Buyang Articom 300cc vm.2009, eli Comanche Bull II
Lähetetty: 27 Marras 2016 10:27
Aloitellaanpas oma aihe tästä omasta kulkineesta ja kokemuksista, jos jollekkin tietoa etsivälle vaikka olisi joskus tästä apua.
Tuli tuossa muutama viikko sitten hommattua itselle elämää nähnyt vm. 2009 Buyang Articom 300cc mönkijä. Laitteen rekisteriotteessa mallimerkintä Articom FA-H300.
Laitteessa oli mittarissa vähän alta 2000km ja n. 100h. Kilvet palautettu 2014 syksyllä konttorille. Myyjä ei ollut sama ketä laitteen oli tuolloin rekisterissä omistanut
ja hänen mukaansa kaikki toimi mutta laite vain seissyt 2vuotta käyttämättä. Oli paskainen ja ulkoisesti elämää nähnyt. Tuo rekisteristä poiston aika, verrattuna myyjän kertomiin
ei oikein täsmännyt ja ulkoisestikkin kone näytti siltä että enempi on ajettu mitä mittari kertoo. Hinta kuitenkin oli sopiva ja itse tykkään ropata laitteiden kanssa niin tein ostoksen.
Nyt parisen viikkoa tullut konetta ropattua. Valitettavasti kuvia en ole huomannut räpsiä mutta vastaavia ongelmia / muuta tietoa halutessaan voi multa aina kysellä.
Voin sitten tilanteen osuessa kohdalle mahdollisuuksien mukaan jeesiä kuvien kera.
Koneen kun kärryiltä talliin työnsin niin ensimmäisenä kunnon akkua paikoilleen (ostohetkellä myyjän mukaan akussa ei virtaa, jonka vuoksi starttasi laiskasti) jotta pääsi testaamaan yskäsikös.
Perus mottoriöljyn + veden tarkistukset, kipinän tarkistus ja startin kokeilu. No... Täyteen ladatulla auton akulla startti vouvasi kuin myyjänkin luona. Pienen tutkimisen jälkeen selvisi että akulta
tulevat kaapelit menneet jossain vaiheessa poikki ja niitä jatkettu kaiutinkaapelilla joka reilusti alimitoitettua. Purin penkin, ilmansuodattimen yms. pois ja pääsin starttikaapeleilla antamaan virtaa
suoraan startin napaan jolloin pyöri iloisesti, välillä vähä takerrellen mutta muuten OK.
No siitäpä sitten 25mm2 virtakaapelit solenoidille ja sieltä startille, maadoitus saman kokoluokan kaapelilla akulta runkoon ja rungolta startin kiinnityspultin alle. Jo alkoi toimia. Samalla leikkailin n. 15cm
pätkän erinäistä johtosolmua sieltä solenoidilta pois ja kaivoin & jatkoin alkuperäisiä starttijohtoja käyttöön. Melkosta soppaa oli siellä. No kun startin sai kuntoon niin varovasti herättelemään konetta
starttikaasun kanssa. Käyntiinsaamiseksi vaati uuden tulpan ja tulpanjohdon parantelua, mutta se kävi! Käytin konetta pienissä pätkissä tyhjäkäynnillä ja varovasti kaasutellen kun en ollut varma
flektien toimivuudesta ja siitä syökö kone öljyä tms. Tovin käyttelyiden jälkeen selvisi että flekti toimii, vedet ja öljyt pysyvät niille tarkoitetuilla alueilla ja koneen perustekniikka toimi OK. Kasailin vähän
osia paikoilleen jotta sai penkin paikkaansa ja ei muuta kuin testiajolle. Pihalla varovasti kokeillen vaihteet, kaikki toimi. Varovasti lämpimäksi ajelua ja lopuksi kone ketjulla traktoriin kiinni ja kokeilemaan
toimisiko tuo pahamaineinen etuperä. 2WD toimi, mutta 4WD kesti tolkuttoman pitkään kytkeytyä. Ehti kone siis sutimaan pitkään takavedolla kunnes yhtäkkiä vauhdista napsasi 4WD kiinni. Myyjä kertoi
että 4WD katkasijan kanssa oli ollut ongelmia ja tästä syystä 4WD siirretty omaan erilliseen katkasijaansa. Aluksi en tiennyt edes kumpaan suuntaan 4WD oli päällä ja kumpaan ei mutta sekin selvisi testaamalla.
