelua, mutta se kävi! Käytin konetta pienissä pätkissä tyhjäkäynnillä ja varovasti kaasutellen kun en ollut varma
flektien toimivuudesta ja siitä syökö kone öljyä tms. Tovin käyttelyiden jälkeen selvisi että flekti toimii, vedet ja öljyt pysyvät niille tarkoitetuilla alueilla ja koneen perustekniikka toimi OK. Kasailin vähän
osia paikoilleen jotta sai penkin paikkaansa ja ei muuta kuin testiajolle. Pihalla varovasti kokeillen vaihteet, kaikki toimi. Varovasti lämpimäksi ajelua ja lopuksi kone ketjulla traktoriin kiinni ja kokeilemaan
toimisiko tuo pahamaineinen etuperä. 2WD toimi, mutta 4WD kesti tolkuttoman pitkään kytkeytyä. Ehti kone siis sutimaan pitkään takavedolla kunnes yhtäkkiä vauhdista napsasi 4WD kiinni. Myyjä kertoi
että 4WD katkasijan kanssa oli ollut ongelmia ja tästä syystä 4WD siirretty omaan erilliseen katkasijaansa. Aluksi en tiennyt edes kumpaan suuntaan 4WD oli päällä ja kumpaan ei mutta sekin selvisi testaamalla.

Tämän jälkeen kone talliin ja tutkailemaan projektin laajuutta:
1. 2WD / 4WD merkki mittaristossa ei vaihtunut vaikka 4WD kytkeytyi (Myyjän mukaan merkki vaihtui mittaristoon vasta kun 4WD oikein kytkeytyy, no paskapuhetta tämäkin oli).
2. Bensamittari & Lämpötilamittari ei toiminut.
3. Valo-ongelmat: Takana parkkien lisäksi paloi kokoaja jarruvalot, edessä ei palanut mitään muuta kuin toinen parkki.
4. Etu- & takataakkatelineet vääntyneet.
5. Ohjauksessa klappia (sekä tangossa että pallonivelissä).
6. Oikeassa etupyöräntuennassa klappia.
7. Variaattorin hihna vinkuu.
8. Maskit kärsineet, ja variaattorinkotelossa ylimääräisiä reikiä.
9. Kuten tämänikäiseen, huonostipidettyyn kuuluukin niin pientä pintaruostetta vähän siellä & täällä.

No... Siitä sitten hommiin. Muutaman viikon aikana on lähes päivittäin pieniä pätkiä tullut konetta käytettyä, lähinnä siksi että karstottumat hieman irtoilee ja kaasutin alkaisi virtaamaan paremmin. Ei vieläkään hyvä, joten purkuun ja pesuun menee.

