Keskustelua KAZUMA 500:sta
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Minulla on alkuperäinen bensapumppu "toiminut" kolmisen vuotta, jos etutankissa on bensaa. Taitaa tulla omalla paineella silloin. Käytän mönkijää vain omassa metsässä, joten pieni toimintasäde ei haittaa. Suotimen olen uusinut.
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Variaattorin kytkimet on kai kestäneet käytössä kun ei täällä näy niistä juttua. Omani kävi pian uudekseltaan nykiväksi ja metelöi. Sain takuuseen uuden etukytkimen (kampiakselin jatkeena) ja meno tasoittui. Nyt kovassa vedossa kuuluu taas kolokatus ja välillä ikäänkuin metallin kirskuntaa. Ja veto on nykivää. Meteli on niin paljon ikävän kuuloista, että luulisi jonkin paikan hajoavan heti juuri, mutta kun pääsee tasaiselle niin taas kulkee normaalisti. Mutta taitaa pikkuhiljaa paheta. Onkohan mulla ainut tällainen? Voikohan kytkintä korjata vaihtamalla jotain osia vai onko vaihdettava koko melko arvokas kytkin kaikkineen päivineen 

-
- 3WD
- Viestit: 114
- Liittynyt: 30 Touko 2006 15:19
- Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 DLX T3
- Paikkakunta: Pöytyä
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Biltemasta.Rhex kirjoitti:No siitä epäilin, että on puolet bensaa, kun koneeseen pitäis mennä öljyä n.2,5 L ja koneesta tuli ulos melkein 4 Litraa. Ja oli muuten sitten litkua ja läpinäkyvää. Öljyn seassa oli aika paljon metallipölyä mukana, mutta käy ja kukkuu edelleen. Tyhjäkäynnillä kuumana koneesta kuuluu jonkin moinen kolkotus, mutta ei venttiilinvälys tyyppinen. Ehkä kiertokangen laakeri? Myyjäliikkeen kanssa sovittu, että laitan koko koneen(pytty, mäntä, laakerit ja kampura) uusiksi ja maksavat homman.koinio kirjoitti:Mistä tiedät, että "öljyssä on puolet bensaa"? Ei se sähköpumppu varmaan voi syynä olla.
Kiitos vinkistä Puppe. Ajattelin itsekin jotain vastaava alkaa virittämään, kun vieläkin öljymäärä lisääntyy. Ilmeisesti neulaventtiili kaasarissa ei pysty sulkemaan bensan tuloa. Luulisi että kaasarissa olisi jokin ylivuotoletku josta bensa menisi vaikka maahan,jos neulaventtiili pettää, kuten joissain krossiprätkissäni on ollut. Mistä muuten olet ostanut pumpun 0,1 barin paineella?
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Minulla oli tuo sama vika ihan uutena mutta korjaaminen oli todella helppo juttu. Ota pumppu ja avaa sen ruuvit. Siellä on mekaaninen juttu ja siitä oli minulla toinen väkänen vähän hypännyt paikoiltaan eli se esti kunnon toiminnan...nyt vetää alatankin ihan tyhjäksi kuten kerran kävi...pumppu on niin yksinkertainen kuin minäkin....3000 km ajanut ja pääasiassa mökillä sen läheisyydessä....uskomaton on miten paljon jaksaa vetää puuta metsästä....arvioni oli n. 800 kg ja tuli kuin tyhjää jyrkkään mäkeä ylös...mahoton peli ja kestänyt ihan hyvin.... 

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Kun sulkee bensahanan aina kun se on järkevää.....muuten bensa valuu varsinkin jos ylätankki on täynnä... 

-
- Noppeli
- Viestit: 7
- Liittynyt: 03 Kesä 2012 21:32
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Mitäs tuo vehje nyt kenkkuilee, kun ei lähde käyntiin? Polttoainepumppu on vaihdettu sähköiseen ja bensaa tulee iloisesti, jos letkun irrottaa hanan jälkeen. Mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään?
