Falmekin FORCE 400 PRO

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Llarkko kirjoitti:=D> hienoa, tuosta sinun kirjoittelusta on varmasti hyötyä muillekkin, tuntuu olevan tuo vaihteiston temppuaminen ns.tyyppi vikaa.

No toivottavasti olisi... Mut ei Falmekin huollonkaan mukaan oo kellään tuolla tapaa temppuillut vaihteisto. Sen takia ei sieltäkään oikein neuvoja herunut, kun ei ollut kokemuksia... Mutta juu, välillä tuntuu, että kirjottelee tänne ihan turhankin ahkerasti/turhan pienistä asioista, mutta sitä vartenhan voorumit on, että voi jakaa kokemuksiaan/tietojaan muillekin.. :D

Testilenkki ajettu ja vaihteet pelasi kuin ajatus. Suuri vaikutus oli noiden polkimen nivelienkin vaihdolla!!! Suosittelen suuresti. Paikallisesta pulttiliikkeestä ratkaisu kokonaisuudessaan (2kpl niveliä, yhdystanko) maksoi 4€. Yamahan nivelet yli 40€/kpl paikallisesta mp/mönkijä/kelkka liikkeestä :shock: .. Ainakin hinnat kohdillaan siellä...

Viikonloppuna ajellaan sit testikilometrejä, ett sittenhän näkee todellisen tuloksen (laitoinko tarpeeks hyvin sen ristipään kiinni :roll: )

Kiitoksia kaikille avuista, vinkeistä, yms!!!
Kulkine hakusessa
Llarkko
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 07 Huhti 2007 15:00

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja Llarkko »

opcaravan kirjoitti: Testilenkki ajettu ja vaihteet pelasi kuin ajatus. Suuri vaikutus oli noiden polkimen nivelienkin vaihdolla!!! Suosittelen suuresti. Paikallisesta pulttiliikkeestä ratkaisu kokonaisuudessaan (2kpl niveliä, yhdystanko) maksoi 4€. Yamahan nivelet yli 40€/kpl paikallisesta mp/mönkijä/kelkka liikkeestä :shock: .. Ainakin hinnat kohdillaan siellä..
Viittisitkö räpätä kuvan tuosta uudesta nivel hässäkästä, miten sen toteutit, kuva kertoo enemmän kun tuhat sanaa..
Force400
ForcePower
Noppeli
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Kesä 2008 09:43
Paikkakunta: Kajaani

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja ForcePower »

Hienoa, että oot saanut rassin taas toimimaan. Se sapettaa niin pirusti jos pitää uudestaan ja uudestaan aina saman vian takia alkaa rassaamaan.

Tosiaan aika pieniltä tuntu nuo toleranssit tuossa vaihteistossa, että pelaako vai ei, kun korjasi tuotakin vikaa. Tuntuu vaan jotenkin, että mitenköhän pelaa sen jälkeen kun osat vähän kuluu. Tuokin nivelien ja puslien kuluminen jo vähän näyttää suuntaa, mutta ei paha jos noin edullisesti siitä selviää, ja jos pystyy itse tekemään, vaikka ei mikään mekaanikko ookkaan?
Llarkko
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 07 Huhti 2007 15:00

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja Llarkko »

no joo, jos opcaravanilla on mittarissa jotain 4tkm ja temppuaa niin mitenkäs kun on esim.8tkm.
Minkäs verran porukalla on lukemia mittarissa, itellä vasta alta 1000km.
Force400
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Juu, ei näissä vielä ole mekaanikko tarvinnut olla. Selvinnyt ihan maalaisjärjellä ja ankaralla pohtimisella.. :D Vaiko tuurilla sitten :lol:

