Shineray XY250STIXE keskustelu!

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
isä-panaanila
3WD

Re: Shineray XY250STIXE keskustelu!

Viesti Kirjoittaja isä-panaanila »

Ai niin paljon sorvautunut.
Kyllähän se kannattaa uusi akseli laittaa. Itse liimaisin siihenkin laakerit kiinni, ettei sama toistu.
Jos sulla on mahdollisuus saada mikrometri käyttöön(tai sit ihan työntömitalla), niin olisin halukas tietämään laakerin vastinpintojen heitot siitä uudesta akselista.
swordfish
2WD
Mönkijä:: Stixe

Viesti Kirjoittaja swordfish »

Joo.. älkää sitten ainakaan tilatko uutta taka-akselia akx-sportilta! Itse menin tilaamaan ja nyt tapellut niiden kanssa kaksi viikkoa sähköpostitse että saisin uuden akselin. Tuli paskempi akseli tilalle mitä entinen oli... tuossa uudessa akselissa on laakeripinnat sorvattu 0.15mm liian pieniksi! Ja akx ei suostu uskomaan millään että siinä on mitään vikaa... on laitettu kuvia mittatuloksista, laakereista, yms. Mutta silti ei mene jakeluun... väittävät vaan että minulla on 6008 laakerit 6007:jen sijasta. Noissa 6008:eissa on kuitenkin 5mm isompi reikä mut ei mene jakeluun heille...
plosokameli
4WD
Mönkijä:: Stixe (aiemmin STXE)

Viesti Kirjoittaja plosokameli »

Sieltä juuri tilasin. Pitänee laittaa sähköpostia sinne heti. Edit: eipäs, samaa tavaraa se on kuitenkin kaikkialla ja tuskin alkavat kauheasti mittailla, vaikka pyytäisi lähettämään takastetun. Luulen, että jonkinlainen heitto niissä varmaan on ihan taatusti johonkin suuntaan. Voisihan se olla suurempikin. Saa nähdä. Tuosa miun kulahtaneessa on tuo suurin ura noin reilun millin luokkaa. Joten ei varmasti huonompaa tule itselleni. :)
swordfish
2WD

Joo, en tiie mikä lie, mutta kyllä vähän vaikuttaa että on tuo akseli sorvattu alimittaseksi... vanhan akselin ehjät laakeripinnat on 34.98... uudessa akselissa 34.84, eli laakeri näin ollen lonksaa aikalailla... mutta tosiaan eivät tunnu ottavan mitään vastuuta asiaan...
isä-panaanila
3WD

Kaikki ne on varmasti samanlaisia, toiset heittää enemmän kuin toiset.

Se on muistaakseni 0,3 promillea x halkaisia = max. välys hitaasti pyörivissä kuormitetuissa laakereissa.
35mm x 0,0003 = 0,0105 eli akseli saa olla min. 34.9895
Käytännössä kaikki alle 34.99mm tulee hajoamaan ennemin tai myöhemmin.

34.84 on kyllä jo niin räikeesti alamitassa. Paitsi jos akselipajalla Kiinassa on vaikka -0.5% toleranssi koneistuksissa, niin ollaan vielä toleranssin sisällä.
Tosin jos kuvassa sanotaan 35mm niin tuotteen pitäisi olla 35mm.
swordfish
2WD

juu... niin sen pitäisi olla! Itse olen päivittäin tekemisissä laakerisovitteiden kanssa(sorvari) ja tiedän aika hyvin mitä ne välykset pitäisi olla... mutta kun ei akx:n päässä mene millään jakeluun, ainut vastaus minkän heiltä saa on että minulla on väärät laakerit, vaihda ne ja homma on ok! Oli muuten viimeinen kerta tilata ko.puljusta mitään... ja tosiaan olen laittanut heille kuvia mittaustuloksista ja laakereista yms, mutta ei mitään vastausta tai kommenttia...
plosokameli
4WD

Toivottavasti vaan miettivät mitä vastaavat, ja reagoivat vielä sinulle päin. Luulisi niiden huomaavan, että toinenkin tilaus laitettu sisään Suomesta lyhyen ajan sisään. En silti usko, että yhtään tutkailevat akselin mittoja ennen minulle lähetystä. Pitääkin katsoa mikä tilanne on lähetyksen suhteen.