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Varmaan kannattaisi kipinä tutkia ja jos ei ole ja akku ja tulppa on kunnossa niin minulta taannoin sippasi CDI-boksi. Ei ehkä tykkää kovista pakkasista. Mutta nyt päästi pahat kirskuntaäänet etupäästä ja voimaa katosi johonkin. Pääsin niukasti metsästä pois vaikka kahdesti leikkasi kiinni niin topakasti jostain voimainsiirrosta, että konekin sammui. Taisi olla hangella öljytippoja etuperän alla ja varmaan metallihilettä päällimmäisenä, soma talvinen näky. Ei varmaan mikään iso vika? 

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Rikki onkin jotain vaihteistossa. Rupesin reippaasti purkamaan moottoria ja magneettopyöränkin sain irti, mutta mikähän pitää sylinterilohkoa kiinni kunnei nouse pois. Kansi on pois ja kaikki pultit ja tavara magneeton puolelta. Jos vielä otan isomman vasaran halkeaa pian koko lohko. Onkohan muuten mahdollista ollenkaan halkaista moottori ja päästä käsiksi vaihteistoon purkamatta myös variaattoripuolta? 

Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Synkkä yksinpuhelu jatkuu. Löysin vielä muutaman pultin ja jo hajosi koko keksintö. Vaihteistosta oli yhden laakerin kuulat lähteneet liikenteeseen. Saako mahdollisesti parempia ja halvempia laakereita laakerikaupasta vai alkuperäisiä? Rattaat ja akselit olivat säilyneet ehjinä, mutta lohkon pohjassa on muutaman millin reikä. Voikohan sen miten paikata? Ei voi hitsata? Plastic padding? Peltipaikka? Rupukumi?
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
eiköhän sen lohkon voi hitsata tigillä.. ei kannata kemiallisella metallilla alkaa tuhraamaan
-
- Noppeli
- Viestit: 7
- Liittynyt: 03 Kesä 2012 21:32
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Joo pitää kipinä tsekata, kun saa kädestä kipsin pois. Varatulppa on jo hommattu, toivotaan, että hoituu sillä. Mitä uusi CDI-boksi kustansi?koinio kirjoitti:Varmaan kannattaisi kipinä tutkia ja jos ei ole ja akku ja tulppa on kunnossa niin minulta taannoin sippasi CDI-boksi. Ei ehkä tykkää kovista pakkasista.
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
CDI oli 60 ja postikulut kotimaasta ostettuna.
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Terve,
Harrastuksen pariin olen liittymässä ja kevyehköön työkäyttöönkin tarkoitus käyttää lähinnä talviaikoina mönkkäriä.
Aika kiinnostunu olen tuollaisesta uuden mallisesta Kazuma Jagge 500L mallista, joka vaikuttaa painonsa ja tehojensa puoleen sekä muutenkin matkustusmukavuudeltaan jopa kahdelle sopivalta. Avaimet ja hitsivehkeet pysyy käsissä enkä pelkää tässä ensimmäisenä kesänä ajaa vikoja pois ja korjata sitä mukaa, kun tarkoitus työkäyttöön vasta ensi talvena ottaa.
Onkos kellään kokemusta näistä tuoreimmista jaguaareista eli 2012 mallisista? Onko vanhempien mallien lastentauteja ja suoranaisia ongelmia mitenkään saatu karsittua?
Edit: kansainvälisiltä foorumeilta kokemuksia luettuani, kallistuin hankkimaan tämän mönkijän, vaihdetaan sitten suurvalmistajan merkkiin jos osoittautuu täydeksi hutiksi. Perjantaina jos saan repsikan pakuun salon reissulle, käyn koneglanssilla ottamassa tyypit ja hakemassa mönkijän pois..
Harrastuksen pariin olen liittymässä ja kevyehköön työkäyttöönkin tarkoitus käyttää lähinnä talviaikoina mönkkäriä.
