Shineray XY250STIXE keskustelu!

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
Rodytzki
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Syys 2010 02:52
Mönkijä:: Shinukka STIXE
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Rodytzki »

Auttakee poropeukaloa :D

Rupesin sit yks päevä uutta kantta kasaamaan ja olin irrottamassa entisestä kannesta venttiilejä, kun puristettu venttiilinjousi "lipsahti" ja toinen lukitusholkki lensi taivaantuuliin ja jäi sille tielleen!!!!!! prkl!!!!!

Nyt ei sitten mistään tunnu löytyvän uusia, ainakaan täältä Joensuusta, eikä Motomauritsista, eikä Menopelimarketistakaan...huoh :(

Jos jollain on mitään tietoa, että mistä noita venttiiliosia voisi löytyä, niin nyt olisi hyvät neuvot kalliit!!!! Itse alan olla jo vähän epätoivonen etsimisen suhteen
Janezki_
3WD
Viestit: 68
Liittynyt: 29 Heinä 2009 13:16
Mönkijä:: shineray spyder 250cc

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Janezki_ »

Rodytzki kirjoitti:Auttakee poropeukaloa :D

Rupesin sit yks päevä uutta kantta kasaamaan ja olin irrottamassa entisestä kannesta venttiilejä, kun puristettu venttiilinjousi "lipsahti" ja toinen lukitusholkki lensi taivaantuuliin ja jäi sille tielleen!!!!!! prkl!!!!!

Nyt ei sitten mistään tunnu löytyvän uusia, ainakaan täältä Joensuusta, eikä Motomauritsista, eikä Menopelimarketistakaan...huoh :(

Jos jollain on mitään tietoa, että mistä noita venttiiliosia voisi löytyä, niin nyt olisi hyvät neuvot kalliit!!!! Itse alan olla jo vähän epätoivonen etsimisen suhteen
kysele tuolta se on shinerayn maahantuoja http://www.rally.fi/
Rodytzki
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Syys 2010 02:52
Mönkijä:: Shinukka STIXE
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Rodytzki »

Janezki_ kirjoitti:
Rodytzki kirjoitti:Auttakee poropeukaloa :D

Rupesin sit yks päevä uutta kantta kasaamaan ja olin irrottamassa entisestä kannesta venttiilejä, kun puristettu venttiilinjousi "lipsahti" ja toinen lukitusholkki lensi taivaantuuliin ja jäi sille tielleen!!!!!! prkl!!!!!

Nyt ei sitten mistään tunnu löytyvän uusia, ainakaan täältä Joensuusta, eikä Motomauritsista, eikä Menopelimarketistakaan...huoh :(

Jos jollain on mitään tietoa, että mistä noita venttiiliosia voisi löytyä, niin nyt olisi hyvät neuvot kalliit!!!! Itse alan olla jo vähän epätoivonen etsimisen suhteen
kysele tuolta se on shinerayn maahantuoja http://www.rally.fi/
Kiitos tästä! Minäpäs kyselen heiltä!
dcac
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Touko 2011 15:54
Paikkakunta: harjavalta

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja dcac »

morjen. tuli hankittua tollanen shineray250.millai on teil pelit tominu.onko ketään keksinyt uusia viritys juttuja toho tai parannuksia.
kiinalaisen mönkiän omistaja ja ylpeä siitä
juhavi
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Touko 2011 14:03

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja juhavi »

Rodytzki kirjoitti:Auttakee poropeukaloa :D

Rupesin sit yks päevä uutta kantta kasaamaan ja olin irrottamassa entisestä kannesta venttiilejä, kun puristettu venttiilinjousi "lipsahti" ja toinen lukitusholkki lensi taivaantuuliin ja jäi sille tielleen!!!!!! prkl!!!!!

Nyt ei sitten mistään tunnu löytyvän uusia, ainakaan täältä Joensuusta, eikä Motomauritsista, eikä Menopelimarketistakaan...huoh :(

Jos jollain on mitään tietoa, että mistä noita venttiiliosia voisi löytyä, niin nyt olisi hyvät neuvot kalliit!!!! Itse alan olla jo vähän epätoivonen etsimisen suhteen
Kysele moottorikoneistamosta, siellä yleensä on varaosia :doubt:
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Hyvää päivää, jälleen uusi STIXE -kuski ilmoittautuu... :)

