Keskustelua KAZUMA 500:sta

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
RAJU
3WD

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta

Viesti Kirjoittaja RAJU »

uippo kirjoitti: Mutta asiaan, oliko kenelläkään niitä hemmetin asennusohjeita sen lumikolan asentamiseen, mulla ei tullut kuin läjä palikoita eikä lapun lappua.. onnistun varmaan ilmankin, mua ajattelin että tällaiselle tumpelolle olisi nopeampi homma kun olisi ohjeet.
Jos se on se kone-glans:n merkkikohtainen lumilevy, niin mulla varmaan se ohje vielä tallessa.

Mutta siinä kaksi rauta laattaa joissa pienempiä reikiä ja yhdet isommat reijät... ne rauta laatat olis tarkoitus laittaa siihen heti etutukivarsien takana olevaan runkoputkeen kiinni niillä U-pulteilla ja kiriä sitten laatan läpi muttereilla.
Ne isot reijät jää runkoputkien alle ja niistä tulee auran varsi läpi (ja kiinni) sillä metallitangolla.

Ne jouset sitten tulee auran varren päältä auran yläosassa tuleviin reikiin, niissö on sellaiset O-- pultit ja mutterit joilla jouset kiritään.
Auran alle sitten ne liukupalat sopivalle korolle, vaikka 5-10mm, niin avot, lumi lähtee 8)

Auran varren ja aurin väliin pitäisi jäädä nivel, jolla auran saa vinokulmiin tai suoraan kulmaan sellaisella metallitappi pikalukituksella...

Jos ei näytä osat yhtään tuolta, niin siten sulla joku muu aura... ja tarvitset toiset neuvot :mrgreen:
Ex. Polaris Sportman 500 H.O
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
Can-am Outlander 500 Efi XT
uippo
Noppeli

Viesti Kirjoittaja uippo »

Kiitos. Osat kuulosti tutuilta, ja olen tosiaan Glanssilta sen tilannut. Ainoa on että mitään U-pultteja ei mukana näkynyt, kun juuri mietinkin että mihin ne pohjaripustukset tulee kiinni ja millä. mutta minäpä selvittelen asiaa.. Niin ja sen vinssin asennus, tuleeko naru suoraan nostimelle, vaiko jonkun väkipyörän kautta ylhäältä, nimittäin yhtäkään väkipyörää ei mukana tullut.
uippo
Noppeli

Perskules, ei ne kolan riipukkeet kyllä istu nyt millään, mopon alta ei sellaista paikkaa löydy mihin ne edes mahtuisi. soitin Glanssiin ja ne sanovat että jos on kolmireikäset riipukkeet niin sitten täys porata runkoon pultinreijät. No mutta ei ainakaan nuo riipukkeet edes mahdu siihen etutukivarsien taakse, eikä kyllä minnekkään muuallekkaan.. Päätelmänä voisin todeta, että taisi tulla vääränmallin riipukkeet. Ai niin ja asennusohjeet lupasivat laittaa s.postiin, vaan ei ole niitäkään näkynyt..
RAJU
3WD

Nyt just en saa digikuvaa systeemistä, mutta otan muutaman kuvan heti kun pystyn...

Ne minulla olevat "riipukkeet" tulivat kiinni runkoputken ulkopuolelle, siihen kohtaan jossa se runkoputki nousee ylöspäin... eli heti etutukivarsien takana.
Eli minulla ne U-pultit tuli siihen ylöspäin nousevan putkeen kiinni ja varmaan tarkopittaneet että samaan paikaan pitäisi porata reikiä ?
Tuollain kun ne "riipukkeet" tulee kiinni, niin ne isommat reijät tulee runkoputkien alapuolelle ja sinne runkoputkien alapuolelle sitten kans sillä tangolla se kolan varsi kiinni.

Minulla ei mitään vipupyöriä, vaan ohjeen mukaan vaijeri (minä vaihdoin uutena vaijerin naruun) laitetaan simppelisti kiertämään kolan varren ympäri ja lukko-lenkki kiinni siihen vinssin vieressä olevaan putkeen.

