Keskustelua KAZUMA 500:sta
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Minulla on pari vuotta vanha Kazuma ja siinä nelivedon kytkentämootori sijaitsee etuperän takana, oikealla puolella, siis kiinni etuperässä. Se on musta mötikkä, mihin menee johtoja, moottoreita on vain yksi. Moottori liikuttaa vipua, jolla on kolme asentoa: 2-veto, 4-veto, etupään lukko. Sulakkeen löytää, kun seuraan johtoja ylöspäin. Sulakepesä on muistaakseni piilossa mittariston alla. Minulla ainakin yhden johdon kiinnityskohta etuperässä on melkein rungossa kiinni ja kun kohdan kumisuojus oli murtunut, sulake paloi.
-
- Noppeli
Joo, nyt löytyi se moottori ja ilmeisesti sulakekin. Eli yhden ainoan lasiputkisulakkeen löysin mittariston alta (vihreä ja musta piuha) ja johdot näyttäisivät menevän moottorille päin. Sulake on kylläkin ehjä eli kaipa tuo pitää sitten takuukorjaukseen kuljettaa.
-
- 2WD
- Mönkijä:: Kazuma Jagge 500
- Viesti:
Kannattaa katsoa että kaikki johdot on kytketty hyvin toisiinsa, mulla kun lähti johdot irti toisistansa niin neliveto ei enää toiminut. Mullahan on nykyään tilanne että neliveto on koko ajan päällä, vaikka vaihtaa sulakkeen niin saman tien palaa. Mutta täytyykin tsekata toi juklinin vinkki ja toivoa et vika olis noinkin pieni homma.
Sulakkeen lisäksi johtohässäkässä on myös rele, joka ohjaa moottoria, se voi myös olla rikki. Moottori ei ole kovin vahva, minulta se viime talvena hajosi.
-
- Noppeli
Rele tuli testattua ja se toimii eli eiköhän se vika sitten tuosta moottorista löydy.
-
- 2WD
- Viesti:
Tyhmä kysymys mutta kysyn silti, miten tuon releen pystyy testaamaan toimiiko se vai ei??
-
- Noppeli
Syöttää kelan liittimiin 12VDC ja mittaa kahdesta muusta liittimestä yleismittarilla tuleeko johtavaksi (ts. vetääkö rele).chevy-ukko kirjoitti:Tyhmä kysymys mutta kysyn silti, miten tuon releen pystyy testaamaan toimiiko se vai ei??
-
- Noppeli
Mulla on maastomalli, joka ei ole rekisterissä, mutta perstuntuma sanoo, että on myös EU-rajotettu (n. 60km/h huiput, ei kauheen räväkkä liikkeellelähdössä).
Rajotin siis sijaitsee kaasarin lähellä siinä mustassa kotelossa? Onko sattumoisin kenellään kuvia tai osaako joku kuvailla, että millaista etsiä? Itse en ole vielä tuonne asti ehtinyt purkamaan. Ilmanputsari oli pois, mutta en huomannut katsoa, nouseeko luisti täysin ylös asti... Jos olen oikein ymmärtänyt, niin kuristus on toteutettu luistin liikettä rajoittamalla? Pääsuutinkin on ilmeisesti pienenpi EU-mallissa? On kyllä niin ahas, ettei jaksas koko kaasaria repiä irti, et hyvä olis tolla estonpoistamisel päästä. Mutta mitä kokemuksia?
Rajotin siis sijaitsee kaasarin lähellä siinä mustassa kotelossa? Onko sattumoisin kenellään kuvia tai osaako joku kuvailla, että millaista etsiä? Itse en ole vielä tuonne asti ehtinyt purkamaan. Ilmanputsari oli pois, mutta en huomannut katsoa, nouseeko luisti täysin ylös asti... Jos olen oikein ymmärtänyt, niin kuristus on toteutettu luistin liikettä rajoittamalla? Pääsuutinkin on ilmeisesti pienenpi EU-mallissa? On kyllä niin ahas, ettei jaksas koko kaasaria repiä irti, et hyvä olis tolla estonpoistamisel päästä. Mutta mitä kokemuksia?
-
- 3WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 DLX T3
Luistin nousua ei ole rajoitettu , vaan kaasuttimen läpän aukeamista , rajoittimen virkaa hoitava pellinpala on kaasuttimen sivulla mustan kannen alla , kansi on kiinnitetty yhdellä pikkuruuvilla.
Ota tankkikate ja tankki pois , ni sitte on kaasari hyvin esillä ja voit kurkata ettei ole roskia kaasarissa ja vaikka isontaa pääsuutintakin.