Tämän jälkeen kone talliin ja tutkailemaan projektin laajuutta:
1. 2WD / 4WD merkki mittaristossa ei vaihtunut vaikka 4WD kytkeytyi (Myyjän mukaan merkki vaihtui mittaristoon vasta kun 4WD oikein kytkeytyy, no paskapuhetta tämäkin oli).
2. Bensamittari & Lämpötilamittari ei toiminut.
3. Valo-ongelmat: Takana parkkien lisäksi paloi kokoaja jarruvalot, edessä ei palanut mitään muuta kuin toinen parkki.
4. Etu- & takataakkatelineet vääntyneet.
5. Ohjauksessa klappia (sekä tangossa että pallonivelissä).
6. Oikeassa etupyöräntuennassa klappia.
7. Variaattorin hihna vinkuu.
8. Maskit kärsineet, ja variaattorinkotelossa ylimääräisiä reikiä.
9. Kuten tämänikäiseen, huonostipidettyyn kuuluukin niin pientä pintaruostetta vähän siellä & täällä.
No... Siitä sitten hommiin. Muutaman viikon aikana on lähes päivittäin pieniä pätkiä tullut konetta käytettyä, lähinnä siksi että karstottumat hieman irtoilee ja kaasutin alkaisi virtaamaan paremmin. Ei vieläkään hyvä, joten purkuun ja pesuun menee.
1. 2WD / 4WD merkkivalon korjaus.
Joku edellisistä omistajista tehnyt melkoisiä säädöksiä sähköihin, joten purin etutelineet ja lokasuojat kokonaan pois jotta pääsin sähköihin käsiksi. Netistä nappasin sähkökaavion, niitä löytyi parikin. Värit eivät tarkalleen täsmänneet, mutta miettimällä ja testaamalla yleismittarilla selvisi hyvinkin paljon.
Entisen omistajan mukaan 4WD katkasijassa tosiaan ollut vikaa ja tämän vuoksi katkasija vaihdettu, rohkenin jo heti epäillä tätä ja testasin alkuperäisen katkasijan toimivuuden. Hyvinhän tuo tuntui toimivan.
Tästä tulikin itselle epäilys, että etuperässä ollut edellisella omistajalla jo ongelmia ja luullut kaiken johtuvan sähköistä. Tehnyt sitten omia huonoja virityksiään ja homma ei sillä oletettavasti ollut ratkennut.
Johtoja seuraillessa selvisi erikoinen totuus: Koneen oma sähkösarja oli osittain ohitettu, ja päävirta & 4WD katkasijan sähkö oli otettu vinssin napille menevästä virtajohdosta. Alkuperäisistä virtalukolla olleista johdoista oli otettu käyttöön vain johto jolla tuotiin mittaristolle virta&herätettiin CDI-boxi. Mikähän aivopieru tässäkin ollut, ettei ole käytetty virtana sitä avaimelle tulevaa virtaa? Tämä aiheutti sen, että esim. virrat syötettiin sulakerasiaan sulakkeen väärältä puolelta, joka taas aiheutti sen että sulakkeiden kokoa oli pitänyt reilusti nostaa. Valot eivät tietysti toimineet sillä alkuperäisesti ne toimii virta-avaimesta.
