Falmekin FORCE 400 PRO

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

dillen kirjoitti:tota kannattaa tarkistaa mitä on venttiilin välykset koneessa...paljonko on ajettu jos alkaa oleen 4000km niin ehdottomasti venttiilin säätöön ettei venttiilit pala.. kaverille jolla on täällä nimimerkkillä junski alkoi kylmänä tyhjä käyntikin jo hiipumaan ja kun venttiilin välyksiä tarkastettiin niin imun välys oli 3-4 kertaa liian iso ja taas vastaavasti pako venttiilin välystä ei ollenkaan se kantoi jopa pikkuisen... kun venttiilit säädettiin niin alkoi kylmänäkin käymään kone hienosti eikä tarvi koko aikaa säätää tyhjä käyntii kylmänä ku ei tahtonut käydä ja taas vastaavasti lämpösenä huusi niin kauheesti...niin venttiilin välykset laitettiin molempiin venttiileihin samat eli 0.05
Ilmoitettu välys kylmänä vaiko lämpimänä??? Venat säädin itse silloin kun tuon käytettynä ostin, n. 300okm sitten. Tällöin oli n. 2000km ajettu..

Ja abrobot, kolinan tiimoilta seuraavaa. Suhteellisen paljon konetta rasittava kierros takana. N. 50km, josta maantietä suurinosa, noin 20-30min montulla. Yhtäkkiä kolina loppui toistaiseksi. Montulta kotiin ajaessani sitä ei enää kuulunut. Liekö ollut jokin "turha" osa irti ja jäänyt jonnekin koloseen kiinni, vaiko sitten syöpynyt rattaiden hankauksesta loppuun.. Tai sitten huomena, kun koiten kelien salliessa lähteä liikenteeseen, tämä kolina alkaa taas vaivaamaan.. Tiedä häntä. Mutta pitää nyt huomen koittaa sit ainakin nuo venat säätää ihan huvikseen, jos nyt ei muuta keksi.. =D Jos vain tulkin löydän.. Muuton jäljiltä vähän kaikki kadoksissa.... =)

Edit:

Tulipa tuossa käytyä aamun heräteajolla montulla. Eipä kolina ilmennyt vieläkään. Pidetään peukkuja tälle. Kohta ois tarkoitus nuo venat säätää. Oletan, että 0,05mm jos on laitettu, niin tämä lämpöiselle koneelle. Kylmänä mielestäni aika tiukka. Korjatkoon joku, mikäli olen väärässä. =D Mutta siis, säätämään... -------->
Kulkine hakusessa
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja dillen »

välykset pitää kylmänä säätää siihen 0.05mm muuten jos lämpimänä säätää ja kun kone jäähtyy välykset vaan pienenee kylmetessä ja voi olla ettei lähde enään kylmänä edes käyntiin koska venttiilin välykset tosiaan pienenee enemmän kuin se 0.05...jos kylmänä säätää venttiilit ja sitten käytät lämpimäksi ja tarkistat välykset niin luultavasti on 0.10-0.15 välillä...
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Ai se meneekin niin päin.. Selvä. =) Minä kun kuvittelin mielessäni, että lämpimänä välys tiivistyisi, kylmänä taasen väljistyisi. Nooh, kaikesta huolimatta nyt on venat säädetty koneen kylläkin ollessa lämmin. Ajon jälkeen annoin jäähtyä sellaisen 20-30min. Säädin sillein, että 0,05 menee hyvin ja 0,1 todella nihkeästi. Saa sitten nähdä, säädättääkö vielä uudestaan.. Ei mitään, nopeempi on purkaa sitten kyllä, kun on hyvin mielessä mitä piti purkaa.. =)

Ja niin, välykset olivat ennen säätöä: Imu kantoi himpun, pako n. 0,25-0,30
Kulkine hakusessa
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja dillen »

juu se venttiili jos kantaa on suuri vaara että palaa venttiilit että parempi ku pikkusen on iso välys mutta ei tietty liian iso sit rupee jo ääntään...mutta jos ääni on kateissa niin sehän on hyvä homma ettei koneessa oo vikaa...ja tosiaan voi vaikuttaa alaväänttönkin jo jos kantaa...ainaski kaverilla ei käyny enään tyhjä käyntiä kylmänä ja taas kuumana huusi jos sääti kylmänä...
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Ööö, tota tota. Tuli mieleen sellainen, että onkohan tuossa Falmeekissa mitään helppoa tapaa saada selville, että milloin kone on yläkuolokohdassa? Äkkiseltään en valon kanssa löytänyt mitään merkkiä. Tuli säädettyä tuossa pari päivää sitten niin, että pyöritin konetta siihen saakka, kunnes keinuvivun laahain oli n. 180 asteen suhteessa nokan mokkulaan. Liekö tämä oikea tapa, vaiko sitten aivan väärä.. =D Viisastakaa poijjaat, viisastakaa!!
Kulkine hakusessa
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja dillen »

siellä on sen ison kiekon alla mikä lähtee 2:lla kuusikolo ruuvilla irti minkä alla on nokkapyörä ja nokkapyörässä on viiva ja ylhäällä on sellanen lovi mihin sen pitää osoittaa....mutta kyllä sen noinkin voi säätää...yläkuolo kohdan voi tarkistaa myös tulpan reiästä....
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

dillen kirjoitti:siellä on sen ison kiekon alla mikä lähtee 2:lla kuusikolo ruuvilla irti minkä alla on nokkapyörä ja nokkapyörässä on viiva ja ylhäällä on sellanen lovi mihin sen pitää osoittaa....mutta kyllä sen noinkin voi säätää...yläkuolo kohdan voi tarkistaa myös tulpan reiästä....
Kiitoksia nopeasta vastauksesta.. =) Maltoin onneksi odotella vielä. Heh..