Kerkesin ajaa pelillä (vähän käytettynä ostin) vajaan 30 km ennen kuin hyytyi. Koneessa ei ollut jäähdytysnesteitä sisällä, oli talven seisonnan aikana hävittänyt ne johonkin, eikä tätä tietenkään tullut tarkistettua kun paisarissa litkua oli. Paisarin pilli vain ei ulottunut nestepintaan asti... Puristukset hävisi. Purin kannen ja sylinterin pois, ja mäntä oli sulanut imuventtiilin puolelta kuopalle, kts. kuva:

Kuva

Eli kannattaa tarkistaa nesteet. Ilmanputsari oli myös vaihdettu power filteriksi, mutta pääsuutin oli vakio 98, eli laihallakin laite on käynyt sen lyhyen 370km elämänsä ajan. Kantta purettaessa tuli muitakin huomioita, mitkä kannattaa huomioida jos ja kun konetta käyttää auki:

-Venttiilikoneiston alla on kaksi kuusiokoloruuvia, jotka johtavat vesitilaan. Näiden alla on kumitiivisteet, jotka omassa olivat kuivat ja halki. Suosittelen vaihtamaan kuparitiivisteisiin, tai alumiinisiin.

-Imu- ja pakokanavat ovat suht siistit, mutta valujäljen ja koneistuksen raja on mielettömän terävä. Tuntee sormella selvästi, ja kannattaa omien taitojen rajoissa hioa sileäksi. Pakokanava on tehty turhan ahtaaksi, sieltä voi huoletta ottaa ainakin 2mm reunoilta pois niin, että kanava laajenee pakoaukkoa kohti.

-Mäntä oli omassani väljä jo valmiiksi, ja varsinkin helmasta männän halkaisija oli jopa viidettä kymmenystä liian pieni. Sopiva välys tämän kokoiseen moottoriin olisi 0.14...0.18mm, tämän mäntä oli suurimmillaankin n. 0.24mm sylinterin halkaisijan alle (sylinteri tasan 67mm). Sopiva mäntä vielä etsinnässä, moottorihan on kopio Hondan CG250 koneesta, joskin tässä männäntappi on millin verran suurempi eikä kyseistä hondaa ole tuotu suomeen.

-Kaikki vesi- ja bensaletkut ovat aivan onnettoman haperoja, nämä kannattaa vaihtaa viimeistään ensimmäisessä huollossa!!!


Lisäilen listaa ja kuvia kunhan projekti edistyy, koneistajan silmällä tällaisesta koneesta löytää paljon pieniä parannus/varmennuskeinoja jotka ovat helppo jokaisen toteuttaa :)
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
dcac
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Touko 2011 15:54
Paikkakunta: harjavalta

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja dcac »

olis kiva jos joku tekis oikein listan tästä viestiketjusta mitä kannattaa tehdä ja mitkä muut osa sopii tähän mönkkäriin.niin sais tästäkin kelpo pelin.ite ajattelin vähän vahvistaa runkoa tarvii men vaan akentoimaan jotain merkki vehjettä ja ottaa mallia ja tehä vähän paksummasta raudasta viellä. ni kai tää sit jo kestää vähän hyppyjä :mrgreen: jos ei kestä ni sit hitsataa vielä paksumpaa rautaa =D>
kiinalaisen mönkiän omistaja ja ylpeä siitä
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Uusi pakoputki tuli tehtyä. Aineena 42mm rosteriputki ja Motonetin yleismallinen äänenvaimennin, josta ristikko avattu sisältä. Tuota on helppo vaimentaa vielä lisää jos ääni on liian kova, mutta uskoisin sen rauhottuvan jo sillä, ettei alkuperäinen mutta tyhjennetty pönttö ole takana pärisemässä... :)

Kuva
Takana uusi putki, edessä vakio jossa vielä katalysaattorikin paikoillaan. Uuden pitäisi virrata melko paljon paremmin, äänien kasvamatta :)
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
Inferno
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 31 Touko 2011 17:14
Mönkijä:: XY250STIXE
Paikkakunta: Kaakonkulma

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja Inferno »

Uusi Shinerayn omistaja ilmottautuu mukaan. Olikos nuo ajovalojen polttimot H3? Ei viitsisi katteita repiä irti ennenkuin on uudet polttimot laittaa sinne.

