Keskustelua KAZUMA 500:sta
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Mistään mitään en tiedä, mutta ainakin itsellä on aura lähes kiinni eturenkaissa. Ja kun tein uuden rungon, siirsin vielä vähän lähemmäs renkaita. Juurikin siksi että mitä edempänä aura on sen enemmän sillä on voimaa vääntää keulaa sivuun ja tekee näin ohjaamisesta vaikeaa. Myös vähänkään jyrkemmän mutkan tekeminen niin että saisi myös sisäkurvin aurattua on noin pitkällä yhdistelmällä lähes mahdotonta. Itsellä hondassa tuo auran kiinnike(siis se mistä se on saranoitu) oli eturenkaiden takana. Siellä se on nykyäänkin, mutta vielä pari senttiä taaempana. Jos joku insinööri on tuon auran noin suunnitellut, niin eihän siinä mitään, mutta tuo ei voi olla hyvä ratkaisu. Ainut plussa tuossa on tuo auran nostaminen pois edestä juuri talliin tms ajaessa. Mutta luulisi että auralla on tarkoitus aurata hyvin ja helposti eikä niin että sitä on vain hyvä säilyttää....
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Ihan turhan edessä ja omilla raudoilla kiinnitys tulee eturenkaiden taaakse...putkirunkoon. Ja mitä ihmeen hyötyä on jotta saa auran noin pystyyn? ...kun ei aurakin jää niin ihme asentoon ettei esim. lumen työntäminen onnistu kuitenkaan....kai sitä voi viritellä miten vaan mutta piutä muistaa onko tarvetta... 
Myös minun tapauksessa saa auran nousemaan todella ylös kun vetää tuon vaiherin kuten ed. kuvassa....mutta en ole tosiaan nähnyt mitään tarvetta tähän kun aura menee vaaka asentoon eikä hyötyä siitä silloin enää ole....tulee vielä lumet naamalle....

Myös minun tapauksessa saa auran nousemaan todella ylös kun vetää tuon vaiherin kuten ed. kuvassa....mutta en ole tosiaan nähnyt mitään tarvetta tähän kun aura menee vaaka asentoon eikä hyötyä siitä silloin enää ole....tulee vielä lumet naamalle....

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Siellähän tulee jo pohjapanssari eteen? Sivuttain samassa kohdassa, mutta taaempana?Pena56 kirjoitti:Ihan turhan edessä ja omilla raudoilla kiinnitys tulee eturenkaiden taaakse...putkirunkoon.
Jos jollain on tuo sama aura saatu asennettua lyhyemmin niin saisiko siitäkin kuvaa kun en nyt hahmota miten tuon muokkaamatta saisi lyhyemmäksi?
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Nyt en saa kuvaa kun laite on mökillä. Aura tulee siis 2 raudalla kiinni ja ne on pultattu runkoputkiin jotka lähtee moottorin molemmin puolin ylöspäin...ei pohjalevy ole lähelläkään sillä auran kiinnitysputki menee sen alle.....ja aura lähtee irti 2 sokalla...todella helppo irroittaa. Kiinnitysraudat voi kesäksi jäädä paikalleen. Kuvankin saa parin viikon sisällä...
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
No niin, nyt minullakin alkoi neliveto temppuilla. Muutamilla on ollut se vika, että surinaa kuuluu, mutta mitään ei tapahdu. Minulla ei kuulu edes surinaa. Jonkinlainen releboxi löytyi ylhäältä ja siihen liitetty sulakerasia. Sulake palanut ja uusi paloi saman tien. 7,5 a sulake kesti, mutta releboxi vain naksui, mitään ei tapahtunut. Toisaalta johdot nyt eivät ihan suoraankaan voi olla oikkarissa, kun 7,5 a kesti. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 09 Helmi 2012 07:48
Varaosia Kazuma Jaguar 500:seen
Mönkijästäni rikkoontui moottorin alapuolinen bloki, joten öljyt tuli "pihalle". Rikkojana vaihdelaatikko, joka sattuu olemaan sillä kohdalla. Olisko jollakin vinkkiä, mistä löytyisi edullisesti varaosia, vaikkapa kolarivauriotunut vastaavanlainen mönkijä. vm 2009, neliveto automaatti, 500cc, malli TT500D.
