Sivu 1/2

comanchen ketjujen kiristys

Lähetetty: 15 Kesä 2007 23:11
Kirjoittaja mönkkäri55
eli voisko joku selittää miten comanche 200cc crossin ketjujen kiritys tapahtuu? jossain on voinut olla siitä jo puhetta mutta en löytänyt kyllä mitään siitä asiasta :?

Lähetetty: 15 Kesä 2007 23:36
Kirjoittaja Tzorbas
http://www.bashan-atv.com/cpg1410/displ ... m=2&pos=38 Laitat pultin rissan läpi kuvassa näkyviin reikään ja säädät kireyden renkaista pyörittämällä. lukitus tietysti ensin auki.

Lähetetty: 15 Kesä 2007 23:36
Kirjoittaja jalu78
perä ilmaan, taka-akselin kaks pulttia auki näkyy ku katot tata-akselia perästä päin. takahammasrattaan läpi sopiva pultti läpi navassa näkyvään paikkaan ja sit pyörität renkaasta ni taka-akseli liikkuu eteen-taakse ja ketjut kiristyy. tutki ja testaa niin minäkin tein :wink:
edit: vähä myöhästyin

Lähetetty: 15 Kesä 2007 23:39
Kirjoittaja Tzorbas
Nyt pitäisi ainakin simahtaa kun tupla vastaus samalla minuutilla :wink:

Lähetetty: 16 Kesä 2007 00:23
Kirjoittaja mönkkäri55
kiitti hyvistä vinkeistä


huomenna ketjut kiristyy :D :D :D

Lähetetty: 03 Kesä 2008 11:06
Kirjoittaja fizzl
Kiitos tästä aiheesta! Eilen kyykin tunnin kikottimen perää ihmetellen enkä keksinyt millään mistä ketjut kiristyy. Meinasin jo ruveta lyhentämään ketjuja :D
Viestin luettuanikin piti kokeilla ennenkuin uskoin. Perin merkillinen kiristysmekanismi.
Onko tämä yleinen kiristystapa kiinteäkaselisilla vehkeillä? Ensimmäinen nelipyöräinen menossa niin ihmeteltävää löytyy :)

Lähetetty: 15 Syys 2008 11:56
Kirjoittaja profiili
Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".

Lähetetty: 15 Syys 2008 14:47
Kirjoittaja MaKat
Kokeileppa ettei vaan olisi takahaarukan puslat väljiintyneet. Itsellä teki samoin vaikka kiristi, niin silti ketju hyppi

Lähetetty: 15 Syys 2008 18:20
Kirjoittaja X-Race
profiili kirjoitti:Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".
Miten keksit pyörivään liikkeeseen ääripään? Koska viisarikello tulee ääripäähän? Toivottavasti ei pian, piti vielä mennä mönkimään.

Lähetetty: 15 Syys 2008 18:32
Kirjoittaja profiili
X-Race kirjoitti:
profiili kirjoitti:Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".
Miten keksit pyörivään liikkeeseen ääripään? Koska viisarikello tulee ääripäähän? Toivottavasti ei pian, piti vielä mennä mönkimään.
Ei mulla ainakaan pyöri ympäri asti se, ilmeisesti pitäis pyöriä?

Lähetetty: 15 Syys 2008 19:12
Kirjoittaja retale76
X-Race kirjoitti:
profiili kirjoitti:Sellainen ongelma tuli vastaan, että jos pyöritän napaa toiseen ääripäähän, niin saan ketjut sopivan kireiksi, kunnes kiristän mutterit, jolloin ketjut löystyy ja hyppii.
Kuitenkaan jos toiseen ääripäähän pyörittää napaa niin ketjuja ei saa niin löysälle, että saisi otettua lenkin pois ketjuista.
Ja napakin tuntuu olevan hieman ajattelematta duunailtu, kun toisessa ääripäässä akseli on suunnilleen alhaalla, ja toisessa ääripäässä suunnilleen ylhäällä, ei siis edessä ja takana, niinkuin ketjujen kiristyksen kannalta olisi fiksuinta.

Eli mitä ideoita tulee ratkaisuehdotuksiksi?
Isommalla/pienemmällä takarattaallahan asiaa saisi korjattua.
Ylimääräisillä ketjurullilla voisi yrittää.
Ja parastahan olisi jos taka-akseliston voisi purkaa ja kasata uudestaan niin, että säätövara olisi "akseli edessä-akseli takana".
Miten keksit pyörivään liikkeeseen ääripään? Koska viisarikello tulee ääripäähän? Toivottavasti ei pian, piti vielä mennä mönkimään.
heh :) eikun paranee. itsekkin meinasin samaa kysyä, mutta onneks kerkesit. no pitäs lähtee itsekkin pieni reissu tossa mönkimään ni toivottavasti ois vieterissä vielä punetta, jottei tarviis alkaa kesken kelailemaan :)

Re: comanchen ketjujen kiristys

Lähetetty: 24 Kesä 2009 23:01
Kirjoittaja T-Fibby
Kiristelin ketjut, en tosin käyttänyt mitään pultteja vaan löysytin mutterit, tunkkasin perseen ilmaan ja samantien se perä pyörähtikin niin että ketjut kiristyi sopivasti. Sitten pultit kiinni ja pieni testilenkki jossa pari terävää kiihdytystä ja ketjut löystyi uudelleen, kusinko ton kiristyksen vai mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:

Re: comanchen ketjujen kiristys

Lähetetty: 25 Kesä 2009 00:17
Kirjoittaja pat-1
T-Fibby kirjoitti:mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:
"Perämurikan" kiinnityspulttien momentit tai alunperin vituiks pistetty takaswingin kiinnityskohta... :lol:

Re: comanchen ketjujen kiristys

Lähetetty: 25 Kesä 2009 09:04
Kirjoittaja T-Fibby
pat-1 kirjoitti:
T-Fibby kirjoitti:mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:
"Perämurikan" kiinnityspulttien momentit tai alunperin vituiks pistetty takaswingin kiinnityskohta... :lol:
Pultit tuli kyllä vedettyä kokolailla, tiukkaan, voihan tuota vielä tietysti varuulta uudemman kerran kokeilla kiristellä..

Eli voisitko vääntää rautalangasta ? :mrgreen: Ei menny nyt ihan jakeluun mitä meinasit tolla swingin kiinnityskohdalla..

Re: comanchen ketjujen kiristys

Lähetetty: 25 Kesä 2009 20:08
Kirjoittaja pat-1
T-Fibby kirjoitti:
pat-1 kirjoitti:
T-Fibby kirjoitti:mikä mahtaa olla kökkönä ? :roll:
Eli voisitko vääntää rautalangasta ? :mrgreen: Ei menny nyt ihan jakeluun mitä meinasit tolla swingin kiinnityskohdalla..
Mönkijän päälle istuessa etu- ja takarattaan etäisyys toisistaan lyhenee, eli ketjuista tulee liika pitkät. Automaattisen ohjurin/ kiristimen irroitettuaan sen huomaa hyvin :)