comanche 4x4

Keskustelua Comanche mönkijöistä.
Avatar
Act10nM4N
6WD
Viestit: 313
Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
Paikkakunta: Utajärvi
Viesti:

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Act10nM4N »

Tommi6 kirjoitti: Joten eihän se tulppien kestävyys ainakaan pitäisi olla lämpöarvosta kiinni. :?
R-tulpat ei jostain syystä kestä. varsinkin jos käynnistellään ja sammutellan. se R on radiosuojaus.
Eli turhaan on lämpöarvot keksitty , oliko tämän sinun vai huollon suusta??
Se tulppa kuolee sulla bensaan. Normaali tulpan elektrodissa on sellainen pieni huono ominaisuus , että mikäli se ei kerkeä lämmetä tarpeeksi kuumaksi , se ei puhdista itseään kokonaan , etenkään jos kone käy hieman paksulla koko ajan.
Siksi joissakin tapauksissa auttaa tulpan vaihto eri lämpöarvolla olevaan , sinun tapauksessa hieman kuumemmaksi , eli esim 7 , jolloin tulppa käy lämpimämpänä ja puhdistuu paremmin.
Iridium eroaa tässä kohtaa normaali tulpasta. Kärki ei ole niin herkkä bensalle , ja itsepuhdistus on nopeaa ja palotapahtuma tarkempi. Siksi Iridium tulppa kestää 3x normaalin tulpan vaihtovälin.

Häiriösuojaus voi toki heikentää sitä, vaikkei pitäisi.... Ja jos laitat tilalle sen 5€ kalliimman iridiumin niin säästät useamman euron kun se on sit viimeinen minkä ostat. Toisin sanoen NGK DR8EIX
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero :biggrin:


Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

tuossa mun yhden viestin lopussa oleva pätkä on huollosta saadusta sähköpostista kopioitu. Viimeisimmäsä koneessa paikoilla olleen tulpan pää oli tänään, oli tummahko kun vaihdoin sinne tulpan, niin olisikohan siinäkin syy toimimattomuuteen, että tulpan lämpöarvo olisi väärä ?.
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Bashan07
2WD
Viestit: 51
Liittynyt: 03 Tammi 2010 16:14
Mönkijä:: Comanche bull

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Bashan07 »

Eikös mönkijän jossa molemmat etupyörät vetää niin kuulukin tehdä tälläi kun revittelin tänään mutalikossa ja kun toinen pyörä ottaakin äkkiä aina pitoa niin yrittää rytkäyttää tankoa sinne suuntaan eli yrittää kimmota sivulle.Tyhmä kysymys mut ajattelin kysästä??
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Käytössäni olevassa comanche bull II 300 cc oli eilen ilmentynyt jonkun sortin käynnistys ongelmia NGK DR8EIX iridium sytytystulpalla, jonka olin vaihtanut tuossa 25.12. Koneella ajeltiin sunnuntaina viimeksi, ja seuraava kerta olisi ollut eilen. Kun isäni oli ollut tarkoitus ajella tällä mönkijällä, Isäni mukaan oli mönkijä käynyt n. 3 minuuttia eilen ja sen jälkeen ei lähtenyt käyntiin. Tänään vaihdoin siihen hetkeksi normaalin D8EA tulpan ja silläkään ei meinannut lähteä käyntiin ensiksi vaikka akku oli ollut latauksessa yön yli. Annoin mönkijään sitten ulkopuolisesta akusta apuvirtaa niin johan lähti hyvin käyntiin, mitä nyt kaasua pitää pidellä melkein pohjassa koneen lämmittämiseksi näillä pakkasilla. Mistähän oikein mahtaa johtua että tämä comanche syö näin paljon tulppia, joka ei ole enää normaalin toiminnan rajoissa ylipäätänsä ?. :?
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
joniv
4WD
Viestit: 238
Liittynyt: 15 Loka 2009 20:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja joniv »

tuossahan on sellainen rikastin että se pysyy hetken aikaa päällä kun virrat kytketään tai toisinsanoen ryyppy kytkeytyy pois päältä kun virrat on tarpeeksi kauan päällä, oisko joku vastus tms. mutta tuo kaasuttelu käynnissä pysymiseksi kylmänä vois johtua siitä että rikastin ei oo enää päällä, mutta sekin mahdollista vain jos sulla on virrat ollu hetken 1-2minuuttia päällä ennen käynnistämistä,tuosa ajasa ryyppy on kytkeytynyt jo pois pelistä, vaikka oot ladannu sitä akkua se voi silti olla sonta, entisessä mönkijässä ja naapurin polariksessa oli vikana että akku jakso pyörittää melko hyvin konetta, mutta ei vain käynnistynyt kuin liittämällä apu akku.., uusi akku ja ongelma poistu. akussa ei riittänyt vain virta siihen että ois syttynyt.
Avatar
pete-801
Tracks
Viestit: 1212
Liittynyt: 17 Marras 2009 18:35
Mönkijä:: ei oo enään.
Paikkakunta: Heinola