No, purin vinssin releen nappeineen pois ja aloin suoristamaan sähköjä sähkökaavion mukaisesti. Virtalukko tästä oli aikanaan poistettu ja tämän vuoksi muutama ylimääräinen katkaistu johto löytyi. Mittaamalla, tutkimalla ja päättelemällä selvisi mikä mihinkin kuului. Syyksi 2WD/4WD merkin toimimattomuuteen selvisi se, että alkuperäinen 4WD rele oli ohitettu ja virrat etuperälle meni suoraan katkasijan kautta. Koska alkuperäisille johdoille ei mennyt virtaa, ei mittaristo osannut toimia. Oikea johto kun löytyi ja kytkin releen takaisin käyttöön niin hommakin alkoi jälleen toimia. Samalla selvisi johdot mistä virta tulee akulta, mistä lähtee oikealle puolelle sulakerasiaa ja mikä on valojen johto. Suoristin johdot & kaapeloinnit nyt niin, että kaikki alkuperäiset katkasijat toimii. Virtalukon virkaa ajaa edellisen omistajan asentama katkasija ja tuo etisen omistajan 4WD katkasija toimii nyt valojen katkasijana. Case-closed!
2. Bensamittari & Lämpötilamittari ei toiminut.
Bensaa oli tankissa yli puolenvälin, mutta silti ei mittari noussut. No, bensamittarin johtohan ei ollut lainkaan kytkettynä. Helppo korjaus -> johto kiinni (oletettuun liittimeen). EI! Ei prkl toiminut! No mittailin bensamittarin liittimestä vastusmittarilla ja huomasin ettei mitään mene läpi. Viaksi paljastui tuo itse liitin. Purin sen, katkaisin ja kuorin johdot uusiksi ja tinasin liittimeen kiinni. Kasaus ja testaus -> toimii.
Lämpömittarin vika paljastui rikkinäiseksi termostaatiksi siinä kaasuttimen kurkun vieressä. Johtoa kun koitin irrottaa siitä mitatakseni sen, niin irtosi koko termostaatin yläosa niin että se runko/jenkaosa jäi koneeseen. Termari oli sisältä
täysin tyhjä eli tämäkin tietoisesti hajonnut jo edellisellä omistajalla. Vielä en ole osia tilannut, mutta uskoisin mittarin korjaantuvan kun vaihdan anturin.
ne kiinni liittimeen. To be continued...
3. Valo-ongelmat: Takana parkkien lisäksi paloi kokoaja jarruvalot, edessä ei palanut mitään muuta kuin toinen parkki.
Kuten jo aiemmin kohdassa 1. selvisi, ajovalojen toimimattomuus johtui siitä ettei niiden virtajohtoa ollut kytketty lainkaan. Tuo parkki paloi toisella puolella siksi, että oli varkaalla yhdistetty suoraan virtakatkaisijan johtoon. Napsin tällaiset viritykset pois, sillä nyt alkuperäiset johdot toimi kun kerran oli oikein kytketty. Jalkajarrulle menevä jarruvalon johto oli mennyt poikki, ja joku noheva oli keksinyt liittää ne yhteen apikoilla. Ilmeisesti siksi ettei tarvitse jarrua painaa starttaillessa. Tässäkin, kuten kaikkialla muuallakin johdot oli katkaistu n. 1cm katkasijasta. Piti sitten purkaa koko katkasija irti koneesta jotta sai uudet johdot tinattua kiinni ja kutisteella suojattua. Tuli samalla purettua koko katkasija, hapettumat hiottua ja rasvattua. Taas toimii kuin uusi. Case-closed!