Jos sulla vielä vaijeri vinssissä, niin voin kertoa ettei se kyllä kestä tuossa lumikola käytössä kuin 1/2 tuntia 8)

Eli pitää investoida ja ostaa synteettinen vinssin naru, joka sitten kestää todella hyvin ja tarvittaessa katkenneen korjaus onnistuu vaikka missä korvessa tekemällä vain uusi solmu.
Huomaa! että synteettisen köyden katkaisu ei onnistu kuin jokin kuuman systeemin avulla.

Nuita synteetisiä köysiä myydään pollen jne. tarvikkeena... hinta sen mukainen :mrgreen: mutta minä hain veneliikkeestä sellaista metritavarana ja hyvin on pelittänyt.

Perusjuttu tietysti nyt se että olet saanut oikeat osat... jos ne väärän mallin, niin tuskin saat niitä kunnolla kiinni.
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
uippo
Noppeli

Ok. kyllä mulla tarvii varmasti olla väärät palikat, koska ne eivät edes mahdu sinne etutukivarsien taakse, tai mahtuu, mutta ei mitenkään runkoputken mukaisesti.

Kiitos vinkistä, tarvii hakea naru tuohonkin vinssiin, harkinnassa ollut jo alusta asti, mutta jäänyt hommaamatta. Autossa mulla naru onkin vinssissä.
Hyvä olisi jos jotakin kuvia näkisi, kun ei ole niitä ohjeitakaan mistä voisi vertailla palikoita, mutta mikäli ne sieltä Glanssilta saavat ne ohjeet mulle niin ilmoittelen sitten ettei tarvitse turhaan ressata niiden kuvien kanssa. :wink:
uippo
Noppeli

Do diin.. Ratkesi sekin ongelma sen kolan kanssa.. Niisä on nykyään hitsattuna tukivarren etupuolen kiinnityspultin alle oikein kiinnityspaikka, mihin poraamalla reijät, ne riipakkeet pultataan. Ongelmaksi vain muodostuu se että, kola tulee pirun paljon eteen, koska välinerunko ei mene juurikaan yhtään mopon alle.. Jos yhdistelmä muodostuu liian kankeaksi niin täytyy lyhentää vartta.
sahuripoika
2WD

Viesti Kirjoittaja sahuripoika »

Tervehdys taas!

Osaako joku sanoa onko bensapumpussa jokin säätö millä nostopainetta saadaan säädettyä? Ja jos on niin kuinka toimitaan. Perehdyttämisjakso jatkuu edelleen...
Puppe
3WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 DLX T3

Viesti Kirjoittaja Puppe »

Omasta puolestani suosittelisin sähköistä imevänmallista pensapumppua ja kunnon suodatinta. Ite väsäsin semmoset heti alkuunsa eikä mitään bensapuolen ongelmia ole ollu.
Viimeksi muokannut Puppe, 23 Marras 2010 09:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
knot62
6WD
Mönkijä:: Reino

Viesti Kirjoittaja knot62 »

Kuva
23.11.2010 by knot62, on Flickr

Kyyl tästä viellä peli saadaan.... kunhan osat sais... kuullostaa rajulta ko sanoo et kaikki kannen ja vaihteiston väliltä on soirona :lol:
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
tauski--
2WD
Mönkijä:: Cf moto 520

Viesti Kirjoittaja tauski-- »

Kyllä on ikävään kuntoon päässyt kone :( :( Se on masentava näky kun on kone tallissa palasina eikä uusista osista tietoakaan. Muutamia kuukausia kun omakin kone oli palasina niin pisti miettimään että vieläköhän sitä ajellaan kun osien saatavuus on mitä on.
Ja ongelmat ne vaan jatkuvat mullakin.. nyt kun on taas muuten saanut koneen pyörimään niin käynnistys onkin ongelma kun ei tahdo syttyä jarruvalo millään..Varmaan vika on nyt siinä polkimen vieressä olevassa sylinterissä kun tuntuu että se ei tee painetta ollenkaan. Aikansa kun poleksii jarrua niin kyllä se sitten aina syttyy.
Saisihan tuon starttauksen kytkettyä niin ettei tarvitse jarrua painaa ollenkaan käynnistettäessä.
:partyman:
RAJU
3WD