Edit: paketti on lähtenyt matkaan jo. Kävin tuossa miettimään näiden laakerikeskustelujen myötä myös sitä, että miehän vaihdoin juuri eteen uudet laakerit ja toisen pyörännavan (siis tämän laakeripesän). Niin kyllä ne laakeripesät solahti ihan nätisti paikoilleen, eli oisko pitänyt edessäkin olla sitten ääritiukka painumaan paikalleen noiden uusien laakereiden? En tosiaan lukitteita käyttänyt. Pitäisikö vielä sekin purkaa. Klappeja ei kyllä käsin tuntunut. Viimeksihän laakeri oli päässyt pyörimään ja tuhonnut laakeripesän, ei siis akselia. Edessähän ei kyllä akseli pyöri vaan se napa, mutta samalla periaatteellahan se kuitenkin menee.
Rapsu
4WD
Mönkijä:: Shineray Spyder

Viesti Kirjoittaja Rapsu »

No en sitten kuvitellut, meni ne laakerit akselille täälläkin vähän turhan helposti. Mutta lukitteella on siis pysynyt viimekeväästä saakka, mulla ei ole siis edes se väliholkki kunnossa, eli ei kiristystä. Oishan se mukavaa jos uudet varaosat olis sellasia kuin pitäis, mutta hei, akseli on halvempi kuin hyvä setti laakereita, joten vaikka tuon joutus vaihtaan joka vuosi, ei rahallinen menetys ole merkittävä. Okei, esim. Raptorin taka-akseli kestää varmaan vähän pidempään ja rankempaa käyttöä, mutta sellasen hinnalla saa melkein neljä Stixen akselia. Halvalla saa, noh, halpaa.
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
plosokameli
4WD

Niin, no eihän minunkaan mikään pakko olisi tehdä akseliasialle mitään. Toimisihan (ja toimi koko viime vuoden, pitkään se on uria tehnyt kun klapit oli aika kauan) tuo noinkin, ei sitä klappia akselissa ajaessa huomaa(nnut) - kun varmaan muitakin tekijöitä tärinöiden ym. suhteen. Tiedä vaikka säästänyt muita paikkoja joustavuutensa vuoksi. :) Kun nosti renkaasta käsin, niin huomasi. Laakereistahan tuossa taisi olla yksi vain jumissa enemmän. Muut olivat ihan normaalisti jäykästi pyöriviä kuin uutenakin. Ja veikkaan että lisäongelmia toivat myös ne soikionmuotiset slasheritkin. Mutta laitetaan nyt tämäkin kuntoon kun kerran kaikkea muutakin työn alla.

Edit: no niin, laakerit pesissä ja odotellaan akselia. Loctiten 648:lla liimasin pesiin kiinni ja katsoin että läjä puristuu suoraan. Akselille siirto seuraavana edessä. Paikalliselle laakeriliikkeelle taas plussat kun sain 4 kpl 6007 + stefat ja sisemmät stefat toiselle puolella vielä tuplana (jarrun puolella olen pitäny kahta peräkkäin) hintaan 35 euroa. Minusta aika edullinen, Fagit siis taaksekin. Lisäksi hintaan tuli 4 kpl 0,5mm ja 4 kpl 1mm (miksi nyt kutsutaankin, välyksiä varten olevaa tavaraa) paksuja 35mm sisähalkaisijalta olevia metallirikkoja, jotka korkeudeltaan juuri laakerin keskikoolista hiukan korkeampia. Otin juuri sen takia, jos tulee tarvetta laittaa sinne laakeripesän sisäpuolelle joskus tms. Samalla remontilla tuli putsattua navat, maalattua ja boorit siistittyä.

Etralta tuli käytyä tilaamassa 35 piikkinen ratas, tulee huomenna, maksaa 12 euroa + reiät jossain, niin että osuu kohdilleen.
plosokameli
4WD

Swingin ja rungon välistä puslitusta tullut ihmeteltyä tänään. En kyllä millään näe että tuossa olisi kummallakaan puolella minkäänlaisia puslia, vaan umpirautaa (rungossa taitaa olla sisäputki/holkki). Ehkä se voima paljastaisi sitten onko siellä erillistä tavaraa sisällä. On kuluttanut toiselta puolelta runko-osan reiän soikeaksi. En imettele kun takapää oli tuossa kunnossa. Aiemmin kun purin tuon korjailin rikoilla klapit pois, mutta nyt ei enää auta. Stixe.dessa on itseasiassa puslitusohje swingiin ja myös rungon puolen holkitusohjeet ja minulla on nuo nylon tai onko nyt teflonia (itse swingiin) puslat sisäholkkeineen, ihmetyttää vaan tuo rungon akselin reikä, siinä ei tosiaan taida olla kuin rautaa. Sama juttu itse swingissa, näyttää kyllä kovin umpinaiselta tavaralta. Kokemuksia tästä? ja korjatkaa jos termit hukassa.

Stixe.de:n mukaan ainakin rungon puolella on holkit/puslat, lieneekö sitten hioutunut yhtenäisen massan näköiseksi.

Edit: hmm. Nuo miulla olevat sisäholkilliset nylon tms. puslat menisivät sekä itse swingiin kuin runkoon. Ovat 25,5mm ulkohalkaisijalta, pituus 40mm ja sisään menee M14 pultti sisäholkkiin. Linkin http://www.stixe.de/index.php?artid=49 ohjeen kokoiset siis. Ja kyllä siinä on tuollainen rakenne nytkin kuten ylemmissä kuvissa sivulla. Siitä en saa selkoa, onko tuossa linkissä rungon puolelle porattu 25,5mm korkea reikä 40mm syvälle noita puslia varten, vai onko tuossa ollut ihan irtopuslat jotka nyhdetty irti jollain tapaa.

