Viking kone-glans

Keskustelua muun merkkisistä mönkijöistä.
bowtie81
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja bowtie81 »

kumma kun ei glanssin esittelysivulla enää lataudu kuvat, ovat ilmeisesti hukkuneet johonkin, edit: vika olikin mozillassa, ie lataa ne..
Kannattaa varmaan hankkia nappularenkaat tai ketjut että pääset rankakärryn kanssa paremmin eteenpäin. Käyköhän muuten ruohonleikkurin lumiketjut suoraan? Eivät ole piikkiketjut mutta rengas lienee saman kokoinen, suurinpiirtein.
Onko vaikeaa vaihtaa laippakaasu kääntömalliseksi, jotenkin tuntuisi luontevammalta varsinkin kun on manuaalivaihteet? Saako jotain valmiita sarjoja joilla saisi muutettua? Kävin eilen katsomassa elämyscenterin linhaita ja siinäkin tuntui melko jäykältä tuo kaasu, ei varmaan jaksa ajaa pitkää matkaa varsinkaan kylmällä, ja säätelykin epätarkempaa kuin kaasukahvalla?
Tuli vaan mieleen että tolla ajellessa taitaa selkä olla melko kuranen, eikä mitkään roiskeläpät taida siihen auttaa, mutta sille ei voine mitään.
Saakohan tähän auraa kiinni? Jos saisi nuo ruohonleikkurin lumiketjut ja auran niin tällä ehkä saisi taloyhtiön pihan aurattua talvella. Se on melkein ainoa työ jonku satunnaisen kärryn vetelyn lisäksi jota oikeasti tulisi mönkijällä tehtyä.
Weppisivut
MYYTÄVÄNÄ
Comanche 200cc
bowtie81
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja bowtie81 »

no, onkos siellä jo kokemusta laitteesta?
Weppisivut
MYYTÄVÄNÄ
Comanche 200cc
Mökkihöperö
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 17 Touko 2006 20:40
Mönkijä:: Honda TRX420FA-11
Paikkakunta: Lahti/Sumiainen

Viesti Kirjoittaja Mökkihöperö »

No niin. Tänään tulin mökiltä ja reilu viikko tuli Vikingilla möngittyä.
Minun on vähän vaikea tehdä vertailuja, kun en ole aiemmin mönkijällä ajanut, moottoripyörillä kuitenkin muutaman vuoden.

Parina ensimmäisenä päivänä varsinkin tiukemmissa paikoissa käsi reagoi automaagisesti vääntämään kaasukahvaa peukalokaasun sijasta, mutta äkkiä siihen tottui. :) Nyt tuntuu että kyllä tuo peukalokaasu on ainoa oikea, ainakin työkäytössä johon minä tuon pelin lähinnä hommasin.

Tilasin laitteen ajovalmiina, siis valmiiksi kasattuna, koska minun piti heti päästä ajamaan sillä noin 500m matka perille, johon Transpointilla ei olisi päässyt, eikä tien varressakaan olisi viitsinyt sitä alkaa kasailemaan.
Niinkuin täällä on monessa paikkaa sanottu, kannattaa pultit käydä läpi ensitilassa. Tosin kiinalaisten kiristämissä pulteissa ei ollut moitteen sijaa, suomalaisten kylläkin! :lol:

Tukkikärryn aisan kiinnitys ei yllättäen käynytkään mönkijään, vaan oli n. 10mm liian kapea. Se teetti jonkin verran työtä että sen sai mökkiolosuhteissa sopimaan (ja jykevän rautakangen sekä askin norttia).

Oli ajoittain sateista, ja pakoputkeen ilmestyi ruosteläikkiä, samoin joidenkin pulttien päihin. Digitaalimittarin numeroiden osat eivät välillä näkyneet kunnolla, mutta toimivat sitten hetken päästä kuitenkin.

Sen verran mitä kovempaa soratiellä ajoin, niin kyllä ainakin minua hirvittäisi tuollaisella 100km/h ajaa mikäli sen saisi niin kovaa kulkemaan. Mutta ehkä asfaltilla ja iskunvaimentajien säädöllä voisi kuitenkin saada ajotuntumaa paremmaksi.

Siinä nuo negatiiviset puolet. Positiivisia:
+ lähti aina käyntiin kertalaakista
+ hyvin se veti meidän jyrkähkön mäen ylös vaikka oli rankakuorma tukkikärryssä perässä. Kuskin taitojen kehittyessä homma sujunee vieläkin paremmin.
+ jos ajatellaan että "merkkimönkijä" maksaa 2½ - 3x enemmän, niin tällä hetkellä hinta/laatusuhde on minun tarpeisiini kiinalaisessa ihan kohdallaan... aika näyttää sitten todellisen eron/edun

Kaasareita on kaksi, yksi / sylinteri siis.