1. 2WD / 4WD merkkivalon korjaus.
Joku edellisistä omistajista tehnyt melkoisiä säädöksiä sähköihin, joten purin etutelineet ja lokasuojat kokonaan pois jotta pääsin sähköihin käsiksi. Netistä nappasin sähkökaavion, niitä löytyi parikin. Värit eivät tarkalleen täsmänneet, mutta miettimällä ja testaamalla yleismittarilla selvisi hyvinkin paljon.
Entisen omistajan mukaan 4WD katkasijassa tosiaan ollut vikaa ja tämän vuoksi katkasija vaihdettu, rohkenin jo heti epäillä tätä ja testasin alkuperäisen katkasijan toimivuuden. Hyvinhän tuo tuntui toimivan.
Tästä tulikin itselle epäilys, että etuperässä ollut edellisella omistajalla jo ongelmia ja luullut kaiken johtuvan sähköistä. Tehnyt sitten omia huonoja virityksiään ja homma ei sillä oletettavasti ollut ratkennut.
Johtoja seuraillessa selvisi erikoinen totuus: Koneen oma sähkösarja oli osittain ohitettu, ja päävirta & 4WD katkasijan sähkö oli otettu vinssin napille menevästä virtajohdosta. Alkuperäisistä virtalukolla olleista johdoista oli otettu käyttöön vain johto jolla tuotiin mittaristolle virta&herätettiin CDI-boxi. Mikähän aivopieru tässäkin ollut, ettei ole käytetty virtana sitä avaimelle tulevaa virtaa? Tämä aiheutti sen, että esim. virrat syötettiin sulakerasiaan sulakkeen väärältä puolelta, joka taas aiheutti sen että sulakkeiden kokoa oli pitänyt reilusti nostaa. Valot eivät tietysti toimineet sillä alkuperäisesti ne toimii virta-avaimesta.
No, purin vinssin releen nappeineen pois ja aloin suoristamaan sähköjä sähkökaavion mukaisesti. Virtalukko tästä oli aikanaan poistettu ja tämän vuoksi muutama ylimääräinen katkaistu johto löytyi. Mittaamalla, tutkimalla ja päättelemällä selvisi mikä mihinkin kuului. Syyksi 2WD/4WD merkin toimimattomuuteen selvisi se, että alkuperäinen 4WD rele oli ohitettu ja virrat etuperälle meni suoraan katkasijan kautta. Koska alkuperäisille johdoille ei mennyt virtaa, ei mittaristo osannut toimia. Oikea johto kun löytyi ja kytkin releen takaisin käyttöön niin hommakin alkoi jälleen toimia. Samalla selvisi johdot mistä virta tulee akulta, mistä lähtee oikealle puolelle sulakerasiaa ja mikä on valojen johto. Suoristin johdot & kaapeloinnit nyt niin, että kaikki alkuperäiset katkasijat toimii. Virtalukon virkaa ajaa edellisen omistajan asentama katkasija ja tuo etisen omistajan 4WD katkasija toimii nyt valojen katkasijana. Case-closed!

2. Bensamittari & Lämpötilamittari ei toiminut.
Bensaa oli tankissa yli puolenvälin, mutta silti ei mittari noussut. No, bensamittarin johtohan ei ollut lainkaan kytkettynä. Helppo korjaus -> johto kiinni (oletettuun liittimeen). EI! Ei prkl toiminut! No mittailin bensamittarin liittimestä vastusmittarilla ja huomasin ettei mitään mene läpi. Viaksi paljastui tuo itse liitin. Purin sen, katkaisin ja kuorin johdot uusiksi ja tinasin liittimeen kiinni. Kasaus ja testaus -> toimii.
Lämpömittarin vika paljastui rikkinäiseksi termostaatiksi siinä kaasuttimen kurkun vieressä. Johtoa kun koitin irrottaa siitä mitatakseni sen, niin irtosi koko termostaatin yläosa niin että se runko/jenkaosa jäi koneeseen. Termari oli sisältä
täysin tyhjä eli tämäkin tietoisesti hajonnut jo edellisellä omistajalla. Vielä en ole osia tilannut, mutta uskoisin mittarin korjaantuvan kun vaihdan anturin.
ne kiinni liittimeen. To be continued...

3. Valo-ongelmat: Takana parkkien lisäksi paloi kokoaja jarruvalot, edessä ei palanut mitään muuta kuin toinen parkki.
Kuten jo aiemmin kohdassa 1. selvisi, ajovalojen toimimattomuus johtui siitä ettei niiden virtajohtoa ollut kytketty lainkaan. Tuo parkki paloi toisella puolella siksi, että oli varkaalla yhdistetty suoraan virtakatkaisijan johtoon. Napsin tällaiset viritykset pois, sillä nyt alkuperäiset johdot toimi kun kerran oli oikein kytketty. Jalkajarrulle menevä jarruvalon johto oli mennyt poikki, ja joku noheva oli keksinyt liittää ne yhteen apikoilla. Ilmeisesti siksi ettei tarvitse jarrua painaa starttaillessa. Tässäkin, kuten kaikkialla muuallakin johdot oli katkaistu n. 1cm katkasijasta. Piti sitten purkaa koko katkasija irti koneesta jotta sai uudet johdot tinattua kiinni ja kutisteella suojattua. Tuli samalla purettua koko katkasija, hapettumat hiottua ja rasvattua. Taas toimii kuin uusi. Case-closed!