Viimeksi muokannut jukka81, 09 Helmi 2012 07:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: yhdistetty
Syy: yhdistetty
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Tuli lämpimämmät kelit ja ei tuolla auralla saa vähänkään painunutta lunta (siis esim. auton renkaiden jäljet) aurattua. Onko muillakin normaalisti se auran teräosuus ollut kumia? Vaikuttaa jotenkin sekin aika järjettömältä ratkaisulta vaikka sai sillä painumatonta lunta aurattua ihan ok.
Vielä odottelen jos joku saisi havainnollistettua miten tuo aura on kiinnitetty eturenkaiden taakse runkoon, siis jos niillä vakipalikoilla on tehty. Tiukoissa mutkissa turhan pitkällä vehkeellä hankala vehdata.
Vielä odottelen jos joku saisi havainnollistettua miten tuo aura on kiinnitetty eturenkaiden taakse runkoon, siis jos niillä vakipalikoilla on tehty. Tiukoissa mutkissa turhan pitkällä vehkeellä hankala vehdata.
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Kaikkien kannattaisi varmaan tarkistaa etuperän kiinnityspulttien kireys. Omastani oli nähtävästi yksi tippunut pois ja muut pultit on nyt poikki tai rungon korvakkeet irti. Ihmettelin kun vehje alkoi kakistella peruuttaessa, eteenpäin mennessä en huomannut mitään erikoista. Ajelin varmaan 10 kuutiota tukkeja vehkeellä niin, että välttelin peruuttamista. Ajattelin, että vika on irronneessa jarrusatulassa, joka haittaa pakitettaessa. Vasta kun laite oli pukkien päällä ilman pyöriä huomasin, että etuperä on melkein irti. Nyt pitää keksiä miten saa pulttien päät pois perän kuoresta.
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Jos ei hitsil pysty täppäämään jotain kiinni, niin yrittäsin perää laittaa jotenki pylväsporan alle reikä pulttiin ja vastakierre tapilla pois?? Vaarana kierteiden rikkoutuminen, mut riski otettava varmaankin.juklin kirjoitti:Kaikkien kannattaisi varmaan tarkistaa etuperän kiinnityspulttien kireys. Omastani oli nähtävästi yksi tippunut pois ja muut pultit on nyt poikki tai rungon korvakkeet irti. Ihmettelin kun vehje alkoi kakistella peruuttaessa, eteenpäin mennessä en huomannut mitään erikoista. Ajelin varmaan 10 kuutiota tukkeja vehkeellä niin, että välttelin peruuttamista. Ajattelin, että vika on irronneessa jarrusatulassa, joka haittaa pakitettaessa. Vasta kun laite oli pukkien päällä ilman pyöriä huomasin, että etuperä on melkein irti. Nyt pitää keksiä miten saa pulttien päät pois perän kuoresta.

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Ei minun aurassa ole mitään kumia...miksi se pitäisi olla...minun auran teräs puree jopa polanteeseen josta puhut. Auran keveys ei vaan monesti riitä vaan polanne jää siihen...Polannettahan ei synny jos auraa säännöllisesti 

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Onko kukaan muuten korvannut vinssin vaijeria köydellä? Itse tein niin, mutta en löytänyt mistään alumiinista liukukitaa, jonka kiinnitysreikien väli olisi tarvittavat 10 cm. Kaikilla löytämilläni se oli 12,5 cm. Mistähän löytyisi oikeanlainen liukukita.
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Mitenköhän saisi vetoakselit etuperästä pois. Kumisuojuksen poistaminen ei paljon valaissut asiaa. Vai olisiko helpompi ottaa akseli pois pyörästä? Pitäisi saada perästä katkenneet pultit pois ja se ei oikein onnistu kun perä on paikallaan. Voi olla, että menee koko perä uusiksi.