Kysellä saa lisää, ja kirjoittelen itsekin kunhan kokemuksia kertyy ajan kanssa. Nyt kaikki on vielä kuitenkin opettelua ja ihmettelyä kun vehje ja "laji" on minulle niin uusi.
bowtie81
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja bowtie81 »

eikös myös pakoputkia ole kaksi? Kuinka hyvät äänet tuosta lähtee, pelkkää papatusta vai kunnon äänet ja miten tuntuu kiihtyvän? Onko mitään hajua siitä nopeudenrajoittimesta?
Weppisivut
MYYTÄVÄNÄ
Comanche 200cc
Mökkihöperö
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 17 Touko 2006 20:40
Mönkijä:: Honda TRX420FA-11
Paikkakunta: Lahti/Sumiainen

Viesti Kirjoittaja Mökkihöperö »

Terve,

Pakoputkia on kaksi. Äänet ovat melko hiljaiset, sellaista nelarin papatusta siis lähinnä. Kiihtyvyys mielestäni yllättävänkin hyvä kun ajattelee että on 250cc ja melko painava vehje.

Nopeudenrajoitinta siinä ei varsinaisesti ole, mutta mitä ohjekirjaa selailin, niin jostain ruuvista on mahdollisuus säätää max. kierroslukua jolla vauhtia saa hillittyä jos tarvis.
Vai tarkoititko mahdollisia kuristuksia? Niistä minulla ei ole tietoa.
hansa
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Joulu 2004 23:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja hansa »

Mites kärry menee mettässä kuorman kanssa noilla renkailla mitkä oli ostettaessa?
Mökkihöperö
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 17 Touko 2006 20:40
Mönkijä:: Honda TRX420FA-11
Paikkakunta: Lahti/Sumiainen

Viesti Kirjoittaja Mökkihöperö »

hansa kirjoitti:Mites kärry menee mettässä kuorman kanssa noilla renkailla mitkä oli ostettaessa?
En ole umpimetsään vielä sillä mennyt, lähinnä metsäpolkuja ja pellon pohjia pitkin ajellu. Mukana tulleet renkaat olivat karkeakuvioisemmat kuin koneglanssin sivulla olevissa kuvissa. Melko matalakuvoiset kuitenkin. Kyllä niissä pitoa tuntui kohtuu hyvin olevan, mutta en tosiaan kovin vaativissa maastoissa sillä vielä ole ajellut.

Viikon päästä alkaa kesäloma, ja sitten pääsee Vikingin kykyjä ja ominaisuuksia testaamaan paremmin.
hansa
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Joulu 2004 23:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja hansa »

Näyttikin ne renkaat nettisivuilla aika katurenkailta. Kerro lisää, kun oot saanu kokemusta vehkeestä. :?
bowtie81
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja bowtie81 »

joo ja kuvia olis myös kiva nähdä
Weppisivut
MYYTÄVÄNÄ
Comanche 200cc
Mökkihöperö
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 17 Touko 2006 20:40
Mönkijä:: Honda TRX420FA-11
Paikkakunta: Lahti/Sumiainen

Viesti Kirjoittaja Mökkihöperö »

hansa
2WD
Viestit: 35
Liittynyt: 28 Joulu 2004 23:23
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja hansa »

Ei noi ihan perheenäideiltä näytä. Pirkanmaalaisilta horoilta enemmänkin :D
bowtie81
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja bowtie81 »

mites on viking toiminut pitemmän päälle, tuntuu että näitä ei kovin monella ole kun ei kommentteja ole, eikä käytettynä näkynyt kaupan.. Paljo ne huiput on ja onko mitään vikoja tullut? Vai onko jo isompi/neliveto kiikarissa?
Weppisivut
MYYTÄVÄNÄ
Comanche 200cc
danttes
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 28 Kesä 2006 23:15
Paikkakunta: susiraja

Viesti Kirjoittaja danttes »

Terse! Kävin eile hakeen -06 250 derbin 8) , vaikuttas iha jees laitteelta. Siinä viikingis pitäs vissiin olla saman sukune kone mut miul on yx 19mm kaasari, jos siul on tuplat ni minkä kokosii mahtaa olla? Ittellä eessä ainakii välityksien vaihto ja muukin kutittelu kuhan rupattelen huoltopajan kans ettei vaa rupee takuu tökkimään. Kokeneemmat smc kuskit kertovat tän koneen olevan nokkaakseli kuristettu.
ehkä otin ehkä en!?
bowtie81
4WD
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2005 17:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja bowtie81 »

tulipahan vaan mieleen että monet sanoo että kaksi kaasaria on huomattavasti vaikeampi säätää? Mikä tarkalleenottaen on vaikeampaa, eihän sieltä kai säädetä muuta ku seos ja tyhjäkäynti, mutta tietysti voi kuvitella että niitä on vaikea saada molempia oikeiksi jos erikseen joutuu säätämään, eli meneekö niin että toinen sylinteri käy huonosti kun saa erilaista seosta tai tyhjäkäynti ei ole sama?
Weppisivut
MYYTÄVÄNÄ
Comanche 200cc
Mökkihöperö
4WD
Viestit: 123
Liittynyt: 17 Touko 2006 20:40
Mönkijä:: Honda TRX420FA-11
Paikkakunta: Lahti/Sumiainen