Edit2: saahan siitä sittenkin selvää, kyllä siinä puslat on ja ne lähtee kuulemma taltan ja pihtien avulla google-kääntäjän mukaan.. :) eli taltta ja voimaa. Saa nähdä.
isä-panaanila
3WD

Mulla on nylonista rungon puslat ilman mitään sisäholkkeja ja swingi on umpitavaraa.
Onhan nuo kestänyt tähän asti ainakin.
amjumi
Noppeli
Mönkijä:: STXE

Viesti Kirjoittaja amjumi »

plosokameli kirjoitti:Edullisesti olet rattaan saanut, pitääpä muistaa jos eteen tulee tarvetta vaihtaa. Taakse kun saisi suoraan jostain sopivan 35-36 piikkisen, nyt kun renkaat ei ole enää 22" takana, niin varmaan ei ota huippuja vaan huutaa kierrokset loppuun. Stxen 35 taitaa olla uutena hyllyssä, ei vaan jako kelpaa.
Koitin yv:tä laittaa mutta herjaa ettei käyttäjää ole olemassa :shock: mitä tuolle stxe:n rattaalle tulisi hintaa jos tipauttaisit postiin :?:
Viimeksi muokannut cotcot, 26 Huhti 2013 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Lainaus korjattu.
Rapsu
4WD
Mönkijä:: Shineray Spyder

Viesti Kirjoittaja Rapsu »

Blääh, tosiaan täälläkin tuo swingi pitäs puslittaa, aioin viimekesänä sorvauttaa uudet, mutta se sitten jäi.

Äänenvaimennin tuli eilen avattua ja villoitettua, oli lähes kaikki palanu villat. Odotukset oli korkealla kun uusien villojen kans päräytin käymään, mutta mitä vit. Pahempi pörinä vaan käy! Jotain vissiin tein väärin. Paljon "kiinteämmältä" kuulostaa nyt ja kivasti kurahtaa kun vaihetta vaihtaa, mutta kiihdytyksessä takoo putkesta ku ois piru irti. Ei hjuva, harjoitukset jatkukoot...
Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.
plosokameli
4WD

No niin, en ota puslia pois, ovat niin tiukassa, ettei minun työkaluilla lähde. Tutkiskelin ja aion toteuttaa toisenlaisen systeemin siihen, loppujen lopuksi ei kauheasti ollut klappia. Pitää selvitellä vielä ratkaisua.

Ratashomma jota kysyttiin: Se stxen ratas on sorvattavana stixen reiille paraikaa koska menee samalla porauksella kuin uusi. Joten se on mennyttä sen suhteen, periaatteessa oisin siis saanut siitä tuohonkin rattaan. Stxen takaiskari (uusi) löytyy, varmaan jotain muutakin kun ehtisin tutkia.

Runko näyttäisi olevan vasemmalta puolelta swingin alta menossa poikki, eli putki mikä menee koneen alle. Hioin maalit pois ja yhä näkyy ympäri putkea railoa. Vaikea paikka hitsata, etenkin kun ei ole laitteita ja mönkijä ei tuosta paikasta siirry kasaamatta todennäköisesti. :)

Putki vedettiin omani kohdalla takaa auki, reikäputki keskelle halkaisija jotain 50mm, sen sisään putken loppua kohti mennessä muuttuu umpiputkesi, jonka sisällä toinen kapeampi läpi putken pulteilla kiinni. Villat ovat reikäputken ympärillä. Sitä motonetin putkea se reikäputki.

On muuten aika paljon rungossa siellä täällä ruostetta, ei kyllä purkamatta koko laitetta saisi kuntoon. Sen voi unohtaa.

Kauhistuttaa myös nuo kaikki piuhoitukset, ties missä puristuksissa nuo johdot siellä täällä, joten hirveä homma alkaa uusia niitäkin. Näyttää kyllä loputtomalta lista jos alkaa kaikkea laittaa vähän paremmaksi.
isä-panaanila
3WD

Joo, multakin se runko siitä repes. Sen korjasin ja vahvistin, nyt se on siitä yläpuolelta poikki.

Olen erittäin tyytyväinen tuohon 900cc Ninjan vaimentimeen, rosteria, ei pauku eikä putputa niinku joku kiinanmönkijä.
Tosi hiljanen, vähän liiankin ehkä. Tappiin kun vetää niin kuullostaa ihan supermotolta.

Ruoste raiskaa vaikka tallissa on säilytyksessä.

Noita palaneita piuhoja on tullu vaihettua. Siitäkin piuhan kuparista on taas 50% oikeesti kuparia ja loput muuta.

Tuli aloitettua kevät huoltoa, kirjottelen juttua sivuille.

Kertokaas miten se öljyhomman siitä kytkimen vierestä saa irti? Ulosvetäjällä?
Vastaa Viestiin