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja pete-801 »

noissa saattaa olla sama systeemi kuin on kiinan skoottereissa eli kaasarissa on sähköllä lämpiävä ryyppy joka kytkeytyy hetken päästä pois. Ja jos virtaa on heikosti niin ei se toimi ollenkaan, olen useissa skoottereissa huomannut että jos pari startti kertaa epäonnistuu niin sitten ei todellakaan saa käyntiin sähkö startilla mutta niitähän voi sitten polkea kiksillä 10-15 min jotta lähtee :D . Saattais tuo mönkkä lähtee työntämällä mutta kuka niitä jaksaa työntää, eikä se auta korjaamaan tilannetta. Voisit koettaa pitää virtaa päällä hetken ennen starttaamista jospa auttais, ja tietenkin kaikki valot pois päältä että virtaa olis riittävästi. Tulpat pitää olla oikealla lämpöarvolla sekin auttaa käytössä ja kestossa. Ja ryyppyhän menee pois päältä kun painat sitä kaasua ekan kerran, omassa kiinan mönkässä piti talveksi säätää tyhjäkäynti ruuvia isommalle sekä seoksia niin heti alkoi lähtee helpommin käyntiin, pitää vaan keväällä muistaa säätää takas.
goes 520 ltd ex/pöllitty.
dinli 300cc ex
rally 110cc ex
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Jos tyhjäkäynti on tässä mönkijässä liian korkealla, Niin mikään vaihde ei kytkeydy päälle. Että sen osalta voipi unohtaa tyhjäkäynnin nostamisen. Joskus ajon jälkeen huomaa sähköryypyn päällä olon sillä tavalla, Jos esim. vaihteen vapaalle vaihtamisen jälkeen aikoo alkaa peruuttamaan, Niin huomaakin että kone kiertää yli 2000 rpm niin siinä saakin hetken aikaa odotella. Että sähköryyppy laskee kierrokset tarpeeksi alas, Ja vaihteet saa kytkeytymään takaisin päälle. Kesäkeleillä kone kyllä on pysynyt normaalisti käynnissä ihan hyvin ilman kaasuttelemista, Ja pete-801 olet oikeassa tuossa käyntiin työntämisessä, että kuka näitä mönkijöitä todellakaan jaksaisi käyntiin työntää. Koska nämä comanchen bull II mallit kun sattuvat painamaan kuivana vaivaiset 278 kg. Virta asiaan sen verran että konetta käyntiin pistäessä tulee avaimesta aina käännettyä sen verran että parkit syttyvät päälle, Ja heti tämän jälkeen startataan kone jos se nyt ylipäätänsä suostuu käyntiin lähtemään. Tyhjäkäynnin osaan kyllä säätää hyvin kohdilleen, mutta seos ruuvia en ole löytänyt tästä kaasuttimesta, onko tätä seoksen säätö ruuvia olemassakaan vakio kaasuttimessa ?. :D
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
joniv
4WD
Viestit: 238
Liittynyt: 15 Loka 2009 20:36
Mönkijä:: arctic cat 700 diesel
Paikkakunta: keskipohjanmaa

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja joniv »

se ryyppy ei kytkeydy kaasua napauttamalla pois vaikka kuin yrittäisit. se tarvii sinne tietyn aikaa virtaa kunnes kytkeytyy pois,ei auta vippas konstit! variaattori mönkijää saa koittaa hetken työntää käyntiin.. koska ei onnistu! tuo comanchen voimansiirto on niin kankea että sen takia se on raskas ylipäätänsä liikutella työntämällä, mun toinen mönkijä on arctic catin diesel, painoa 500kg ja on kevyempi käsin siirrellä mitä comanche.
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Tänään tuli hommattua ngk d7ea sytytystulppia 3 kpl, siinä toivossa että tämä tulppa malli kävisi lämpöisempänä mitä 8 arvolla olevat. Mutta tulpan asennus joutuukin nyt odottelemaan, kun on turhankin kovat pakkaset kun ei muuta paikkaa kuin ulkosalla vaihdella tulppia :).
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Tänään tuli vihdoin ja viimein käytyä vaihtamassa käytössäni olevaan comanche bull II 300cc tuo d7ea sytytystulppa, kyllä tämä mönkijä tuntuisi käyvän hieman paremmin tällä 7 lämpö arvolla olevalla sytytystulpalla kuin tuolla 8 lämpö arvolla olevalla joka siinä oli aikaisemmin. Mutta kun mönkijä seisoo hetken paikoillaan tyhjäkäynnillä, niin kierrokset putoavat sinne n. 1000 rpm tuntumaan jonka jälkeen sen tyhjäkäynti alkaa takertelemaan ja lopulta sammuu itsekseen, ellei kaasuun koske ennen koneen sammumista. Eikä tyhjäkäynnin säätämisellä tuntunut olevan merkittävistä vaikutusta asiaan ?. :?
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Eli nyt ilmenikin taas vaihteeksi uuden tyyppistä ongelmaa tässä käytössäni olevassa Comanche Bull II mönkijässä, johon olin viime viikolla vaihtanut 7 lämpöarvolla olevan sytytystulpan. Niin tämä mönkjiä ei suostunut lähtemään muutamalla ensimmäisellä starttaus kerralla käyntiin. Irroitin sitten tulpan, ja yllätyksekseni huomasin että tulppa oli ihan kuivan musta ja nokinen, paitsi keskielektrodin päällinen oli ihan metallin kirkas. Tämän jälkeen kokeilin runkoa vasten kipinää, Kipinä oli ihan hyvä. Pistin tulpan takaisin paikoilleen, ja kokeilin startata niin mönkijä lähti ihan normaalisti käyntiin, mutta starttaus vaiheessa tämä mönkijä päästi pakoputkesta mustaa pakokaasua ulos. Ajattelin ensiksi että tulikohan sitä nähtyä oikein, tarkastin asian uudestaan pistämällä käden lähelle pakoputken suuta, niin kyllä sieltä tulee ihan mustaa pakokaasua, niin että kämmen pohja oli mustana kun sitä siinä putken läheisyydessä hetken aikaa piteli. Epäilenkin nyt että koneessa on pahemman kerran vikaa jossain kun se tupruttelee pakoputkesta ulos mustan väristä pakokaasua ?. :?