tauski-- kirjoitti:
Ja ongelmat ne vaan jatkuvat mullakin.. nyt kun on taas muuten saanut koneen pyörimään niin käynnistys onkin ongelma kun ei tahdo syttyä jarruvalo millään..Varmaan vika on nyt siinä polkimen vieressä olevassa sylinterissä kun tuntuu että se ei tee painetta ollenkaan. Aikansa kun poleksii jarrua niin kyllä se sitten aina syttyy.
Saisihan tuon starttauksen kytkettyä niin ettei tarvitse jarrua painaa ollenkaan käynnistettäessä.
Just kirjoitin tuosta jarruvalokatkaisimesta aiemmin tässä viestiketjussa... mutta kun ylläpito ei jostain syystä voi perustaa kazumalle omaa keskustelua... vaikka näyttää olevan yksi suosituimmista topiikeista, niin lähes mahdotonta täältä on enöö mitään tietoa löytää =D>

Eli se jarruvalo katkaisin on eturenkaiden välissä keskellä olenan nestepukin päällä kierteellä kiinni.
Ensin oireilee just noin että välillä toimii ja välillä ei, sitten lakkaa toimimasta ja kone ei starttaa.
Siinä katkaisimessa 2 kpl ruuviliittimiä, joihin menee 3 kpl johtoja.
Ne johdot kun nappaa yhteen, niin jarruvalo palaa koko ajan ja kone starttaa vaikka tuo katkaisin rikki.
Tarvittaessa uusia katkaisimia saa autotarvikeliikkeistä, nimeltään jarruvalon nestekytkin (kierrekiinnitys).

Se katkaisimelle menevä kolmas johto menee vinssille ja jos sen laittaa vahingossa väärän ruuvin alle, niin vinssi toimii vain jarru pohjassa :roll:
Ex. Goes 520 pitkä TL.
Ex. Kazuma 500 Tl.
Ex. Suzuki LTR 450
tauski--
2WD

Kyllä minä sen Raju:n kirjotuksen huomasin ja kerkesinpä viikonloppuna vähän tutkiakin tuota katkaisiaa. Ja vikaa voi toki olla siinäkin mutta kun poljin on lähes tunnoton eikä mielestäni tee painetta. Yritin vähän ilmatakin jarruja eikä sieltä ilmaa tullu ja nestekin juuri ja juuri edes valui nipoista ulos. Mutta tutkinta jatkuu...
Jotain hyvääkin kuitenkin tapahtunu. Kun tuli tänään haettua Offroadtarvikkeelta uusi vinssi ja kysäsinpä samalla led-työvaloja. Ei ollu pahan hintaisia mutta mallikappaletta myöten kaikki viety ja vasta ensi viikolla tulee lisää.
jobs
Noppeli

Viesti Kirjoittaja jobs »

Tauski

Katso ne jarrupolkimen vipuset. Ainakin minulla ne menevät väärään asentoon, jos nostaa jarrupoljinta
tauski--
2WD

Kyllä jarrupolkimen vipuset liikkuu aivan kuten pitääkin. Käytin tänään jarrusylinterin irti ja vaihdoin uudet jarrunesteet ja rupesi jo vähän tulemaan polkimeen jotain tuntoakin.
Ja enään ei tarvitse startatessa painaa jarrua, starttaa kun painaa vaan napista. Mutta jarruvalo palaa kuitenkin jarruttaessa. Oli niin hankalaa saada käyntiin kun ei tahtonut ikinä saada syttymään sitä valoa, niin pieni ohitus piti tehdä. :wink:
chevy-ukko
2WD
Mönkijä:: Kazuma Jagge 500
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chevy-ukko »

Neliveto lakkas toimimasta, hianoa. :doubt: Etsitään vikaa kun jaksetaan, ajellaan sitte takavetosena.
Vastaa Viestiin