Aika kiinnostunu olen tuollaisesta uuden mallisesta Kazuma Jagge 500L mallista, joka vaikuttaa painonsa ja tehojensa puoleen sekä muutenkin matkustusmukavuudeltaan jopa kahdelle sopivalta. Avaimet ja hitsivehkeet pysyy käsissä enkä pelkää tässä ensimmäisenä kesänä ajaa vikoja pois ja korjata sitä mukaa, kun tarkoitus työkäyttöön vasta ensi talvena ottaa.
Onkos kellään kokemusta näistä tuoreimmista jaguaareista eli 2012 mallisista? Onko vanhempien mallien lastentauteja ja suoranaisia ongelmia mitenkään saatu karsittua?
Edit: kansainvälisiltä foorumeilta kokemuksia luettuani, kallistuin hankkimaan tämän mönkijän, vaihdetaan sitten suurvalmistajan merkkiin jos osoittautuu täydeksi hutiksi. Perjantaina jos saan repsikan pakuun salon reissulle, käyn koneglanssilla ottamassa tyypit ja hakemassa mönkijän pois..
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Täytyy nyt sitten vähän kokemuksia kertoa kun pari päivää kazumaa kokeillut..
Aiemmin ketjussa oli puhetta noista pulttien vaihtamisesta, nyt ainakin näyttäisi olevan 8.8 kaikki pultit valmiiksi, mihin olen vaan katsomaan päässyt. Polttoainesuodatin näyttää toimivan oikein, melkein täynnänsä löpöä kaiken aikaa.
Tankki näyttäisi olevan, että päältä kun täyttää, niin takatankki täyttyy ensin eli toimii samalla siis loiskuntasäiliönä, ilmeisesti edellisessä mallissa oli erillinen täyttö?
Kaikki paikat mitä olen avaimen kanssa päässyt kokeilemaan on tuntunu olevan asianmukaisessa tiukkuudessa, saa nyt nähdä kun viikolla alan purkamaan vähän katteita pois että pääsen kaasariin ja sitäkautta suuttimelle käsiksi.
NOTE katteet näyttää olevan kaikki todella ärsyttävästi kiinnitetty toisiinsa että irtonaiset mutterit takana, ja päältä ruuvattu kiinni, siihen pitää varmaan noita kaiutinmutteri-tyyppisiä vastakappaleita hommata tai mutterin pidikeklipsuja jokapaikkaan..
Kulku ja etenemispuoli tuntuu olevan kunnossa. vedot kytkeytyy asiallisesti ja suht nopeasti.
Glanssilta mukana tuli 120cm aura, koomisen näköinen kun on mönkijää vähän kapeampi, varmaan pitää levittää n. 10cm suuntaansa ja asentaa tuo suora aura taakse, eteen sitten ns. kunnollinen V-tyyppinen, niin johan alkaa paikat kolaantumaan.
Ainii, tarrasarja on jokin TopTom tms, karmean näköinen. onko kellään vinkkiä millä noita tarroja saisi irroitettua auttaiskohan maltillinen lämmitys vai joku liuotin tms ?
tässä näitä ensihuomioita lisää jatkossa, niin ja malli on siis Kazuma Jaguar 500 L ja todella, pitkältä mallinimensä mukaan vehje vaikuttaa!
EDIT: kahvanlämmittimiä ja lohkolämppäriä letkuun meinasin lähtä tänään metsästämään ja sitten uutta tulppaa ja tota löpösuodatinta..
Aiemmin ketjussa oli puhetta noista pulttien vaihtamisesta, nyt ainakin näyttäisi olevan 8.8 kaikki pultit valmiiksi, mihin olen vaan katsomaan päässyt. Polttoainesuodatin näyttää toimivan oikein, melkein täynnänsä löpöä kaiken aikaa.
Tankki näyttäisi olevan, että päältä kun täyttää, niin takatankki täyttyy ensin eli toimii samalla siis loiskuntasäiliönä, ilmeisesti edellisessä mallissa oli erillinen täyttö?
Kaikki paikat mitä olen avaimen kanssa päässyt kokeilemaan on tuntunu olevan asianmukaisessa tiukkuudessa, saa nyt nähdä kun viikolla alan purkamaan vähän katteita pois että pääsen kaasariin ja sitäkautta suuttimelle käsiksi.
