Juu, ei näissä vielä ole mekaanikko tarvinnut olla. Selvinnyt ihan maalaisjärjellä ja ankaralla pohtimisella..

Vaiko tuurilla sitten
Ohessa juu kuva tästä nivelratkaisusta. Itse sain käyttäjältä junski (kiitos tästä) kuvat hänen ratkaisustaan ja se selventi kovin. Eli tässä nyt tää minun ratkaisuni pienine kuvaselostuksineen. Itse siis purin sen nivelhässäkän ja paikalliseen pulttiliikkeeseen kävelin, tyrkkäsin osat näytille ja sanoin, että tällästä tarvis.. =) Vähän aikaa pähkäilivät, mutta lähtihän se unihiekka sitten silmistä niiltäkin, niin löysivät juuri sopivat sydeemit tohon. Just oli 2 sopivaa niveltä. Ja tuossa mullahan siinä kierretangossa on molemmissa päissä "normaali" kierre. Originaalissa toisessa päässä normi, toisessa päässä päinvastainen joka mahdollistaa polkimen asennon säädön helposti. Tässä nyt joutuu käyttämään tuon laatikon pään nivelen irti, kun säätää asentoa, mutta ei tuo nyt mikään ylivoimainen tehtävä ole.. Kerranko tekee kunnolla ni ei tarvi heti tehdä säätöä uudestaan.. Ja myöskin, säädön on käytännössä mahdotonta muuttua, koska kierteet molemmissa päissä samat..
Ja kyllä, varmasti hyvin varustellusta liikkeestä saat sopivan ratkaisun ilman mitään kikkailuja. Kiinni lähinnä siitä, että pitäisi olla tuon kierretangon toisessa päässä pienempi kierre, toisessa isompi, johtuen nivelien koosta. Tuo vaihdepolkimen pään reikä oli n.9mm kun taas akselin päässä reikä oli n.6mm. Toki pelkällä porallahan tästä selviää.. Itselläni ei vain ollut oikein paikkaa eikä aikaa, niin tuli tuollein nyt tehtyä.. Katsoo, jos vkonloppuna parantelis ajan kanssa hyväksi ton..
Toivottavasti jotain edes ymmärtäisitte..
Ja seuraavaksi:
Mulla olis tossa pussissa odotellut jo jonkin aikaa nuo kartio holkit (6kpl) tonne ohjauksen pikkuniveliin. Kävin tossa pihalla zoomailemassa pakettia ja päädyin siihen, että saapa joku kertoa, että miten ne oikeaoppisesti laitetaan..
Eli jos olis vinkit tähän, niin sais ohjauksen jämäkäksi. Renkaasta kun ottaa kiinni ja heiluttaa, niin tankojen aiheuttama välys renkaan ulkokehällä n.1.5-2cm, eli tosi paljon....
Edit: Kävin pihalla tuossa sovittelemassa niitä holkkeja ja ei ne kyl kiristänyt mitään, vaikka miten niitä mallaili. Samalla tuli tarkemmin tutkittua nivelten toimintaa, niin väljäthän ne ovat kuin mitkä... Oikeen lonkse kuului, kun nivelen otti käteen ja heilutti ees taas.. Eli Nekin tais vaihtoon lähtee...