4. Etu- & takataakkatelineet vääntyneet.
5. Ohjauksessa klappia (sekä tangossa että pallonivelissä).
Mönkijä jossain vaiheessa kipattu elämäänsä kipattu ympäri. Taakkatelineet oli vääntyneet sisäänpäin. Etutelineen vääntyminen oli korjattu 3cm pitkillä lattaraudoilla jotka hitsattu kiinni. Teline oli siis aseteltu mahd. suoraan ja siitä heftailtu kiinni. Telineiden & Vinssi runko oli kierossa, mutta itse teline oli suorassa. Takapäässä ei oltu tehty mitään koska ei vaikuttanut mihinkään. Penkki hieman nafti irroittaa mutta sekin kyllä oli irroitettavissa. Ohjaustanko oli saanut osumaa, sillä oikean käden pysäköintijarrun kahva puuttui ja vaijeri oli piilotettuna etumaskien alla. Ohjaus-akselin ylätuentarauta oli n. 2cm vääntynyt taakse ja tästä syystä muovinen liukupalakin murtunut. Tuon raudan suoristaminen painoi muoviholkit jälleen lähekkäin ja kaikki klappi katosi ylätuennasta. Vähän oikomista siinä sai harrastaa, mutta lopputulos hyvä! Putsailin muoviholkilta vielä vanhat vaseliinit pois ja rasvasin uusilla kunnolla asennellessa. Ohjauksen raidetangonpäät pitää jossain vaiheessa vaihtaa, mutta aluksi mennään näin tai testaan sitä halpaa pikakorjausta: pallopäisellä vasaralla naputtelee nivelen takaisin tiukaksi + öljyää. Menee hetken, mutta ei pitkään. To be continued...
Nyt viimepäivät menneet etuperän kanssa taistellessa. Irrotin etuperän ja avasin sen. 4WD ei kytkeydy, sillä tuntuu että magneetin voima ei riittävä. Vanhoissa kovettuneissa johdoissa oli ilkeästi murtumaa juuri siinä kohdassa jossa tulevat perältä pois, joten eilen irrottelin magneetin kelan ja asentelin kutistesukat suojaamaan johtoja. Illalla asiaa vielä googlaillessa ja foorumia lueskellessa selvisi, että jollain on tuo etuperän laakeri liukunut sisäänpäin ja estää tuon sormilevyn painumisen kunnolla magneettia vasten, mulla on mielestäni tässä juuri tämä ongelma. Tänään siis vuorossa laakerin naputtelua takaisin paikoilleen ja testausta. Tästä tämä jatkuu sitten aikanaan.
Tuli tuossa muutama viikko sitten hommattua itselle elämää nähnyt vm. 2009 Buyang Articom 300cc mönkijä. Laitteen rekisteriotteessa mallimerkintä Articom FA-H300.
Laitteessa oli mittarissa vähän alta 2000km ja n. 100h. Kilvet palautettu 2014 syksyllä konttorille. Myyjä ei ollut sama ketä laitteen oli tuolloin rekisterissä omistanut
ja hänen mukaansa kaikki toimi mutta laite vain seissyt 2vuotta käyttämättä. Oli paskainen ja ulkoisesti elämää nähnyt. Tuo rekisteristä poiston aika, verrattuna myyjän kertomiin
ei oikein täsmännyt ja ulkoisestikkin kone näytti siltä että enempi on ajettu mitä mittari kertoo. Hinta kuitenkin oli sopiva ja itse tykkään ropata laitteiden kanssa niin tein ostoksen.
Nyt parisen viikkoa tullut konetta ropattua. Valitettavasti kuvia en ole huomannut räpsiä mutta vastaavia ongelmia / muuta tietoa halutessaan voi multa aina kysellä.
Voin sitten tilanteen osuessa kohdalle mahdollisuuksien mukaan jeesiä kuvien kera.
Koneen kun kärryiltä talliin työnsin niin ensimmäisenä kunnon akkua paikoilleen (ostohetkellä myyjän mukaan akussa ei virtaa, jonka vuoksi starttasi laiskasti) jotta pääsi testaamaan yskäsikös.