NOTE katteet näyttää olevan kaikki todella ärsyttävästi kiinnitetty toisiinsa että irtonaiset mutterit takana, ja päältä ruuvattu kiinni, siihen pitää varmaan noita kaiutinmutteri-tyyppisiä vastakappaleita hommata tai mutterin pidikeklipsuja jokapaikkaan..
Kulku ja etenemispuoli tuntuu olevan kunnossa. vedot kytkeytyy asiallisesti ja suht nopeasti.
Glanssilta mukana tuli 120cm aura, koomisen näköinen kun on mönkijää vähän kapeampi, varmaan pitää levittää n. 10cm suuntaansa ja asentaa tuo suora aura taakse, eteen sitten ns. kunnollinen V-tyyppinen, niin johan alkaa paikat kolaantumaan.
Ainii, tarrasarja on jokin TopTom tms, karmean näköinen. onko kellään vinkkiä millä noita tarroja saisi irroitettua auttaiskohan maltillinen lämmitys vai joku liuotin tms ?
tässä näitä ensihuomioita lisää jatkossa, niin ja malli on siis Kazuma Jaguar 500 L ja todella, pitkältä mallinimensä mukaan vehje vaikuttaa!
EDIT: kahvanlämmittimiä ja lohkolämppäriä letkuun meinasin lähtä tänään metsästämään ja sitten uutta tulppaa ja tota löpösuodatinta..
Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013
Re: Keskustelua KAZUMA 500:sta
Öljyt+suodatin - on (vaihtamatta vielä, 80km mittarissa)
Tulppa - on (vaihtamatta)
Suutin - on (vaihtamatta)
Lohkolämppäri - Ei, en ole niin paljo purkannu että pääsis hyvään letkupaikkaan käsiksi
Kahvanlämmittimet - on (laittamatta, jos tänään)
Uusi vinssi, broncon 2500lbs keulille, on laitettu, uskomaton homma oli senverran suurempi ulkomitoiltaan kun orkkis, että joutu vähän enemmänki laikkaamaan ja hitsaamaan! https://skydrive.live.com/redir?resid=E ... eabYlRD_o0
Puskulevy levennetty 30cm, nyt 150cm ja samalla levyn runkoa vahvistettu hieman. Kuvia skydrivessä operaatiosta http://sdrv.ms/YZb2li
Ensi talveksi tämä suora aura pääsee perään, sinne siis myös jatkossa vinssi operaatiota tulossa.
Keulille tilasin Finman V-Auran ja nyt pitäisi sitten olla vinssissä tarpeeksi löylyä senkin nosteluun.
Edit: antautui aika helposti noi etutukivarsien suojamuovit, pitää varmaan alkaa "vähän" kestävämmästä muovista miettimään uusia
Tulppa - on (vaihtamatta)
Suutin - on (vaihtamatta)
Lohkolämppäri - Ei, en ole niin paljo purkannu että pääsis hyvään letkupaikkaan käsiksi
Kahvanlämmittimet - on (laittamatta, jos tänään)
Uusi vinssi, broncon 2500lbs keulille, on laitettu, uskomaton homma oli senverran suurempi ulkomitoiltaan kun orkkis, että joutu vähän enemmänki laikkaamaan ja hitsaamaan! https://skydrive.live.com/redir?resid=E ... eabYlRD_o0
Puskulevy levennetty 30cm, nyt 150cm ja samalla levyn runkoa vahvistettu hieman. Kuvia skydrivessä operaatiosta http://sdrv.ms/YZb2li
Ensi talveksi tämä suora aura pääsee perään, sinne siis myös jatkossa vinssi operaatiota tulossa.
Keulille tilasin Finman V-Auran ja nyt pitäisi sitten olla vinssissä tarpeeksi löylyä senkin nosteluun.
Edit: antautui aika helposti noi etutukivarsien suojamuovit, pitää varmaan alkaa "vähän" kestävämmästä muovista miettimään uusia

Kazuma Jaguar 500L 4x4 2012/2013