Nyt kun tuli yhdessä yössä oikein kunnolla lunta, voisin heittää omat kokemukset noista Artrax MXTrax renkuloista. Joulukuusta niillä tosiaan ajellut ja toistaiseksi en aio nastoja pistää. Pitää hyvin perus talvitiellä kun lähdöissä annostelee kaasua maltilla. Ei tärrää eikä vemputa yhtään! Luulin että aikaisemmat vapinat on tullu jostain muualta, mutta ne olikin ne Kenda Speedracerit, vaikka puolta kalliimmat renkaat ja asfalttikuviolla.
Ääntä lähtee kuviosta kyllä kun kovempaa ajaa, mutta jo tuosta muutenkin metakkaa lähtee, joten ei kokonaisvolyymiä paljoa nosta...
Mutta tosiaan kymmenisen senttiä oli aamulla tullut lunta ja tiet auraamatta. Töihin piti päästä kummiskin, joten matkaan vaan. Tiellä autot olivat jättäneet kapeat urat lumeen ja eihän mönkijän raideväli siihen passannut, joten toinen puoli oli aina urassa ja toinen kynti läpi lumen. Suoraan ei kovin pitkää matkaa päässyt kerralla, perä veteli jatkuvasti. meno oli kuitenkin koko ajan hanskassa, ei tullut sellasia voi v&@ttu tilanteita. Jatkoin siis matkaa. Tuo löysä sivuttaispito takasissa on oikeastaan aika ilmiselvää kun katsoo kuviota, kaikki nappulathan on renkaassa suorissa riveissä.
Paksuhkossa Puuterilumessa lähtö ja hitaasti ajo tuntui aluksi myös kummalta, sillä rengas tuntuu lipsuvan koko ajan, mutta silti lähteminen paksunkin aurapenkan takaa auraamattomalla alueella ei tuottanut ongelmia. Eteneminen on varmaa, mutta se tapahtuu koko ajan hieman lipsutellen. Edelleenkin kuitenkin oli koko ajan varma olo, ohjattavuus oli hyvä ja esim pysähtyminen tarvittaessa nopeaa.
Siinäpä ensikuukauden kokemukset, eli normi talvikelissä siis hyvät, autot lipsuivat valoista lähdöissä enemmän. Paksuhkossa lumessa tiellä eteneminen onnistuu turvallisesti kun ajaa maltilla. Joka tapauksessa kevyt laite "väärällä" raidevälillä talviliikenteessä vaatii enemmän tarkkaavaisuutta kuskilta.

Jos luulet ettei pienillä asioilla ole merkitystä, yritä saada unen päästä kiinni hyttynen huoneessa.