_Teemu79_ kirjoitti:Miksu76 kirjoitti:Juu mottia purettu kansi/sylinteri osasto on kunnossa ja pyörii kyllä jo. Täytyy purkkaa samalla ihan osiks, kun ei enään paljoo jäljellä
ja ei tarkkaa tietoa mistä jumitus johtui? Varmuuden vuoksi.
Mulla on kans kytkin akselissa näköjään pikkasen ylimäärästä välystä, niinkuin kaverin motissakin oli. Täytyy simmata kuntoon.
Laitoin kuvia korvakkeiden modaamisesta tuolla allekirjoituksessa olevaan linkiin

moi Miksu voisitkos tarkentaa mitä olet tolle akselille tehnyt tuolla sun kuvissas, sattu silmään ja, kun ei itse ole kerennyt kyttäileen noita viel niin tarkasti.
ps. lähteekö tuo moottorikiinnikkeen kumin sisällä oleva metallinen putki irti jos siihen vaihtais pidemmän putken ja pikkuisen taivuttaisi noita rungon kiinnikkeitä voisiko sellainen toimia että ei tarvitsisi kovertaa moottorin kiinnikkeitä??

Tarkoitat varmaankin tuota taka-akselin muokkausta. Noh kaikki alkoi melkein alkumetreiltä, alkuperäiset kinuski laakerit oli leiponut kiinni ja laakerin sisäkoolit päässeet pyörähtään akselissa parissa kohtaa. No vaihdoin uudet laakerit ja laitoin laakerilukitteella rymppi-pisteiden kera uudelleen kasaan.
Sitten taas pienempää ratasta vaihdettaessa piti laakerilimppu irroittaa uudestaan ja todettiin, että nyt saa riittää laakereiden pyörähtely joko uusiakseli tai jotain muuta

Vanhan akselin työstäminen kaikkine töineen tuli pikkaisen halvenmaksi kuin uusi koko akseli. Ja tuntui varmenmalta ratkaisulta.
Akseliin täytettiin kokomatkalle "ruiskutustekniikalla" uutta metallia, ja työstettiin kampurasorvissa laakeripinnat uudellen tarkasti.
Laakerilimppuihin sorvattiin kahdelle lisälaakerille "per limppu" lisä tilat ja sorvilla nuorrutusteräksestä sopiva n. 8mm rikka, joka hiottiin vielä tarkaksi sinne ylijääneeseentilaan kahden sisimmän laakerin väliin. Eli sisimmäinen laakeri joka määrittää limpun oikea sijainnin akselissa, annettiin olla ennallaan limpussa
ja käytettiin se ylimääräinen tila siellä limpun sisällä hyödyksi kahdelle lisälaakerille.
Ulommaiset muttereiden jälkeiset holkit on kans työstetty uusiksi ja paksummalla seinämällä, joten ei mene niin helposti kasaaan kiristäessä. Näillä eväillä laakeripaka pitäisi kiristyä tarkassalinjassa akseliin nähden.
Se/ne putket ja kumit ovat kahdessa osassa, kummallekin lohkonpuoliskolle omansa. Voihan noita yrittää paivittää paremmiksi jos vain löytyy sopivia puslia.
Taka-ylä kiinnikkeissä on rungossa ne korvakeet vaan niin lähellä et tuottaa ongelmaa.
Tarkastin ne moottorin korvakkeiden puslat, ne putket lähtee vasemmalta puoleta moottoria ruuvarilla kampeemalla ulos.
On jotain 64mm pitkät ja päälihalkaisija on 14mm oikean puolen pätkän saa sit naputettua myös vasemman kautta ulos.
Etupuslanputket lähteekin samallalailla ja päälihalkaisia on 13mm. Kumi osaa puslissa ei ole läpiasti vaan reilu 2cm pätkät kummallakin puolella.