4. Etu- & takataakkatelineet vääntyneet.
5. Ohjauksessa klappia (sekä tangossa että pallonivelissä).

Mönkijä jossain vaiheessa kipattu elämäänsä kipattu ympäri. Taakkatelineet oli vääntyneet sisäänpäin. Etutelineen vääntyminen oli korjattu 3cm pitkillä lattaraudoilla jotka hitsattu kiinni. Teline oli siis aseteltu mahd. suoraan ja siitä heftailtu kiinni. Telineiden & Vinssi runko oli kierossa, mutta itse teline oli suorassa. Takapäässä ei oltu tehty mitään koska ei vaikuttanut mihinkään. Penkki hieman nafti irroittaa mutta sekin kyllä oli irroitettavissa. Ohjaustanko oli saanut osumaa, sillä oikean käden pysäköintijarrun kahva puuttui ja vaijeri oli piilotettuna etumaskien alla. Ohjaus-akselin ylätuentarauta oli n. 2cm vääntynyt taakse ja tästä syystä muovinen liukupalakin murtunut. Tuon raudan suoristaminen painoi muoviholkit jälleen lähekkäin ja kaikki klappi katosi ylätuennasta. Vähän oikomista siinä sai harrastaa, mutta lopputulos hyvä! Putsailin muoviholkilta vielä vanhat vaseliinit pois ja rasvasin uusilla kunnolla asennellessa. Ohjauksen raidetangonpäät pitää jossain vaiheessa vaihtaa, mutta aluksi mennään näin tai testaan sitä halpaa pikakorjausta: pallopäisellä vasaralla naputtelee nivelen takaisin tiukaksi + öljyää. Menee hetken, mutta ei pitkään. To be continued...



Nyt viimepäivät menneet etuperän kanssa taistellessa. Irrotin etuperän ja avasin sen. 4WD ei kytkeydy, sillä tuntuu että magneetin voima ei riittävä. Vanhoissa kovettuneissa johdoissa oli ilkeästi murtumaa juuri siinä kohdassa jossa tulevat perältä pois, joten eilen irrottelin magneetin kelan ja asentelin kutistesukat suojaamaan johtoja. Illalla asiaa vielä googlaillessa ja foorumia lueskellessa selvisi, että jollain on tuo etuperän laakeri liukunut sisäänpäin ja estää tuon sormilevyn painumisen kunnolla magneettia vasten, mulla on mielestäni tässä juuri tämä ongelma. Tänään siis vuorossa laakerin naputtelua takaisin paikoilleen ja testausta. Tästä tämä jatkuu sitten aikanaan.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Dodiin,

Tänään tuli tuota etuperää lisää tutkittua. Kannen, eli oikeanpuolinmainen peränlaakeri on liikkuvainen ja tahtoo herkästi työntyä koteloonpäin aiheuttaen sen, että tuo sormipala työntyy poispäin magneetista. Tämä luonnollisesti vaikuttaa magneetin tehoon. Välyksiä en ole mitannut, eli sitä että painaako sisuskalut osia riittävästi ulos kun perä on kasattu. Voi siis olla että tämä laakerin liikkuminen ilmenee vain perä halkaistuna ja pöydällä demoillessa.

Onkos joku ottanut joskus tuota irti niin että testaillut? Kuinka jäykkä teillä on tuo magneetin pitämä levy pyörittää? Mulla käsin sitä pyörittää kyllä, mutta kun kasasin perän sisukset ja kokeilin pyöritellä sitä käsillä niin tuntui kuin magneetti
ei jaksaisi tarpeen lujaa pitää kiinni, sormipala lähti pyörimään ja neliveto ei kytkeytynyt.. :/

Tänään on tullut opiskeltua sähköoppia. Mulla tuossa nurkissa oli muutamia pienjännitesähkömoottoreita. Yhdestä purin n.8-10m käämilankaa ja koin hullun idean että mitäpä jos magneetin käämin määrä kasvattaisi? Laskennallisesti tämän pitäisi nostaa magneetin tehoa mutta tietysti liitoshäviöt, magneetin "sydämmen" vahvuus yms. vaikuttaa myös. Positiivinen puoli lisäyksessä tietysti se, että se on helppo kyllä ottaa poiskin jos tulos ei ole toivottu.