Ota tankkikate ja tankki pois , ni sitte on kaasari hyvin esillä ja voit kurkata ettei ole roskia kaasarissa ja vaikka isontaa pääsuutintakin.
-
- 2WD
- Viesti:
Mä ainakin otin sen tankin päällä olevan katteen pois ja seuraavaksi tankki irti, niin sen jälkeen pääsee kaasariin kiinni.
Onko kukaan vielä mistään löytänyt tuota sopivaa liukukitaa? Tuli ostettua jo naru ja kitakin, mutta onpahan liian leveä kita...juklin kirjoitti:Onko kukaan muuten korvannut vinssin vaijeria köydellä? Itse tein niin, mutta en löytänyt mistään alumiinista liukukitaa, jonka kiinnitysreikien väli olisi tarvittavat 10 cm. Kaikilla löytämilläni se oli 12,5 cm. Mistähän löytyisi oikeanlainen liukukita.
Tuli sitten hommattua tuollainen kampe. Ostin käytettynä vm. 2009. Mikähän vikana kun öljytila puoliksi täynnä bensaa? Voisiko olla kun edellinen omistaja laittanut sähköisen bensapumpun? Onko peli nyt sitten sillä selvä? Kestääkö kone tuollaista bensakylpyä? Taitaa olla kaupanpurku edessä, kun ei tiedä kuinka kauan ajeltu öljy/bensa seoksella.. Onnex oli liikkeestä. 

Mistä tiedät, että "öljyssä on puolet bensaa"? Ei se sähköpumppu varmaan voi syynä olla. Jatkuva ryyppy päällä ajaminen ennen (koneen ryyppy). Mutta minkämoisia sähköpumppuja olette näihin laittaneet, kun sippasi oma kalvopumppu taas. Ja jo kuin mones. Onkohan kellään alkuperäinen alipainepumppu toiminut ja pumpannut pitkän päälle? Biltemassa näkyy olevan tankin viereen tai alle tarkoitettu pikkuinen painesähköpumppu myynnissä 19,90 €, Maks. teho 130 l/h. Ainakin riittää. Maks. paine 0,27–0,34 bar. Onkohan sopiva? Huomioon otettavaa? Onko kokemuksia? 

-
- 3WD
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 DLX T3
Laita niinsanottu imevämallinen pumppu , jossa paine on 0,1bar , kaasuttimen neulaventtiili jaksaa sillä bensapaineella vielä sulkeutua ja muita muutoksia ei tarvita. Itellä ollu semmonen käytössä yli 2vuotta , heti uutena laitoin eikä ongelmia ole ollut. Mulla pumppu on penkin alla akun takana olevassa katemuovin lokerossa , siitä saa lyhyen imuletkun vedettyä alatankista ja painepuolen letkuun kun pistät vielä kunnon suodattimen niin jo pelittää.
Pumpulle vaan virransyöttö jostain johdosta joka on virtalukon takana , ite ryöstin sähköt tupakansytkäripistokkeesta ja maadotus samaan paikkaan mistä akkukin maadottaa.
Pumpulle vaan virransyöttö jostain johdosta joka on virtalukon takana , ite ryöstin sähköt tupakansytkäripistokkeesta ja maadotus samaan paikkaan mistä akkukin maadottaa.
No siitä epäilin, että on puolet bensaa, kun koneeseen pitäis mennä öljyä n.2,5 L ja koneesta tuli ulos melkein 4 Litraa. Ja oli muuten sitten litkua ja läpinäkyvää. Öljyn seassa oli aika paljon metallipölyä mukana, mutta käy ja kukkuu edelleen. Tyhjäkäynnillä kuumana koneesta kuuluu jonkin moinen kolkotus, mutta ei venttiilinvälys tyyppinen. Ehkä kiertokangen laakeri? Myyjäliikkeen kanssa sovittu, että laitan koko koneen(pytty, mäntä, laakerit ja kampura) uusiksi ja maksavat homman.koinio kirjoitti:Mistä tiedät, että "öljyssä on puolet bensaa"? Ei se sähköpumppu varmaan voi syynä olla.
Kiitos vinkistä Puppe. Ajattelin itsekin jotain vastaava alkaa virittämään, kun vieläkin öljymäärä lisääntyy. Ilmeisesti neulaventtiili kaasarissa ei pysty sulkemaan bensan tuloa. Luulisi että kaasarissa olisi jokin ylivuotoletku josta bensa menisi vaikka maahan,jos neulaventtiili pettää, kuten joissain krossiprätkissäni on ollut. Mistä muuten olet ostanut pumpun 0,1 barin paineella?