Viesti Kirjoittaja Mökkihöperö »

bowtie81 kirjoitti:mites on viking toiminut pitemmän päälle, tuntuu että näitä ei kovin monella ole kun ei kommentteja ole, eikä käytettynä näkynyt kaupan.. Paljo ne huiput on ja onko mitään vikoja tullut? Vai onko jo isompi/neliveto kiikarissa?
Kesäloman aikana (4 viikkoa) tuli päivittäin ajettua, eikä mitään ongelmia ollut, paitsi tuo aiemmin mainitsemani digitaalimittaristo ei toimi vieläkään.
Viileän yön jälkeen siitä jotain näki, mutta päivän lämmettyä lakkasi näkyvistä, ilmeisesti joku kosketushäiriö. Yritin johtojen liittimiä rassata ja CRC:ta ruiskutella, mutta ei auttanut. Eli en osaa sanoa paljon huiput on kun ei mittari toimi. Mutta kyllä se alkoi kulkea melkoista kyytiä kunhan pahin alkukarheus hävisi, nopeutta en osaa sen tarkemmin arvioida.

Ajo oli tosiaan työkäyttöä ja sitten välillä kävin "tuulettumassa" ja vaihtelevampaa sisäänajoa ajamassa paikallisilla metsä-/pikkuteillä. Kivasti se mutkaisella tiellä sladitteli kun sopivasti mutkassa kaasua antoi.
Alussa pelottanut kallistelu epätasaisilla alustoilla osoittautui ihan turhaksi, eipä tuota helposti kaatumaan saa.

Tulevan mökin paikkaa vaihdoin viimetingassa, ja piti sitten tontilta kaataa suunniteltua enemmän puita. Kyllä mönkkäri jaksoi tukkikärryssä kaikki pöllit vetää, jota minä jaksoin helteessä sen kyytiin laittaa. Pari isompaa pölliä joita en jaksanut kärryyn nostaa tuli vedettyä sitten liinaan sidottuna perässä ja kyllä nekin sieltä tulivat kunhan eivät kantoihin tökänneet... niitä tuolla ei sentään maasta repinyt :)

Kyllä minä olen hankintaani omassa käytössäni enemmän kuin tyytyväinen ollut. Neliveto auton omistajana tiedän mikä etu siitä on, ja varsinkin maastokäytössä, mutta ne pari kertaa jotka tuolla kiinni johonkin jäin, hoituivat kyllä ihan käsivoimin, joten enpä viitsisi siitä ominaisuudesta kovin paljoa lisää maksaa... eikä ne peräluisutkaan onnistuisi sitten ihan niin hyvin :-)

Eli uskallan kyllä suositella "halpis" mönkijän ostamista harkitsevalle. Ainakin minun tarpeisiini tuo kiinalainen on ollut hyvä ja hintansa arvoinen tähän mennessä. Perustekniikka vaikuttaa ihan laadukkaalta ja kestämään tehdyltä, eri asia on onko noissa miten paljon yksilöllisiä eroja. Myyjäliikkeestä on myös ollut vähemmän imartelevia kommentteja liikenteessä, niihin en ota mitään kantaa kun ei ole mitään tarvetta kauppojen jälkeen olla yhteydessä. Jos tuo perushuolloilla ja normaalien kuluvien osien vaihdolla muutaman vuoden toimii, niin koen saaneeni rahoilleni vastinetta.

Korostan vielä, etten ole noita merkkimönkijöitä koskaan testannut, eikä minulla ole kokemusta millaisia ne on ajaa. Vikoja niissäkin näkyy olevan, joten sen puoleen en kiinalaisia syrjisi.

Kaasareiden koosta minulla ei ole hajuakaan.

EDIT: Viidettä vaihdetta olisin kyllä kaivannut, aikalailla huutaa nelosella täyskaasulla. Voimia tuntuisi olevan vielä viitosellakin kulkemaan. Jos katukäyttöön hommaisi, niin sitten tulisi varmaan eteen välitysten vaihdon harkitseminen.
Vastaa Viestiin