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
pyörät pois, pyörän laakeripesät veke ja vetarin pitäs vetämäl lähtee. Eli kutakuinkin etupää menee melko atomeiks ja purettavaa on.juklin kirjoitti:Kaikkien kannattaisi varmaan tarkistaa etuperän kiinnityspulttien kireys. Omastani oli nähtävästi yksi tippunut pois ja muut pultit on nyt poikki tai rungon korvakkeet irti. Ihmettelin kun vehje alkoi kakistella peruuttaessa, eteenpäin mennessä en huomannut mitään erikoista. Ajelin varmaan 10 kuutiota tukkeja vehkeellä niin, että välttelin peruuttamista. Ajattelin, että vika on irronneessa jarrusatulassa, joka haittaa pakitettaessa. Vasta kun laite oli pukkien päällä ilman pyöriä huomasin, että etuperä on melkein irti. Nyt pitää keksiä miten saa pulttien päät pois perän kuoresta.
https://www.facebook.com/groups/114395261924030/
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
Can-Am renegade 800cc
Kazuma Jaguar 500cc 4x4 (SOLD)
Comanche Bull 300cc 4x4 (SOLD)
Kinroad-250cc (SOLD)
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Viimeinkin oli aikaa katsoa irronnutta etuperää. Oikea takakorvake oli rungosta irronnut, vasemman takakiinnityksen pultti oli poikki ja etuosan läpi menevä pitkä pultti oli poikki. Mikään pultti ei siis ollut irronnut löysyyttään. En ollut ajanut mihinkään kiveen, joten ihmettelin tuhoa. Koska vain takaosan vasen pultti oli jäänyt etuperään, en irrottanutkaan vetoakseleita, vaan annoin perän olla paikallaan. Pultin pätkä lähti helposti pois vastakierretapilla. Kun asensin perää takaisin, luulin keksineeni, miksi perä oli irronnut. Perä on kiinni rungon korvakkeissa ja niiden ja perän kuoren välillä on pitkähköt holkit. Oikea takaholkki oli muutaman millin liian lyhyt, jolloin korvake taipuu, kun pultin kiristää. Ajattelin, että korvake oli vahingoittunut jo tehtaalla ja myöhemmin katkennut, jolloin muut pultit eivät ole kestäneet. Hitsasin siis korvakkeen ja laitoin kaksi aluslevyä holkin jatkeeksi. Etummaisen pitkän pultin korvasin kierretangolla.
Sitten vain metsään ja tekemään ajouria tukkien ajoa varten ilman mitään kuormaa. Parin tunnin kuluttua pakki alkoi pompittamaan etupäätä. Etuperä taas irti. Hitsattu korvake oli OK, mutta toiselta puolen jälleen pultti poikki. En ymmärrä miksi? Kiinnitys kolmella pultilla pitkien holkkien avulla ei näytä kovin vahvalta, mutta onhan se teillä muilla kestänyt. Kiertokangen kiinnityskohtaa kädellä pyörittämällä perä tuntuu toimivan ihan hyvin kumpaankin suuntaan. Voisikohan joku laakeri olla loppu. Ilman kuormitusta toimisi hyvin, mutta kuormituksen kanssa perä jumiutuisi ja kiertokanki vääntäisi pultin poikki??? Luulisi vain että tällaisen ajossa huomaisi??
Sitten vain metsään ja tekemään ajouria tukkien ajoa varten ilman mitään kuormaa. Parin tunnin kuluttua pakki alkoi pompittamaan etupäätä. Etuperä taas irti. Hitsattu korvake oli OK, mutta toiselta puolen jälleen pultti poikki. En ymmärrä miksi? Kiinnitys kolmella pultilla pitkien holkkien avulla ei näytä kovin vahvalta, mutta onhan se teillä muilla kestänyt. Kiertokangen kiinnityskohtaa kädellä pyörittämällä perä tuntuu toimivan ihan hyvin kumpaankin suuntaan. Voisikohan joku laakeri olla loppu. Ilman kuormitusta toimisi hyvin, mutta kuormituksen kanssa perä jumiutuisi ja kiertokanki vääntäisi pultin poikki??? Luulisi vain että tällaisen ajossa huomaisi??
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
V...u.. Kirjoitin romaanin, ja kun painoin lähetänappulaa niin se rupes vaatiin uutta sisäänkirjautumista ja tekstit hävisi.