Ihmettelin myöskin mönkijän läheisyydessä, että mistä syystä koneen vasemman puoleinen etukulma näyttää omituiselta, niin hetken päästä huomasinkin. Että syystä tai toisesta vasemman puoleinen etu iskari oli päässyt tipahtamaan pois paikoiltaan yläpäästä, mutteri on varmaankin päässyt jossain vaiheessa löystymään itsekseen niin paljon, että se oli tämän iskarin irtoamisen aiheuttanut, ja tässä harmittavaa on se kun pitänee odotella ainakin kunnolla kevääseen asti ennekuin sille voi tehdä yhtään mitään.
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
j0h4n
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Helmi 2016 13:51

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja j0h4n »

Tuli hommattua tieliikennemallinen bull 300. Pitääkö tuo alkuperäinen äänenvaimennin tosiaan noin vähän ääntä? Kuullostaa siltä kuin siellä olisi jokin propelleri joka pyörii. Äänen kuulee varsin hyvin kun sammuttaa niin kuullostaa kuin siellä jäisi jokin pyörimään, vai kuuluuko se alkuperäinen tosiaan olla niin. Tuntuu että se ahdistaa hirveen paljon. Minulla myös falskaa vähän tuo vaimentimen liitin toiseen putkeen kovilla kierroksilla. Pitää varmaan vaihtaa nuo jouset ja katsoa missä kunnossa tuo välitiivistin siellä on.
kt9180
2WD
Viestit: 27
Liittynyt: 24 Tammi 2005 09:10

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja kt9180 »

Osaako kukaan sanoa, et mistä tietää Bullin vuosimallin?

Kyseessä on 300cc, jäykkäperäinen, punainen neliveto.
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 13:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Voiko näissä comanchen 2 bulleissa kasvattaa paljonkin akun kokoa, kun tuntuu että nykyinen akku tuntuu menevän turhankin herkästi tyhjäksi. Akkuna toimii tällä hetkellä muistaakseni euroglobe ytx14ah-bs, tällä kysymykselläni lähinnä tarkoitan ah määrän kasvattamista ?. :?
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Tumphu
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 18 Marras 2016 22:27
Mönkijä:: Comanche Bull II 300cc

Re: comanche 4x4

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Itsekkin tuli tällainen vm.2009 tieliikenne comu hommattua, niin tuli tännekkin rekisteröityä.

Vanha aihe, mutta vastaillaan silti vähän keskustelun herättämiseksi.

Ah määrällähän ei periaatteessa ole merkitystä, vaan sillä miten sitä käytät. Suuremman Ah määrän akun voit laittaa, kestää vaan starttailla sillä sitten pidempään. Muistat vaan että pitkillä sahauksilla saatat rikkoa starttisi.
Se jännitteentasaaja päästää sieltä samat ampeerit lataukseen läpi, oli sitten käytössä 14Ah tai 40Ah akku. Tuota 40Ah akkua tietysti ladataan pidempään jos se on tyhjempi.
Kun kaikki on kunnossa, niin starttaukseen ei virtaa mene yhtään enempää isolla akulla, kuin pienellä akullakaan ja tämän takia lataustyö mitä tasaaja tekee ei ole sen suurempi.
Isommasta akusta tietysti se hyöty että pitää virtaa ja tämän vuoksi jännitettäkin paremmin -> lähtee paremmin käymään.
Vastaa Viestiin