Huomenna täytyypi varmaan irroitella käämi uusiksi irti, juotella ja eristellä lisäkäämiä. Katsotaan jos näpit pysyisi puhtaana että voisi kuviakin räpsiä.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Tänään tuli taas nikkaroitua. Kasailin perän pakettiin ilman irtosisuksia ja testailin nuo välykset. Käsituntumalla ei välyksiä havainnut joten päätin että laakeria en ala liimailemaan.
Putsailin perän metallihileestä/grafiitista ja putsailin tiivistepinnat. Asentelin tiivisteliiman ja vanhan O-renkaan kanssa kannen takaisin ja jätin yöksi liimaantumaan. Huomenna täytyy perän pienen rattaan välykset säätää ja saakin laittaa öljyt sisään. Pitkän seisonnan jälkeen ekoiksi öljyiksi pääsee Mobilin ATF 320 eli Dexron III luokiteltu öljy. Pollen etupäähän kuulemma myös kelpaava, notkea öljy. Seuraava vaihto tulee olemaan melko pian, nähtäväksi jää mitä tuolloin sitten laitan.

Huomenna pitää käydä Motonetissä mittailemassa Toyota Starletin ja Ford Fiesta MK1 vetarin suojakumia. Kummatkin kuulemanmukaan pitäisi istua kun naputettu. Gernhuollolla olevat ovat kuulemma yleismallisia, jotka leikkaillaan haluttuun mittaan. Samalla täytyy etsiä seekeriä vetarin pikariin, toiseltapuolen kun on sellainen hävinnyt. Kauppareissun jälkeen olisi sitten edessä etuperän asennus ja seuraavaksi kaasuttimen purku&puhdistus. Eilinen ilta meni youtuben parissa katsellessa esimakua mitä oletettaman on.

Joulukuun ajan on muutes Gernhuollossa -15% alet, eli jos joku varaosia vailla niin nyt on aika hommailla ne!
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Tänään käyty ostoksilla.
Starletin ulommat vetarit, joiden pitäisi istua, ovat lähes 10mm liian isot pikarin päästä. Vetarin varren pystyisi vielä kiristämään, siinä ei heittoa kuin muutama milli, mutta tuota pikarin kohtaa ei saa hyvin millään.

Vetarin pikarin sisällä oleva lukirusrengas on J58 tai J60 jos seegerinä hommaa, paksuus 2mm. Ostin nyt aluksi J62 kun mielestäni niin mittailin, mutta eihän tuo millään paikalleen istunut. Tuo mitta on ilmeisesti about mitta kun seekeri on painettuna täysin kasaan.

Tänään heitin lisäksi öljyt perään, säädin välykset ja testailin käsin pyöritellä kardaanista kun nelivedon kytkentäkelalla oli virrat -> neliveto ei napannut kiinni. Koputtelin, naputtelin, testailin ja manasin. Mikään näistä ei auttanut.

Menee varmaankin perjantaille ennen kuin ehtii takaisin ostoksille. Täytyy käydä ostamassa oikean koon seegerit ja muutama stefa joista pystyy ottamaan jousen rullien alle.
Ajatus on kokeilla pidemmällä jousella, jolloin nelivedon kytkentäkuorma pitäisi olla pienempi. Oikeaoppisempaa olisi ottaa samanmittainen jousi, mutta löysempi mutta menee hankalaksi sellaisen etsiminen.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Tarina jatkuu...

Tuossa jo aiemmin ehdin tuonne etuperä keskusteluun kirjoitella muttamutta, jatketaan nyt lyhyesti sama tarina tännekkin...