Muutamia havaintoja näin ensimetreillä:
Tärisyttää 70kmh vauhdissa niin paljon, että meinaa paikat tippua hampaista. Ruvettava miettimään uutta rengastusta.
Kytkin vaijeri oli hangannut syylärin alareunaan jo pienen loven. Nyt korjattu kiinnittämällä vaijeri nippusiteellä alemmaksi.
Ilman valoja lataa 14-15V ja valot päällä 13-14V tyhjäkäynnillä. Ajossa näytti olevan 13V. Onko tuo 15V liikaa?
.........,,,,,,,,, <---lisää tuosta pisteet ja pilkut viestiin, jos niitä puuttui.
Avatar
plosokameli
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Elo 2010 21:33
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

jahve3 kirjoitti:Onkos mönkkäri jo löytyny ?
Ei oo kuulunut mitään, jäänyt ajelut ajelematta. Pitäkööt.
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Inferno kirjoitti:Uusi Shinerayn omistaja ilmottautuu mukaan. Olikos nuo ajovalojen polttimot H3? Ei viitsisi katteita repiä irti ennenkuin on uudet polttimot laittaa sinne.

Muutamia havaintoja näin ensimetreillä:
Tärisyttää 70kmh vauhdissa niin paljon, että meinaa paikat tippua hampaista. Ruvettava miettimään uutta rengastusta.
Kytkin vaijeri oli hangannut syylärin alareunaan jo pienen loven. Nyt korjattu kiinnittämällä vaijeri nippusiteellä alemmaksi.
Ilman valoja lataa 14-15V ja valot päällä 13-14V tyhjäkäynnillä. Ajossa näytti olevan 13V. Onko tuo 15V liikaa?
Polttimoista en osaa sanoa ennen kuin huomenna, jos ei joku kerkeä ensin :) itsellä tärinä alkaa n. 50km/h ja loppuu 65km/h vauhdissa lähes kokonaan. Bilteman renkaat on kuulemma hyvät? Sellaiset meinasin itselle ostaa, kunhan tässä taas vähän rikastuu, ja kunhan mönkkäri on taas kasassa...

15V lataus on liikaa, kiehuttaa akun melko varmasti.

Sylinteri tuli tänään hoonattua taannoisen ylikuumenemisen jäljiltä, lähti aika nätisti pinnat puhtaaksi eikä halkaisija kasvanut kuin tuhannesosia, maksimissaan satasen verran. Hyvä tuuri, ettei tullut syvempiä naarmuja. Sylinteri oli kyllä kiillottunut aika hyväksi jo 370km aikana, epäilisin että alkuperäiset öljyt on aika kehnot tai sitten sylinteri on hoonattu huonosti jo tehtaalta. Yläpään tiivistepinta tuli myös hiottua lasin päällä, ja siinäkin oli pieniä heittoja. Tosin niin pieniä ettei vaikuta tiivistykseen tai koneen toimintaan millään tavalla :)

Tutkinta jatkukoon, huomenna voisi saada kannen koneistuksesta ja männän postista.
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
Avatar
plosokameli
4WD
Viestit: 172
Liittynyt: 19 Elo 2010 21:33
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)
Paikkakunta: Joensuu

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

Moi, siis kuitenkin ylikoon mäntä. Mistä tilasit jos postissa tulee ja onko eri valmistajan ym. Paljonka jää sillä välystä jos originaali oli väljä, eli nyt timmimpi kuitenkin.
nostokurki
2WD
Viestit: 25
Liittynyt: 30 Touko 2011 13:55
Mönkijä:: Honda TRX350D 4x4
Paikkakunta: Kuopio

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja nostokurki »

Ei, ihan vakiokokoinen mäntä. Taitaapa olla orkkis varaosa, huuto.netistä löytyi Motomauritsilta, tai tarkemmin Peteltä. Suosittelen! :)

Kuva
Vasemmalla uusi, oikealla vähän käytetty. Uusi mäntä oli prikulleen ohjearvoissa, ja koneistuksen viimeistelyjälki oli mahtavaa.

Kuva
Hoonattu sylinteri. Kaikki kiinnileikkaantumisen jäljet lähtivät kevyellä hoonauksella, poraus olisi ollut turha toimenpide. Sylinterin kansipintakin näkyy kuvassa, putken sisäpää on tarkalleen samalla tasolla kuin valun reunat. Ei muuten varmasti vuoda.

Kuva
Höylätty kansi. Kannen pinnasta lähti 1mm pois puristuksien nostamiseksi, kantta on vielä vara oikaista jos tarvetta tulee. Kuvassa näkyy myös kanavien erikoinen muotoilu, koneistuksen ja valun jälki on aivan törkeän ruma ja jättää mielettömän kuristusrenkaan kanavan suulle. Joten vinkua peliin...