Perus mottoriöljyn + veden tarkistukset, kipinän tarkistus ja startin kokeilu. No... Täyteen ladatulla auton akulla startti vouvasi kuin myyjänkin luona. Pienen tutkimisen jälkeen selvisi että akulta
tulevat kaapelit menneet jossain vaiheessa poikki ja niitä jatkettu kaiutinkaapelilla joka reilusti alimitoitettua. Purin penkin, ilmansuodattimen yms. pois ja pääsin starttikaapeleilla antamaan virtaa
suoraan startin napaan jolloin pyöri iloisesti, välillä vähä takerrellen mutta muuten OK.
No siitäpä sitten 25mm2 virtakaapelit solenoidille ja sieltä startille, maadoitus saman kokoluokan kaapelilla akulta runkoon ja rungolta startin kiinnityspultin alle. Jo alkoi toimia. Samalla leikkailin n. 15cm
pätkän erinäistä johtosolmua sieltä solenoidilta pois ja kaivoin & jatkoin alkuperäisiä starttijohtoja käyttöön. Melkosta soppaa oli siellä. No kun startin sai kuntoon niin varovasti herättelemään konetta
starttikaasun kanssa. Käyntiinsaamiseksi vaati uuden tulpan ja tulpanjohdon parantelua, mutta se kävi! Käytin konetta pienissä pätkissä tyhjäkäynnillä ja varovasti kaasutellen kun en ollut varma
flektien toimivuudesta ja siitä syökö kone öljyä tms. Tovin käyttelyiden jälkeen selvisi että flekti toimii, vedet ja öljyt pysyvät niille tarkoitetuilla alueilla ja koneen perustekniikka toimi OK. Kasailin vähän
osia paikoilleen jotta sai penkin paikkaansa ja ei muuta kuin testiajolle. Pihalla varovasti kokeillen vaihteet, kaikki toimi. Varovasti lämpimäksi ajelua ja lopuksi kone ketjulla traktoriin kiinni ja kokeilemaan
toimisiko tuo pahamaineinen etuperä. 2WD toimi, mutta 4WD kesti tolkuttoman pitkään kytkeytyä. Ehti kone siis sutimaan pitkään takavedolla kunnes yhtäkkiä vauhdista napsasi 4WD kiinni. Myyjä kertoi
että 4WD katkasijan kanssa oli ollut ongelmia ja tästä syystä 4WD siirretty omaan erilliseen katkasijaansa. Aluksi en tiennyt edes kumpaan suuntaan 4WD oli päällä ja kumpaan ei mutta sekin selvisi testaamalla.
Tämän jälkeen kone talliin ja tutkailemaan projektin laajuutta:
1. 2WD / 4WD merkki mittaristossa ei vaihtunut vaikka 4WD kytkeytyi (Myyjän mukaan merkki vaihtui mittaristoon vasta kun 4WD oikein kytkeytyy, no paskapuhetta tämäkin oli).
2. Bensamittari & Lämpötilamittari ei toiminut.
3. Valo-ongelmat: Takana parkkien lisäksi paloi kokoaja jarruvalot, edessä ei palanut mitään muuta kuin toinen parkki.
4. Etu- & takataakkatelineet vääntyneet.
5. Ohjauksessa klappia (sekä tangossa että pallonivelissä).
6. Oikeassa etupyöräntuennassa klappia.
7. Variaattorin hihna vinkuu.
8. Maskit kärsineet, ja variaattorinkotelossa ylimääräisiä reikiä.
9. Kuten tämänikäiseen, huonostipidettyyn kuuluukin niin pientä pintaruostetta vähän siellä & täällä.
No... Siitä sitten hommiin. Muutaman viikon aikana on lähes päivittäin pieniä pätkiä tullut konetta käytettyä, lähinnä siksi että karstottumat hieman irtoilee ja kaasutin alkaisi virtaamaan paremmin. Ei vieläkään hyvä, joten purkuun ja pesuun menee.
1. 2WD / 4WD merkkivalon korjaus.