Kiitän ja kumarran vielä kerran. =D>

Ja ediit:

Tottahan se oli, että kun lämpimänä menet säätämään, niin on tilanne kylmänä sitten tiukempi. Imu kantoi himpun, paossa oli välystä, mutta alle 0,05. Nyt on molemmat säädetty kylmänä 0,05mm. Ja tuosta yläkuolokohdasta sen verta, ettei ollut itselläni kaiketi silmiä päässä, kun en tuonne älynnyt kurkistaa.. :oops: Nooh, mutta pääasia ett homma hoitui.
Kulkine hakusessa
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja dillen »

juu pääasia et tuli säädettyä...joskus oon autossa kans säätäny vennttiilit just noin et nokan kärki on se 180 astettä pois päin ja aina on toiminu...samalla lailla me säädetään kaverin kiihdytys autoonkin...
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Nonniin.. Taas alkoi kalke, kilinä ja helske. Uutena mukaan on tullut kovaääninen kahina.

Alkaa suru hiipimään puseroon. Jorkille soittelin, niin ehdotuksena tuli, että huoltoon ammattitaitoiselle korjaajalle jonnekin Treen lähelle. Kustannusarvio rahteineen min. 300e luokkaa.. Vaikka eihän tuosta tiedä, että mitä lie menossa/mennyt kun tuo kiva metallihilekin jauhanut tuolla mukana. Osiakin vielä huonolla tuurilla menossa kovin. Tiiä sitten.

Nyt jos jollain on antaa vienkkejä, mistä löytäisi halvalla uuden koneen tuohon, niin täällä ollaan korvat höröllä. Mieluiten toki saisi olla Yammun 350 motti täydellisenä.

Mites, osaako asiantunteva foorumin väki sanoa sitä, että käykö Yammun 350 motti tuon johdotuksiin suht heittämällä? Mites nää CDI:t, yms?? Mutta jos koneen jostain löydätte, kohtuu hintaan, niin voisin alkaa tähän rojektiin. Pistäkää vaikka privaa, tahi tänne palstalle. =D>
Kulkine hakusessa
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja dillen »

no voi :( muistaakseni kaverin serkulla oli raptori ja siinä oleva cdi box näytti ihan samalta päällepäin että vois pian käydä siihen heittämällä...luulen että se rajoittamaton onkin raptorin cdi box...mutta jos joku tietää varmasti niin eiköhän se ilmoittele...
Avatar
frosty
Tracks
Viestit: 1015
Liittynyt: 27 Huhti 2006 23:46
Mönkijä:: Scrambler 1K #240
Paikkakunta: Lahti

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja frosty »

Kyllä ne käy ihan niksnaks. Ei ole Raptorin vakio boxi rajoittamaton, ne on ihan eri boxeja joissa ei ole rajoitinta. Yleisemmin kuitenkin niissä ns. viriboxeissa on kierrosrajoitinta vain nostettu jonnin verran ylemmäs. Joissain saa jopa muutettua sytkäkäyrää tulisemmaksi, mutta himanikkarille sen ronkkiminen ei ole suotavaa. Saattaa tulla hiljasta jos ei tiedä mitä tekee. :D
Try to fit in? -No thanks, I'd rather STAND OUT
dillen
4WD
Viestit: 142
Liittynyt: 22 Heinä 2008 00:30
Mönkijä:: derbi dxr 250 -08
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja dillen »

juu jos tosiaan ei tiedä mitä tekee ku muuttaa niitä sytkä karttoja, niin sillon on kyllä parempi ku niitä ei muuta. voi olla iso tuho edessä jos pääsee nakuttamaan voi olla mäntä tuho ja enemmänkin voi olla...
piikki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Touko 2009 22:11

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja piikki »

moi kailkille ite hommasin vähän aika sit tämmösen... nyt on 1000huolto ja sit pitäis laittaa täystehoiseksi. Mikä suutin olisi hyvä tuntuu et toi 145 olis vähän liian pieni?? se olisi parempi tolle vakio poksille... ku tuntuu et menis paremmin vakio poksilla?? ja mitkä välit??
opcaravan
6WD
Viestit: 261
Liittynyt: 04 Huhti 2008 20:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja opcaravan »

Taitaa olla kohtalo tämän vehkeen kanssa sellainen, että hirveitä tehoja ei sinun toinna odotella.. =) Huiput porukalla max. 100-110km/h. Mut juu, mulla taitaa olla tuossa 145 tai 150 ja mun mielestä tuntuis aika sopivalle. Kenties pykälää isompi sais olla, kuin mitä nykyinen on. Ja niin, vehjaksessa wrp:n tehoputki.
Kulkine hakusessa
piikki
Noppeli
Viestit: 14
Liittynyt: 30 Touko 2009 22:11

Re: Falmekin FORCE 400 PRO

Viesti Kirjoittaja piikki »

juu kiitoksia... miten sun vehkees meniks se paljon paremmin viripoksilla?? olisko tietoo mitkä välit olis hyvät?? mut kyl toi mun vehe vähän muuttu parempaa suuntaa ku läheni toi 1000kilometriä... =/
Vastaa Viestiin