Etuperä auki -> käämi irti -> putsaus -> käämin jatkaminen n. 2m pituisella käämilangalla -> eristykset, käämitys, kasaus, testaus -> toimii.
Ennen "fiksausta" oli vastus etuperän 4wd liittimeltä 24,1ohm, nyt on n. 26,1ohm. Muutama ohm lisää vaikutti niin että nyt nappaa 4wd käsinpyöritellessäkin kiinni.

Jousina mulla on eriparia olevat jouset etuperässä, mutta ne fiksaan jahka otan sen varmasti tässä vielä muutamien ajokertojen jälkeen auki (eli kun selviää onko liian löysät jouset kun on 55mm ja 51mm akselille sopivasta stefasta).
Kytkentälevykin varmaan tulee samalla vaihdettua, ei ole hinnalla pilattu ja on sitten vaihdettu sekin.

No Motonetissä tuli käytyä, vetarin suojakumit vaihdoin Fiestan suojakumeihin. Tuotekoodia tässä nyt ei ole, mutta vetarin pikarin koko oli kumilla 79mm ja akseli taisi olla 19mm. Istui todella napakasti, kuin tuohon tehty. Hinta halpa, alle 10€ / kpl sisältäen rasvat ja klemmarit.

Etuperä tuli kasattua paikoilleen ja suojakumit klemmaroitua, paketti siltäosin testiajoa vailla.

Startti zippasi koneesta myös, oikeastaan omasta virheestä. En nyt tarkalleen tiedä mitä kävi mutta uskoisin että apuvirran kanssa poltin startin. Vanha tuo oli ja kärsinyt kun laiskasti starttaili jo muutoinkin mutta nyt paloi lopullisesti.
Gernhuollosta kertoivat että 550cc eli Bull III startti on tehokkaampi, mutta mitoiltaan sama kuin 300cc Bull II joten tilasin tämän isomman koneen startin.

Kaasutin tuli otettua irti, putsailtua kaasuttimen puhdistusspraylla. 140 suutin näytti paikoillaan olevan. Automaattisen ryypyn säätö oli jumissa, mutta koputtelulla ja crc-uittamisella aukesi. Nyt taas säätökin siinä toimii. Itse automaattinen ryyppy toimi ongelmitta. Kun oli koneessa kiinni niin virrat päällä ollessa ryyppy ei reagoinut, mutta varmaankin tuon tehovastuksen kautta säädetty niin, että alkaa syöttää jännitettä ryypylle vasta kun kone käy, eli käyntiin saamisen jälkeen alkaa vasta "keventää" ryyppyä pois. Tämä täytyy varmistaa vielä.

Kettumaisesti tuo Keihin CVK052 kaasutin tehty kun ei tuota ryypyn säätöä oikein pääse näkemään. Oli oletuksena 19mm auki kylmänä, säädin nyt 17mm luokkaan niin pitäisi olla ryyppy päällä pidempään ja rikkaampana käynnistyksessä. Jos vaikka hörähtäisi herkemmin käymään.

Huomenna kun on itsenäisyyspäivä, on hyvää aikaa viettää tallissa. Tarkoitus olisi tiskiharjalla tms. pestä venttiilikopan kannet & ympärystät, purkaa variaattorin suojat pois ja näillä avuilla säätää venttiilivälykset. Netistä löytyneet perusohjeen mukaan 0,1 imu ja 0,15 pako lienee riittävä. Samalla alla ryömiessä voi irroitella jo pohjapanssarin niin luonnistaa öljynvaihtokin näppärämmin.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

No nyt on jälleen näprätty.

Venttiilit säädett niin että imu 0.1mm ja pako 0.15mm välyksellä. Imu olikin kohdillaan mutta pako oli 0.2-0.25mm välyksellä.

Gernhuolto toimitti tilatut osat kivasti ja tuli nyt osat asenneltua. Lämpömittarikin lähti viimein toimimaan. VIHDOIN siis kaikki sähkölaiteet toimii. Alk.per. ominaisuuksista poistettu vain pakin nopeudenrajoitin.