Joku edellisistä omistajista tehnyt melkoisiä säädöksiä sähköihin, joten purin etutelineet ja lokasuojat kokonaan pois jotta pääsin sähköihin käsiksi. Netistä nappasin sähkökaavion, niitä löytyi parikin. Värit eivät tarkalleen täsmänneet, mutta miettimällä ja testaamalla yleismittarilla selvisi hyvinkin paljon.
Entisen omistajan mukaan 4WD katkasijassa tosiaan ollut vikaa ja tämän vuoksi katkasija vaihdettu, rohkenin jo heti epäillä tätä ja testasin alkuperäisen katkasijan toimivuuden. Hyvinhän tuo tuntui toimivan.
Tästä tulikin itselle epäilys, että etuperässä ollut edellisella omistajalla jo ongelmia ja luullut kaiken johtuvan sähköistä. Tehnyt sitten omia huonoja virityksiään ja homma ei sillä oletettavasti ollut ratkennut.
Johtoja seuraillessa selvisi erikoinen totuus: Koneen oma sähkösarja oli osittain ohitettu, ja päävirta & 4WD katkasijan sähkö oli otettu vinssin napille menevästä virtajohdosta. Alkuperäisistä virtalukolla olleista johdoista oli otettu käyttöön vain johto jolla tuotiin mittaristolle virta&herätettiin CDI-boxi. Mikähän aivopieru tässäkin ollut, ettei ole käytetty virtana sitä avaimelle tulevaa virtaa? Tämä aiheutti sen, että esim. virrat syötettiin sulakerasiaan sulakkeen väärältä puolelta, joka taas aiheutti sen että sulakkeiden kokoa oli pitänyt reilusti nostaa. Valot eivät tietysti toimineet sillä alkuperäisesti ne toimii virta-avaimesta.
No, purin vinssin releen nappeineen pois ja aloin suoristamaan sähköjä sähkökaavion mukaisesti. Virtalukko tästä oli aikanaan poistettu ja tämän vuoksi muutama ylimääräinen katkaistu johto löytyi. Mittaamalla, tutkimalla ja päättelemällä selvisi mikä mihinkin kuului. Syyksi 2WD/4WD merkin toimimattomuuteen selvisi se, että alkuperäinen 4WD rele oli ohitettu ja virrat etuperälle meni suoraan katkasijan kautta. Koska alkuperäisille johdoille ei mennyt virtaa, ei mittaristo osannut toimia. Oikea johto kun löytyi ja kytkin releen takaisin käyttöön niin hommakin alkoi jälleen toimia. Samalla selvisi johdot mistä virta tulee akulta, mistä lähtee oikealle puolelle sulakerasiaa ja mikä on valojen johto. Suoristin johdot & kaapeloinnit nyt niin, että kaikki alkuperäiset katkasijat toimii. Virtalukon virkaa ajaa edellisen omistajan asentama katkasija ja tuo etisen omistajan 4WD katkasija toimii nyt valojen katkasijana. Case-closed!
2. Bensamittari & Lämpötilamittari ei toiminut.
Bensaa oli tankissa yli puolenvälin, mutta silti ei mittari noussut. No, bensamittarin johtohan ei ollut lainkaan kytkettynä. Helppo korjaus -> johto kiinni (oletettuun liittimeen). EI! Ei prkl toiminut! No mittailin bensamittarin liittimestä vastusmittarilla ja huomasin ettei mitään mene läpi. Viaksi paljastui tuo itse liitin. Purin sen, katkaisin ja kuorin johdot uusiksi ja tinasin liittimeen kiinni. Kasaus ja testaus -> toimii.
Lämpömittarin vika paljastui rikkinäiseksi termostaatiksi siinä kaasuttimen kurkun vieressä. Johtoa kun koitin irrottaa siitä mitatakseni sen, niin irtosi koko termostaatin yläosa niin että se runko/jenkaosa jäi koneeseen. Termari oli sisältä
täysin tyhjä eli tämäkin tietoisesti hajonnut jo edellisellä omistajalla. Vielä en ole osia tilannut, mutta uskoisin mittarin korjaantuvan kun vaihdan anturin.
ne kiinni liittimeen. To be continued...