Kuva
...ja niin kanavasta tuli tasaisen pyöreä ilman turhia porrastuksia. Helppo homma, akkuporan ja hiomakiven kanssa sai tuhraantumaan ehkä vajaan tunnin verran molempiin kanaviin yhteensä. Myös raspiterää olisi voinut käyttää, mutta ajattelin ottaa varovasti, kun ei ollut tarkoitus suurentaa kanavia.

Kone on siis nyt läjässä, uusilla jäähdytysnesteillä ja öljyllä sekä tuoreilla letkuilla joka paikassa. Jäähdytysjärjestelmän pieniksi letkuiksi (syylärin ja termarikotelon väliin sekä paisarille menevä) laitoin lämpöä hyvin kestävää, läpinäkyvää silikoniletkua. Oli muuten hyvä veto, näkee saman tien jos järjestelmässä on ilmaa tai menee epäpuhtauksia! Ja ainahan söpö pinkki väri korostaa miehisyyttä, vai miten se meni...

Tuli muuten aika älyttömästi lisää alavääntöä tuolla kannen laskulla ja kanavien siistimisellä, nyt pyöritti ihan vaivattomasti rinkiä kuivalla asfaltilla, kierrokset jotain 4-5 tuhannen luokkaa. Eli vääntöä piisaa. Huomenna voisi yrittää rassailla uuden putken paikoilleen, kunhan tatuoijalta pääsee pois...

Viimeiseksi laitan pienen vinkin ilmaukseen:
Kuva
kannesta toinen kuusiokoloruuvi pois, sitten täyttää järjestelmää hiljalleen, ja kun reiästä näkyy neste kierteeseen asti, kuusiokoloruuvi paikoilleen. Ei muuten jää ilmaa järjestelmään :) nyt pysyy lämmöt hyvin kurissa.
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL
jarik
3WD
Viestit: 70
Liittynyt: 26 Tammi 2008 18:01
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja jarik »

Inferno kirjoitti:Uusi Shinerayn omistaja ilmottautuu mukaan. Olikos nuo ajovalojen polttimot H3? Ei viitsisi katteita repiä irti ennenkuin on uudet polttimot laittaa sinne.

Muutamia havaintoja näin ensimetreillä:
Tärisyttää 70kmh vauhdissa niin paljon, että meinaa paikat tippua hampaista. Ruvettava miettimään uutta rengastusta.
Kytkin vaijeri oli hangannut syylärin alareunaan jo pienen loven. Nyt korjattu kiinnittämällä vaijeri nippusiteellä alemmaksi.
Ilman valoja lataa 14-15V ja valot päällä 13-14V tyhjäkäynnillä. Ajossa näytti olevan 13V. Onko tuo 15V liikaa?
Kyllä ovat H3. Katteita ei tarvi repiä polttimon vaihtoa varten. Lampun kumisuoja irti ja kyllä sinne käsi mahtuu.
Mulla lataa tyhjäkäynnillä 11 volttia ja ajossa 14V ku valot on päällä. Välillä menee lähivalot päällä 8 volttiin ja jos akun vieressä oleva sulake on 15 ampeerinen niin se palaa ja koko laite sammuu. Nyt on 20 ampeerinen niin se kestää, mutta jännite laskee. Liekö jännitteensäädin menossa?
Mullaki täristää just 40-60 nopeuksissa niin, että selkänsä särkee :) Nopeammasti ajettaessa tärinän taajuus nousee ja jokaisen pultin kireys on tarkistettava sillon tällön, tipahti mm startin maakaapelin kiinnityspultti ja moottorin kiinnityspultit oli ihan löysällä..
sprint
3WD
Viestit: 116
Liittynyt: 22 Huhti 2008 14:21

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja sprint »

nostokurki kirjoitti: Tuli muuten aika älyttömästi lisää alavääntöä tuolla kannen laskulla ja kanavien siistimisellä, nyt pyöritti ihan vaivattomasti rinkiä kuivalla asfaltilla, kierrokset jotain 4-5 tuhannen luokkaa. Eli vääntöä piisaa.
Nyt jos sytytykselle ei ole tehty mitään niin myöhäistämään sitä niin saadaan huomattavasti lisää purevuutta koneeseen. Joko jollain cdi boksilla tai ihan viistämällä sytytyksen tunnistus raudasta pois.
Vastaa Viestiin