Maadoitukset tuli tehtyä tuplana, eli toinen kaapeli akulta runkoon ja toinen startille. Päävirtakatkasijan kautta tietysti. Neliveto tuntui toimivan kuten pitää. Jäällä pyörittelin takavedolla ja etuperä ei kytkeytynyt automaattisesti. Kytkettynä napsahti kyllä heti leikkiin mukaan.

Kaasuttimen säätäminen vielä kesken, ajanmyötä varmasti löytyy seosruuville oikea asetus. Kierrokset seilaa helposti kun mennään 1500-1700rpm luokkaan. 1900 käy tasaisesti. Uskoisin kuitenkin tuon 1900rpm tulevan jo ohi tyhjäkäyntisuuttimen, jolloin seosruuvilla ei enää vaikutusta.

Nyt ajellessa alkoi vaihteensiirtäjän tangot oireilla. Kun laittoi L vaihteen päälle ja jos liian hitaasti veti sitä pois niin jäi pykälä silmään jonka jälkeen ei saanut mitään muuta pykälää enää silmään. Tåmä johtuu vaihdekepin alaosan välyksistä. Täytyy irroitella ja tutkia saako välyksiä pois tai liikkeen pituutta muutettua/säädettyä niin että toimisi.

Viikonlopulla olisi tarkoitus kasata etupään katteet takaisin paikoilleen, jolloin saa valotkin säädettyä ja vilkut istutettua takaisin paikoilleen.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Tänään tuli moottorin, vaihteiston ja takaperän öljyt vaihdettua. Kaikkialla nyt siis uudet öljyt.

Vaihteisto ja takaperän öljyt olikin puhtaat ja hyvännäköiset. Ei hileitä, roskaa eikä öljyn värimuutoksia. Yhtä paksua tavaraa oli kuin tilakkekkin laitettu.

Moottoriöljy oli todella litkua, muistutti lähinnä bensan ja öljyn sekoitusta. Metallihileitä ja roskaa oli jäänyt suodattimeen sekä tyhjennyspropun syvennykseen (liekö se olla magneettinen?).
Laitoin tilalle nyt hyllystä löytynyttä 10W-30 yleisöljyä jota on ruohonleikkureihin ja traktoreihin tullut käytettyä. Näillä muutama tunti ajelua ja uudelleen öljynvaihtoon jotta saa järjestelmän puhdistumaan.

Vaihteen siirtäjän tankoa tuli säädettyä. Kun L-vaihteelta veti vaihdetta pois, niin loppui tuosta vaihdekepin nivelestä liike ennemmin kuin vaihteisto alkoi ottaa vastaan. Säädin nyt toisinpäin eli vaihteisto ottaa vastaan ennemmin kuin liikevara
loppuu vaihdekepin alapäästä.

Lopuksi tuli mallailtua maskeja vähän takaisin. Etumaski on kyllä erittäin pahasti saanut siipeensä. Samoin puskuri, vinssinteline yms. Johonkin törmätessä / kaataessa on kaikki raudat johonkin suntaan vääntyneet.
Itsellä ei suoraan ole mitään oikomispenkkiä, eikä vielä ainakaan leikannut että miten tuon suoruuden toteasin niin homma jäi siltäosin kesken.
Täytyy käydä shoppailemassa 15x15 ja 15x20 huonekaluputkia, ainevahvuudella ei niin väliä.
"Yritys ja erehdys"- tavalla voi sitten jonkin taakkatelineen ja etupuskurin tuennan hitsailla niin saa sahat yms. kulkemaan metsässä mukana mikä alunperin on tarkoitus ollutkin.
Alkuperäinen, kärsiny putkirunkoinen taakkateline saa nyt jäädä tallinnurkkaan. Ei se kuitenkaan näkyviin jäisi kun levytettä tulisi se jokatapauksessa.

Pieni video startista jossa näkyy koko konekkin (romu muun romun seassa) :D.

https://www.youtube.com/watch?v=kXL3wf6n7cE

ps. kiljuukos muilla variaattorin hihna tuollain kun mulla? Liiaksi kulunut?
Vai kuulostaakos tuo enempi joltain laakerin vinkunalta / tärinän aiheuttamalta metallin hinkaamiselta?
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Mors lukijoille!

