Hawai/Comanche/Bombercat jne. 200cc parantelut

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Hensim150cc

Hawai/Comanche/Bombercat jne. 200cc parantelut

Viesti Kirjoittaja Hensim150cc »

Latetaan oma threadi näiden Hawai/Comanche/falmek yms. 200cc laitteiden rassaukselle, kattaen perus tarkistukset, parantelut, viritykset, korjaukset. Ei sitten yleistä höpinää, niille on oma "hawai 200cc" ketju.

Yritän kaivella tuolta havai threadista posteja tänne myöhemmin niin ovat samassa läjässä tärkeät aiheet.

Omia huomioita:
- lukitus muttereita on joissain paikoissa käytetty. esim. iskarin/jousituksen kiinnitykset
- paikat mitä kaipaa nylokkeja tai vastaavia
- - - Ylemmät etu pallonivelten rungon puoleiset kiinnitykset. Mielestäni siihen holkkimutterin perään voisi täräyttää lisälukkomutterin.
- vaihdepolkimen kireys kannattaa vilkaista heti alkuunsa, muuten saattaa hampaat tuosta kiinnityksestä äkkiä nakertua mahdollisen välyksen takia.
- pakoputkiston lämpökilpien kiinnitys ruuvit saataapi alussa löystyä melko nopeasti johtuen suuresta lämmönvaihtelusta. Kiristys varmaan riittää, ruostuneevat sitten kiinni parissa päivässä :)

Siinä noin alkuun... jatkuu heti kun uusia kohteita huomaan :)
Avatar
Harde
3WD
Viestit: 77
Liittynyt: 04 Maalis 2007 14:06
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Harde »

-Pakoputkessa kuristukset alku ja loppupäässä. loppupää lähes ummessa. äänet kasvaa mutta vääntö ja kaasuherkkyys paranee.
-Kasuvaijerissa löysää. kaasu aukeaa vain 80%
-pyöränkulmat kannattaa tarkistaa. uutena osoittaa minne tykkää jos ei ole kasauksessa säädetty.
-Renkaiden vaihto puolelta toiselle niin että raideväli kasvaa. ulkonäkö ja ajovakaus paranee.
Tuo tuhoaa kyllä ennestäänkin heikot puslat ja nivelet nopeammin, ei kovinkaan suositeltavaa
-Kaasutinta isommaksi niin lähtee lisää löylyä.
-Pienempi eturatas, 12-13piikkinen koska nelosvaihde on välitetty liian pitkäksi. vakiona kait 15 piikkiä
Viimeksi muokannut Harde, 26 Maalis 2007 18:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tietokonehuolto HS-Works
Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen
www.hs-works.fi - 040-4133597
Avatar
Pulteri
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Heinä 2006 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

Harde kirjoitti: -Renkaiden vaihto puolelta toiselle niin että raideväli kasvaa. ulkonäkö ja ajovakaus paranee.
Tuo tuhoaa kyllä ennestäänkin heikot puslat ja nivelet nopeammin, ei kovinkaan suositeltavaa.
Hensim150cc

Viesti Kirjoittaja Hensim150cc »

Voikohan noihin rasvanipattomiin palloniveliin itse turauttaa rasvanipat vai onko "pallo" osa tuosta nivelestä niin lähellä sitä yläpuolen pelti osaa ettei mahdu nippaa ruuvaamaan (-> ottaako nippa kiinni palloon?)
Avatar
janne75
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 17 Tammi 2007 20:22
Mönkijä:: falmek 200 force pro
Paikkakunta: lappi

Falmek force 200 pro

Viesti Kirjoittaja janne75 »

Bensahanan poraus myös kannattaa tehdä. Itsellä turposi o-renkaat hanan sisällä parin tankillisen ajon jälkeen ja kone ei saanu enää lientä. Hana irti, auki asentoon ja 4mm poralla painaa siitä läpi.
_______________________

http://kuvablogi.com/blog/5850/1/
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 18:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

Jees, vaihdoin tässä välissä nimimerkkiä, entinen oli siis tuo Hensim150cc :)

Bensahana pitää vilkaista tosiaan lähiaikoina, nyt ennen kuin kilven saa ei tule paljon ajeltua. Tuota bensahanaa ei ole kyllä koolla pilattu :)

Tulipa tuo pakoputkikin katsottua... en siellä alkukäyrässä mitään tarkoituksellisia kuristuksia nähnyt. Alkukäyrän lopussa oli jonkinlainen "asennussupistus/pyöristys" mutta en tuota vielä kuristukseksi laske, ei peittänyt 50% alasta :)
Änkkärin alku putkessa ei myöskään tukosta huomannut. Toki siinä keskivaiheilla on pullistuma mutta liekkö se kuuluisa katalysaattori sitten.
Ankkäri itsessään on mitä on, varmaankin tukkoisempi kuin joku "viri" versio mutta saapi menetellä näin alkuun.