3. Valo-ongelmat: Takana parkkien lisäksi paloi kokoaja jarruvalot, edessä ei palanut mitään muuta kuin toinen parkki.
Kuten jo aiemmin kohdassa 1. selvisi, ajovalojen toimimattomuus johtui siitä ettei niiden virtajohtoa ollut kytketty lainkaan. Tuo parkki paloi toisella puolella siksi, että oli varkaalla yhdistetty suoraan virtakatkaisijan johtoon. Napsin tällaiset viritykset pois, sillä nyt alkuperäiset johdot toimi kun kerran oli oikein kytketty. Jalkajarrulle menevä jarruvalon johto oli mennyt poikki, ja joku noheva oli keksinyt liittää ne yhteen apikoilla. Ilmeisesti siksi ettei tarvitse jarrua painaa starttaillessa. Tässäkin, kuten kaikkialla muuallakin johdot oli katkaistu n. 1cm katkasijasta. Piti sitten purkaa koko katkasija irti koneesta jotta sai uudet johdot tinattua kiinni ja kutisteella suojattua. Tuli samalla purettua koko katkasija, hapettumat hiottua ja rasvattua. Taas toimii kuin uusi. Case-closed!
4. Etu- & takataakkatelineet vääntyneet.
5. Ohjauksessa klappia (sekä tangossa että pallonivelissä).
Mönkijä jossain vaiheessa kipattu elämäänsä kipattu ympäri. Taakkatelineet oli vääntyneet sisäänpäin. Etutelineen vääntyminen oli korjattu 3cm pitkillä lattaraudoilla jotka hitsattu kiinni. Teline oli siis aseteltu mahd. suoraan ja siitä heftailtu kiinni. Telineiden & Vinssi runko oli kierossa, mutta itse teline oli suorassa. Takapäässä ei oltu tehty mitään koska ei vaikuttanut mihinkään. Penkki hieman nafti irroittaa mutta sekin kyllä oli irroitettavissa. Ohjaustanko oli saanut osumaa, sillä oikean käden pysäköintijarrun kahva puuttui ja vaijeri oli piilotettuna etumaskien alla. Ohjaus-akselin ylätuentarauta oli n. 2cm vääntynyt taakse ja tästä syystä muovinen liukupalakin murtunut. Tuon raudan suoristaminen painoi muoviholkit jälleen lähekkäin ja kaikki klappi katosi ylätuennasta. Vähän oikomista siinä sai harrastaa, mutta lopputulos hyvä! Putsailin muoviholkilta vielä vanhat vaseliinit pois ja rasvasin uusilla kunnolla asennellessa. Ohjauksen raidetangonpäät pitää jossain vaiheessa vaihtaa, mutta aluksi mennään näin tai testaan sitä halpaa pikakorjausta: pallopäisellä vasaralla naputtelee nivelen takaisin tiukaksi + öljyää. Menee hetken, mutta ei pitkään. To be continued...
Nyt viimepäivät menneet etuperän kanssa taistellessa. Irrotin etuperän ja avasin sen. 4WD ei kytkeydy, sillä tuntuu että magneetin voima ei riittävä. Vanhoissa kovettuneissa johdoissa oli ilkeästi murtumaa juuri siinä kohdassa jossa tulevat perältä pois, joten eilen irrottelin magneetin kelan ja asentelin kutistesukat suojaamaan johtoja. Illalla asiaa vielä googlaillessa ja foorumia lueskellessa selvisi, että jollain on tuo etuperän laakeri liukunut sisäänpäin ja estää tuon sormilevyn painumisen kunnolla magneettia vasten, mulla on mielestäni tässä juuri tämä ongelma. Tänään siis vuorossa laakerin naputtelua takaisin paikoilleen ja testausta. Tästä tämä jatkuu sitten aikanaan.