Noin 20h -12c tietämillä olleen Comun kylmäkäynnistys.

Kohtuu hyvin lähti testillä. Vielä kun konekohtaiset poppakonstit oppii niin lähtee tätäkin helpommin.
Seuraavalla kerralla tiedän heti kokeilla kolmea pumppausta kaasusta ennen ensimmäistä starttia. Kaasuun ei parane koskea näimmä kylmänä lainkaan ja tyhjäkäynnin seosta täytyy ehkä säätää hieman rikkaammalle.

https://www.youtube.com/watch?v=efKceSgPR3A
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Tumphu kirjoitti:Mors lukijoille!

Noin 20h -12c tietämillä olleen Comun kylmäkäynnistys.

Kohtuu hyvin lähti testillä. Vielä kun konekohtaiset poppakonstit oppii niin lähtee tätäkin helpommin.
Seuraavalla kerralla tiedän heti kokeilla kolmea pumppausta kaasusta ennen ensimmäistä starttia. Kaasuun ei parane koskea näimmä kylmänä lainkaan ja tyhjäkäynnin seosta täytyy ehkä säätää hieman rikkaammalle.

https://www.youtube.com/watch?v=efKceSgPR3A

EDIT: Se kiljuminen & vinkuminen muuten rajottui pakoputken värinään. Eli varmaankin se jousikiristeinen liitoskohta tärisee niin että saa tuollaisen kiljunan aikaiseksi.
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Päivitellääs tätäkin tarinaa...

Comu saanu nyt uudet jarrupalat nurkkiin, oli melkoisen kuluneet. Samalla tuli kaikki luistit avattua ja säädettyä seisontajarru (joka myös sai uuden kahvan). Nopeusmittarin johto sai ilmeisesti painepesurille pestessä kosteutta ja hapettui, piti availla, putsailla ja CRC kanssa laittaa nippuun niin lähti toimimaan.
Etupuskuri tuli tehtyä kokonaan uusi, taakkateline vielä tekemättä. Kohta alkaa ensimmäinen tankillinen olla takana ajoja tässä kotinurkissa ja kaasuttimen säädöt löydetty. Lähtee todella hyvin käymään ja pysyy käymässä, vaihteet toimii hyvin yms.

Jarruissa olisi kyllä toivomisen varaa, alkuperäistä logiikkaa en oikein ymmärrä.
- Jalkajarru vaikuttaa kaikkiin pyöriin (joka renkaalla olevaan omaan jarrusylinteriin)
- Vasemman käden käyttöjarru vaikuttaa vain vasempaan takanurkkaan, josta jarruvoima välittyy perän kautta oikeallekkin renkaalle. Koska perässä ja vetarin pikareissa yms pientä klappia, nappaa vasen takajarru aina 1/4 kierroksen aikasemmin kiinni kuin oikea.
- Oikean käden seisontajarru vaikuttaa kuten vasemman käden jarru, mutta omalla vaijerillaan.

Normaalikäytössä siis suositeltavinta käyttää jalkajarrua, mikä tuntuu hölmölle ajaessa.

Vinssi edelleen hankkimatta, tulee varmaan haettua Motonetistä tai Puuilosta 1300kg vinssi, ei isolla käytöllä tule olemaan.

Pohjapanssari pitääpi tehdä. Aluksi muotin suunnittelin tehdä 6mm (vai oiskohan 8mm) filmivanerista kun sitä hajanaisia paloja nurkissa, en vielä ole saanut aikaiseksi. Jos viikonlopulla saisi nikkaroitua niin voisi viedä koneen tutustumaan metsään. Jos ja kun hajoaa niin sitten vaikka 3mm pellistä.

Ketjut tuli laitettua takapyöriin, eteenkin oli mutta ei mahtunut paikoilleen kun iskarit niin lähellä rengasta. Jos näyttää että alkaa vastimaan niin täytyy vaikka 15-20mm spacerit hommata jokanurkkaan.
Vastaa Viestiin