Kirjoitan uudestaan lyhyemmin. Eli kuulumisia pitkästä aikaa..
Aura ongelmista pääsin kun lyhensin vartta n. 15cm, siirsin kiinnitylaipat alemmas, eli siis varsi tulee nyt ylemmäs ja aurauskulma paremmaksi, ja vaihdoin vinssin broncoon. Laitoin sen kiinni etupuskurin vaakaputkeen parin lisätuen avulla, nyt vinssin nostokulmakin parempi.
Pyörien napapultit löystyivät jatkuvasti joten ammuin ne pulttipyssyllä, eiväkä löysty enää.
Startti levis koska vauhtipyörälootan oli päässyt vettä, ja sieltä roiskui startille jonka akselin rullalaakeri viimein prakas, vaihto oli helppo mutta purkutyötä riitti että pääsi käsiksi. Startti maksoi glanssilla 120€
Alkuperäisen remmin vaihdoin polariksen karvan pidempään remmiin, toimii hyvin ja tarttuu terhakammin vaikkakin karvan kovemmilla kierroksilla vasta. Varsin hyvässä kunnossa oli vanha remmikin 1300km jälkeen, vain pientä pintamurtumaa palojen välissä taivutettaessa, ja kulumaa leveydessä n 1 mm. Uus remmi alennuksineen 97 €.
.. niin ja onko kukaan keksinyt vielä syytä sille resonoinnille, hyviä ehdotuksia on ollut mutta mikään ei ole auttanut, nelivedolla resonoi vähemmän. itse liimasin kardaanit teollisuuslukitteella ja väljää ei niissä ole yhtään, joten siitä se ei voi ainakaan enää johtua.
Muuten ei ole mitään ongelmia ollut vaikka käyttö on ollut aika rajua, kunhan on vain muistanut vaihdella öljyjä ja kiristellä muttereita säännöllisesti.. Niin ja tietysti suuri apu on ollut siitä että olen ahkerasti lueskellut teidän muiden kirjoituksia ja ottanut niistä opikseni ja välttynyt monelta. Kiitos siitä teille.
Kirjoitan uudestaan lyhyemmin. Eli kuulumisia pitkästä aikaa..
Aura ongelmista pääsin kun lyhensin vartta n. 15cm, siirsin kiinnitylaipat alemmas, eli siis varsi tulee nyt ylemmäs ja aurauskulma paremmaksi, ja vaihdoin vinssin broncoon. Laitoin sen kiinni etupuskurin vaakaputkeen parin lisätuen avulla, nyt vinssin nostokulmakin parempi.
Pyörien napapultit löystyivät jatkuvasti joten ammuin ne pulttipyssyllä, eiväkä löysty enää.
Startti levis koska vauhtipyörälootan oli päässyt vettä, ja sieltä roiskui startille jonka akselin rullalaakeri viimein prakas, vaihto oli helppo mutta purkutyötä riitti että pääsi käsiksi. Startti maksoi glanssilla 120€
Alkuperäisen remmin vaihdoin polariksen karvan pidempään remmiin, toimii hyvin ja tarttuu terhakammin vaikkakin karvan kovemmilla kierroksilla vasta. Varsin hyvässä kunnossa oli vanha remmikin 1300km jälkeen, vain pientä pintamurtumaa palojen välissä taivutettaessa, ja kulumaa leveydessä n 1 mm. Uus remmi alennuksineen 97 €.
.. niin ja onko kukaan keksinyt vielä syytä sille resonoinnille, hyviä ehdotuksia on ollut mutta mikään ei ole auttanut, nelivedolla resonoi vähemmän. itse liimasin kardaanit teollisuuslukitteella ja väljää ei niissä ole yhtään, joten siitä se ei voi ainakaan enää johtua.
Muuten ei ole mitään ongelmia ollut vaikka käyttö on ollut aika rajua, kunhan on vain muistanut vaihdella öljyjä ja kiristellä muttereita säännöllisesti.. Niin ja tietysti suuri apu on ollut siitä että olen ahkerasti lueskellut teidän muiden kirjoituksia ja ottanut niistä opikseni ja välttynyt monelta. Kiitos siitä teille.