Ei, ihan vakiokokoinen mäntä. Taitaapa olla orkkis varaosa, huuto.netistä löytyi Motomauritsilta, tai tarkemmin Peteltä. Suosittelen!

Vasemmalla uusi, oikealla vähän käytetty. Uusi mäntä oli prikulleen ohjearvoissa, ja koneistuksen viimeistelyjälki oli mahtavaa.

Hoonattu sylinteri. Kaikki kiinnileikkaantumisen jäljet lähtivät kevyellä hoonauksella, poraus olisi ollut turha toimenpide. Sylinterin kansipintakin näkyy kuvassa, putken sisäpää on tarkalleen samalla tasolla kuin valun reunat. Ei muuten varmasti vuoda.

Höylätty kansi. Kannen pinnasta lähti 1mm pois puristuksien nostamiseksi, kantta on vielä vara oikaista jos tarvetta tulee. Kuvassa näkyy myös kanavien erikoinen muotoilu, koneistuksen ja valun jälki on aivan törkeän ruma ja jättää mielettömän kuristusrenkaan kanavan suulle. Joten vinkua peliin...

...ja niin kanavasta tuli tasaisen pyöreä ilman turhia porrastuksia. Helppo homma, akkuporan ja hiomakiven kanssa sai tuhraantumaan ehkä vajaan tunnin verran molempiin kanaviin yhteensä. Myös raspiterää olisi voinut käyttää, mutta ajattelin ottaa varovasti, kun ei ollut tarkoitus suurentaa kanavia.
Kone on siis nyt läjässä, uusilla jäähdytysnesteillä ja öljyllä sekä tuoreilla letkuilla joka paikassa. Jäähdytysjärjestelmän pieniksi letkuiksi (syylärin ja termarikotelon väliin sekä paisarille menevä) laitoin lämpöä hyvin kestävää, läpinäkyvää silikoniletkua. Oli muuten hyvä veto, näkee saman tien jos järjestelmässä on ilmaa tai menee epäpuhtauksia! Ja ainahan söpö pinkki väri korostaa miehisyyttä, vai miten se meni...
Tuli muuten aika älyttömästi lisää alavääntöä tuolla kannen laskulla ja kanavien siistimisellä, nyt pyöritti ihan vaivattomasti rinkiä kuivalla asfaltilla, kierrokset jotain 4-5 tuhannen luokkaa. Eli vääntöä piisaa. Huomenna voisi yrittää rassailla uuden putken paikoilleen, kunhan tatuoijalta pääsee pois...
Viimeiseksi laitan pienen vinkin ilmaukseen:

kannesta toinen kuusiokoloruuvi pois, sitten täyttää järjestelmää hiljalleen, ja kun reiästä näkyy neste kierteeseen asti, kuusiokoloruuvi paikoilleen. Ei muuten jää ilmaa järjestelmään

nyt pysyy lämmöt hyvin kurissa.
Honda TRX350D 4x4, Suzuki Marauder VZ800, Ural IMZ-8.103, Honda CB350, VW Golf 1.6TD, Mitsu Galant Sigma 1.6GL