Sylinterin kannessa pakoaukko pienenee sormituntumalla aika voimakkasti heti alkuunsa, en nyt sitten päässyt kurkistelemaan että venttiilinohjuvaluko se pahka on vai mikä, ei ollut näes peiliä käsillä ja pää ei mahtunut tuonne väliin :roll:
xvillex
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Maalis 2007 23:36
Paikkakunta: Rovaniemi Honda Cb750f -80

Viesti Kirjoittaja xvillex »

Lisäähän tohon otsikkoon myös bombercat, niitä on harvemmalla mutta se on aivan sama laite ku commance, laitan täs parantelujani lähitulevaisuudessa tänne lissäää mite tein omaani... 8)
If you don't GO, you NEVER know!
Avatar
Pulteri
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Heinä 2006 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

xvillex kirjoitti:Lisäähän tohon otsikkoon myös bombercat, niitä on harvemmalla mutta se on aivan sama laite ku commance, laitan täs parantelujani lähitulevaisuudessa tänne lissäää mite tein omaani... 8)
Höpö höpö! Laite on sama kuin whizz runneri, mutta falmecin/comancen/hawaijin kanssa yhteistä ei ole kuin moottori ja valmistusmaa.
xvillex
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Maalis 2007 23:36
Paikkakunta: Rovaniemi Honda Cb750f -80

Viesti Kirjoittaja xvillex »

Ei kai tästä kinata kannata, mutta olen nähnyt commancen ja ton oman bombercatin ihan omin silmin vierekkäin, enkä mitään eroavaisuuksia huomannut.... kaveri sano sitä commanceksi ja saatto olla väärässäkin, en ala spekuloimaan sen enempää... :?

Hyvä jos itse kuitenkin tiedät... ja muillekki siitä kerrot..
If you don't GO, you NEVER know!
Jogi
4WD
Viestit: 148
Liittynyt: 27 Maalis 2007 18:57

Viesti Kirjoittaja Jogi »

Vaihtaisin jos voisin, nimimerkki tosiaan vaihtu tuossa ja en pääse siten editoimaan tuota otsikkoa. Ja muutenkin, tila otsikossa on rajattu, joten "jne." saa kelvata :) Jos tuntuu että on samoja osia laitteessa niin eikun vaan tänne vinkit.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Lisäsin otsikkoon Bombarcatin :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Pulteri
3WD
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Heinä 2006 14:30
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Pulteri »

xvillex kirjoitti:Ei kai tästä kinata kannata, mutta olen nähnyt commancen ja ton oman bombercatin ihan omin silmin vierekkäin, enkä mitään eroavaisuuksia huomannut.... kaveri sano sitä commanceksi ja saatto olla väärässäkin, en ala spekuloimaan sen enempää... :?

Hyvä jos itse kuitenkin tiedät... ja muillekki siitä kerrot..
No eihän noista kukaan selvää ota. Itse olen nähnyt hawaijin jota myytiin whizzinä. Commanceja on tietääkseni taas monia eri näköisiä ja kokoisia.
Taitavat vaan suomessa näitä tilata konteissa ja sitten lätkivät noita tarroja ja keksivät merkit itse.
Eni vei!
Rusty
2WD
Viestit: 40
Liittynyt: 28 Helmi 2007 21:38
Mönkijä:: ValitetttavastiEiOle
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rusty »

Kun menee kattelemaan valmistajien kotisivuja niin voi saada jotain selvyyttä minkä merkkisinä eri valmistajien laitteita myydään.
PK
6WD
Viestit: 310
Liittynyt: 29 Huhti 2006 07:01

Viesti Kirjoittaja PK »

Onkos kukaan uskaltanut tutkia niitä "klikkereitä" etuiskareista?
Onko vaan jotkut vale korkit, vai tapahtuuko jotain jos kääntää? Sormin ei ainkaan ihan helposti pyörinyt, kun liikeessä esittelyvehkeestä koitin. Saattaahan olla, että koko lisäsäiliöt on vaan koristeena.
xvillex
3WD
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Maalis 2007 23:36
Paikkakunta: Rovaniemi Honda Cb750f -80

Viesti Kirjoittaja xvillex »

kiitos koheltaja!


Etuiskareista en tiiä, kun ei oo lisäsäoliöitä bombercatissa... :D

Mutta -05 mallin bombercattiku toi mun ihme onkin niin siinä on normaalisti yhtenäinen putki toisin ku -06 ja -07 malleissa joten päätin tehä ite sellasen jatko jutun tohon, eli suoralta kohdalta putki poikki vaan raakasti ja siihen päälle sylinterin pään putkeen hitsataan putki päälle ja änkän päähän liitosta sahataan hahlot jotta putki saadaan puristettua varsinaisen pakoputken päälle pakoputki klemmarilla ja se on siinä... 8) tadaa jatkettava putki rakennettu ja syy miksi rakensin niin ei mahtunut rungon välistä alkukäyrä eikä änkkä niin päätin laittaa ton kahteen osaan että saa tulevaisuudessakin irti josson tarvis.

Siiten bombercatissa ja niinku muissaki vastaavissa laitteissa on varmaan toi änkän kiinnityskohta liian korkealla joten siihen väliin vaan metallin palanen jossa on kaks reikää ja siten saadaan taas patentilla änkän kiinnityskohtaa tarvittavan 5cm alemmaksi jolloin putki ei ole enää jännityksessä niinku tavallisesti..

Ja sitten menen juuri parantelemaan pommikissaani roiskekumilla eli laitan rapakaarien jatkoksi metritavarana ostettua kumisuojaa joka nurkkaan ettei haittaa jatkossa pienet lammikot jos niistä ajelee eikä rapa sotke kamppeita... :twisted:

siinä alkuun muutama pitkku vinkki.... katotaan mitä muuta paranneltavaa vehkeestä löytyy...
If you don't GO, you NEVER know!
Vastaa Viestiin