Ohessa juu kuva tästä nivelratkaisusta. Itse sain käyttäjältä junski (kiitos tästä) kuvat hänen ratkaisustaan ja se selventi kovin. Eli tässä nyt tää minun ratkaisuni pienine kuvaselostuksineen. Itse siis purin sen nivelhässäkän ja paikalliseen pulttiliikkeeseen kävelin, tyrkkäsin osat näytille ja sanoin, että tällästä tarvis.. =) Vähän aikaa pähkäilivät, mutta lähtihän se unihiekka sitten silmistä niiltäkin, niin löysivät juuri sopivat sydeemit tohon. Just oli 2 sopivaa niveltä. Ja tuossa mullahan siinä kierretangossa on molemmissa päissä "normaali" kierre. Originaalissa toisessa päässä normi, toisessa päässä päinvastainen joka mahdollistaa polkimen asennon säädön helposti. Tässä nyt joutuu käyttämään tuon laatikon pään nivelen irti, kun säätää asentoa, mutta ei tuo nyt mikään ylivoimainen tehtävä ole.. Kerranko tekee kunnolla ni ei tarvi heti tehdä säätöä uudestaan.. Ja myöskin, säädön on käytännössä mahdotonta muuttua, koska kierteet molemmissa päissä samat..

Kuva

Ja kyllä, varmasti hyvin varustellusta liikkeestä saat sopivan ratkaisun ilman mitään kikkailuja. Kiinni lähinnä siitä, että pitäisi olla tuon kierretangon toisessa päässä pienempi kierre, toisessa isompi, johtuen nivelien koosta. Tuo vaihdepolkimen pään reikä oli n.9mm kun taas akselin päässä reikä oli n.6mm. Toki pelkällä porallahan tästä selviää.. Itselläni ei vain ollut oikein paikkaa eikä aikaa, niin tuli tuollein nyt tehtyä.. Katsoo, jos vkonloppuna parantelis ajan kanssa hyväksi ton..

Toivottavasti jotain edes ymmärtäisitte.. :roll:

Ja seuraavaksi:

Mulla olis tossa pussissa odotellut jo jonkin aikaa nuo kartio holkit (6kpl) tonne ohjauksen pikkuniveliin. Kävin tossa pihalla zoomailemassa pakettia ja päädyin siihen, että saapa joku kertoa, että miten ne oikeaoppisesti laitetaan.. =D>

Eli jos olis vinkit tähän, niin sais ohjauksen jämäkäksi. Renkaasta kun ottaa kiinni ja heiluttaa, niin tankojen aiheuttama välys renkaan ulkokehällä n.1.5-2cm, eli tosi paljon....

Edit: Kävin pihalla tuossa sovittelemassa niitä holkkeja ja ei ne kyl kiristänyt mitään, vaikka miten niitä mallaili. Samalla tuli tarkemmin tutkittua nivelten toimintaa, niin väljäthän ne ovat kuin mitkä... Oikeen lonkse kuului, kun nivelen otti käteen ja heilutti ees taas.. Eli Nekin tais vaihtoon lähtee...
Kulkine hakusessa
P_M
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Elo 2008 21:22

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja P_M »

Itellä kans murheita vaihteitten kanssa. Välillä tippuu pois päältä.
Ruuvikin oli kireellä.pitää vielä purkaa koko osa irti ja tutkia että varmasti on suorassa.
Nivelet vaihdoin kans.tuli kyllä huomattavasti parempi kun ei ole välystä niissä enään.

Koneesta ei muuten tarvi öljyjä päästää tuon ruuvin tarkistuksen takia.
Riittää kun vaan kallistaa mönkiää tarpeeks.
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Sen näkee helposti ett onko kierossa, kun kädellä pyörittää sitä ratasta. Suosittelen sen varmistamaan viel.. =) Juuri samahn tuo oli minunkin tilanne... Siis että ruuvvi oli tiukalla...
Kulkine hakusessa
Jorkki
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 23 Tammi 2006 17:34
Paikkakunta: Salo

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja Jorkki »

Tuo samainen vaihdevamma tuntuu tulevan 1-2 vuoden jälkeen melkeen kaikkiin peleihin. Otettiin meille huoltoon yks peli jossa kyseinen vamma ja koitetaan nyt keksiä siihen joku ratkaisu ettei jatkossa oikuttelis kun taas kuluu lisää. Eli joku lukitus systeemi siihen olis saatava tai vaihtoehtoisesti se tähtipyörä pitäis olla rajummalla kuviolla niin ei olis niin herkässä. Ilmottelen...
P_M
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Elo 2008 21:22

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja P_M »

Vähän on tota rakentelua hidastanut tuo vaihde ongelma mutta eiköhön sen kuntoon saa.
Auttaiskohan jäykempi jousi siinä rulla osassa jos pysyis paremmin sit tähtipyörän koloissa?

Laitetaas pari kuvaa omasta forcesta.
Elikkä kaasareista en oikeen välitä ja vapareilla ei oikeen tarpeeks pääse. :wink:

Kaasari mäkeen ja ruisku hilppeet tilalle.
Kuva

Läppärunko
Kuva

Kuva

Boxi penkin alle
Kuva

Megasquirt hoitaa ohjauksen ja laajakaista lambdan avulla seokset kohdalleen
Kuva

Ruiskun voimin on nyt joku 200km tullut ajeltua ja hyvin pelaa.
Sitten sitä voimaa on tarkotus lähteä hakemaan garretin gt15 pikku föönillä
Kuva
Viimeksi muokannut P_M, 03 Joulu 2008 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jorkki
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 23 Tammi 2006 17:34
Paikkakunta: Salo

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja Jorkki »

Uoh! Olispa aikaa rakenteluun! Osia kyllä olis. Autotallissa muuten jokunen pieni turbo jos jotakuta muutakin kiinnostaa väkästely.
P_M
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 05 Elo 2008 21:22

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja P_M »

Jorkki kirjoitti:Uoh! Olispa aikaa rakenteluun! Osia kyllä olis. Autotallissa muuten jokunen pieni turbo jos jotakuta muutakin kiinnostaa väkästely.
Saitko muuten tietoon sitä cdi boxin sytytyskäyrää?
Sillon joskus s-postilla kyselin.
Jorkki
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 23 Tammi 2006 17:34
Paikkakunta: Salo

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja Jorkki »

Kyselin sitä tahtaalta ja he lupasivat kysyä boxin toimittajalta.. ja sit se jäi siihen. Pitänee heti laittaa muistutus asiasta.
Avatar
hakola
4WD
Viestit: 122
Liittynyt: 08 Kesä 2007 23:01
Mönkijä:: Renegade 800 TL

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja hakola »

Moro vaan force 400sen omistajat ! oletteko tietoisia ,että kuutiotilavuus tossa 400ssa ei ole 387cc vaan 348cc eli se on kolmipuolikas.Tai ainakin omani on ,joka on ostettu hemikuussa 08 Falmekilta.Selvisi kun olin vaihtamassa +3mm isompaa sylinteriä.Nyt tulikin sitten vähän mutkia matkaan.
Uudenmaan Mönkijät ry
Jorkki
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 23 Tammi 2006 17:34
Paikkakunta: Salo

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja Jorkki »

Ainakin yksi tällainen munaus oli tehtaalta tullut. Oli ilmeisesti vaihdettu moottori koska oli ollut tehtaalla jo ongelmia koneessa . Jos haluaa varmistaa kuutiotilavuuden voi tarkistaa männän liikkeestä. Katsoimme nyt 3 muuta jotka ovat täällä meillä ja ainakin niissä on tuo oikein. Pytty ja mäntä on näissä ihan samat mutta kampiakseli eri. Männissä lukee aina 350cc koska on sama mäntä kuin 350cc raptorissa.
Jorkki
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 23 Tammi 2006 17:34
Paikkakunta: Salo

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja Jorkki »

Meillä on varastossa sekä 348cc että 387cc koneita ja mitataan huomenna tulpanreiästä mitta joka on kummankin koneen tulpanreiästä männän päälle kun se on alakuolokohdassa. Näin jokaisen on helppo tarkistaa tilavuus. Kaikkien ongelmien selvittelyä helpottaa huomattavasti se että meidän varaosamyyjä meni juuri naimisiin Hsunin tehtaan myyntipäällikön kanssa. Mimmi tuli jo Suomeen joten ei enää ole siellä töissä mut saa kyllä hoidettua helposti kaikki ongelmatapaukset. Saas nähdä miten Kiinatar sopeutuu Suomen karuihin oloihin :D .
Vastaa Viestiin